Olycka?

Olycka?
Den som hittar en juridisk källa till vad som gäller när vägmärke och vägskylt indikerar olika platser för en regel är välkommen att posta en sådan. Gäller platsen för skylten, platsen för vägmärket, båda (dvs. två väjningsplikter)? Jag har inte hittat något, jag gissar att det inte finns något etablerat utan skulle behöva rättspraxis eller skrivas tydligare i lag/förordning/förarbete.

Olycka?
Den som hittar en juridisk källa till vad som gäller när vägmärke och vägskylt indikerar olika platser för en regel är välkommen att posta en sådan. Gäller platsen för skylten, platsen för vägmärket, båda (dvs. två väjningsplikter)? Jag har inte hittat något, jag gissar att det inte finns något etablerat utan skulle behöva rättspraxis eller skrivas tydligare i lag/förordning/förarbete.
Den frågan öppnade en lite rolig ask av oklarheter. M13, linje vid stopplikt är tvingande: "ska stanna". M14, markering vid väjningsplikt är det inte: "inte bör passera". Trafikförordningen (1998:1276) säger i para 3:5 "Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna." som det citerats ovan, men inte mer än så. Para 3:19 om stopplikt säger "En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen[anmärkning: signal inkluderar skylt enligt en tidigare paragraf] eller innan föraren kör in på den korsande vägen, leden eller spårområdet."

Alltså finns det en lucka för tolkning i lagen om vilka man ska väja för om en separat cykelbana korsar en gata precis innan en väjningsplikt på den gatan. Många trafikskolor lär ut "väja för alla framför linjen" och även trafikverket i deras nu äldre utbildning för EU-II-examinatörer. Å andra sidan blev gubben som körde på mig när jag cyklade i exakt en sådan situation för vårdslöshet i trafik. Jag känner mig inte klokare.

Men jag lärde mig att man inte får tolka efter spårvagn!

Olycka?
att stanna och stå helt stilla med sin bil precis före ett övergångsställe, då måste det ju ändå tolkas som att bilisten har för avsikt att lämna företräde. Om den då plötsligt börjar köra när man är på väg över övergångsstället, dessutom kör på en. Rätt stort surprise moment i mina ögon. Särskilt som den påkörda är en oskyddad trafikant, som körs på av en bil.
Men som sagt mer än en gång har man ju förvånats över skillnaden mellan vad man tycker borde vara en självklarhet i lagen ofta är något helt annat i juridiken.

Olycka?
att stanna och stå helt stilla med sin bil precis före ett övergångsställe, då måste det ju ändå tolkas som att bilisten har för avsikt att lämna företräde. Om den då plötsligt börjar köra när man är på väg över övergångsstället, dessutom kör på en. Rätt stort surprise moment i mina ögon. Särskilt som den påkörda är en oskyddad trafikant, som körs på av en bil.
Men som sagt mer än en gång har man ju förvånats över skillnaden mellan vad man tycker borde vara en självklarhet i lagen ofta är något helt annat i juridiken.
Jag tycker det är nästan 50/50 hur många bilister som över huvud taget inte tittar åt höger när de ska köra in i en rondell, med korsande GC-bana. Var och varannan människa som kör bil [edit: och cykel, men det drabbar ju oftast bara dem] är så egotrippad att de bara tänker på sin egen framfart istället för på omgivningen.

Olycka?
Jag tycker det är nästan 50/50 hur många bilister som över huvud taget inte tittar åt höger när de ska köra in i en rondell, med korsande GC-bana. Var och varannan människa som kör bil [edit: och cykel, men det drabbar ju oftast bara dem] är så egotrippad att de bara tänker på sin egen framfart istället för på omgivningen.
Det är därför man inte stannar vid linjen utan vid skylten. Det är bättre att hindra cyklister och fotgängare än att köra över dem.

Olycka?
Det är därför man inte stannar vid linjen utan vid skylten. Det är bättre att hindra cyklister och fotgängare än att köra över dem.
Eller så tittar man åt båda hållen. Det är inte svårare än vid en T-korsning där du ska svänga vänster.
Sen är det tyvärr ofta omöjligt att inte stanna mitt på övergångsställe om man ska ha en chans att komma ut, om det är mycket trafik. Skitinfrastruktur.

Edit: För övrigt är markeringarna i vägbanan ofta helt bortslitna för att man i detta fantastiska land inte har råd med färg, tydligen. Som i detta exempel: https://happyride.se/forum/threads/olycka.3701023/post-4489050
Hur fan är det möjligt att det får se ut sådär?

Olycka?
Här har ni en annan goding att sätta tänderna i. Vad ska man förvänta sig som cyklist när man passerar här för första gången och det kommer en bil från höger? Det finns varianter efter samma väg där stopplinjen sitter på andra sidan GC-banan närmast vägen, gör det någon skillnad (det kanske gör det här också, är som sagt inte alltid så lätt att se)? Gör det någon skillnad om skylten inte visar stopplikt utan väjningsplikt?
1718273649382.png

Olycka?
Här har ni en annan goding att sätta tänderna i. Vad ska man förvänta sig som cyklist när man passerar här för första gången och det kommer en bil från höger? Det finns varianter efter samma väg där stopplinjen sitter på andra sidan GC-banan närmast vägen, gör det någon skillnad (det kanske gör det här också, är som sagt inte alltid så lätt att se)? Gör det någon skillnad om skylten inte visar stopplikt utan väjningsplikt?
Visa bilaga 705491
Jag skulle förvänta mig att ett fordon från höger stannar före stoppskylten.

1718275135385.png

Olycka?
I den ursprungliga situationen tror jag att polisen tänkte fel. När bilen har stannat så får den inte köra innan det är fritt fram. Att få det till att båda är vållande låter därför märkligt.

Olycka?
Ja, eftersom det inte finns nån stopplinje så stannar man vid skylten.

Edit: Eller nu blev jag osäker. Fick upp nåt minne om att man snarare ska stanna där man ser ordentligt. Vilket i det där fallet lär vara bortom skylten. :unsure:
Man stannar vid skylten.
Är sikten där skymd så får man smygköra tills att man är säker på att det är fritt att köra ut helt.

Olycka?
Men man har alltså stopplikt mot cyklister på cykelbanan i det här fallet? Jag fick uppfattningen att vissa (bl a Åklagarmyndigheten) inte anser att bilarna har det i fallet med väjningsplikt vid cirkulationsplats.

Vad gäller i så fall om skylten står på samma ställe, men linjen är på andra sidan GC-banan som här? Förväntas jag som cyklist hålla koll på vägmarkeringar i en helt annan riktning än den jag cyklar i för att förstå hur jag ska tolka stoppskylten till vänster?
1718283464330.png

Olycka?
Men man har alltså stopplikt mot cyklister på cykelbanan i det här fallet? Jag fick uppfattningen att vissa (bl a Åklagarmyndigheten) inte anser att bilarna har det i fallet med väjningsplikt vid cirkulationsplats.

Vad gäller i så fall om skylten står på samma ställe, men linjen är på andra sidan GC-banan som här? Förväntas jag som cyklist hålla koll på vägmarkeringar i en helt annan riktning än den jag cyklar i för att förstå hur jag ska tolka stoppskylten till vänster?
Visa bilaga 705517

Sannolikt slutar GC-banan innan den korsar vägen och en ny börjar vid skylten, däremellan är det en cykelpassage. Så som cyklist ska man lämna företräde om det kommer trafik på vägen från vänster, eller för den delen även trafik som ska svänga in där. Förstår jag det som i vart fall.

Olycka?
Sannolikt slutar GC-banan innan den korsar vägen och en ny börjar vid skylten, däremellan är det en cykelpassage. Så som cyklist ska man lämna företräde om det kommer trafik på vägen från vänster, eller för den delen även trafik som ska svänga in där. Förstår jag det som i vart fall.
Trafikförordningen para 3:61: "En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."

Min fetning.

Olycka?
Förväntas jag som cyklist hålla koll på vägmarkeringar i en helt annan riktning än den jag cyklar i för att förstå hur jag ska tolka stoppskylten till vänster?
Förmodligen, på precis samma (idiotiska) sätt som bilister på icke huvudled förväntas veta om korsande vägar har väjningsplikt eller stopplikt. Det är ofta väldigt svårt att se eftersom skyltarna av naturliga anledningar pekar åt ett helt annat håll, men ändå ska man veta att högerregeln plötsligt inte gäller.

Olycka?
Därför är stoppskyltar de enda 8-kantiga och lämna företräde de enda trekantiga - med spetsen neråt - så man ska ha en chans att veta vad de föreställer från baksidan. Liksom den böjda enkelriktatskylten.

Olycka?
Därför är stoppskyltar de enda 8-kantiga och lämna företräde de enda trekantiga - med spetsen neråt - så man ska ha en chans att veta vad de föreställer från baksidan. Liksom den böjda enkelriktatskylten.
Det är inte ett rimligt skäl att anse att man ska kunna avgöra på håll vad det är för skylt man ser, när den dessutom är vriden 90 grader från ens egen körriktning. Högerregeln är ett jäkla elände, särskilt med tanke på hur få bilister som ens försöker följa den. Lägg ner skiten och skylta ordentligt istället.

Olycka?
Ingen juridisk källa, men eftersom alla killgissar så va f-n:
När jag tog körkort för XX år sedan var budskapet att om det finns en linje gäller den. Ingen linje så gäller skylten. Har svårt att tro att det ändrats, även om formuleringarna kan vara svåra att hitta.
I detta fall, baserat på bilderna, killgissar jag dock att det skulle vara svårt att fälla någon för just den delen. Trianglarna verkar ju kräva ganska god vilja för att se ens stillastående på en bild. Att kräva att en bilist ser dessa samtidigt som han har cyklar från båda håll och närmar sig en rondell låter tveksamt.

Olycka?
Det är ganska intressant att det för cyklister finns så många olika regler beroende på situation och plats. Extra intressant då cyklister inte behöver körkort och därför som jag ser det inte kan förväntas ha en aning om hur ett fordon ska framföras i trafik.
Legen ser det inte som du gör det. Du är precis lika skyldig att kunna trafikreglerna om du går, cyklar, kör bil eller trehjuling. Bara för att det inte finns ett prov ändras inte det.
Av samma anledning kan du inte heller säga "jag visste inte" när du skjutit ett rådjur från balkongen, huggit ner grannens ek eller slängt papper i plaståtervinningen (nåja osäker på om det sista är ett lagbrott). Du är som medborgare skyldig att veta att det inte är OK.

Edit: Hade missat reload så minna inlägg kom lite sent och en del var väl avhandlat. Men jaja det får ni leva med.

Olycka?
Trafikförordningen para 3:61: "En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."

Min fetning.

Japp, men cyklisten har straffsanktionerad väjningsplikt, det bör ju väga tyngre, tänker jag mig.
658786-478a2a9825f97fab63a3629f37ee1c58.jpg

Olycka?
Japp, men cyklisten har straffsanktionerad väjningsplikt, det bör ju väga tyngre, tänker jag mig. Visa bilaga 705543
Precis. Cykelpassagen är inte del av cykelbanan innan och efter, utan en del av vägbanan. Och då den korsar huvudriktningarna på vägbanan så skall (med straffsanktion) de som färdas över passagen lämna företräde för de som färdas längs med vägen. Det är vad som sägs här, och det är så dumt att man blir ledsen.

Olycka?
Precis. Cykelpassagen är inte del av cykelbanan innan och efter, utan en del av vägbanan. Och då den korsar huvudriktningarna på vägbanan så skall (med straffsanktion) de som färdas över passagen lämna företräde för de som färdas längs med vägen. Det är vad som sägs här, och det är så dumt att man blir ledsen.
Som de flesta här (gissar jag) är jag både cyklist och bilist. I det läget skulle jag säga att det är lätt för cyklisten att uppfatta bilen, medan bilisten i många sådana lösningar fullt upp och kommunen har inte sällan ställt en kruka eller någon lampa i siktiktlinjen snett bakåt där bilisten måste titta för att se cykeln. Så jag håller inte med om att det är dumt.

Olycka?
Finns det en anmälan om trafikbrott? Annars är ju vållandefrågan egentligen helt ovidkommande. Bilens trafikförsäkring täcker skadorna i vilket fall. Människor kan vara sura men så länge ingen blir dragen till tinget har det ingen betydelse vem som var vållande, och jag tvivlar på att en åklagare kommer tycka att det är så troligt att det blir en fällande dom så att åtal ska väckas mot cyklisten. Oavsett polismannens tvärsäkra svar.

Olycka?
Kan bara hålla med. Regeln är dessutom, gissar jag, okänd för de allra flesta och fullständigt ointuitiv. Och om man nu envisas med att det skall vara så här borde vi väl i alla fall få trianglar och skylt om väjningsplikt på cykelbanan så att man har en chans att veta om det?
Ja tydlighet med trianglar borde underlätta för många. Där lägger man alldeles för lite kraft på cykelbanor

Olycka?
Så här borde det kanske se ut på fler ställen, kanske ej helt logiskt men åtminstone tydligt.
Fullständig idioti, men ja, tydligt. Jag passerar en sådan skyltad passage på väg till jobbet och problemet är att även om jag stannar så stannar ändå några av bilarna för att släppa förbi mig. Förvisso snällt, men visar ju hur otydligt det är.

Olycka?
Det är inte ett rimligt skäl att anse att man ska kunna avgöra på håll vad det är för skylt man ser, när den dessutom är vriden 90 grader från ens egen körriktning. Högerregeln är ett jäkla elände, särskilt med tanke på hur få bilister som ens försöker följa den. Lägg ner skiten och skylta ordentligt istället.
Det är väl därför vi har begreppet huvudled. Är det huvudled är det stopp- eller väjningsplikt för alla sidovägar. Är det inte huvudled gäller oftast högerregel. Men det är ju en sådan skylt man inte lägger märke till längre som erfaren bilist.

Olycka?
Alla streck på marken göms av snö, det är ALLTID skylten som gäller, både övergångsställe och väjning/stopp plikt. Det finns ju ibland övergångstreck på vägen utan skylt. Det är inte ett övergångställe, det är kladd på marken.

Olycka?
Alla streck på marken göms av snö, det är ALLTID skylten som gäller, både övergångsställe och väjning/stopp plikt. Det finns ju ibland övergångstreck på vägen utan skylt. Det är inte ett övergångställe, det är kladd på marken.
Nja, detta har Transportstyrelsen att säga:
De är markerade med vägmarkering eller vägmärke eller båda.

Olycka?
Det är väl därför vi har begreppet huvudled. Är det huvudled är det stopp- eller väjningsplikt för alla sidovägar. Är det inte huvudled gäller oftast högerregel. Men det är ju en sådan skylt man inte lägger märke till längre som erfaren bilist.
Det är väldigt vanligt med icke huvudled där påfarter ändå har väjningsplikt, och detta är extremt svårt att avgöra förrän man är väldigt nära. Om det går att se alls.

Dessutom är det sällan uppenbart att man är på en huvudled om man inte sett skylten, och dem strösslar man inte direkt med. Kommer du ut från en liten skitväg ut på landsväg kan du inte veta om den landsvägen är huvudled eller inte om det inte finns nån skylt.

Edit: Sen har vi ju "utfartsregeln" som ställer till det ännu mer. Hur ska jag som kör på den större vägen veta om GC-banan bredvid gör att en korsande väg räknas som "utfart" eller inte, om jag inte ska sitta och titta efter "GC-bana upphör"-skyltar också vid varje korsning? Upphör den inte så gäller utfartsregeln om jag förstår det rätt, och då har korsande trafik väjningsplikt åtminstone mot mig på den större vägen oavsett om den är huvudled eller ej.

Allt det här är verkligen som gjort för total förvirring. Borde vara väldigt lätt att förenkla och göra begripligt och framför allt konsekvent.

Olycka?
Edit: Sen har vi ju "utfartsregeln" som ställer till det ännu mer. Hur ska jag som kör på den större vägen veta om GC-banan bredvid gör att en korsande väg räknas som "utfart" eller inte, om jag inte ska sitta och titta efter "GC-bana upphör"-skyltar också vid varje korsning? Upphör den inte så gäller utfartsregeln om jag förstår det rätt, och då har korsande trafik väjningsplikt åtminstone mot mig på den större vägen oavsett om den är huvudled eller ej.

Nu har jag inte läste alla svenska trafikreglar, men i Nederländerna är en väg en utfart när den har samma höjd som trottoaren och inte som vägen den kommer ut till. Det är inte så svårt att ser. Jag hanterar samma regel här i Sverige och det är också vad man har gjort i Surbrunnsgatan för att ändra den till en cykelgata där allt trafik på gatan har företräde.

Olycka?
Nja, detta har Transportstyrelsen att säga:
De är markerade med vägmarkering eller vägmärke eller båda.
Det är ju helt miffo, det här har ändrats, så var det inte för länge sen jag tog körkort. Det är ju knäppt, du vet att det ett övergångställe under snön, går, blir påkörd, bilist kan med rätta säga att den inte förstod att det var ett övergångsställe.

Trafik borde inte vara så här. Den här skitregeln att du får svänga vänster från ytterfil i en dubbelfilig rondell är det något av det värsta de infört. Trots att jag är tokmedveten om att det är farligt så blir knepigt ändå.

Olycka?
Det är ju helt miffo, det här har ändrats, så var det inte för länge sen jag tog körkort. Det är ju knäppt, du vet att det ett övergångställe under snön, går, blir påkörd, bilist kan med rätta säga att den inte förstod att det var ett övergångsställe.

Trafik borde inte vara så här. Den här skitregeln att du får svänga vänster från ytterfil i en dubbelfilig rondell är det något av det värsta de infört. Trots att jag är tokmedveten om att det är farligt så blir knepigt ändå.
Det var så 1993 när jag tog körkort. Men ja, snö ställer ju till den typen av övergångar.
Fullständig idioti, men ja, tydligt. Jag passerar en sådan skyltad passage på väg till jobbet och problemet är att även om jag stannar så stannar ändå några av bilarna för att släppa förbi mig. Förvisso snällt, men visar ju hur otydligt det är.
Det där är en kombination av två fel: zebralagen som har ökat riskerna markant, och folks okunskap om lagar där många, både bilar och cyklar, tror att zebralagen gäller cyklister.
Jag har fått så många sura blickar av cyklister som glatt kastat sig ut i vägen att jag är rätt snabb att stanna som bilist. Det är som sagt tråkigt att köra på cyklister oavsett om det är jag som har rätt och jag blir fysiskt oskadd.

Tillbaka
Topp