[Ombyggnad]

[Ombyggnad]
Ja.

Det är sannerligen inte rättvist att jämföra en bockstyrehoj med stel framgaffel med en rakt-styre-cykel med fjädrad gaffel. :)

Det blir också fel att mäta en cykel med fjädergaffel om man inte mäter då gaffeln är i ”körläge” dvs något nedsjunken. Hur gjorde du?

Men reach är med, dock inte stack (Måttet M i Salsas bild)

Måttet 700 är nästan ointressant, då man kan anpassa det på många sätt.

EDIT: Vad vill du uppnå förresten? :)

Senast ändrad:
[Ombyggnad]
Du skulle ju kunna dra wire upp längs sadelstag och toppröret istället. Så behöver inga höljen alls gå på undersidan.
Byter du nedre styrlager så kan du nog ha en "modern" och bra gaffel istället.
Kul projekt förresten! Ser fram emot utveckling. Har gjort dylika projekt själv, både kul och frustrerande på samma gång :)

[Ombyggnad]
Rut-66 sa:
Sen får gärna fler bekräfta att geo'n mäts nedlastad eller om den mäts med förspänning så ingen nedlastning sker.
Folk väger ju så olika, men kanske man ska mäta med en viss % sag istället ? Därför valde jag nu 20mm dvs 20% av 100mm slag.
Nybörjare på sånt här, har bara cyklat helstelt förr :D
Eftersom ingen svarat vågar jag mig på ett litet svar här. Det känns som det inte är definierat en bra standard här. Det mäts lite olika beronde på vem som mäter :) Därför ska det vara specat om det var mätt vid omkomprimerad gaffel eller inte, och isf hur mycket. Annars säger det inte så mycket om man ska vara petig.

Så om man ska jämföra med något så ska man veta förutsättningar först för att kunna göra en korrekt jämförelse.

Men annars så borde det ju rent spontant vara bäst att mäta vid den komprimering (sag) som blir när man satt sig på hojen. Det brukar ju som en tumregel vara att man ska ställa gaffeln på 20% sag. För att mäta då så får man väl tömma luft eller komprimera gaffeln så den blir 20% komprimerad vid mätning. Så får man ett någorlunda användbart värde på HA, BB-höjd osv. Borde ju vara mest vettigt kan jag tycka.

[Ombyggnad]
Det ser lovande ut, kan man önska sig en översiktsbild?

Det känns som du har läst på rejält, framgick inte helt i första inlägget. :)

Och jag har läst igen och förstår vad du vill göra. Kul projekt, snart dags att döpa om rubriken till byggtråd.

Flaskställ under ramens diagonalrör har jag haft på två cyklar, funkar bra. Enda dåliga är att din termos blir skitig. :)

Hur menar du med 1x9 vs 1x10? Total bredd på kassetterna är densamma så det bör funka.

[Ombyggnad]
Stiligt!

Salsa-gaffeln är också Boost fast med Thru-axle?

Du kan ju alltid bygga nytt hjul med ett nav där man kan byta end caps till ett för vilken axel du vill. Om man nu av någon anledning skulle vilja gå tillbaka :)

[Ombyggnad]
vilket annorlunda roligt projekt.

från första posten fattade jag nada, men sen klarnade det.

har byggt många hjul och aldrig saknat riktställ. man ska inte vara alltför anal med inställningen första vändan. ut och kör några timmar så allt sätter sig, sen kan man finlira. sker enligt mig bäst irl monterat och klart. bara en sån sak som att däcket monterats. borde inte göra skillnad, men mitt intryck är att det slackar ekrarna...

[Ombyggnad]
Skönt att reflexerna åkte. Ville inte uppmana till minskad trafiksäkerhet (?) tidigare, men ekerreflexerna var en styggelse :-)

Tror du blir nöjd med woodchipper. 90% av alla hembyggda monstercross kör det styret känns det som...

Kul och ambitiöst projekt!

Tillbaka
Topp