Onsdagscykling i Uppsala - del 2

För oss som inte orkar borra i historiken. Vad för typ av cykling är det på gång 10:00 med utgångspunkt från sunnerstastugan?

Oj då, jag han visst inte.

Ni sov varit ute efter dessa regniga dagar. Hur mkt märks det i skog och mark? Nåsten var ju snustorrt innan regnet. Kanske är det torrt nu också? Det tar väl lite tid att mätta marken.

Det här var den konstigaste onsdagscykling jag varit med på. Och helt säkert den snabbaste. På tok för mycket lycra och kålfiber!

Oggler: Inga vattensamlingar men våta och hala rötter.

Kul cykling idag, hoppas det gick bra för killen med brutet lillfinger.

Skrmavbild2013-09-21kl.18.32.31.png

Bara för att....

Skrmavbild2013-09-21kl.18.27.04.png

Dagens fråga : Är det det här vägen till Uppsala? (bra bit in på södra rundan gående mot Alsike)

Dagens runda gick genom Morga och Lunsen. Precis som sist så blev det krampande lår mot slutet men riktig skön cykeltemperatur idag.
@dnleriksson lyckades få kedjan utanför växeln på en i princip platt raksträcka och trampa till och kröka växelörat.
20130922_113007.jpg

Fulmek med hjälp av tre starka karlar.
20130922_113414.jpg

Mindre nöjd men han blev glad igen när han fick vaniljgifflar vid torpet.
20130922_125951.jpg

Fint före med lagom hala rötter som höjer spänningen i skogen. Såg väldigt mycket svamp också, de börjar nog komma nu. En kantarell precis på stigen.
20130922_114249.jpg

Senast ändrad:
Ser ut som ni hade en fin tur. Vi tog bara ett varv i Morga och nöjde oss med det. Revbenet verkar fungera nu så nästa gång är jag på när det vankas lunsenkörning.:)

Kul XIII, där fick du till det :-) Undrar om det beror på för kort kedja. Hade lägsta växeln i och körde upp för en liten kant och tryckte därmed ihop bakdämparen. Har nästan aldrig lägsta i och här lutade det knappt uppför men var lite trött i benen efter gårdagens löppass som var det första sen 1:a juni...
Kontrollerade nog lite dåligt hur kedjan betedde sig vid dämparkomprimering när jag monterade alltihop :-\
Ska kolla på det snarast! Hoppas växeln klarar fler länkar om det behövs!
Är ju så trevligt för xtriören med en kort liten växel ;-)

Meh! Skönt att man slapp hänga på den där turen "not"!!
Jag tröst cykla TT'n ensam i stället! Då det självklart börja spö regna sista 5 minuterna!
Men vad f*n gör du me Zee växeln Danne:)

Lasse hade ju ringt dig utan resultat Ade!
Ja, vad jag gör med växeln... Jag hoppas den är rakare än växelörat iaf för det är som en s-kurva :'(
Såg lite misstänkt snett ut men vi får se. Lyckades böja tillbaka det och justera växeln så det funkade bra men vågade inte använda högsta/lägsta pga örat. Det stämde lite dåligt men jag tror örat är rakt fast som ett s... Lite justering av ändlägena så kommer det förmodligen gå hyfsat igen tills ett nytt öra anländer :-)
Beställning pågår.

Fan d hade han ser jag nu:/ å vilken koll jag har på telefonen!!
Blev kanske lite för mycket av det goda igår:) hoppas du får ordning på grejorna så vi kan dra ut på en tur snart!

Kul S:)

Senast ändrad:
Finfin tur idag med snickarklas, dnleriksson och Oskar (den långa killen med den stora cykeln:) synd bara att Ade skulle ligga och dra sig hela dagen....:) men lovar att skriva brev i god tid innan nästa tur, med tid och plats!! :) //Lasse

Några suddiga bilder från gårdagens runda.

Pushbike
DSC_02971.jpg

Svettot med stort s.
DSC_03041.jpg

DSC_03081.jpg

Strax efter att sista bilden togs så blev vi utskällda av grinig gumma med tillhörande gubbe för att vi cyklade på vandringslederna. Vi bara förstör.

Senast ändrad:
Zee la vie...fast....era mekkurser verkar roligare, fältmässigt och med en riktig skruvmejsel och allt...på happy visar man hur man fixar en punktering...genom att byta slang...hahah...har man hört :D

Oh! Där kom bilderna.

Tack för en grym tur igår Lulle!

Med betoning på grym. Jag hade förväntat mig en ytterst ordinär onsdagstur i lagom lugnt gubbtempo. Det blev istället värsta svettofesten. Jag var flera ggr endast en hårsmån från att kräkas upp lungorna. Tror inte att jag kört så fort ens på ett SBR. =)
Synd att jag inte hade pulsband på mig. Tror jag nådde ny maxpuls flera ggr.

Det går ju liksom inte att masa sig fram när man har nio lycra-spejsade svetton efter sig på stigvisning.

Jaha, man lär sig nåt nytt varje dag.

Dagens första lärdom: kontrollera hur mycket kedja dämpningen drar. I mitt fall: mer än stora-enda+två länkar. Eller har jag fattat fel? Är en länk en smal+en bred kanske? Jag har räknat det som två iaf och därmed haveri. Nedre hjulet låste mot stora drevet - tvärstopp!
Imorgon blir det till att förlänga kedjan.

Dagens andra lärdom: extra växelöra är bra att ha med så det har man ju. Verktyg för att byta växelöra som kräver en block- eller skiftnyckel borde man också ha med...

Dagens tredje lärdom: kolla vad som är fel när man kommer hem så man kan gå och lägga sig någon gång istället för att sitta uppe och må dåligt över att cykeln är trasig och vara astrött när klockan ringer.
Nu blev jag tvungen att hämta cykeln i bilen 00:30 för att kolla.

Bakväxeln verkar iaf vara vid liv :-)
Imorgon ska jag kontakta en annan Zee-ägare och snacka lite kedjelängd...

Godnatt, nu ringer klockan snart.

Edit: svar till mig själv.

Kedjan_langd.jpg

Senast ändrad:
Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som har koll på om/var man kan
> köpa bågfilsblad för kolfiber i Uppsala?

Biltema. Jag har använt vanliga fintandade blad med hyfsat resultat. Viste inte att det fans speciella kolfiberblad.

Sven C

Skulle kolla på MASKIN OCH VERKTYG uppe vid vattentornet, annars Swedol eller Ahlsell. Sist nämna brukar dock vara svin dyra på det mesta! Men den stora frågan är ju vad du ska göra med cykeln?? :) // lasse

Dagens onsdagscykling: själv= skit tråkigt) regn= skit tråkigt) snorhalt= mycket spännande) TT- 35.30= helt ok efter dagens förutsättning) natur upplevelse....helt ok!

Bilagor

• DSC_0194.jpg
    DSC_0194.jpg
    93.4 KB · Besök: 44
Fredrik L skrev:
> Är det någon som skall Onsdagscykla denna
> veckan?
>
> /Fredrik

-Ja, kanske på onsdag vid 1800-tiden.

(jaja...javet, men vara bara tvungen ok)

Ade skrev:
> Hur blött är det i Lunsen igentligen??

-Cyklade omkring helt planlöst i Norra Lunsen på lördagen och även om det fanns vattensamlingar så var det fast underlag och inte gyttja på de ställen jag var. Helt klart onsdagscyklingsbart alltså. Vet inte hur det ser ut söder om torpet osv.

-XIII- skrev:
> Ade skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur blött är det i Lunsen igentligen??
>
>
> -Cyklade omkring helt planlöst i Norra Lunsen på
> lördagen och även om det fanns vattensamlingar
> så var det fast underlag och inte gyttja på de
> ställen jag var. Helt klart onsdagscyklingsbart
> alltså. Vet inte hur det ser ut söder om torpet
> osv.

Samma status för södra rundan i lördags med viss lokal gäggvarning mellan torpet och grusvägen medsols sett.

Tack Stånkan, bra och veta om man skulle råka bli ambitiös....

Ade skrev:
> Sugen är jag, men vet i f*n om jag hinner på
> onsdag!

-Äsch, strunta i onsdagen, satsa på cykling nu i helgen. Förhoppningsvis kan jag då. Tyvärr verkar ånglokskonditionen ha försvunnit. Har förhoppningsvis ett fungerande bakhjul tills dess. Lite otäckt ibland när frihjulet släpper så det vill man helst ha fixat. Kom du ihåg vilken kvalite det var på HansDampf-däcket? Det rullar ju jättebra men jag tycker nog att det gamla däcket hade bättre fäste. Eller så är jag bara allmänt kass när det är halt. Vi hörs /XIII

Trail star är det! Så greppar inte d bra, då är det nog alt nr2:) ska kolla om jag har en lucka i helgen! Hade ju oxå varit trevligt med fint väder!

Conan arkivarien skrev:
> Jag är sugen på en tur i morgon.

Instämmer men det är tyvärr inte så troligt att jag kommer loss. Lampcykling med sällskap var ju annars riktig succé senast (trots lite regn).

Återkommer om det blir aktuellt med medverkan.

/Johan

Var det förresten några här som var ute och tramsade runt i Stabbyskogen med omnejd igårkväll?
Var ute med vovven och spottade två mårtenbajkare med starka lampor och heldämpade hojar :)

/Johan

-XIII- skrev:
> Tyvärr, fick inte på däcket....beställde ny cykel

Bra där. Det enda raka i en sån situation.

/Johan

-XIII- skrev:
> Tyvärr, fick inte på däcket....beställde ny
> cykel

Vad blev det för kul??

Tillbaka
Topp