Ont i knät och låser sig

Annsofie26

Ny medlem
Ont i knät och låser sig
Hej. Får nåt år sen så halka jag på en is fläck och slog i mitt vänstra knä hårt. Det blev ett jack där jag fick smällen och jag får ont i knät och det gärna vill låsa sig. Nån som vet vad det kan va?

Ont i knät och låser sig
Välkommen till Happymtb!

MEN, ditt första inlägg och du vill ha svar från ett gäng, för dig okända, amatörer angående ett komplicerat medicinskt problem?
Vänd dig till sjukvården istället, är mitt tips.

Frid!

Senast ändrad:
Ont i knät och låser sig
Håller med övriga talare här.

Men förstår att du frågar utanför sjukvården. Man drar sig för att gå till läkare. Händer ju ingenting om man inte är döende, och knappt då får man hjälp. :(

Men tyvärr är det nog den långa vägen du får gå, med alla vårdköer, remisser hit och dit, mm

Ont i knät och låser sig
Det kan vara en slamsa av menisken som kilar sig i knäleden. Jag har haft det själv. Inte bra. Om knät låser sig och du inte kan sträcka ut benet är det läge för akut operation. Sök hjälp.

Ont i knät och låser sig
Jag kan sträcka på det men det kan göra väldigt ont. Även på kvällen. Har en tid till läkare nästa fredag. Vad kostar en sån operation?

Ont i knät och låser sig
jonel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan vara en slamsa av menisken som kilar sig i
> knäleden. Jag har haft det själv.

+1
Sambon har opererat samma.

Ont i knät och låser sig
Okej. Jag har aktivitetsersättning och så har ett funktionshinder så var därför jag undra. Saken är den att det gör ont vid sidan av knät. Ganska mycket

Senast ändrad:
Ont i knät och låser sig
kay skrev:
> Men förstår att du frågar utanför sjukvården.
> Man drar sig för att gå till läkare. Händer ju
> ingenting om man inte är döende, och knappt då
> får man hjälp. :(

Trams.

Ont i knät och låser sig
När jag halka så skulle jag kliva på en buss men fötterna gled åt sidan så mitt vänstra knä fick en hård smäll. Och ett jack i knät. Och efter det har jag haft problem med ont i knät och att det vill låsa sig på jobbet

Ont i knät och låser sig
Ta dig till en läkare som vet vad hen pysslar med - antyder nicket din ålder så skall dina knän hålla många många år till så var rädd om dem.

Ont i knät och låser sig
Annsofie26 skrev:
> Har tid hos läkare nästa fredag. Jag är 26. En
> vän på jobbet tror det är en menisk som är
> sönder

Det tror jag också, men låt som sagt doktorn komma fram till det. Lycka till!

Ont i knät och låser sig
Har haft stort sett samma symptom två gånger. Ena gången var det trasig menisk, som några andra också varit inne på. Andra gången va det "bara" en liten benbit som på nån jävla vänster lossnat från lårbenet, trillat ner i knät och låg där och skramlade runt. Båda skadorna krävde givetvis operation så min högst okvalificerade gissning är att du förmodligen också behöver det. Stort lycka till hur som helst och hoppas det inte är något allvarligt

Ont i knät och låser sig
Okej. Jag har gått med det knät så i över två år. Blir tre år i januari. Det blir inge bättre utan blir att göra mer och mer ont av sidan av knät och knävecket. Kan inte alltid sitta med böjt ben utan måste ha det rakt.

Ont i knät och låser sig
Du ska inte gå så länge utan att söka hjälp. Ledtrauma och broskskador ger lätt artros senare i livet, tidigare än man annars skulle ha fått det.

Ont i knät och låser sig
Med både yrkeskunskap och egen (bitter) erfarenhet vill jag slänga in ett råd:

Styrketräna, styrketräna, styrketräna, framför allt quadriceps. Starka lårmuskler skyddar knäna. Knäskador ger snabb försämring av muskelstyrkan, därmed mindre stabilitet och stadga för redan sargat knät, ond cirkel. Sträckträning så snart det går för smärta och gärna tungt. Vill det sig så illa att man måste genomgå ingrepp ger styrketräning före operation bättre resultat och kortare konvalescenstid.

Bilagor

• 3fbe9189d6bbf7f95421e2f13e04530c.jpg
    3fbe9189d6bbf7f95421e2f13e04530c.jpg
    13.1 KB · Besök: 97
Ont i knät och låser sig
mfo skrev:
> Med både yrkeskunskap och egen (bitter)
> erfarenhet vill jag slänga in ett råd:
>
> Styrketräna, styrketräna, styrketräna, framför
> allt quadriceps. Starka lårmuskler skyddar
> knäna. Knäskador ger snabb försämring av
> muskelstyrkan, därmed mindre stabilitet och
> stadga för redan sargat knät, ond cirkel.
> Sträckträning så snart det går för smärta
> och gärna tungt. Vill det sig så illa att man
> måste genomgå ingrepp ger styrketräning före
> operation bättre resultat och kortare
> konvalescenstid.

+100!

Ont i knät och låser sig
mfo skrev:
> Med både yrkeskunskap och egen (bitter)
> erfarenhet vill jag slänga in ett råd:
>
> Styrketräna, styrketräna, styrketräna, framför
> allt quadriceps. Starka lårmuskler skyddar
> knäna. Knäskador ger snabb försämring av
> muskelstyrkan, därmed mindre stabilitet och
> stadga för redan sargat knät, ond cirkel.
> Sträckträning så snart det går för smärta
> och gärna tungt. Vill det sig så illa att man
> måste genomgå ingrepp ger styrketräning före
> operation bättre resultat och kortare
> konvalescenstid.

Jag är ingen doktor. Allmänt om skadan. Har haft meniskskada höger utsida. Nedsparkad med fotsula före in i sidan på knät (f*tboll). Symptomen efter var att det gick inte att fälla ihop eller översträcka rakt benet lika mycket som det oskadade. Det kändes som det satt en spik genom knät och ledbandet på utsidan av knät blev väldigt irriterat och kändes utsträckt. Jag struntade i skadan för det mesta och spelade f*tboll ändå. Fick ont och blev halt som höll i sig nån dag eller två efter match. Åtgärd blev titthålsoperation där de tog bort en bit menisk som låg dubbel i leden. Efter det har knät funkat mycket bra.

När det gäller träningen undrar jag om det räcker med att träna tills man ser ut som på bilden eller om ma skall träna mer i förebyggande syfte? :-)

Ont i knät och låser sig
Annsofie26 skrev:
> Okej jag får ont vid sidan av knät när jag rör
> mig mycket. Är då den börjar låsa sig på
> sidorna. Många tror att det är menisken.

Det blir nog bra. Visa upp det för doktorn så fixar det sig säkert.

Ont i knät och låser sig
Ibland gör det jätte ont. I knät Så jag måste sätta mig på jobbet. När det börjar låsa sig. Och det gör ont när jag ska böja knät. Är det så att det är nåt som måste opereras i knät?

Senast ändrad:
Ont i knät och låser sig
Annsofie26 skrev:
> Opererar man ett knä som man har problem med i
> över två år

Jag väntade ett år med att operera och det blev ändå bra.

Nu svarar i alla fall inte jag nåt mer om du inte visar att du är på riktigt. Det känns lite T här.

Ont i knät och låser sig
@Annsofie26. Som Castrello skrev: Gå till doktorn så du kan få reda på vad som krånglar. Är det något som skall åtgärdas med operation kan det göras även om du haft besvären länge om du är 26 och inte har artros. Glöm inte lårmuskelträningen!! Träning i sig kan minska (eller i en del fall t o m lösa) problemet och skulle det behövas någon åtgärd får du mycket bättre resultat om du styrketränar före (under) och efter.

För oss gamla surgubbar med artros är det bara träning som gäller...

Lycka till

Ont i knät och låser sig
Jag. Cyklar varje dag till jobbet plus att jag går mycket på jobbet. Och inge av det är bättre eftersom det sitter på sidan av knät och låser sig imellan åt. Och har varit så i tre år snart. Har testat sjukgymnast. Men hjälpte inte.

Ont i knät och låser sig
Hav tröst, det kan bara bli bättre härifrån. Tänk igenom hur du ska presentera det för doktorn, skriv ner stolpar på en lapp så du inte glömmer nåt. Be att få en magnetröntgen om möjligt, det ger de bästa bilderna för den här typen av skador.

Ont i knät och låser sig
Okej. Bättre värkar det inte bli. Kan göra jätte ont i knät. Jag hoppas på mangnetrögen och att dom hittar nåt. Och ber om ursäkt för mina inlägg. Ni ska inte få ner ifrån mig

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp