Ont i nedre delen av ryggen/ländryggen

Hej! Jag får ont i nedre delen av ryggen/ländryggen, oftast när jag cyklar längre sträckor (över 2 mil). Jag har så kort styrstam som det går. Sadeln är i wattring/helt vågrätt. Höjden på sadeln tycker jag själv är bra. Jag har provat att skjuta fram sadeln några cm, men tycker inte det blir någon större skillnad.
Är det någon som vet hur man kan göra för att undvika att få ont i ryggen? Något man kan ändra på, som påverkar ryggen?

Träna kärnstyrka.
Upprätt sittställning är inte alltid lösningen. Brukade ha grava problem med ryggen, men efter många år av aggressiv sittställning och träning av kärnstyrkan har mina rygg och nackproblem försvunnit, man får bara bita ihop när mjölksyran kommer och stå ut, till sist kan man sitta där i flera timmar utan att göra en min.

Tror folk misstar cykling för att vara någon komfortsport, det ska inte kännas, man ska inte svettas och ve och fasa om man anstänger sig.

År det endast en träningssak eller är det någon justering som måste göras på cykeln?

År det endast en träningssak eller är det någon justering som måste göras på cykeln?
Är man svag i bål/core brukar det kännas efter en stunds cykling. Det är klart att man blir mindre trött av en bra sittställning, men en stark kropp klarar betydligt mer. Och eftersom det inte finns några direkta nackdelar med en stark coremuskulatur är det en bra idé att börja med det.

Ðet som funkat för mig är att:
Träna upp bålstyrkan.
Träna på att ha en bra sittställning på cykeln att inte sitta tungt utan hålla upp kroppen med med bålmusklerna.
Ha sadeln något tiltad framåt.
Träna på kyckling.
Yoga .

1+ något framåtvinklad sadel på cyklar med droppat styre.

”Något”? ?

1586586831610.jpeg

Fick också ont i ländryggen, Dock enbart när jag cyklar utför. Tror att jag hade lite böjd rygg innan men nu har jag börjat kolla längre fram på stigen och i samma veva så blev ryggen rak. I princip aldrig någon smärta alls längre.

”Jag har så kort styrstam som det går”. För kort avstånd till styret är inte nödvändigtvis bäst för ryggen. Förutom övriga tips (styrketräning främst) så skulle jag föreslå att testa med längre styrstam.

Hur länge har du varit aktiv som cyklist? Inte sällan kan det ju vara en vanesak av att börja cykla mer regelbundet än gemene man och därför behöva tillvänjning. Man bör dock utesluta dålig/felaktig sittställning innan vanan kan beskyllas. Att träna rygg och bål är alltid ett gott råd. Hoppas det blir bättre för dig!

Skaffa ståbord på jobbet. Jag står oftast när jag cyklar,tycker det är bra träning för ryggen. Även om det inte är fel med coreträning också.

Jag hade en period väldigt i ryggen med smärtsamma "hugg" då och då, tex. när jag reste mig upp från en stol. Fick hjälp av en naprapat, som också är cyklist, med stretchövningar och sen dess är jag helt symtomfri. För min del är det korta sätesmuskler som ställer till det. Här är en hel serie bra övningar:

För min del får jag ont av för kort cykel, mtb då, då krummar jag ryggslutet lite, jag skulle säga prova att flytta bak sadeln en cm och se vad som händer. Det gjorde stor skillnad för mig.

Samma lösning som för problem med "anterior pelvic tilt" brukar fungera ganska bra för detta. Som många redan skrivit, fokusera på att stärka upp bålen och sätesmuskulaturen (musklerna som roterar höften bakåt) och överväg att stretcha exempelvis höftböjarna (inte för hårt).

Sen får man inte glömma kontinuitet förstås. Vill du bli bra på att cykla länge så är det gynnsamt att göra just det, så mycket smärtan tillåter. Hade inte slutat cykla helt pga eventuell ryggsmärta, men kanske övervägt annat upplägg (under den akuta perioden) med mer vila/återhämtning.

”Jag har så kort styrstam som det går”. För kort avstånd till styret är inte nödvändigtvis bäst för ryggen. Förutom övriga tips (styrketräning främst) så skulle jag föreslå att testa med längre styrstam.
Jag har den som satt på cykeln när jag köpte den (original). Tänker att det kan bero på en slags liggande ställning som gör att jag får ont i ryggen. Får nog bli att börja träna lite gym och liknande med inriktning på rygg och bål.

Hur länge har du varit aktiv som cyklist? Inte sällan kan det ju vara en vanesak av att börja cykla mer regelbundet än gemene man och därför behöva tillvänjning. Man bör dock utesluta dålig/felaktig sittställning innan vanan kan beskyllas. Att träna rygg och bål är alltid ett gott råd. Hoppas det blir bättre för dig!
Jag har cyklat MTB både på grus/asfalt och stig sedan 2015. Det är dock senaste åren då jag börjat cykla mer och längre, men även sedan jag bytte cykel, som ryggvärken kommit.

För min del får jag ont av för kort cykel, mtb då, då krummar jag ryggslutet lite, jag skulle säga prova att flytta bak sadeln en cm och se vad som händer. Det gjorde stor skillnad för mig.
Jag flyttade fram den för en mer upprätt ställning på cykeln. Är det så att jag kanske ska ha sadeln längre bak, istället för längre fram?

Samma lösning som för problem med "anterior pelvic tilt" brukar fungera ganska bra för detta. Som många redan skrivit, fokusera på att stärka upp bålen och sätesmuskulaturen (musklerna som roterar höften bakåt) och överväg att stretcha exempelvis höftböjarna (inte för hårt).

Sen får man inte glömma kontinuitet förstås. Vill du bli bra på att cykla länge så är det gynnsamt att göra just det, så mycket smärtan tillåter. Hade inte slutat cykla helt pga eventuell ryggsmärta, men kanske övervägt annat upplägg (under den akuta perioden) med mer vila/återhämtning.
Jag cyklar mest under vår/sommar och så långt det går på hösten. Då jag är mer motiverad till att cykla när det är behagligt med väder och underlag. Det blir mellan 5-10 mil i veckan och kanske 2-3 gånger i veckan som jag cyklar. Tränar en del luftgevärsskytte (stående) och där har jag inga problem med ryggsmärta, men en del värk i samband med cyklingen.
Stämmer det som många skriver så är detta en sak som måste tränas upp och inte en justeringssak som jag trodde.

För min del är det som en helt annan kropp om jag stretchar höftböjare (misstas nog ofta för framsida lår), ljumskar, sätesmuskler.

Åsså inte för tunga växlar, gärna 90-100 i kadens.

Jag hade ont i ryggslutet, fick tips om att stretcha framsida lår och att kolla youtube på lite övningar, den värsta värken släppte nästan direkt och efter två-tre veckor var det nästan helt borta. Körde ett stretchpass på 10min varje kväll.
Värt att testa ?

Hej! Jag får ont i nedre delen av ryggen/ländryggen, oftast när jag cyklar längre sträckor (över 2 mil). Jag har så kort styrstam som det går. Sadeln är i wattring/helt vågrätt. Höjden på sadeln tycker jag själv är bra. Jag har provat att skjuta fram sadeln några cm, men tycker inte det blir någon större skillnad.
Är det någon som vet hur man kan göra för att undvika att få ont i ryggen? Något man kan ändra på, som påverkar ryggen?
Får du bara ont i ryggen när du cyklar eller händer det i några andra situationer också?

M

För min del är det som en helt annan kropp om jag stretchar höftböjare (misstas nog ofta för framsida lår), ljumskar, sätesmuskler.

Åsså inte för tunga växlar, gärna 90-100 i kadens.
Jag ligger på ganska bra växlar, ungefär mellan 90-100 i kardens. Det är ungefär som det brukar vara under mina distans rundor.

Får du bara ont i ryggen när du cyklar eller händer det i några andra situationer också?

M
Det är främst vid cyklingen. Ibland när jag sitter still vid dator eller liknande kan jag få känningar i rygg och nacke. Detta även om jag sitter i en kontorsstol.
Det är framförallt i samband med cykling. Jag har fått olika bud nu, framförallt att träna. Så får se vad som händer. Troligtvis börja träna mage och rygg, hemma eller gym.

Jag skulle börja med ett besök hos en naprapat. De hjälper dig stretcha ut stela muskler m.m. då har du ett bättre utgångsläge för din egen styrketräning sen. De är oftast grymma på att ge råd om rätt styrke- och stretchövningar för just dig!

Talar av egen erfarenhet efter typ 10 år med ryggproblem troligen pga just svag rumpa och kort framsida pga mkt cykelträning och noll stretch och styrketräning. Nu kan jag känna av ryggen efter ett uppehåll men vet precis vilka övningar jag ska köra då och sen blir ryggen bara starkare ju mer MTB jag kör!

brukar ha handlederna nästan raka, i underarmens riktning. gillar inte ha dem särskilt uppvinklade. ska man sedan ha ett bra grepp kring handtagen och sedan kunna manövrera bromsarna med ett eller möjligen två fingrar tycker jag det är lagom ha bromshandtagen vinklade framåt kanske trettio grader. brukar bli så de precis försvinner ur synfältet nedanför handtagen.

upplever det även enklare ställa om från klättringsläge till att komma åt bromsarna om man inte behöver vinkla om handlederna för att få grepp om bromshandtagen.

sen kan man snöa in på om bromhandtagen ska sitta innanför eller utanför växelhandtagen. kör lite olika där.

hur gör du marr?

brukar ha handlederna nästan raka, i underarmens riktning. gillar inte ha dem särskilt uppvinklade. ska man sedan ha ett bra grepp kring handtagen och sedan kunna manövrera bromsarna med ett eller möjligen två fingrar tycker jag det är lagom ha bromshandtagen vinklade framåt kanske trettio grader. brukar bli så de precis försvinner ur synfältet nedanför handtagen.

upplever det även enklare ställa om från klättringsläge till att komma åt bromsarna om man inte behöver vinkla om handlederna för att få grepp om bromshandtagen.

sen kan man snöa in på om bromhandtagen ska sitta innanför eller utanför växelhandtagen. kör lite olika där.

hur gör du marr?
Kan ta en bild imorgon. Har inte handtagen pekandes ner i backen iallafall..

Kan du utveckla vad du menar?
Vi vet inte din längd, kroppsproportioner, rörlighet, styrstamslängd, typ av cykel, sadelhöjd, styrhöjd, längd etc. Kör du på en för liten barn-bmx eller en ganska lagom stor landsvägscykel? Du har ju inte bjudit på någon info.
en bild med dig på cykeln kunde eventuellt vara en hjälp för att säga om din sittposition är hyfsat rimlig åtminstone.

Tillbaka
Topp