Självklart. När man inte bromsar så trampar man.Raggamuffin sa:Bromsar du alltid om du inte trampar?
Cannondale jekyl 1000 sa:Självklart. När man inte bromsar så trampar man.Raggamuffin sa:Bromsar du alltid om du inte trampar?
Cannondale jekyl 1000 sa:Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
Jag köpte mitt Vesperset direkt från dem. Maila och fråga.Fågelben sa:Hittade inga Vesper på Onyx hemsida, det är ju den modellen som känns aktuell. Ska maila dem och kolla vad som finns och återförsäljare.
Crossmax sa:Jag köpte mitt Vesperset direkt från dem. Maila och fråga.Fågelben sa:Hittade inga Vesper på Onyx hemsida, det är ju den modellen som känns aktuell. Ska maila dem och kolla vad som finns och återförsäljare.
Cannondale jekyl 1000 sa:Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
erik h sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
Vesper väger bara 389. Kul om det går att få tag på nu. Ställt in alla hjulköp i väntan. Men fortfarande lite orolig för det där icke-distinkta när rullarna tar tag, jämfört med det invanda när Hopes fyra bonn-stålklackar hugger i.
Fantastiskt nöjd.Fågelben sa:Crossmax sa:Jag köpte mitt Vesperset direkt från dem. Maila och fråga.Fågelben sa:Hittade inga Vesper på Onyx hemsida, det är ju den modellen som känns aktuell. Ska maila dem och kolla vad som finns och återförsäljare.
Tjusigt! Är du nöjd med dem?
Jensen sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
Du frihjular aldrig? Utförs? Bakom andra? Osv. Med ditt resonemang skulle man kunna ha hur mycket friktion i frihjulsmekanism som helst ??
Cannondale jekyl 1000 sa:Jensen sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
Du frihjular aldrig? Utförs? Bakom andra? Osv. Med ditt resonemang skulle man kunna ha hur mycket friktion i frihjulsmekanism som helst ??
Som vanligt så undviker du frågan. Du är fantastiskt bra på att skriva omdömen där du med fina ord framhäver dom positiva egenskaperna på dina prylar. Om det hade varit en helt gudomlig känsla med 0,3kg extra ofjädrad vikt så är jag helt säker på att du hade framhävt även den egenskapen här så min tolkning är att det helt enkelt suger. Även kommentarer om hur lätt det rullar när man trampar uteblev efter min fråga.
Synd att även den nya versionen är överviktig, annars hade det ju varit bra att slippa bli avslöjad dom få gånger jag ligger bakom någon och tjuvvilar☺️.
Twisted concept i England hade bäst pris när jag köpte mitt onyxnav.
Joppe_k sa:Kan tipsa om David på DCR Wheels.
https://dcrwheels.co.uk/
Har dragit en beställning på hjul med Onyx nav från honom. Har inte fått dem ännu, men jag vet att han kan skaka fram ett par Vesper om du vill.
Makten sa:Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/
Jensen sa:Makten sa:Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/
Så synd då att shimano drog tillbaka den produkten, slaktade bort scylence funktionen och därefter bara stod med ratcheten kvar. Det vill säga, slog på stora trumman innan de visste om det skulle funka långsiktigt. Och såååå mycket greppunkter var det väll ändå inte? Ratchettekniken har ju sina begränsningar, verkar vara runt de 54 dt har, sen blir varje klack så liten (när 54 redan isig kräver mer service just pga det). Men ja absolut intressant teknik de hade på gång. Men som sagt inget du kan köpa.
Var kommer den informationen ifrån?AX3L sa:Det var specifikt inte produktionsproblem utan en felaktig konstruktion helt enkelt. Det höll inte, i alla fall inte i längden. Därför har man gått tillbaka till ritbordet, på obestämd framtid.
AX3L sa:Det var specifikt inte produktionsproblem utan en felaktig konstruktion helt enkelt. Det höll inte, i alla fall inte i längden. Därför har man gått tillbaka till ritbordet, på obestämd framtid.
Cannondale jekyl 1000 sa:Var kommer den informationen ifrån?AX3L sa:Det var specifikt inte produktionsproblem utan en felaktig konstruktion helt enkelt. Det höll inte, i alla fall inte i längden. Därför har man gått tillbaka till ritbordet, på obestämd framtid.
Kung Stalle sa:Från AX3L ser du väl.
Makten sa:Jensen sa:Makten sa:Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/
Så synd då att shimano drog tillbaka den produkten, slaktade bort scylence funktionen och därefter bara stod med ratcheten kvar. Det vill säga, slog på stora trumman innan de visste om det skulle funka långsiktigt. Och såååå mycket greppunkter var det väll ändå inte? Ratchettekniken har ju sina begränsningar, verkar vara runt de 54 dt har, sen blir varje klack så liten (när 54 redan isig kräver mer service just pga det). Men ja absolut intressant teknik de hade på gång. Men som sagt inget du kan köpa.
Shimano är i så fall väldigt otydliga då Scylence finns på deras hemsida och det står att det används i XTR. Men ja, det blir ju som ett DT-nav ungefär om det ligger an när man frihjular. Och jag antar att det antingen kommer slitas satan om skivorna fortfarande är alu, eller så är det tyngre om man bytt till stål.
Förstår jag saken rätt så är det 100 ingreppspunkter, men eftersom (i den konstruktion som ses i videon) det är en snäckmojäng som får plattorna att tryckas ihop så krävs det såklart lite mer vridning av veven innan ingreppet sker.
gandhi sa:Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?
https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
289 i deras webshop. Står dock som "brutto EU", så antar att ev moms tillkommer?Pelle Hå sa:gandhi sa:Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?
https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
Intressant! Har du sett något pris?
"This is made possible thanks to a modified, innovative principle with regard to the conventional roller freewheel."gandhi sa:Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?
https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
Crossmax sa:"This is made possible thanks to a modified, innovative principle with regard to the conventional roller freewheel."gandhi sa:Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?
https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
Ingenstans hittar jag någon specifikation av exakt hur deras mekanism fungerar, men visst låter det som en sprag clutch à la Onyx?
Crossmax sa:"This is made possible thanks to a modified, innovative principle with regard to the conventional roller freewheel."gandhi sa:Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?
https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
Ingenstans hittar jag någon specifikation av exakt hur deras mekanism fungerar, men visst låter det som en sprag clutch à la Onyx?
Crocko sa:Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.
Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.
Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
Jensen sa:Crocko sa:Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.
Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.
Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.
Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.
Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.
Crocko sa:Jensen sa:Crocko sa:Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.
Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.
Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.
Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.
Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.
Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.
Jensen sa:Crocko sa:Jensen sa:Crocko sa:Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.
Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.
Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.
Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.
Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.
Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.
Toleranserna på ratchet eller klacklösning är ju garanterat inte i närheten. Eller rättare sagt konsekvenserna om de inte är 100%iga på en sprag clutch är ju att hela funktionen tappas (precis som att de kräver speciellt fett, inte vad som). Medans en ratchet/klack inte alls blir lika drabbad. Speciellt inte en med låg poe där grejerna kan göras rätt ”yxiga”.
Kan tänka mig att en roller clutch är mindre känslig då den ju bygger på mer att en rulle rullar in i ett avsmalnande utrymme spratt säga.
En hel del i onyx pris har ju även varit att de erbjudit så pass custom att man betalt för saker som de flesta annars kanske inte skulle valt eller haft möjlighet att välja på hos andra. Lite av det har de ju bantat bort i vesper eller säger de sig ha bantat bort.
Om du kommer från Hifi världen borde du ju vara van med att mindre udda märken men liten produktion men hög kvalitet kostar :-)
Crocko sa:Jensen sa:Crocko sa:Jensen sa:Crocko sa:Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.
Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.
Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.
Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.
Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.
Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.
Toleranserna på ratchet eller klacklösning är ju garanterat inte i närheten. Eller rättare sagt konsekvenserna om de inte är 100%iga på en sprag clutch är ju att hela funktionen tappas (precis som att de kräver speciellt fett, inte vad som). Medans en ratchet/klack inte alls blir lika drabbad. Speciellt inte en med låg poe där grejerna kan göras rätt ”yxiga”.
Kan tänka mig att en roller clutch är mindre känslig då den ju bygger på mer att en rulle rullar in i ett avsmalnande utrymme spratt säga.
En hel del i onyx pris har ju även varit att de erbjudit så pass custom att man betalt för saker som de flesta annars kanske inte skulle valt eller haft möjlighet att välja på hos andra. Lite av det har de ju bantat bort i vesper eller säger de sig ha bantat bort.
Om du kommer från Hifi världen borde du ju vara van med att mindre udda märken men liten produktion men hög kvalitet kostar :-)
Mitt tomma bankkonto är ett lysande exempel på att jag är beredd att betala för premium, men det är just det jag ifrågasätter, hur premium är det egentligen?
Om DT bestämde sig för att anamma samma typ av lösning så har jag svår att se vad som skulle motivera dubbla priset, i ärlighetens namn så tror jag att både navkroppen och axeln svarvas i datoriserad utrustning och jag tror (har inte läst på) att precisionen runt kopplingen är så mycket snävare än vanligt lagerpassning som man ändå måste ha i ett nav.
Jag förstår mycket väl att det finns en uppsjö nischtillverkare som vill fortsätta att leverera mindre serier till högre priser, men om det tillför en väsentlig förbättring för konsumenten borde ju även större tillverkare börja kika på det istället för att förfina rachet till den nivå att cykelturerna blir längre än serviceintervallen.