Onyx nav

Fågelben

Aktiv medlem
Onyx nav
Nån som känner till återförsäljare av Onyx nav i Europa? Verkar rätt skralt.

Främst nyfiken nya modellen Vesper. XD och 32H. 6-bultar eller centrelock spelar ingen roll.

Vill frihjula ljudlöst genom skogen...
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
http://www.twowheelsports.se/ Köpte jag mitt från för tre år sen. Vet inte om de fortfarande säljer dem. Sålde deras bmx nav (är ju ett bmx navmärke först) men kunde ta hem Mtb nav på beställning. Vet inte om de slutat. Tror de isig hade sin leverantör i Frankrike eller Spanien. Mitt slutpris blev ju dock samma eller möjligen lite högre än att importera själv från usa. Har ju inte vesper men det ”gamla” ska ju bete sig lika, dyraste enskilda delen jag bytt, men lätt det som varit mest värt. Dels pga tystnaden men även känslan av onödigt med poe och att de rullar som inget annat jag testat.
 
Senast ändrad:
Onyx nav
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.
 

erik h

Aktiv medlem
Onyx nav
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.

Vesper väger bara 389. Kul om det går att få tag på nu. Ställt in alla hjulköp i väntan. Men fortfarande lite orolig för det där icke-distinkta när rullarna tar tag, jämfört med det invanda när Hopes fyra bonn-stålklackar hugger i.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Onyx nav
Fågelben sa:
Hittade inga Vesper på Onyx hemsida, det är ju den modellen som känns aktuell. Ska maila dem och kolla vad som finns och återförsäljare.
Jag köpte mitt Vesperset direkt från dem. Maila och fråga.
4160B4DE-3400-4E55-A949-82B8ADD52003.jpeg
 
Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.

Du frihjular aldrig? Utförs? Bakom andra? Osv. Med ditt resonemang skulle man kunna ha hur mycket friktion i frihjulsmekanism som helst ??
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
erik h sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.

Vesper väger bara 389. Kul om det går att få tag på nu. Ställt in alla hjulköp i väntan. Men fortfarande lite orolig för det där icke-distinkta när rullarna tar tag, jämfört med det invanda när Hopes fyra bonn-stålklackar hugger i.

Ja istället slipper du trampa ett halvt varv innan det greppar (överdrivet me glimten i ögat) ?

Men ja, det där hugget försvinner ju. Kommer själv från i9 så vet vad du menar. Men kan ärligt säga att jag inte saknar det. Men ja, känns sjukt märkligt på första turen :-) lika med att det är tyst. Varit fan av att det ska låta som faaaan. Men nu är det nästan tvärt om. Nackdelen är att man hör allt annat på hojen :-)
 
Senast ändrad:
Onyx nav
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.

Du frihjular aldrig? Utförs? Bakom andra? Osv. Med ditt resonemang skulle man kunna ha hur mycket friktion i frihjulsmekanism som helst ??

Som vanligt så undviker du frågan. Du är fantastiskt bra på att skriva omdömen där du med fina ord framhäver dom positiva egenskaperna på dina prylar. Om det hade varit en helt gudomlig känsla med 0,3kg extra ofjädrad vikt så är jag helt säker på att du hade framhävt även den egenskapen här så min tolkning är att det helt enkelt suger. Även kommentarer om hur lätt det rullar när man trampar uteblev efter min fråga.
Synd att även den nya versionen är överviktig, annars hade det ju varit bra att slippa bli avslöjad dom få gånger jag ligger bakom någon och tjuvvilar☺️.
Twisted concept i England hade bäst pris när jag köpte mitt onyxnav.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Cannondale jekyl 1000 sa:
Jensen sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är känslan med 0,3kg extra ofjädrad vikt där bak? Själv märker jag rätt stor skillnad om man hänger dit en tyngre kassett.
Sen har jag väldigt svårt att tro att onyxnaven skulle rulla lättare än något annat nav med okej lager och tätningar, fast du kanske menar när man inte trampar, fast då bromsar man ju ändå så då är det skit samma.
Oavsett så är det välgjorda nav och på rätt typ av cykel för ett vist ändamål så skulle jag kunna tänka mej ett onyxnav.

Du frihjular aldrig? Utförs? Bakom andra? Osv. Med ditt resonemang skulle man kunna ha hur mycket friktion i frihjulsmekanism som helst ??

Som vanligt så undviker du frågan. Du är fantastiskt bra på att skriva omdömen där du med fina ord framhäver dom positiva egenskaperna på dina prylar. Om det hade varit en helt gudomlig känsla med 0,3kg extra ofjädrad vikt så är jag helt säker på att du hade framhävt även den egenskapen här så min tolkning är att det helt enkelt suger. Även kommentarer om hur lätt det rullar när man trampar uteblev efter min fråga.
Synd att även den nya versionen är överviktig, annars hade det ju varit bra att slippa bli avslöjad dom få gånger jag ligger bakom någon och tjuvvilar☺️.
Twisted concept i England hade bäst pris när jag köpte mitt onyxnav.

Glömde bara svara på din fråga och du eldar upp dig rejält ?? börjar raljera att eftersom jag inte skrev något om det så suger det, eller så kanske det är så att jag inte känner någon direkt skillnad som kan härledas med till mervikten av navet jämfört med tex tune nav jag kört. Och därav att jag glömde svara på hela frågan. Den tanken slog dig inte innan du slog på stora trumman? Kört allt från 190g baknav till detta och känner ingen skillnad i fjädring, men vad vet jag, jag kanske är okänslig eller så överskuggas det av de fördelarna som är klart mer uppenbara.

Och 0,3 kg? Bygger på att du har 120g baknav, de finns det få av och om det finns är det inget jag skulle vilja köra som nav som ska hålla för att köra varje dag, varje tur. Om du inte räknar med framnav, men vem tvingar dig att ha samma märke på navet fram? Fram är ett rör med två lager i, inte så svårt att få till för någon tillverkare. Bra baknav däremot ....

Jag undrade dessutom bara om du verkligen aldrig frihjular utan bromsar så fort du inte trampar, för känner få som bromsar sina hojar så fort de slutar trampa. För det är så man kan tolka det du skriver ?. Att jag menar att det rullar bättre än någon annat nav jag testat när man frihjular (och inte när jag trampar) trodde jag sa sig själv då det är då man märker störst skillnad på sådant på nav (även om bra lager även borde minska friktion medans man trampar).
Varför de frihjular så bra? För att konstruktionen kopplar ifrån så mycket mer när den inte greppar än vad ratchet och klackar gör. Tro mig, vet det när man kommer från i9 torch (ska dock vara väsentligt mycket bättre på nya hyper).

Slutligen äre ju fritt om du vill köra med dem eller inte. Men för mig har det tveklöst varit den bästa uppgraderingen jag gjort. Och då har jag bytt det mesta på min hoj (Och hojar genom åren) och genom åren ägt rätt många och fina saker. Och ja, lätt värt mervikten. I alla fall för mig, lätt. Men absolut, hade inte klagat om de vägt 200g. Men då hade de heller inte hållt ihop så bra som de gör.
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Onyx nav
Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/

 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Makten sa:
Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/

Så synd då att shimano drog tillbaka den produkten, slaktade bort scylence funktionen och därefter bara stod med ratcheten kvar. Det vill säga, slog på stora trumman innan de visste om det skulle funka långsiktigt. Och såååå mycket greppunkter var det väll ändå inte? Ratchettekniken har ju sina begränsningar, verkar vara runt de 54 dt har, sen blir varje klack så liten (när 54 redan isig kräver mer service just pga det). Men ja absolut intressant teknik de hade på gång. Men som sagt inget du kan köpa.
 

Makten

Aktiv medlem
Onyx nav
Jensen sa:
Makten sa:
Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/

Så synd då att shimano drog tillbaka den produkten, slaktade bort scylence funktionen och därefter bara stod med ratcheten kvar. Det vill säga, slog på stora trumman innan de visste om det skulle funka långsiktigt. Och såååå mycket greppunkter var det väll ändå inte? Ratchettekniken har ju sina begränsningar, verkar vara runt de 54 dt har, sen blir varje klack så liten (när 54 redan isig kräver mer service just pga det). Men ja absolut intressant teknik de hade på gång. Men som sagt inget du kan köpa.

Shimano är i så fall väldigt otydliga då Scylence finns på deras hemsida och det står att det används i XTR. Men ja, det blir ju som ett DT-nav ungefär om det ligger an när man frihjular. Och jag antar att det antingen kommer slitas satan om skivorna fortfarande är alu, eller så är det tyngre om man bytt till stål.
Förstår jag saken rätt så är det 100 ingreppspunkter, men eftersom (i den konstruktion som ses i videon) det är en snäckmojäng som får plattorna att tryckas ihop så krävs det såklart lite mer vridning av veven innan ingreppet sker.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
Onyx nav
På tal om om Scylence... nån som vet varför de drog in det? Funkade det inte eller var det nåt patentintrång eller vad?

Och har nån hört nåt om det är på G igen?

Stall
 

AX3L

Aktiv medlem
Onyx nav
Det var specifikt inte produktionsproblem utan en felaktig konstruktion helt enkelt. Det höll inte, i alla fall inte i längden. Därför har man gått tillbaka till ritbordet, på obestämd framtid.
 

skier

Aktiv medlem
Onyx nav
Cannondale jekyl 1000 sa:
AX3L sa:
Det var specifikt inte produktionsproblem utan en felaktig konstruktion helt enkelt. Det höll inte, i alla fall inte i längden. Därför har man gått tillbaka till ritbordet, på obestämd framtid.
Var kommer den informationen ifrån?

Står ju t ex här: https://www.pinkbike.com/news/shimanos-new-xtr-drivetrain-still-isnt-available.html
Finns en del proffs som kör på dem fortfarande, men Shimano är väl rätt konservativa med sina produkt releaser, så de vill väl ha ngt som funkar 100% innan de släpper ut det på marknaden.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Makten sa:
Jensen sa:
Makten sa:
Om man vill ha knäpptyst baknav med låg friktion OCH låg vikt så verkar Shimanos nya Scylence rätt intressanta. Det är en ratchet-konstruktion som liknar DT:s, men när man frihjular så dras ena delen åt sidan och de går helt fritt från varandra. En herrans massa ingreppspunkter är det, men samtidigt måste kuggplattorna tryckas ihop innan ingrepp vilket nog stjäl ett par grader till. Tyvärr finns de bara med micro spline:-/

Så synd då att shimano drog tillbaka den produkten, slaktade bort scylence funktionen och därefter bara stod med ratcheten kvar. Det vill säga, slog på stora trumman innan de visste om det skulle funka långsiktigt. Och såååå mycket greppunkter var det väll ändå inte? Ratchettekniken har ju sina begränsningar, verkar vara runt de 54 dt har, sen blir varje klack så liten (när 54 redan isig kräver mer service just pga det). Men ja absolut intressant teknik de hade på gång. Men som sagt inget du kan köpa.

Shimano är i så fall väldigt otydliga då Scylence finns på deras hemsida och det står att det används i XTR. Men ja, det blir ju som ett DT-nav ungefär om det ligger an när man frihjular. Och jag antar att det antingen kommer slitas satan om skivorna fortfarande är alu, eller så är det tyngre om man bytt till stål.
Förstår jag saken rätt så är det 100 ingreppspunkter, men eftersom (i den konstruktion som ses i videon) det är en snäckmojäng som får plattorna att tryckas ihop så krävs det såklart lite mer vridning av veven innan ingreppet sker.

Lär vara i stål om det ska hålla. Som jag förstod det så tog de bara bort mekanismen som skjuter in och behöll ratchet ringarna. De nya som säljs nu har mig veterligen inte 100 poe. Dessutom kan man ju fråga sig hur det skulle räknas när en mekanism först måste skjuta in dem, Inge fördröjning där?

Stod även om det på https://cyclingtips.com/2019/02/shimano-xtr-delays-drag-on-scylence-hub-cancelled/ men ja de har lite smugit bort det. Tydligen höll det inte över tid.

Väldigt ot
 
Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Onyx nav
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.
 

qma

Aktiv medlem
Onyx nav
Crossmax sa:
gandhi sa:
Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?

https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
"This is made possible thanks to a modified, innovative principle with regard to the conventional roller freewheel."

Ingenstans hittar jag någon specifikation av exakt hur deras mekanism fungerar, men visst låter det som en sprag clutch à la Onyx?

"Klemmrollenfreilauf" står det i tyska artiklar, och det verkar väl vara samma sak ja.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Crossmax sa:
gandhi sa:
Kappstein verkar ha tysta och "virtuellt" oändlig poe i sina sf hub. Någon som provat?

https://www.kappstein.de/products/hubs/?L=1
"This is made possible thanks to a modified, innovative principle with regard to the conventional roller freewheel."

Ingenstans hittar jag någon specifikation av exakt hur deras mekanism fungerar, men visst låter det som en sprag clutch à la Onyx?

Låter det inte snarare som en rullkoppling?
Samma princip som http://www.trueprecisioncomponents.com/tpc-products/mtb-rear-hub/

Denna

Det som får en att undra är ju den väldigt bristfälliga informationen. Och om de kommer finnas kvar om några år. Men absolut intressant. Mer kopplingsnav till folket.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Crocko sa:
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.


Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.

Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.

Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.
 

Crocko

Aktiv medlem
Onyx nav
Jensen sa:
Crocko sa:
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.


Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.

Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.

Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.

Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.


Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.

Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.

Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.

Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.

Toleranserna på ratchet eller klacklösning är ju garanterat inte i närheten. Eller rättare sagt konsekvenserna om de inte är 100%iga på en sprag clutch är ju att hela funktionen tappas (precis som att de kräver speciellt fett, inte vad som). Medans en ratchet/klack inte alls blir lika drabbad. Speciellt inte en med låg poe där grejerna kan göras rätt ”yxiga”.

Kan tänka mig att en roller clutch är mindre känslig då den ju bygger på mer att en rulle rullar in i ett avsmalnande utrymme spratt säga.

En hel del i onyx pris har ju även varit att de erbjudit så pass custom att man betalt för saker som de flesta annars kanske inte skulle valt eller haft möjlighet att välja på hos andra. Lite av det har de ju bantat bort i vesper eller säger de sig ha bantat bort.

Om du kommer från Hifi världen borde du ju vara van med att mindre udda märken men liten produktion men hög kvalitet kostar :-)
 
Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Onyx nav
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.


Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.

Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.

Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.

Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.

Toleranserna på ratchet eller klacklösning är ju garanterat inte i närheten. Eller rättare sagt konsekvenserna om de inte är 100%iga på en sprag clutch är ju att hela funktionen tappas (precis som att de kräver speciellt fett, inte vad som). Medans en ratchet/klack inte alls blir lika drabbad. Speciellt inte en med låg poe där grejerna kan göras rätt ”yxiga”.

Kan tänka mig att en roller clutch är mindre känslig då den ju bygger på mer att en rulle rullar in i ett avsmalnande utrymme spratt säga.

En hel del i onyx pris har ju även varit att de erbjudit så pass custom att man betalt för saker som de flesta annars kanske inte skulle valt eller haft möjlighet att välja på hos andra. Lite av det har de ju bantat bort i vesper eller säger de sig ha bantat bort.

Om du kommer från Hifi världen borde du ju vara van med att mindre udda märken men liten produktion men hög kvalitet kostar :-)

Mitt tomma bankkonto är ett lysande exempel på att jag är beredd att betala för premium, men det är just det jag ifrågasätter, hur premium är det egentligen?
Om DT bestämde sig för att anamma samma typ av lösning så har jag svår att se vad som skulle motivera dubbla priset, i ärlighetens namn så tror jag att både navkroppen och axeln svarvas i datoriserad utrustning och jag tror (har inte läst på) att precisionen runt kopplingen är så mycket snävare än vanligt lagerpassning som man ändå måste ha i ett nav.

Jag förstår mycket väl att det finns en uppsjö nischtillverkare som vill fortsätta att leverera mindre serier till högre priser, men om det tillför en väsentlig förbättring för konsumenten borde ju även större tillverkare börja kika på det istället för att förfina rachet till den nivå att cykelturerna blir längre än serviceintervallen.
 

Jensen

Aktiv medlem
Onyx nav
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Jensen sa:
Crocko sa:
Måste säga att jag är lite konfunderad över den fascination som det verkar vara och de priserna som tillverkare kan ta ut för en industriell frinavsfunktion bara för att man installerar den i ett cykelnav.

Jag förstår nyttan av oändliga greppunkter och visst skulle det vara skönt med lite tystare framfart ibland, men varför är det så få tillverkare och så galna priser? ett vettigt standard frinavslager kostar ett par hundra och det skulle ersätta komplicerade lösa komponenter som man idag använder.

Rent konstruktionsmässigt känns det som att det borde vara enklare/billigare att bygga nav som onyx än att försöka förfina rachets, ett frinavslager mellan de vanliga kullagren så har man en tyst och steglös funktion, inga lösa delar och man behöver inte ens göra en cykelspecifik design bara plocka en OEM del från hyllan. Finns det någon med färskare kunskap i mekanisk konstruktion som kan förklara vad som är så kostnadsdrivande, eller är det helt enkelt en fråga om tid, snart blir det standard och då faller priserna.


Att onyx är så pass dyra kan ju bero på att produktionen troligtvis är väldigt liten och att precisionen väldigt hög = tidsödande tillverkning. Såg nån video där de pratade om att tillverkaren av kopplingen som onyx använder var imponerad över de tighta toleranserna som onyx lyckades hålla.

Lite som att i9 naven kräver lite extra arbete och precision när de ska skära ut så små och exakta klackar ur ett så hårt höghållfasthetsstål och att tidigare tog i alla fall varje eker en minut att tillverka.

Tid är pengar. Sen lägger de ju garanterat på för att de är en nischad produkt, kanske inte tänkt till breda massan då det är svårt att som liten tillverkare nå sen breda massan.

Jag kanske är lite skadad av all ormolja som säljs i HIFI världen där jag också har intressen, förutom toleranserna där kopplingen sitter så är det ju standard industrikomponenter och i min värld borde det vara billigare än att själva bygga någon rachet lösning.
Men tiden får väl utvisa om det bir billigare om fler plockar upp teknologin, det är ju ganska beprövad teknologi i andra applikationer.

Toleranserna på ratchet eller klacklösning är ju garanterat inte i närheten. Eller rättare sagt konsekvenserna om de inte är 100%iga på en sprag clutch är ju att hela funktionen tappas (precis som att de kräver speciellt fett, inte vad som). Medans en ratchet/klack inte alls blir lika drabbad. Speciellt inte en med låg poe där grejerna kan göras rätt ”yxiga”.

Kan tänka mig att en roller clutch är mindre känslig då den ju bygger på mer att en rulle rullar in i ett avsmalnande utrymme spratt säga.

En hel del i onyx pris har ju även varit att de erbjudit så pass custom att man betalt för saker som de flesta annars kanske inte skulle valt eller haft möjlighet att välja på hos andra. Lite av det har de ju bantat bort i vesper eller säger de sig ha bantat bort.

Om du kommer från Hifi världen borde du ju vara van med att mindre udda märken men liten produktion men hög kvalitet kostar :-)

Mitt tomma bankkonto är ett lysande exempel på att jag är beredd att betala för premium, men det är just det jag ifrågasätter, hur premium är det egentligen?
Om DT bestämde sig för att anamma samma typ av lösning så har jag svår att se vad som skulle motivera dubbla priset, i ärlighetens namn så tror jag att både navkroppen och axeln svarvas i datoriserad utrustning och jag tror (har inte läst på) att precisionen runt kopplingen är så mycket snävare än vanligt lagerpassning som man ändå måste ha i ett nav.

Jag förstår mycket väl att det finns en uppsjö nischtillverkare som vill fortsätta att leverera mindre serier till högre priser, men om det tillför en väsentlig förbättring för konsumenten borde ju även större tillverkare börja kika på det istället för att förfina rachet till den nivå att cykelturerna blir längre än serviceintervallen.

Du menar som dt’s dyraste nav som nästan kostar som ett onyx, som visserligen är lätt men långt från lättast på marknaden och absolut inget speciellt i navet heller?

Men absolut, det skulle bli billigare om dt masstillverkade det. Som med det mesta i masstillverkning. Och absolut, de skulle säkert kunna ha en lägre marginal precis som många exotiska hifi märken, men då siktar man in sig på en marknad och tar betalt för en annan. Försöker inte försvara dem, menar bara att det inte är så konstigt. Speciellt inte när standard är keramiska lager (sen kan man ju diskutera om det tillför något, på vesper är det väll tillval snarare än standard) som isig inte är gratis.
 
Senast ändrad:

happymtb.fr

Aktiv medlem
Onyx nav
Angående keramiska lager, kolla gärna detta:

Keramiska lager sågas ganska hård: livslängd är sämre än stål lager pga av skillnader i hårdhet mellan kulorna och banorna. Sen är det mesta av friktion inte bunden till kulorna: 60% är från packningar, 28% är från trögheten i fettet, 7% är från cagen (vad heter det på svenska?), 3% är från deformation av kulorna och 2% är från deformation av banorna.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Onyx nav
Kolla in Gokisos nav om ni vill kolla på nåt ohemult dyrt. Nu har de inte ens kvar priserna på hemsidan, men ett hjulset kostade väl i storleksordningen €7000 vill jag minnas. Ursprungligen tillverkare av precisionslager för jetmotorer.
 
Topp