Onyx nav

Onyx nav
happymtb.fr sa:
Angående keramiska lager, kolla gärna detta:

Keramiska lager sågas ganska hård: livslängd är sämre än stål lager pga av skillnader i hårdhet mellan kulorna och banorna. Sen är det mesta av friktion inte bunden till kulorna: 60% är från packningar, 28% är från trögheten i fettet, 7% är från cagen (vad heter det på svenska?), 3% är från deformation av kulorna och 2% är från deformation av banorna.

Det känns ju inte som en jätteskräll att keramiska lager är snake oil :-D

Stalle

Onyx nav
Kung Stalle sa:
happymtb.fr sa:

Keramiska lager sågas ganska hård: livslängd är sämre än stål lager pga av skillnader i hårdhet mellan kulorna och banorna. Sen är det mesta av friktion inte bunden till kulorna: 60% är från packningar, 28% är från trögheten i fettet, 7% är från cagen (vad heter det på svenska?), 3% är från deformation av kulorna och 2% är från deformation av banorna.

Stalle
Kanske inte för dig, men det behövs upprepas!

Onyx nav
happymtb.fr sa:

Ja säger inte att det är bättre. Bara att de kostar mer (oavsett om det ä bättre eller inte ). Det han säger där har en vän som säljer lager sagt länge. Att under 20000rpm spelar annat mer roll.

Senast ändrad:
Onyx nav
happymtb.fr sa:
Kung Stalle sa:
happymtb.fr sa:

Stalle

Jag visste också om det här!

Onyx nav
Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Kung Stalle sa:
happymtb.fr sa:

Stalle

Jag visste också om det här!

Jag hade ingen aning!

Onyx nav
happymtb.fr sa:
Vad bra!

Ingen svarade på min fråga... ? vad heter cage på svenska? Blir det bur?

"Arm" är nog så nära sanningen man kommer. Söker man på "bakväxel arm" verkar det i alla fall råda något slags konsensus kring att det är cagen som avses. Jag kommer nog även fortsättningsvis säga cage dock.

Onyx nav
AX3L sa:
happymtb.fr sa:
Vad bra!

"Arm" är nog så nära sanningen man kommer. Söker man på "bakväxel arm" verkar det i alla fall råda något slags konsensus kring att det är cagen som avses. Jag kommer nog även fortsättningsvis säga cage dock.

Fast nu tror jag Etienne syftade på kulhållaren i ett lager ;)

Onyx nav
theBrand sa:
AX3L sa:
happymtb.fr sa:
Vad bra!

Fast nu tror jag Etienne syftade på kulhållaren i ett lager ;)

Haha jaha! Den heter inte arm :)

Onyx nav
Nån som begriper hur man får isär ett Onyx Classic? Jag har lossat ändpluttarna och lagerförspänningsmuttern, men sen fick jag bara ut axeln och det krävdes att jag knackade ur den. På Onyx egen video trillar både axel och body ur hur lätt som helst. Min body sitter stenhårt. Har bankat, dragit bänt, men absolut ingenting händer.

Till saken hör att både lagerförspänningsmuttern och motsatta ändplutten satt helt löst och förmodligen har gjort det från fabrik. Finns ingen instruktion om att dessa ska dras åt innan användning, så jag har antagligen cyklat runt utan lagerförspänning. Huvudlagret på icke drivsidan är slut och jag undrar om inte hela frihjulet är sopor också eftersom det sitter fast. Knappt ett år höll det. #premium.

Onyx nav
Jag kunde bara dra ur min. Behövdes handskar för att få ett stadigt grepp. Ploppade ur, så fanns ett litet motstånd. Frågat onyx? De brukar vara väldigt snabba att svara.
Som med de flesta nav med denna lösning på Axel kan justering behövas efter hand. Men borde ju varit ok från fabrik :-)

Onyx nav
Jag kunde bara dra ur min. Behövdes handskar för att få ett stadigt grepp. Ploppade ur, så fanns ett litet motstånd. Frågat onyx? De brukar vara väldigt snabba att svara.
Som med de flesta nav med denna lösning på Axel kan justering behövas efter hand. Men borde ju varit ok från fabrik :-)
Ja, jag fick snabbt mailsvar och de har ingen aning heller. Ska försöka hitta en dorn som passar precis i axeländen från andra sidan och banka ur skiten. Finns inte på kartan att dra ur den med handkraft (edit: har provat med kassetten på plats för något att greppa om). Rör sig inte över huvud taget.

Edit: Fast då måste jag först lyckas få ur det yttersta lagret, för det är mindre och ivägen för eventuellt pressverktyg till bodyn inifrån. Även det sitter som berget. :rolleyes:

Senast ändrad:
Onyx nav
Kan den ha satt sig i det inte lagret som sitter innanför spragsen? Bodyn alltså. Minns inte om bodyn går in till det eller om axeln vilar mot det. Om det är det senare så blir det kanske svårt att nå bodyn innanför. man önskar att de gjort som I9 där man kan använda axeln för att banka ur lagrena ur navkroppen.

Ska serva samma lager som dig men tänkte skaffa avdragare för invändig avdragning och glidhammare. Har inte riktigt haft lusten att försöka slå ut det innifrån via spragsen som i mitt fall ser fina ut fettmässigt.

märkligt för övrigt att de inte hade någon aning heller, inga idéer från dem hur du skulle lösa det?

Onyx nav
Kan den ha satt sig i det inte lagret som sitter innanför spragsen? Bodyn alltså. Minns inte om bodyn går in till det eller om axeln vilar mot det. Om det är det senare så blir det kanske svårt att nå bodyn innanför. man önskar att de gjort som I9 där man kan använda axeln för att banka ur lagrena ur navkroppen.

Ska serva samma lager som dig men tänkte skaffa avdragare för invändig avdragning och glidhammare. Har inte riktigt haft lusten att försöka slå ut det innifrån via spragsen som i mitt fall ser fina ut fettmässigt.

märkligt för övrigt att de inte hade någon aning heller, inga idéer från dem hur du skulle lösa det?
Det inre lagret innanför frihjulet ser man från andra hållet och det verkar sitta med en låsring från icke drivsidan. Alltså måste det ut åt det hållet och först efter att man fått dän bodyn. Jag kunde se att änden på bodyn ibland gled mot innerbanan på det lagret, så det är inte det som sitter fast heller.

Onyx nav
Vet att när jag frågat om byta lager och vad som sitter i, så har de sagt att mittenlagret är det enda de inte tycker man ska byta själv. Men det betyder ju inte att man inte kan.
undrar om nån sprag håller i eller om något satt sig

Senast ändrad:
Onyx nav
Nu vet jag vad felet är. Åt hellllllvete för hård presspassning mellan bromssidans yttre lagerbana och navkroppen. Jag fick knappt ut skiten med avdragare ens men när det väl är ute känns lagret inte alls så dåligt som när det satt på plats. Det är alltså mer eller mindre sönderklämt så fort det är monterat för att nån på Onyx har absolut noll koll på toleranser. ?
Hålet mäter 27,80 mm och lagret är 27,95. Hur i helvete tänkte de där egentligen? Förmodligen inte alls. Nu sitter jag alltså med ett nav som kommer pajja alla lager jag monterar på löpande band eftersom passningen är för hård. Jävligt #premium alltså. ?

Om nån annan behöver veta vilka lager som sitter i Classic med CL-skivfäste så är det dessa, från bromssida till drivsida:

6902 -> 6804 -> 6805 ->6902

Onyx nav
Intressant. Jag valde mellan Onyx Vesper och Royce till mina senaste lvg-hjul (ball high-tech vs. traditionellt liksom) och har ångrat mig lite över att jag fegade ut med Royce till slut. Kanske var ett bra val trots allt.

Onyx nav
Jag undrar om det specifikt är CL-navet som är keff, då det tyvärr dessutom har mindre lager för att skivfästet begränsar möjligheten till feta lager.

Jag lyckades få dit ett nytt SKF-lager med ganska brutalt bankande (på ytterbanan givetvis) och det kändes liiiiite för tajt när det väl var på plats, men inte alls lika illa som det andra. Den här gången ställde jag sen i alla fall lagerspelet med navet på plats i cykeln, så vi får se hur länge det håller. Lyckligtvis är det en vanligt förekommande lagerdimension och bortsett från att det sitter som berget är proceduren för byte enkel.

Skulle verkligen vilja få ur frihjulet också och kika så inte lagret där innanför också är dåligt, men å andra sidan känns det rätt bra. Dock finns ett lite "torrt" ljud när man frihjular. Hörs bara med örat nära och det är möjligt att det är helt normalt. Får bli grundligare kontroll nästa gång och då måste jag bygga ett verktyg som passar i frihjulsmojens innermått på icke drivsidan.

------

Edit: I övrigt är jag väldigt nöjd med navet. Att ha ett knäpptyst nav när man cyklar i skogen är helt sagolikt fint, och inte blir det sämre av direkt ingrepp heller. Dock är det lite tråkigt att man tydligen inte får bästa tänkbara kvalla och konstruktion ens när man betalar så hiskeliga summor. Urk.

Onyx nav
La du lagret i frysen innan du bankade i det? :) brukar hjälpa en del.
Japp, samt värmde navet så gott jag kunde. Fanns inte på kartan att få in skiten ändå, utan våld. Och går det inte fort så utjämnas temperaturerna i ett nafs och då spelar det ingen roll ändå.

Även om det hade gått så är det problematisk med hård presspassning på kullager eftersom hela lagret krymper några hundradelar när det väl sitter på plats, och vips finns inte glappet som krävs för att kunna förspänna det kontrollerat. Detta tycks ganska vanligt i cykelvärlden där de som konstruerar inte har en susning om hur toleranser fungerar. På min Ibis Ripley är samtliga lager i övre länken så hårt pressade att de går trögt redan från fabrik. Bussningarna i baksvingen sitter också så hårt inpressade att jag varit tvungen att brotcha upp dem för att de krympt. Eller varför inte ta reda på hur ett vinkelkontaktkullager fungerar så att man inte som Santa Cruz föreskriver förspänning på svingen med ett så högt moment att lagrena är mer eller mindre paj så fort cykeln är monterad?
Det vore klädsamt om man åtminstone tog in nån som förstår sig på mekanik innan man tar hutlöst betalt för sina hobbydesignade cykelprodukter. Lägger man sen ut tillverkningen på lego så kanske man också skulle ha en fungerande kvalitetskontroll så att till exempel dropoutsen på ramen är vinkelräta mot bakaxeln (Ibis Ripley igen).

Är smått less på detta skräp överallt. Spelar ingen roll vad man betalar tydligen. Klåpare i varje led från design till distribution och kundsupport. ?

Onyx nav
Japp, samt värmde navet så gott jag kunde. Fanns inte på kartan att få in skiten ändå, utan våld. Och går det inte fort så utjämnas temperaturerna i ett nafs och då spelar det ingen roll ändå.

Även om det hade gått så är det problematisk med hård presspassning på kullager eftersom hela lagret krymper några hundradelar när det väl sitter på plats, och vips finns inte glappet som krävs för att kunna förspänna det kontrollerat. Detta tycks ganska vanligt i cykelvärlden där de som konstruerar inte har en susning om hur toleranser fungerar. På min Ibis Ripley är samtliga lager i övre länken så hårt pressade att de går trögt redan från fabrik. Bussningarna i baksvingen sitter också så hårt inpressade att jag varit tvungen att brotcha upp dem för att de krympt. Eller varför inte ta reda på hur ett vinkelkontaktkullager fungerar så att man inte som Santa Cruz föreskriver förspänning på svingen med ett så högt moment att lagrena är mer eller mindre paj så fort cykeln är monterad?
Det vore klädsamt om man åtminstone tog in nån som förstår sig på mekanik innan man tar hutlöst betalt för sina hobbydesignade cykelprodukter. Lägger man sen ut tillverkningen på lego så kanske man också skulle ha en fungerande kvalitetskontroll så att till exempel dropoutsen på ramen är vinkelräta mot bakaxeln (Ibis Ripley igen).

Är smått less på detta skräp överallt. Spelar ingen roll vad man betalar tydligen. Klåpare i varje led från design till distribution och kundsupport. ?
Verkligen tröttsamt med skräp, och ett jävla skit att inte ens dyrprylarna går fria. Som 2xOnyx-cyklist (plus ett framnav) hoppas jag att just ditt nav var undantaget, men jag vet ju vad jag befarar innerst inne.

Jag kanske har missat det tidigare i tråden, men har Onyx själva sagt något om saken?

Det är i bästa fall skillnaden mellan skräp och bra skit, inte att bra skit aldrig kan fela utan att företagen som säljer bra skit står bakom sina grejer om nåt går fel. Hoppas att Onyx hör dit…

Onyx nav
Verkligen tröttsamt med skräp, och ett jävla skit att inte ens dyrprylarna går fria. Som 2xOnyx-cyklist (plus ett framnav) hoppas jag att just ditt nav var undantaget, men jag vet ju vad jag befarar innerst inne.

Jag kanske har missat det tidigare i tråden, men har Onyx själva sagt något om saken?

Det är i bästa fall skillnaden mellan skräp och bra skit, inte att bra skit aldrig kan fela utan att företagen som säljer bra skit står bakom sina grejer om nåt går fel. Hoppas att Onyx hör dit…
De svarar snabbt på mail och anser att det är "konstigt". Det går ju dock inte att göra ett skvatt åt saken. Dessutom är det multipla fel med för hård passning på nåt annat ställe då bodyn inte går att pressa ur heller. Typiskt konstruktionsfel och jag tänker ju inte riva hjulhelvetet för att skicka iväg navet nånstans.

Det jag skulle kunna göra är att beställa en ny "bearing sleeve" som jag tror är den ring som är ipressad utanför just detta lager, och sen helt sonika svarva upp den en tiondels millimeter. Frågan är om det ens går att få ur den gamla.

Onyx nav

Okej, låter inge vidare, om dom måtten du mätt på ditt nav stämmer så låter det galet tight för vad det är, men jag är inget proffs på lagerpassning, tycker det blir tight om man lägger sig 0.02mm under. Men jag är bara hobbysvarvare. :)

Tråkigt att läsa på så pass dyra nav.

Jag köpte mitt vesper hos 4130.fi, han har vart riktigt bra att ha å göra med, kanske kan bolla något med han. Bara ett tips.

Onyx nav
Okej, låter inge vidare, om dom måtten du mätt på ditt nav stämmer så låter det galet tight för vad det är, men jag är inget proffs på lagerpassning, tycker det blir tight om man lägger sig 0.02mm under. Men jag är bara hobbysvarvare. :)

Tråkigt att läsa på så pass dyra nav.

Jag köpte mitt vesper hos 4130.fi, han har vart riktigt bra att ha å göra med, kanske kan bolla något med han. Bara ett tips.
Jag är inget ess på toleranser heller, men ett par-tre hundradelar presspassning låter mer rimligt, ja. Huset är ju alu och lagret stål, så då borde det ploppa i rätt så lätt om man värmer huset och kyler lagret. Nu var det till att banka för kung och fosterland.

Det ser ut som att det sitter nån slags ipressad hylsa mellan lagret och navkroppen. Om man lyckas få ur den (sitter väl förmodligen lika jävligt) så kan man antingen göra en ny eller dutta lite med svarv på insidan för att öka måttet. Det skulle förstås gå att svarva med den kvar i navet, men då måste man ju riva hjulet först.

Onyx nav
Nu vet jag vad felet är. Åt hellllllvete för hård presspassning mellan bromssidans yttre lagerbana och navkroppen. Jag fick knappt ut skiten med avdragare ens men när det väl är ute känns lagret inte alls så dåligt som när det satt på plats. Det är alltså mer eller mindre sönderklämt så fort det är monterat för att nån på Onyx har absolut noll koll på toleranser. ?
Hålet mäter 27,80 mm och lagret är 27,95. Hur i helvete tänkte de där egentligen? Förmodligen inte alls. Nu sitter jag alltså med ett nav som kommer pajja alla lager jag monterar på löpande band eftersom passningen är för hård. Jävligt #premium alltså. ?

Om nån annan behöver veta vilka lager som sitter i Classic med CL-skivfäste så är det dessa, från bromssida till drivsida:

6902 -> 6804 -> 6805 ->6902
Och onyx säger om detta? Av ren nyfikenhet. Och fick du ur bodyn till slut?

blir ju intressant med mitt då. Men mitt är ju visserligen inte cl. Mitt har dock rullar fint i 3 år. Var egentligen inte förän inför denna säsong det började låta. Jag fick ju till skillnad från dig lätt ut bodyn. Så jag har ju kunnat konstatera att alla andra lager i mitt nav går fint och fettet i clutchen fortfarande är gyllenbrunt genomskinligt, som nytt. Kan inte minnas att jag sett något hylsa mellan nav o lager på den sidan på mitt nav. Tror det sitter direkt i kroppen. Kan ju vara en förstärkning på cl pga mindre diameter.

lite förvånad att de inte vill ha tillbaka navet. Me tanke på att de till mig tillverkade en special del

Senast ändrad:
Onyx nav
Och onyx säger om detta? Av ren nyfikenhet. Och fick du ur bodyn till slut?
Vi har en mailkonversation för tillfället och de verkar villiga att gräva i problemet. Jag vill dock cykla så jag smäckte ju i nytt lager. Bodyn fick jag aldrig ur, nej. Har inget verktyg för att banka ut skiten (antagligen samma idiotpassning där).

blir ju intressant med mitt då. Men mitt är ju visserligen inte cl. Mitt har dock rullar fint i 3 år. Var egentligen inte förän inför denna säsong det började låta. Jag fick ju till skillnad från dig lätt ut bodyn. Så jag har ju kunnat konstatera att alla andra lager i mitt nav går fint och fettet i clutchen fortfarande är gyllenbrunt genomskinligt, som nytt. Kan inte minnas att jag sett något hylsa mellan nav o lager på den sidan på mitt nav. Tror det sitter direkt i kroppen. Kan ju vara en förstärkning på cl pga mindre diameter.
6-skruvsvarianten har större lager och vad jag kan se från en bild på ett isärsågat så har det ingen hylsa utanpå. Så det kan kanske ha vettigare passning för att det är två ytor färre att ta hänsyn till. Dessutom i så fall aluminium direkt mot lagret.

lite förvånad att de inte vill ha tillbaka navet. Me tanke på att de till mig tillverkade en special del
Det kanske de vill; vi har inte kommit dit än. Jag vill ju dock inte skicka det om jag kan slippa. Då måste jag köpa ett reservhjul att ha under tiden.
Vad tillverkade de åt dig? Jag har inte läst om vad du haft för dig. :giggle:

Onyx nav
Vi har en mailkonversation för tillfället och de verkar villiga att gräva i problemet. Jag vill dock cykla så jag smäckte ju i nytt lager. Bodyn fick jag aldrig ur, nej. Har inget verktyg för att banka ut skiten (antagligen samma idiotpassning där).

6-skruvsvarianten har större lager och vad jag kan se från en bild på ett isärsågat så har det ingen hylsa utanpå. Så det kan kanske ha vettigare passning för att det är två ytor färre att ta hänsyn till. Dessutom i så fall aluminium direkt mot lagret.

Det kanske de vill; vi har inte kommit dit än. Jag vill ju dock inte skicka det om jag kan slippa. Då måste jag köpa ett reservhjul att ha under tiden.
De gjorde en ny ändhylsa på drivsidan. Cannondale hade på första årgången av förra generationens (de ändrade till 2018) scalpel en rätt försänkt kontaktpunkt mellan ram och nav. Så när kedjan låg på minsta drevet skrapade den ramen. Onyx låg inom specarna från sram på xd standarden. Så de tillverkade en ny ändhylsa som var lite bredare. I realitet blev väll navet 143 mm istället för 142. Inga problem eftersom ramen ändå ska klämmas åt lite. Bytte senare sving. Då kunde jag ju bytt tillbaka till första hylsan. Gjorde det aldrig då det funkade ju (bara ännu mera space me nya svingen och hylsan).
När man sett service videos verkar de ju plocka isär allt lätt. Så har ju hoppats på det. Det som varit mest schå ä ju fettet i ratchet. Men nu såg det ju fint ut så behöver inte byta.

på mitt nav ser lagrena ut såhär ”
Non-drive side bearing is 6804, bearing on the drive side outboard of the clutches (behind the labyrinth seal) is a 6805, and the bearing pressed into the driver is a 6902.”

Senast ändrad:
Onyx nav
Hej!

Tänkte min Bronson skulle få nya hjul och funderar på Onyx nav. Fått offert från flcycling på wheelset med ex 511 och sapimekrar ink bygge för 12300 ?
Finns andra man kan kolla pris hos? Vad tror ni annars om hjulen?

Leo

Onyx nav
Hej!

Tänkte min Bronson skulle få nya hjul och funderar på Onyx nav. Fått offert från flcycling på wheelset med ex 511 och sapimekrar ink bygge för 12300 ?
Finns andra man kan kolla pris hos? Vad tror ni annars om hjulen?

Leo

Nja, flcycling tar ju 8500 för naven, 2200 för fälgarna, löst, sen ska det till med ekrar, nipplar och jobb.

Man kan ju snåla på framnavet om man vill.

Onyx nav

Hur gick det sen?
Och hur kalibrerat är ditt verktyg som du mätte med? :)

Onyx nav
Och fick aldrig något svar från onyx? Lite förvånad. När en annan fick special delar tillverkade när jag hade en ram som inte följde standard.
Jag fick svar från Onyx, men man kan ju fan inte gärna skicka hela hjulet på inspektion. Så jag sket i vidare korrespondens. Jag vill cykla, inte hålla på med garantiärenden och skruva med skit som bara borde funka.

Onyx nav
Project321 släpper generation 3 snart under nya ägare. Går att få både med o utan ljud. Har för mig de ligger i samma prisklass som onyx.

Förutom tystnaden så är känslan i onyx är svårslagen, mjuk men direkt. Hoppas mitt vesper håller ett tag till ?

Tillbaka
Topp