Open street map

erdu

Medlem
Open street map
Jag har uppdaterat några stigar på OSM. Om man går in på deras hem sida och zoomar in så finns dom där.
Men när jag laddar hem en karta så finns dom inte.
Någon som vet varför?

Open street map
Det är en viss fördröjning. Inget att oroa sig över. Efter några dagar eller så trillar ändringarna in så att de kommer med på nerladdade kartor.

Ett knep för att skynda på det är att ladda ner en custom karta istället för en färdig.

Open street map
Perhaps you'd like to add some additional tiles?
Enable manual tile selection: , then use the map below

Välj och få nerladdningslänk. Tror att dc rainmaker har en detaljerad guide om du inte listar ut hur det går till i detalj.

Open street map
Hej igen
jag får fortfarande inte med de stigar jag lade till den 4 maj. Jag ser dom men dom kommer som sagt inte med när jag laddar hem en ny karta.

Open street map
Det är ju mycket möjligt att garmin-renderar-siten har ett eget tilecache, som används både för fördefinierade kartor och custom-karta. Och hur ofta det laddas om verkar inte stå på siten eller FAQ. Någon vecka är väl rätt standard.

Open street map
Till höger under kartan står det "Map version: 30-04-2016" så inget efter det är väl med. Hittar dock inget på sidan om hur ofta de uppdaterar.

Open street map
Senast ändrad:
Open street map
Vilken karta funkar bäst i Sverige?
Openstreetmap (Routable Bicycle (Openfietsmap Lite)) eller Friluftskartan?
Ur ett användarperspektiv. Inte pris.
/K

Open street map
gandhi sa:
/K

Beror ju på var. Där OSM är bra är den bättre, men Friluftskartan har en högre lägstanivå och är nog oftast bättre än OSM i områden där få personer redigerar kartan. Båda kan fylla ett syfte.

Open street map
gandhi sa:
/K

Kartor från Lantmäteriets kartbas är generellt pålitligare. Lantmäteriet har definitivt en del felaktigheter men OSM är resor värre. Särskilt när det kommer till själva geografin, dvs sjöars, bergs, skogars utsräckning osv.

Där OSM slår Lantmäteriet på fingrarna är när kommer till mindre stigar, där har den sk "allmänheten" ofta gjort ett bättre jobb.

Men, det beror lite på vad du är ute efter, jag skulle vilja påstå att det oftast finns bättre kartor att få tag på än de två du nämner.

Open street map
Jag är främst ute efter bra kartor för landsvägscykling. Så vilka kartor är bättre?

I skogen är guldfisknavigation roligast ? så där använder jag inte navigation och kartor.

Open street map
För landsväg funkar en karta baserad på Lantmäteriets kartbas bäst. Myndigheterna har god koll på sina vägar. Kolla bara upp när den senast uppdaterades om det är en papperskarta, det brukar stå i anslutning till legenden.

Open street map
gandhi sa:
Finns det möjlighet att göra en garminkompatibel karta av Lantmäteriets kartor?

Om pengar inte är ett problem skulle jag hainvesterat i Garmins variant av terrängkartaan. Den från Örnsätra är pixel baserad vilket gör att alla småsaker syns även vid utzoomning. Garmins variant är vektorbaserad så då får du olika detaljrikedom vid zoomning.

Open street map
gandhi sa:
Jag är främst ute efter bra kartor för landsvägscykling.
Aron sa:
För landsväg funkar en karta baserad på Lantmäteriets kartbas bäst.
För lvg kan det vara bra att även använda ytterligare en myndighet
Trafikverkets NVDB
Där kan man, bland mkt annat, få fram uppgifter om vilka vägar som är grus resp asfalt
Zooma in på aktuellt område,
I högra rutan "Dataslag på karta" i övre rullisten välj "Väguppgifter"
i den undre rullisten välj "Slitlager"
Då ser man vilka vägar som är asfalt resp grus.

/Håkan

Open street map
HåkanC sa:
För lvg kan det vara bra att även använda ytterligare en myndighet
Trafikverkets NVDB
Där kan man, bland mkt annat, få fram uppgifter om vilka vägar som är grus resp asfalt
Zooma in på aktuellt område,
I högra rutan "Dataslag på karta" i övre rullisten välj "Väguppgifter"
i den undre rullisten välj "Slitlager"
Då ser man vilka vägar som är asfalt resp grus.

/Håkan

Jag har tagit gruslagret och lagt in i Locus map (på mobilen), det finns en funktion så man kan visa det ovanför (en del) andra kartor. Väldigt smidigt för att planera rutter. (Jag försöker dock hitta stig och grus och undvika asfalt).

Open street map
sih sa:
Jag har tagit gruslagret och lagt in i Locus map (på mobilen), det finns en funktion så man kan visa det ovanför (en del) andra kartor. Väldigt smidigt för att planera rutter. (Jag försöker dock hitta stig och grus och undvika asfalt).
Jag har aldrig använt Locus eller försökt extrahera lager från NVDB, är det komplicerat?
Är det helt vectorbaserat eller är det "tiles"? Tiles vore ju underbart då kanske jag kan få in dom i mitt eget "verktyg" där jag kombinerar diverse karttjänster (google, terrängkarta, osm mfl)

Open street map
Liten avstickare från ämnet men jag har börjat köra mer navigering i mobilen med RideWithGPS-appen där man kan ladda ner kartbitar som täcker den rutt man vill köra och sen även har stöd för uppläsning av vägnoterna (om man t.ex. har mobiluren i bakfickan). Zoomning funkar mycket bättre och upplösningen/detaljnivån är på en helt annan skala på skärmar med hög DPI än med Garmins ålderdomliga (men relativt strömsnålare) varianter.

Open street map
eketjall sa:
Jag har aldrig använt Locus eller försökt extrahera lager från NVDB, är det komplicerat?
Är det helt vectorbaserat eller är det "tiles"? Tiles vore ju underbart då kanske jag kan få in dom i mitt eget "verktyg" där jag kombinerar diverse karttjänster (google, terrängkarta, osm mfl)

Jag har laddat hem en shapefil och exporterat som tiles i QGIS. Jag har tänkt dela med mig av det om intresse finns, men måste kolla trafikverkets villkor.

Så här ser det ut med grusvägar + gångstigar och traktorstigar från terrängkartan över opencyclemap:
Screenshot_20170222-193720.png

Och med grusvägar+TK-stigar+OSM-stigar över flygfoto:
Screenshot_20170222-193756.png

Open street map
Misstänkte att det inte var så lätt.
Det där med villkor är varför jag har mitt onlineverktyg för att rita rutter med flera kartunderlag privat.
Jag "lånar" tiles från Google, hitta, Eniro och OSM
Ingen karta är som sagt perfekt, men kan man växla mellan flera olika inkl flygfoto så klara man sig rätt långt.

Open street map
sih sa:
Jag har laddat hem en shapefil och exporterat som tiles i QGIS. Jag har tänkt dela med mig av det om intresse finns, men måste kolla trafikverkets villkor.

Är nedladdning tillgänglig publikt? Jag har inte sett det men har tillgång till NVDB via mitt jobb så för mig är det inget direkt problem.

Open street map
Jag har mailat med Trafikverket, det var helt ok att dela deras data. De kommer byta till CC0 som jag tror är helt villkorslös.

Tillbaka
Topp