Orbea oiz

Orbea oiz
Känns inte OIZ lite gammal i geometrin, den är väl oförändrad sedan 2014?
Jämfört med 2018 Spark RC känns den kort/hög/brant, drygt 3 cm kortare hjulbas etc.

Bilagor

• OIZ.png
    OIZ.png
    22 KB · Besök: 73
  • SparkRC.png
    SparkRC.png
    13.5 KB · Besök: 84
Orbea oiz
Nya allebike har lite brantare sadelvinkel och flackare gaffelvinkel. 2018 spec Epic också.

Annars har intense sniper flack gaffelvinkel om man vill ha det.

Jag har en Orbea Oiz 2017 (ramen uppdaterades med boost-bakram & gaffel med kortare trail 2017). Enda som jag inte tycker om 100% är Fox 32 sc gaffeln som jag tycker är rätt flexig. Ramen är riktigt vridstyv och bra så man kan lätt utnyttja den mer än vad gaffeln klarar av.

Orbea oiz
skier sa:
Nya allebike har lite brantare sadelvinkel och flackare gaffelvinkel. 2018 spec Epic också.

Annars har intense sniper flack gaffelvinkel om man vill ha det.

Jag har en Orbea Oiz 2017 (ramen uppdaterades med boost-bakram & gaffel med kortare trail 2017). Enda som jag inte tycker om 100% är Fox 32 sc gaffeln som jag tycker är rätt flexig. Ramen är riktigt vridstyv och bra så man kan lätt utnyttja den mer än vad gaffeln klarar av.

Personligen vet jag inte vilken geo jag själv skulle föredra. Om man bara kunde prova olika cyklar hemma i sina egna spår någon vecka i taget hade det varit lite lättare att veta vilket man trivs bäst med.

Orbea oiz
Orbea oiz
Sixten Fors sa:
Om man jämför OIZ med katalogramar från Kina (= Allebike, KTM, Crescent m.fl.) så blir OIZ helt plötsligt toppmodern :)

Modernare än Spark är t.ex. Intense Sniper XC https://eu.intensecycles.com/collections/trail-all-mountain/products/sniper-xc-expert-build

Canyon lär väl snart lansera deras nya LUX och den kanske blir modern? Deras övriga moderna CF-cyklar har de i alla fall lyckat rätt bra med (nya Spectral, Torque).

Nya Allebike har de gjort en egen gjutform till så den är nog ingen katalog-ram.

När det gäller xc-cykel vill jag att den går så snabbt som möjligt från A till B, med så lite energiåtgång som möjligt. Modernt eller lekfullt är rätt ointressant. Vill jag leka har jag en Ragley big wig.

Orbea oiz
skier sa:
Nya Allebike har de gjort en egen gjutform till så den är nog ingen katalog-ram.
När det gäller xc-cykel vill jag att den går så snabbt som möjligt från A till B, med så lite energiåtgång som möjligt. Modernt eller lekfullt är rätt ointressant. Vill jag leka har jag en Ragley big wig.
Det är ingen konflikt mellan modernt och snabbt.
Hur blir omoderna hjulaxlar långsamt? Sadelrör som inte rymmer dropper? För kort reach och för lång stam? För brant HA och för kort hjulbas för att kunna köra snabbare och med bättre kontroll genom stök och utför, vilket förekommer även inom XC? För smala fälgar/däck? Nino körde löjliga smaltuber för bara några år sedan, nu är det visst 30 mm fälgar och kanttrådsdäck slanglöst som är snabbast. Däcken har gått från runt 50 mm till 55-58 mm på bara några år. Utvecklingen går framåt. Varför titta bakåt?

Orbea oiz
Jag tror xc rent generellt är lite onödigt konservativt, men samtidigt så finns det vad jag vet inga tester som visar att "modern" geometri går snabbare.
Man vinner inga xc-tävlingar utför.
Man vinner dem uppför. Därför blir låg vikt, brant sadelrör (som spark f.ö saknar), styv ram/effektivt länkage viktigt.

Orbea oiz
Det måste väl ändå finnas en gräns för vad som är "bäst". Annars kan man ju göra hojen längre, lägre och flackare tills man inte kan cykla alls på den. Inte för att det spelar någon roll för mig, kostar lite för mycket.

Orbea oiz
Den ser ju riktigt trevlig ut, framförallt 120mm varianten blev jag sugen på med den nya 34 stepcast-gaffeln.
Bra att de fått plats med ett flaskställ till oxå, det saknar jag på min 2017. Hmm, dags att börja spara kanske...

Orbea oiz
Sixten Fors sa:
Jag är 194 cm. XL är i minsta laget för mig. Det finns de som är längre än 194 cm. Varför kan inte långa personer också få cyklar i rätt storlek?

Det borde det absolut finnas. Men vad har det med om geon är 2017 eller 2019. De ”moderna” som finns där ute är ju alla typ 2017, vad ska man modernisera ännu mer?

Angående storlekar så gissar jag att de säljer få stora. Som neilpryde som hade xxl ramar förut, slutade, varför? De sålde helt enkelt för dåligt. Det är ju dock tråkigt.

Orbea oiz
Ingen specifik kritik mot Orbea.

Det kommer som tur är fler och fler cyklar i 2XL. Lite löjligt att XL krympt till att täcka typ 182-192 cm och Medium passar medellånga nordkoreaner.

Orbea oiz
är kanske som klädstorlekar fast tvärt om, jag har gått från XL till L till M på tröjor de sista 10 åren utan att min vikt eller kroppsform ändrats ngt :)

Orbea oiz
skier sa:
är kanske som klädstorlekar fast tvärt om, jag har gått från XL till L till M på tröjor de sista 10 åren utan att min vikt eller kroppsform ändrats ngt :)

Säger inte det mer om just de kläder du köper? ?. Samma vikt och kroppsform för 10 år sen. Samma medium idag som då ?

Orbea oiz
Sixten Fors sa:
Ingen specifik kritik mot Orbea.

Det kommer som tur är fler och fler cyklar i 2XL. Lite löjligt att XL krympt till att täcka typ 182-192 cm och Medium passar medellånga nordkoreaner.

Fast har de egentligen krympt? Om man räknar in att man idag sitter typ 14 cm bredare mellan armarna än för bara 6-7 år sen? Hojarna har väll snarare blivit längre men me kortare stam?

Orbea oiz
finns det ngt enkelt sätt att räkna ut (eller ngn hemsida som räknar åt en) vad det blir för stack/reach/vinklar på den med 120 mm gaffel/bakfjädring?

På Orbeas hemsida anger de bara måtten för 100mm-varianten. Jag fattar det som att det är exakt samma ram fast med längre slaglängd på dämpare och gaffel. Borde väl bli högre vevparti och kortare reach, men hur mycket?

Tillbaka
Topp