OS i Rio - Cykel

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 33023
  • Start datum Start datum
OS i Rio - Cykel
JT sa:
GoranS sa:
Att då ha en producent som i några sekvenser väljer att följa fel cyklister (=avhängda sådana) i slutet av loppet tycker jag är lite irriterande och det påverkar faktiskt min möjlighet att följa loppets intressanta delar. Och, det må vara larvigt, men om jag tittar på sport är det (oftast) för spänningens skull och jag vill att tävlingen ska engagera mig och lyckas den med det så vill jag kunna följa den på ett sätt som ger mig största möjlighet att förstå vad som sker. Detta är inte lätt i ett cykellopp där fältet är uppbrutet i småbitar och om producenten då försvårar det hela genom att ge fel bilder så blir jag faktiskt lite irriterad.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt eftersom cykellopp inte har full täckning med kamerabilder av samtliga cyklister under hela loppen. Det är begränsat med kameror och bildöverföringen är inte trivial (det måste inte vara dåligt väder för att man ska tappa en länk). Det är åskådare i vägen. Det är snabba utförskörningar.
Så bildproducenten kan bara välja mellan de bilder som finns att tillgå. Det går inte att "välja" fritt att visa precis vad man vill i alla ögonblick.
Det är ju inget unikt för OS-sändningen och med största sannolikhet är det samma TV-produktionsteam som sköter OS-sändningarna som sköter andra stora cykeltävlingar under året. Det är inga PRAO-elever på OS.

Jag tvivlar på att det är produktionspersonal från de stora etaploppen som skötte gårdagens sändning. Självklart får man inte full täckning av hela loppet men en erfaren producent ser nog till att ha motorcyklarna väl placerade.
Mycket av det som ger tv-publiken - som med någon sannolikhet är liiiite större än den på plats - rimlig chans att följa loppet saknades. Som rätt och uppdaterad tidtagning, lutning i %, hastighet osv osv. Bildtäckningen var väl ändå rätt OK. Varför vi skulle begåvas med ett ständigt och högljudd motorcykelbrummande som bakgrundsljud är däremot en gåta.
Innehållet i Kessiakovs svada var det ju egentligen inget fel på, det var kulsprutetempot de första timmarna som blev för mycket.

OS i Rio - Cykel
Stervelo sa:
Men vad hände vid vurpan? Innan vi tar heder och ära av nibali, var det kanske Henaou som fällde honom?
Okej Nibali är skicklig utför men det har blivit några vurpor utför den senaste tiden och även ifjol. Han är snabb och kör ifrån de flesta men gör också små misstag och tappar moment i en del kurvor.

OS i Rio - Cykel
Pfaff sa:
Jag tvivlar på att det är produktionspersonal från de stora etaploppen som skötte gårdagens sändning.

Jag tror du har fel.

http://www.euromedia-france.com/activities/sports/

Euro Media France works at important international sporting events, including the Olympic Games, World Cup, the Tour de France and the Monaco F1 Grand Prix.

Att man inte skulle använda etablerade högkvalificerade produktionsbolag för OS vore ganska konstigt. Det är ett av världens största event.

Senast ändrad:
OS i Rio - Cykel
JT sa:
Pfaff sa:
Jag tvivlar på att det är produktionspersonal från de stora etaploppen som skötte gårdagens sändning.

Jag tror du har fel.

http://www.euromedia-france.com/activities/sports/

Euro Media France works at important international sporting events, including the Olympic Games, World Cup, the Tour de France and the Monaco F1 Grand Prix.

Att man inte skulle använda etablerade högkvalificerade produktionsbolag för OS vore ganska konstigt. Det är ett av världens största event.

Det står dock inget om 2016 års OS.
Att man använder kvalificerade produktionsbolag är utom all tvivel. Min tvekan uppstår om bolaget har god erfarenhet av just linjelopp.

OS i Rio - Cykel
Undrar hur många som kraschar bort sig idag? Har sett för många masskrascher i damlopp, om jag inte minns fel så just på gatsten (visserligen i regn om jag inte minns fel).

Lite tidsangivelser idag tack. Lite grafik. Tack!

Lite lightversion av Kessiakoff från Ljungskog då en hel sändning av damerna sker typ var fjärde år eller något, rätt många har noll koll på tjejerna.

OS i Rio - Cykel
geologen sa:
Tyvärr tycker jag att Ljungskog är lite, tja, inte skarpaste kniven i lådan. Tycker inte hon är så bra som kommentator.

Har ingen aning om Ljungskogs intelligens, men jag tror inte man ska döma denna efter hur personen kommenterar i TV. Däremot kan jag hålla med om att hon inte är någon lysande (expert)kommentator. De gånger jag hört henne har jag i varje fall inte fått ut speciellt mkt av det hon sagt. Har mest varit självklarheter och sådant som man själv kunnat tillgodogöra sig i bild.

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
geologen sa:
Tyvärr tycker jag att Ljungskog är lite, tja, inte skarpaste kniven i lådan. Tycker inte hon är så bra som kommentator.

Har ingen aning om Ljungskogs intelligens, men jag tror inte man ska döma denna efter hur personen kommenterar i TV. Däremot kan jag hålla med om att hon inte är någon lysande (expert)kommentator. De gånger jag hört henne har jag i varje fall inte fått ut speciellt mkt av det hon sagt. Har mest varit självklarheter och sådant som man själv kunnat tillgodogöra sig i bild.

Nja, det är mer intrycket från intervjuer och hennes medverkan i Mästarnas mästare jag går på.

OS i Rio - Cykel
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

Nja, det är mer intrycket från intervjuer och hennes medverkan i Mästarnas mästare jag går på.

Jag stod bakom henne i kön till kassan på ICA Maxi i Kungälv en gång ca 2006-2007. Hon hade stentvättade jeans på sig och bl.a. chips, godis och korv i korgen. Men hon lät helt normal när hon pratade. Ganska vältalig till och med.

OS i Rio - Cykel
Johan Falk sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:

Jag stod bakom henne i kön till kassan på ICA Maxi i Kungälv en gång ca 2006-2007. Hon hade stentvättade jeans på sig och bl.a. chips, godis och korv i korgen. Men hon lät helt normal när hon pratade. Ganska vältalig till och med.

Köpa färdigslitna jeans och äta godis? Vilket jävla retard!

OS i Rio - Cykel
Aliide sa:
Undrar hur många som kraschar bort sig idag? Har sett för många masskrascher i damlopp, om jag inte minns fel så just på gatsten (visserligen i regn om jag inte minns fel).

Mig undra också. Förra årets La Course (före målgång på TdF) regnade det o tjejerna kraschade satan. I år var det torrt o ännu mera cyklar o flickor flög i luften. Definitivt ingen cykelpropaganda för säkerhetsmedvetna svenska kvinnor.
Vore intressant att veta hur slemmiga nerförsbackarna är. Mycket av omgivningen är höga tropiska träd, som kanske släpper ifrån sig ett o annat. Som tidigare nämnts var det ju symptomatiskt att kamera-mc:n valde att inte följa med i cyklisterna tempo hela backen.

OS i Rio - Cykel
Någon som skymtat Mustonen i klungan än?
Ser ut som det är Fahlin som ligger och skyddar Emma i klungan. Som jag förstått det så hade Mustonen jobbet att ta hand om Emma i första halvan av loppet

OS i Rio - Cykel
Jag är helt klart en nybörjare, men varför håller klungan 27 kph? Ska inte dessa vara proffscyklister? Sträckan är ju inte überlång heller.
Försöker inre vara dryg, säkert något jag inte förstår.

OS i Rio - Cykel
Det verkar blåsa en 10m/s rak motvind, och just då fanns väl ingen anledning att köra särskilt? Passande soloutbrytning att släppa i väg lite innan man tar upp tempot igen.

OS i Rio - Cykel
Strakka sa:
Jag är helt klart en nybörjare, men varför håller klungan 27 kph? Ska inte dessa vara proffscyklister? Sträckan är ju inte überlång heller.

Proffs cyklar fort när det finns anledning att cykla fort. Om det är ett läge där det bara kostar kraft att ligga och bomba längst fram så är det dumt att gå fram och köra om man inte får ut något av det. Det enda som kan inträffa är att du blir trött och blir avhängd när det väl börjar gå fort på riktigt. Om de går fram och kör finns det normalt en tanke med det, t.ex. att man tror att lagets stjärna gynnas av att det går fort och att loppet blir hårt.

OS i Rio - Cykel
De har väl ingen middag att passa tiden till så de ser väl till att maxa ut hela arrangemanget. Som jag brukar göra. Varför hoja i två timmar när man kan hoja tre för samma peng?

OS i Rio - Cykel
Jag reagerar bara på det gick såå pass långsamt, 27 kph i en klunga. Oavsett om det är i början eller slutet. En annan sak jag funderade på är själva fysiken, männen är ju lövtunna.

OS i Rio - Cykel
Strakka sa:
Jag reagerar bara på det gick såå pass långsamt, 27 kph i en klunga. Oavsett om det är i början eller slutet. En annan sak jag funderade på är själva fysiken, männen är ju lövtunna.

Anledningen till att de större cyklisterna lyser med sin frånvaro är att de är hyfsat chanslösa till seger pga den branta stigningen på slutet, där tjänar man på att vara lättare.

OS i Rio - Cykel
GoranS sa:
Strakka sa:

Proffs cyklar fort när det finns anledning att cykla fort.
Jag skulle passa som proffs, det är väldigt sällan jag hittar anledning att cykla fort :)

Hoppas att vi får en lika rafflande slutmil som herrarna (-vurpor) och minst samma resultat som i Peking (+snäppet ädlare)

OS i Rio - Cykel
CarlPedal sa:
Strakka sa:

Anledningen till att de större cyklisterna lyser med sin frånvaro är att de är hyfsat chanslösa till seger pga den branta stigningen på slutet, där tjänar man på att vara lättare.
GvA väger väl säkert 7-8 kg mer än Fuglsang och Majka.

OS i Rio - Cykel
Nu har dom redovisat komponenter som sparar så många watt här och så många watt där på Emmas hoj så nu får hon väl snart bromsa upp för backarna...

OS i Rio - Cykel
Missade herrarnas igår och försökte att hitta en länk till highlights eller sista xkm men hittar inte och redan fick reda på lite för mycket ... Någon som är vänlig att länka till någon bra sammanfattning så att jag inte hinner se hela resultatlistan innan jag får se racet.....

OS i Rio - Cykel
Fan vad de hajpar Emma J - det kan aldrig sluta väl - hoppas jag har fel.

Kuriosa - Det är en viss Emma Pooley som har QOM:en på Sa Calobra, satt 2013 där hon besegrade den berömda stigningen på 30:52.

OS i Rio - Cykel
1888 sa:
Ibland skulle det vara bra om man kunde snabbspola lite........

Jo tack! Det här var ett riktigt sömnnpiller och kommentatorn gör det verkligen inte genomlidligt. Nu stängt av ljudet. Och förbannar produktionen än mer... Och varför visas inte procent-lutningen i backen, fantastiskt när man bara visar km/tim på grupperna...

OS i Rio - Cykel
Jag tippar på att alla Specialized-memiler kommer vilja ha såna där gulorangea kameleontmålade cyklar till hösten. Att ha en cykel som inte byter färg kommer snart ses som lika ute som 10-delat.

OS i Rio - Cykel
DT sa:
Jag tippar på att alla Specialized-memiler kommer vilja ha såna där gulorangea kameleontmålade cyklar till hösten. Att ha en cykel som inte byter färg kommer snart ses som lika ute som 10-delat.
Kommer ju att vara skitkul i Sverige eftersom brytpunkten verkar ligga runt 30grader.

Tillbaka
Topp