Östersunds-tråden

Freeskier

Aktiv medlem
Östersunds-tråden
Kan andra städer så kan väl Ösd? Tänkte att vi kan samla utlysande av turer etc i en enda tråd så kan man genom prenumeration av den hålla sig uppdaterad utan att följa forumet dagligen.

För att börja då:
Jag tänkte reka lite stig medelst MTB på tisdag. Vill någon göra mig sällskap så blir jag glad.
Jag är flexibel gällande tid och plats men är det upp till mig så ger jag mig nog ut på Frösön på eftermiddagen.
Cykelvalet är en Meta5, det blir alltså varken push-bike-utför eller grusvägs-svetto utan något mitt emellan.

Östersunds-tråden
Tjo!
Jag är gärna med, men efter 17 i så fall!
073-99344femtre når man mig på. =)

/ Tommy

PS, jag har ett as till cykel, så det blir inga tempon i uppförsbackarna.. :P

Östersunds-tråden
Grymt! Med en jäkla tur så kan jag köra med dämpare imorgon istället för planka! Har försökt, men jag hittar inte kompressions och returinställningarna på den... känns helt stum. Men den är lätt! Fast man får stickor av den om man är oförsiktig. :P

Östersunds-tråden
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo det funkar för mig. Du menar väl slalombacken
> med liftarna och inte Ladängen där DH-spåren
> är?

Precis. Ifall nån fortfarande är osäker: http://kartor.eniro.se/m/aJDK4

henke__n skrev:
> jag är med, inte den här veckan tyvärr (är
> borta på jobb) men det blir väl fler..?

Såklart att det blir fler turer!

Östersunds-tråden
Blev ju en rätt så kul runda! Nästa gång kan vi ju reka ut något med lite mer modesta klättringar. Att gå från vilopuls till att klättra hela berget i ett svep i terräng är inte så optimalt för nöjes-faktorn.. :P Jag tror att om man fortsätter rakt fram där vi tog upp höger i början så kan man följa berget lite mer runt istället. Man kommer att ploppa ut halvvägs upp i dh-banan eller nere på parkeringen. Sen klättrar vi upp i höjd till roadgapet och kör österut. Hittar lite stigar där och tar oss ut till där vi började köra utför. Vet att det finns lite stigar där, och någon borde ansluta tillbaka upp till tornet på toppen.
Kan nog bli en trevlig 5-6km slinga av det.

Östersunds-tråden
greblleM skrev:
> Blev ju en rätt så kul runda! Nästa gång kan
> vi ju reka ut något med lite mer modesta
> klättringar. Att gå från vilopuls till att
> klättra hela berget i ett svep i terräng är
> inte så optimalt för nöjes-faktorn.. :P Jag
> tror att om man fortsätter rakt fram där vi tog
> upp höger i början så kan man följa berget
> lite mer runt istället. Man kommer att ploppa ut
> halvvägs upp i dh-banan eller nere på
> parkeringen. Sen klättrar vi upp i höjd till
> roadgapet och kör österut. Hittar lite stigar
> där och tar oss ut till där vi började köra
> utför. Vet att det finns lite stigar där, och
> någon borde ansluta tillbaka upp till tornet på
> toppen.
> Kan nog bli en trevlig 5-6km slinga av det.

Tack för igår, det känndes att det var ett tag sen jag satt på MTB:n

Jag tror du har rätt om stigarna, skulle också vilja prova att köra "skidleksspåren" hela varvet, dvs följa skyltningen..

Alexandra L skrev:
> Finns organiserade träningar i Östersund som
> hålls via ÖCK, passar alla mtb-cyklister.

> /Alex

Redan i ord 2 eller kanske framför allt ord nr 3 i den meningen framgår tydligt att jag inte tror att det passar mig.
Cykla MTB gör jag för att det är kul, att jag råkar bli bättre på det under tiden är en biprodukt.

Att TRÄNA MTB har jag ingen lust med. Framför allt eftersom jag i "organiserad träning" läser in massa saker som att träna kondition och cykla på släta stigar/vägar i tights.
Inget ont i detta, alla blir saliga på sin tro, men jag ser MTB-cyklingen som en friluftsaktivitet mer än träning.
Men jag kanske måste prova att hänga med nån gång för att kolla om det är så som jag tror....
Denna vecka hinner jag dock inte.

Edit: Ska lägga upp färdspår och ev. vettiga bilder från gårdagens tur så fort jag hinner.

Senast ändrad:
Östersunds-tråden
stigrek.JPG

Total distans: 7,35 km (4,6 mi)
Total tid: 2:24:32
Rörlig tid: 48:45
Genomsnittlig hastighet: 3,05 km/h (1,9 mi/h)
Genomsnittlig rörlig hastighet: 9,04 km/h (5,6 mi/h)
Maxhastighet: 23,40 km/h (14,5 mi/h)
Minimihöjd: 377 m (1237 ft)
Maxhöjd: 507 m (1665 ft)
Höjdvinst: 483 m (1583 ft)
Maxlutning: -7 %
Minimilutning: -9 %
Inspelad: tis maj 03 18:01:15 CEST 2011
Aktivitetstyp: cykling

Är skapligt öm idag efter vurpan, men inga synliga blåmärken iaf....
Kul tur var det, det låter bra att försöka följa terränskidspåren, kan bli riktigt kul slingor faktiskt.

Östersunds-tråden
Ja där ser man! Håller med att de var riktigt sköjj! Med lite träning och vana så tror jag att klättringen vi tog från början till större del kan göras på cykeln!

Östersunds-tråden
Cissi som håller i träningarna är grym och gillar precis som jag tekniska stigar och utförs. Att det sen är högt tempo och därmed blir ett bra träningspass är en bonus och inte huvudsyftet.

Östersunds-tråden
Jag är nyfiken på att testa den där träningen, men med min klumpeduns till cykel så väntar jag tills jag har nytt framhjul och nya däck vilket lär kapa typ 2kg roterande vikt. :P

Östersunds-tråden
Jag cyklade litte på mittnordenleden igår, den biten från frösö kyrka mot rödöbron och jag kan bara säga att bitvis var den riktigt fin, men vid flygplatsen var det ordentligt sumpigt så ge den några veckor så är den nog åkbar :)
Kollade även lite mer stigar på frösöberget, fanns bra med stig bort mot zoo hållet åxo.

Karta osv kommer ikväll!

Ha de bra!

Östersunds-tråden
Testade cykla vid Forsaleden idag, fint väder och riktigt torrt generellt. Dock inte så imponerad av cyklingen då man alldeles för ofta får lyfta cykeln..inget riktigt flow i cyklingen. Men aj så vackert ställe.

Östersunds-tråden
Ok, vi kör igen!
Tisdag, 1830 vid Gustavsbergsbackens fot. (Om inte nån har ett bättre förslag)

Min tanke är att leta sig upp på berget för att sedan följa Skidlekens uppmärkta stigar. Men det är bra en tanke som sagt....

Östersunds-tråden
På tal om något annat, någon som vet var det finns en slang för att tvätta cykeln man kan betala för att använda..förutom högtrycken vid MAX?

Östersunds-tråden
runkeeper.jpg

Dagens runda. En riktigt kul fast jag måste ändra första sträckan, för den är mördarbacke deluxe. Det är 1,5km bitvis riktigt brutal och stökig stigning.
Sträckan 2,8 till 4,8 är kalasfin om man bortser ifrån min felåkning precis i slutet. Från 4,8 till 8,0 är det en härligt sugande stigning på asfalt och sedan är det ytterligare en hel kilometer av utförshärjande.

Den "stora" DH-banan på ladängen är delvis inte cykelbar längre. De övre sektionerna är uppharvade av schaktmaskin och det är avspärrningsband lite här och där. Men huvuddelen av banan har kommunen lovat att skona och den övre delen kommer att dras om i skogen.

Östersunds-tråden
Här är min, men jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra för att bädda in kartan.
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...2791,14.582891&spn=0.014908,0.087891&t=h&z=14

Nästa gång får vi försöka starta samtidigt. 1830 kanske är en lämpligare tid?

Rekade Stiglekens röda spår. Det har klar potential men all stormfälld skog förtar det roliga för tillfälet. Inte helt lätt att hitta alla gånger heller...
Det blå spåret verkar ha klarat sig bättre, ska försöka köra hela det vid tillfälle.

Det verkar ju som om vi ska kunna reka fram lite kul stigar, det är kul! Sen gäller bara att vi länkar ihop dom!

Östersunds-tråden
Ja 18 är för tidigt för mig i alla fall. 1830 funkar bättre. Det är ju inte så att man är ute i 4-5 timmar så det är ju inga problem att börja "sent".

Östersunds-tråden
Hej alla Östersundsbor.
Bra med en allmän tråd för Östersundsområdet.

Jag var ute på Frösön ett tag idag med några kompisar. Tyvärr kan jag meddela att även nedre delen av DH-banan är förstörd nu. De har fällt ett antal större träd över banan, min kompis cykla nästan rakt in i ett. Man får hoppas att de tar bort träden så det går att cykla där igen snart.

Östersunds-tråden
Frösön i all ära men borde det inte finnas en hel del fina stigar i gamla I5-området runt Dagsådalen, Fältjägarstugan e.t.c. Någon som brukar cykla där?

Östersunds-tråden
flierman skrev:
> Frösön i all ära men borde det inte finnas en
> hel del fina stigar i gamla I5-området runt
> Dagsådalen, Fältjägarstugan e.t.c. Någon som
> brukar cykla där?

Vill du visa eller tipsa om var man ställer bilen/startar så är jag på! Att det blivit Frösön är bara för att jag måste börja någonstans och stigarna här är närmast men lite begränsade...

Fenrisulven skrev:
> Tjenare någon som ska ut på fredag något? Jag
> kör ht med 80 slag fram så ni vet. Hehe :)

Jag har varit förkyld vilket satte sig på lungorna och luftrören så jag tänkte köra lugnt och långt på asfalt i morgon. I skogen är det risk för att att jag inte kan hålla mig från att pressa om det är roligt....
Känns det bra efter morgondagens tur kanske det blir en skogstur senare i helgen...

Nån som vill med och köra lite lvg förresten?

Östersunds-tråden
Har hankat mig fram på 100% jobb och 75% studier och nu senast en rosslig förkylning. Men nu är det slut med studierna i alla fall, och förkylningen börjar släppa. Kanske inte kan cykla idag, men början på nästa vecka ska det nog gå att slira runt lite igen.

Synd på DH-banan.. =(

Östersunds-tråden
Var och körde DHbanan i söndags, mycket förstört men håller man sig på stigarna längre in i skogen och inte i kanten mot slalombacken är det rätt ok ändå.

Nyss börjat kört ute på Frösön så har inte alls någon stor koll på vart det finns bra stigar och "dh-banor". Skulle gärna hängt med någon med lite mer koll än jag :)

Östersunds-tråden
Stulen cykel idag.

Min mörkblå Felt QX70 stulen idag. Bakskärm men ej framskärm. Handelbars och Ovanlig cykel i Östersund med denna färg. Vita repor på främre dämpare och repor i sadel. Håll utkik och kontakta mig direkt om du har sett en sådan då jag inte vet att det finns någon annan med en sådan i stan.

Vill gärna ta hand om personen själv om möjligt.

Har ramnummer.

Lite mörkare blå än bilden. Den har svarta barends och därmed är gummihantagen avklippta för att passa. Alivio bakväxel.

Hittelön utlovas!!

0706905408
mikepopstar@yahoo.com

Bilagor

• Felt QX70.jpg
    Felt QX70.jpg
    58.8 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Östersunds-tråden
Mendel skrev:
> Hur rimmar gamla DH banan på ÖSK med
> cykelförbudet som gäller där? Eller är det
> bara den asfalterade delen den gäller?

Jag tror förbudet endast gäller på motionsspåren och inte på alla stigar osv. Jag har aldrig haft några problem med folk som blivit arga när jag cyklat däromkring så det är nog ingen fara.

flierman skrev:
> Stulen cykel idag.

Tråkigt att höra. Jag ska hålla utkik men jag åker bort i övermorgon. Hoppas den kommer tillbaka.

Östersunds-tråden
Karlsson skrev:
flierman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stulen cykel idag.
>
> Tråkigt att höra. Jag ska hålla utkik men jag
> åker bort i övermorgon. Hoppas den kommer
> tillbaka.

Tack..om den är kvar i stan borde den dyka upp då den är rätt ovanlig vad jag vet.

Östersunds-tråden
flierman skrev:
> Karlsson skrev:
> -----
> flierman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Stulen cykel idag.
> >
> > Tråkigt att höra. Jag ska hålla utkik men
> jag
> > åker bort i övermorgon. Hoppas den kommer
> > tillbaka.
>
> Tack..om den är kvar i stan borde den dyka upp
> då den är rätt ovanlig vad jag vet.

Ja

Jag hörde från en kompis att någon liga varit i farten idag. Han sa att de tagit någon stor bil och lastat upp massvis av cyklar vid Odansala hälsocentral. Jag vet inte om det stämmer men det kan nog vara läge att passa sig extra noga just nu.

Östersunds-tråden
Å tusan, det låter inte bra för då är cykeln relativt körd om det skulle vara sant.
Någon mer som hört något om sanningshalten med detta?

Senast ändrad:
Östersunds-tråden
Hej

Jag heter Fredrik och jag bor i Östersund, nästan varje dag så far jag ut till frösön och cykla lite downhill efter våra banor vi har där.

Och vad som håller på göras nu på frösön är att dom håller på fixa en slalombacke till på frösön. Kommunen verka ska också hjälpa oss vi downhill åkare så att vi kan åka med lift upp och åka på banorna som finns men hur många har vi från Östersund kommun som åker downhill? Hur många vill dela med sig sin kunskap och fixa till frösön med bättre och roligare banor? Ju fler vi är och ju mer vi är intresserad av att fixa upp frösön ju mer tillgångar får vi av kommun att använda frösön.

Hur många har jag med mig?

Östersunds-tråden
Jag kör väl inte dh än men det är ju trevligt om vi får igång banor åtminnstone. Det finns ju massa folk som har dirtcyklar så åkare borde det finnas. Måste få ihop min summer season nu så kommer jag börja försöka åka där ute i alla fall.

Mvh

Östersunds-tråden
Finns en äldre tråd där jag lagt upp en hel del spår på Frösön. Det mesta är snarare nerförsåkning på stig, men vissa partier och banor är nog så jäkla stökiga och branta att det kan kallas riktig DH. :)

Östersunds-tråden
freddeX90 skrev:
> min cykel har också blivit stulen och jag bor på
> Skolgatan. Men tur var det min kärring cykel men
> ändå jävligt dålig stil som tar cyklarna.

Surt..beklagar. Jag hoppas min är kvar i stan då det är den enda jag vet..kommer få tag på personen isåfall...längtar

Tillbaka
Topp