OT: 3G-telefon

Jag (jobbar med mobiltelefonutveckling på ett stort svenskt telekomföretag) kommer att vänta ett tag till med att köpa 3G. Storleken, batteritiden och nätens prestanda/kvalitet gör att jag avvaktar. Om du kan stå ut med tappade samtal då och då, samt om de du ringer mest också har 3, kan det kanske vara nåt att överväga.

jag ahr en z1010 och är helt nöjd med den. att filma med vga-kameran blir sådär, inte nå super med det ser dugligt ut på telefonen. vet nite vilken modell du e ute efter men jag skulle ta en sony-ericsson eftersom dom har blåtand och ett minneskort.

z1010 stödjer bara memory stick duo kort och inte PRO, vilket betyder att det inte finns större minneskort än 128mb :(

memory stick duo pro finns upp till 1gb.

bara så du vet!

Förr eller senare lär det väl vara 3G som gäller, men det låter som att det är lite skakigt än så länge. Plus på TV körde ett program för ett tag sedan där de dräpte 3G riktigt ordentligt, men de brukar ju å andra sidan vara lite gnälliga.

/Johan

Jag skulle inte köpa 3G idag eller inom överskådlig tid, det är alldeles för dålig täckning totalt sett, men det är klart att om du tänker hålla dig inom dem större städernas populärare områden så kanske :-(

Såg ovan att inte ens Stockholm är helt täckt så det låter ju inget vidare, så jag tror att Plus hade goda skäl att såga dem!

Bosse

jag är en pryltokig teknikfixerat freak... jag har nyligen läst systemvetenskap(inriktning mobila system) och första delen på magisterår informatik inriktning GIS... så jag är ganska insatt i hur mobila saker fungerar...
jag köpte min 3G telefon för snart 1 år sen... de är en himla rolig teknisk pryl med GPS, kompass, surf möjligheter, kamera osv...osv...
för prylfaktorn är den skojig men för dess huvudsyfte... att ringa är den enligt MIN åsikt kass...

Ex:
Jag krocka med ett rådjur starx utanför Falun i höstas... Jag fick lov att märka ut platsen och åka in till centarla Falun för att kunna ringa...

I somras spenderade jag 2 veckor på Gräsö, strax utanför Öregrund..., Jag hade varken täckning med TRE eller deras samarbetsparner förrutom nattetid, typ mellan 1-5 hade jag kontakt med TRE:s nät(Celler krymper med fler användare i 3G) vilket resulterade i att SMS och talsvar jag fått under dagen gjorde sig påminda mitt i natten... de possitiva med ingen 3G(Data)uppkoppling visade sig vara att batteriet räckte ca tre dygn... istället för ca ett dygn...

Batteritid, Jag laddar min telefon så gott som varje natt, nu har jag iofs fått en uppgradering på min telefon, vilket resulterade att vid lite andvändning så räcker de med varannan natt...

Så slutsats av egna erfarenheter...
i centrala Falun (troligen vilken stad som helst med runt 50000 invånare eller fler) så fungerar 3G helt ok(förrutom att jag byter "cell" från vardagsrum till kök, vilket resulterar i brytet samtal)... men ger du dig ut utanför centrala delar av staden så räkna inte med att telefonen ska fungera...

Batteri ska man nog räkna med att man får ladda varje natt...

Vid längre resor, ta med en 2G telefon, helst med Teliaabbonemang om du ska resa norrut...

ev. stavfel, meningsbyggnadsfel osv. skyller jag strikt på nytt tgb och kvällens ölprovning på... i nämd ordning dessutom...

MVH/ Patrik

Fick en 3G telefon i Julklapp.

Här nere i Skåne så verkar det vara fullgod täckning nu.

Laddning gör jag vart 3:dje dygn ungefär.

Kanske en go ide att släpa med den gamla telefonen om jag ska åka norr om Tokholm:-)

ha det
Jan

Ni som har 3G, använder ni telefonerna till nåt annat än att ringa med egentligen? Jag har fortfarande min gamla Ericsson T39 som jag byggde ihop själv på jobbet. :) Fast nu efter tre år så börjar batteriet bli dåligt ... jag måste ladda den varje vecka.
Jag har aldrig lyckats hämta eller skicka mail med den, det är den stora nackdelen och anledningen till att jag vill byta nån gång i framtiden.

/ Robban

Det var inte meningen att dissa alla som gillar 3G. Jag är bara lite svag i prylsinnet, antar jag. Klart det är kul med nya grejer, fast det viktigaste för mig är att telefonen är liten och går att prata i.

:)

Det verkar som om många blandar ihop tekniken 3G och företaget TRE/3. Alla jag pratat med som har TRE som operatör säger att samtalen bryts och att det är dålig täckning för att det verkar fungera sisådär med att koppla över till konkurenternas nät när TRE inte längre har täckning. Jag har en 3G-telefon och har haft både Telia och Tele2 som operatör. I mitt tycke fungerar Telias lösning bäst, den verkar koppla snabbare mellan 3G och det vanliga nätet så att man knappt märker det. Jag minns inte heller att jag hade några avbrutna samtal med Telia. Tele2/Comviq fungerar nästan lika bra fast ibland får man vänta litet på att den kanske håller på att växla nät om man ska ringa och litet sämre täckning, men det är väl så T2/Comviq är?

Z1010 har för övrigt epost (imap4/pop3), blåtand, IR, kamera/video i VGA uppl., Java, webbrowser och går att synka finfint med Outlooks kalender/mail/anteckningar/kontakter.

Tycker det är urbra att kunna surfa på gulasidornas kartor eller hitta adresser och tågtider med telefonen om man är någonstans. I allt annat än 3G-fart är det seeegt.

Tess har en VF 3G lur, Samsung någonting... Verkar helt ok, men jag har inte testat någonting utöver "telefondelen". Så himla svårt att ringa videosamtal när ingen man känner har tre telefon *ler*

Själv så letar jag fortfarande efter en telefon som man kan prata i när det blåser, utan att få vindbrus. Också skall den ha bra ljudvolym.

Jag var uppmärksam på hurdan täckning det var med min 3G telefon med TRE abbonenmang i förmiddags då jag färdades från Genarp till Trelleborg, för att sedna efter uträttat ärende i Trelleborg vidare till Malmö.

Hade nästan varit bättre om täckningen hos 3/TRE hade varit sämre. I dag fick jag svara i telefon hela tiden:-)

telefonen är en
LG U8120

ha det
Jan

Har en SonyEricsson V800 och är hittills väldigt nöjd med telefonen. Är ingen avancerad användare men det jag har provat hittills har fungerat bra. Kameran i telefonen har bra prestanda och minnet är bra och går att bygga ut en hel del. Skall försöka förmå mig att använda luren lite mer, komma på hur man surfar in på eniro, lära mig mediaspelaren å lite sånt. Tids nog...

Bianchi oskar Skrev:
-------------------------------------------------------
> z1010 stödjer bara memory stick duo kort och inte
> PRO, vilket betyder att det inte finns större
> minneskort än 128mb :(
>
> memory stick duo pro finns upp till 1gb.
>
>
> bara så du vet!
>
> juho cykelmästaren olofström
> 0454- 88446

haha oskar va ska du med mer än 128mb till? du kommer ju inte precis göra nån långrulle i nallen =) så bra blir det inte=) hela eurotrip tar typ 112mb med bra kvalitet.. så det känns som att 1gb är lite att ta i =)

JAg har nu en z1010 med TRE som operatör och är nöjd över mina förväntningar..
men det blir en v800 eller z800 som den kommer att heta när den släpps utan Vodafone brandning om en månad.... skönt att kunna ha 1gb mp3 i fickan utan att båda släpa på telefon och mp3 spelare.. samt en kamera som faktist bli helt ok bilder med, på z1010 är kvaliten på bilderna väldigt blandad, allt från tokbra bilder till rent skit.. men v/z800 har en helt ok kamera inte som en riktigt diggis men fan bättre än många billiga diggisar..
när det gäller mottagning så har tre samma mottagning som vodafone där det inte finns 3g mottagning, dom har bara eget 3g nät i sthlm, gbgb och malmö, resten hyr dom/ ägre tillsammans med Vodafone .man kan via manyer ganka lätt ändra adress..
en riktigt bra sak med tre är att man på deras portal kan för en nätt summa på två kronor se var man är.. bra när man vaknar upp dan efter och måste springa ifrån trollet brevid en men man inte vet var f-n man är..

för kartor och dyl via telefone.. gå in på wap.hitta.se gratis (förutom surfavgiften) och riktigt bra...

Läste på Aftonbladet att TRE ställt in sina utbetalningar. Hur sant det är osv har inte jag nån aning om. Men med alla dessa trista reklaminslag i TV och affischer på stan jämfört med hur många som har TRE-mobil så kanske det är lite dyrt att hålla tre uppe? Jag känner en enda som har tre-mobil (jag känner kanske inte 10000 pers, men ändå) och ingen av de andra verkar sugen på 3G förräns de snäppt upp telefonerna och täckningen ett snäpp till. Så är det för mej iaf.

Tillbaka
Topp