jag är en pryltokig teknikfixerat freak... jag har nyligen läst systemvetenskap(inriktning mobila system) och första delen på magisterår informatik inriktning GIS... så jag är ganska insatt i hur mobila saker fungerar...
jag köpte min 3G telefon för snart 1 år sen... de är en himla rolig teknisk pryl med GPS, kompass, surf möjligheter, kamera osv...osv...
för prylfaktorn är den skojig men för dess huvudsyfte... att ringa är den enligt MIN åsikt kass...
Ex:
Jag krocka med ett rådjur starx utanför Falun i höstas... Jag fick lov att märka ut platsen och åka in till centarla Falun för att kunna ringa...
I somras spenderade jag 2 veckor på Gräsö, strax utanför Öregrund..., Jag hade varken täckning med TRE eller deras samarbetsparner förrutom nattetid, typ mellan 1-5 hade jag kontakt med TRE:s nät(Celler krymper med fler användare i 3G) vilket resulterade i att SMS och talsvar jag fått under dagen gjorde sig påminda mitt i natten... de possitiva med ingen 3G(Data)uppkoppling visade sig vara att batteriet räckte ca tre dygn... istället för ca ett dygn...
Batteritid, Jag laddar min telefon så gott som varje natt, nu har jag iofs fått en uppgradering på min telefon, vilket resulterade att vid lite andvändning så räcker de med varannan natt...
Så slutsats av egna erfarenheter...
i centrala Falun (troligen vilken stad som helst med runt 50000 invånare eller fler) så fungerar 3G helt ok(förrutom att jag byter "cell" från vardagsrum till kök, vilket resulterar i brytet samtal)... men ger du dig ut utanför centrala delar av staden så räkna inte med att telefonen ska fungera...
Batteri ska man nog räkna med att man får ladda varje natt...
Vid längre resor, ta med en 2G telefon, helst med Teliaabbonemang om du ska resa norrut...
ev. stavfel, meningsbyggnadsfel osv. skyller jag strikt på nytt tgb och kvällens ölprovning på... i nämd ordning dessutom...
MVH/ Patrik