[OT] aftonbladet i ett nötskal

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, fast det blir lite ironiskt när det bara
> är
> > de demokratiskt förkämparna som kör med
> > personangrepp istället för "fascisterna" :D
>
> Ja, för ett svepande angrepp på en hel grupp är
> ju inget "personagrepp".

Det stämmer att det inte är ett personangrepp i context. Personangrepp är att hoppa på den som säger detta för att han är "idiot" mm.

> Ingen enskild individ är
> ju utpekad, bara alla som inte är födda i
> Sverige med svenskfödda förädlar. Det är ju
> inget angrepp att påstå att alla de är
> gruppvåltäktsmän eller på annat sätt
> brottslingar som är ansvariga för allt som är
> fel i Sverige.

Har inte sett någon SD:are skriva att alla personer som inte har svenskfödda föräldrar är gruppvåldtäktsmän. Du får gärna visa källa på detta. Ifall det är så enkelt att du eller jag saknar läsförståelse blir det pinsamt.

Fikasvettot skrev:
> Jag förstår inte varför begreppet "invandrare"
> används?

Det är en bra invändning. Det är verkligen skillnad på invandrare och invandrare. Om man står i valet att ta emot 5000 högutbildade danskar eller 5000 analfabeter från islamiska teokratier, så är det rimligt att anta att om man tar emot danskarna så kommer detta att fungera smärtfriare och bli lönsamt rent ekonomiskt mycket snabbare.

Eftersom ingen har en kristallkula i vilken man kan spå framtiden kan man inte säga att det säkert blir så, men så är det å andra sidan med många beslut vi tar; man gör antagande på de fakta man har och hoppas på det bästa.

Här kan man kanske hävda att en flykting är en flykting och att valet inte skall göras öht, men det är ju inget argument mot att det skulle vara så som jag skriver och jag avser inte heller flyktingar utan just invandrare i mitt exempel.

42Hz skrev:
> Denna tråd var pinsam redan från första
> inlägget.

Håller med. Även om jag inte har något direkt förtroende för Aftonbladet måste man ju säga att deras brist på respekt för sina läsare är anmärkningsvärd.

Tydligen är ju en stor andel av deras läsare SD:are och är märkligt att dom inte respekterar det.

underscore skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Denna tråd var pinsam redan från första
> > inlägget.
>
>
> Håller med. Även om jag inte har något direkt
> förtroende för Aftonbladet måste man ju säga
> att deras brist på respekt för sina läsare är
> anmärkningsvärd.
>
> Tydligen är ju en stor andel av deras läsare
> SD:are och är märkligt att dom inte respekterar
> det.

Nej. Vad en undersökning på en kommersiell tidning har med demokrati att göra och varför man ondgör sig över detta på HappyMTB?

Det var några dagar sedan jag skrev här och har försökt skumma igenom vad som skrivit sedan dess.
Forum skribenten Atlas har visst kastat lite dynga och då även på mitt senaste inlägg gällande vad man skulle tjäna på att minska invandringen.
Skribenten EricT har dock redan givit honom svar på tal där så då behöver inte jag dra mer i det just ni i varje fall.

Tyvärr är det alltid några som försöker kasta vidriga epitet på meningsmotståndare istället för att komma med sakargument (med det är ju internet) såsom brunskjortor, 30 tal, Breivik, Hellefjant, nazzar osv.
Lyckligtvis är det sällan numera som vanligt folk, d.v.s personer som röstar på något av de åtta riksdagspartierna som använder sådana termer så dessa tre-fyra individer placerar åtminstone jag ute på den yttersta vänsterkanten.

Min egen uppfattning gällande invandringspolitiken är precis den jag hade under min korta tid som medlem i MUF för en sisådär 20 år sedan nämligen att en människa som är en riktig flykting skall få en fristad här, tillfällig eller permanent.
I övrigt är vilken människa som helst välkommen att flytta hit bara han eller hon försörjer sig själv samt följer svensk lag.

Däremot kan vi inte som idag ha en politik där vi välkomnar tiotusentals invandrare varje år att försörjas av skattebetalarna trots att inga asylskäl föreligger.
Det är faktiskt så illa att många invandrare med dagens ersättningsnivåer tjänar långt mer i månaden än vad pensionärer gör som arbetat här och betalat skatt i mer än 50 år.
Mina egna föräldrar får tillsammans ut mindre än 13000 kronor i månaden efter skatt att jämföras med dagens introduktionsersättningar som betalas ut till nyanlända som ofta ligger i nivåer kring 9000-10000 per person och månad pengar som dessutom inte är skattepliktiga eller inkomstgrundade (vilket innebär att andra bidrag inte sänks såsom bostadsbidrag)

Dessutom har nu våra politiker beslutat som många här säkert vet att s.k "papperslösa" (som i själva verket oftast är personer som inte fått uppehållstillstånd i ett av världens mest generösa system) och således inte är några flyktingar (hur mycket våra medier än vill kalla dem) nu fått tillgång till fri läkarvård här i landet.
Visst det kan i sann humanistisk anda kännas rätt men det tar stora resurser från en redan betungad sjukvård.
Tänk att vilken människa som helst, var han än bor i världen kan ta sig hit till lilla Sverige i norr och tillskansa sig fri sjukvård.
Varför skall en amerikan betala dyra sjukvårdsförsäkringar för, om det bara är att lösa biljett till Sverige för att istället få gratis vård här istället?

Skulle denna galenskap bli allmänt känt ute i världen så lär snart köerna utanför våra akutmotagningar rulla betydligt längre än vad som är fallet nu.

Det är heller inget krav på att starta OT-trådar som man redan från början vet kommer göra folk förbannade. Men det var kanske syftet?

oxr skrev:
> Det är heller inget krav på att starta
> OT-trådar som man redan från början vet kommer
> göra folk förbannade. Men det var kanske syftet?

Precis, det är frivilligt.
Exakt samma som att läsa i dom. Valfrihet helt enkelt.

lekis skrev:
> På aftonbladets hemsida låg en omröstning för
> alla under 25 om vilket parti du skulle rösta på
> idag.
> När Sverigedemokraterna ledde ganska stort rätt
> fort togs omröstningen bort.
> Är detta demokrati undrar jag...

Ja

Så saken är nu löst och tråden kan arkiveras

Sådärja, ett antal välbehövliga döljande av användare. De har högst sannolikt inget av värde att tillföra i andra sammanhang heller.

Nu skall jag laga en Riktig Svensk middag med spaghetti och köttfärssås. Eller kanske kåldolmar?

Fikasvettot skrev:
> Sådärja, ett antal välbehövliga döljande av
> användare. De har högst sannolikt inget av
> värde att tillföra i andra sammanhang heller.
>
>
> Nu skall jag laga en Riktig Svensk middag med
> spaghetti och köttfärssås. Eller kanske
> kåldolmar?

Själv väljer jag mellan Pizza o kebab

"Skulle denna galenskap [att Sverige ger vård även åt människor utan pengar] bli allmänt känt ute i världen...". Som den sociala turismen som skulle skölja in över Sverige när vi öppnade gränserna till EU? Som inte blev av. Har sd nån gång haft rätt? NyD förutspådde precis samma saker som sd förutspår idag. Men de sakerna hände/r inte. Blir det inte tröttsamt att hela tiden ha fel? Och är det inte lite äckligt att beskriva invandring som mjukt folkmord? Tar det inte emot det minsta? Eller blir man verkligen så avtrubbad av Avpixlat (där tongångarna inte är lika mjuka som här)?

På tal om GT:

372nobelpriset.gif

(klicka för större bild)

a.svensson: Det som förenar oss som svarat dig och EricT i den här tråden är nog ingen viss politisk hemvist till höger eller vänster - snarare en vilja att se längre än näsan räcker och tänka bortom de förenklade"syndbock"-lösningar ni förespråkar. Världen är komplex och inte svart-vit, även om det säkert känns lockande att tänka så... ett parti som SD kapitaliserar ju på just dessa enkla tankar och det är en jävla skam för Sverige att de sitter i riksdagen.

Tack å hej/ Kalle

Senast ändrad:
Fikasvettot skrev:
> Sådärja, ett antal välbehövliga döljande av
> användare. De har högst sannolikt inget av
> värde att tillföra i andra sammanhang heller.

+1

Vic skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Sådärja, ett antal välbehövliga döljande
> av
> > användare. De har högst sannolikt inget av
> > värde att tillföra i andra sammanhang heller.
>
>
> +1
+1

42Hz skrev:
> Fantastisk aktuell film från 1957:
>
>
> ;hl=en_US&rel=0
Den var rolig :D

Miss Lycka skrev:
> Det var inte så många som bodde här under
> istiden och sedan drällde det in en massa
> söderifrån.

Och norrifrån, eftersom Sverige befolkades från två håll.

KalleA skrev:
> a.svensson: Det som förenar oss som svarat dig
> och EricT i den här tråden är nog ingen viss
> politisk hemvist till höger eller vänster -
> snarare en vilja att se längre än näsan räcker
> och tänka bortom de
> förenklade"syndbock"-lösningar ni förespråkar.
> Världen är komplex och inte svart-vit, även om
> det säkert känns lockande att tänka så... ett
> parti som SD kapitaliserar ju på just dessa enkla
> tankar och det är en jävla skam för Sverige att
> de sitter i riksdagen.
>
> Tack å hej/ Kalle

Det jag har gjort är att jag visat till rapporter där det framgår att den svenska staten inte tjänar på invandringen. Det är oftast ett vanligt argument att det är oss till gagn. Atlas sa, till massinvandringens försvar, att "all världens nationalekonomer" har visat att det är en positiv affärstransaktion.

Jag har sedan visat på våldet genom att länkat till srilankesens C-uppsats i sociologi med namnet "Vi krigar mot svenskarna".

Jag vräker inte ut mig raism utan visar hur verkligheten ser ut. Ingen av er har ju kommit med någon som helst forskningsrapport eller dylikt utan svaren har varit "Du lever i en dikotomi som är falsk. Allt är inte svart eller vitt.", "SD är en skam för Sverige" etc. Snälla vuxna människa.

Tyvärr är svensken väldigt auktoritetstrogen. Det som sägs på Rapport eller nyheterna på TV4 eller det som skrivs i Aftonbladet är oftast en sanning som nyhetskonsumenten tar till sig utan att kritisera. Ni är tydliga exempel på det.

Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där massinvandringen inte lett till upplopp, förtryck, ökad brottslighet eller rasism.

EricT skrev:

> Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där
> massinvandringen inte lett till upplopp,
> förtryck, ökad brottslighet eller rasism.

Sverige?

Jannetuba skrev:
> EricT skrev:
> -----
>
> > Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där
> > massinvandringen inte lett till upplopp,
> > förtryck, ökad brottslighet eller rasism.
>
>
> Sverige?

Rosengård?

lekis skrev:
> Jannetuba skrev:
> -----
> > EricT skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där
> > > massinvandringen inte lett till upplopp,
> > > förtryck, ökad brottslighet eller rasism.
> >
> >
> > Sverige?
>
> Rosengård?

Rosengård är inget land.

Fast enligt Fatima Obaid är det på snudden att det är ett eget land:

"Det känns som hemma. Det känns som Irak eller nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i Malmö."

Jannetuba skrev:
> lekis skrev:
> -----
> > Jannetuba skrev:
> >
>
> > -----
> > > EricT skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > >
> > > > Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där
> > > > massinvandringen inte lett till upplopp,
> > > > förtryck, ökad brottslighet eller rasism.
> > >
> > >
> > > Sverige?
> >
> > Rosengård?
>
> Rosengård är inget land.

Nä, men Rosengård ligger väl i Sverige och där har det väl varit en hel del upplopp vad jag vet.

Fast fuska inte nu. Frågan gällde ett land och vad jag förstår så är antalet mord och dråp per år lägre nu än 1990, en period då vi ska ha utsatts för "mjukt folkmord". Vidare har ungdomsbrottsligheten gått ner kraftigt. Under samma tid har reallönerna gått upp för samtliga samhällsgrupper. Rimmar illa med frågeställarens idé. Besök gärna Brås hemsida: http://www.bra.se/bra/brott--statistik.html.

EricT skrev:
> Fast enligt Fatima Obaid är det på snudden att
> det är ett eget land:
>
> "Det känns som hemma. Det känns som Irak eller
> nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i
> Malmö."
>
>

Fuska inte nu???
Om det är upplopp i en del av landet så så räknas det inte om det inte är i hela landet eller vad menar du?

Det är rätt uppfattat. Ett exempel gör inte ett helt land. Om det stämde så kunde jag kontra med kravallerna i Kungsträdgården på 80-talet, det vill säga tiden innan "mjuka folkmordet", men det gör jag inte.

Faktum är att vi har det bättre ekonomiskt och lever mer tryggt än någonsin tidigare.

lekis skrev:
> Fuska inte nu???
> Om det är upplopp i en del av landet så så
> räknas det inte om det inte är i hela landet
> eller vad menar du?

Men vad i helvete, har ABs äckliga kommentatorsfält med rassar flyttat hit? Jag blir äcklad.

Det har inte med ras att göra, det har med klass att göra, eller klasskillnader.

Bott i Irland, precis efter deras boom med EU pengar, inga invandrare, men rejält med klasskillnader. Hela områden som var chanslösa, född där och du är rökt.

Tio år innan problemen här, bussar vägrade åka till vissa områden. En kompis flickvän var läkare, hade sin praktik i ett problemområde, polisen sade åt henne att på kvällar och nätter så är det bara att köra mot rött, stanna inte. Det var Irländare sen många generationer. Den "digital park" som jag jobbade i låg granne med ett sånt här område, och de snodde allt, Träd, Gatlyktor, min mc.

Har du en chans i samhället, då blir du inte desperat. Det har inte med "ras" att göra. Suck.

En liten enkätundersökning:

Det faktum att vi har högre reallöner, är utsatta för mindre brott och lever tryggare nu än när det "mjuka folkmordet" började (eller någonsin tidigare), har det sin förklaring i:

1. Det kanske inte var så farligt det där med invandring ändå.

2. Svenskarna är ett starkt folk/ras som klarat att förbättra sina förutsättningar trots invandring.

3. Övrig förklaring.

Stervelo skrev:
> Men vad i helvete, har ABs äckliga
> kommentatorsfält med rassar flyttat hit? Jag blir
> äcklad.
>
> Det har inte med ras att göra, det har med klass
> att göra, eller klasskillnader.
>
> Bott i Irland, precis efter deras boom med EU
> pengar, inga invandrare, men rejält med
> klasskillnader. Hela områden som var chanslösa,
> född där och du är rökt.
>
> Tio år innan problemen här, bussar vägrade åka
> till vissa områden. En kompis flickvän var
> läkare, hade sin praktik i ett problemområde,
> polisen sade åt henne att på kvällar och
> nätter så är det bara att köra mot rött,
> stanna inte. Det var Irländare sen många
> generationer. Den "digital park" som jag jobbade i
> låg granne med ett sånt här område, och de
> snodde allt, Träd, Gatlyktor, min mc.

Låter bekant. Jag bodde två år i Cork. Minns hur jag varje vecka, minst, såg ett utbränt bilvrak i de nordvästra delarna av stan, där mitt jobb låg. Genom samma område, Knocknaheeny, gick busslinje 2 som jag åkte till och från jobbet med. En kväll på väg hem hörde jag en skarp smäll i bussen, och jag trodde det var ett skott, så jag slängde mig på bussens golv. Det visade sig vara en stor sten som kastats genom rutan längre bak, och sen träffade en passagerare på näsan så det började blöda rejält. Vid ett par tillfällen ställdes bussturen in kvällstid, och återupptogs med en polis som åkte med genom just det området.

Å andra sidan gick jag till och från jobbet genom området under ett års tid, även under helgkvällar och såg då nästan ingen. Hur lugnt som helst från det perspektivet.
Men även här var det "infödda" irländare. De få invandrare som fanns var från Spanien eller vissa länder i Västafrika, och bodde och jobbade/pluggade i bättre områden.

DT skrev:
> Det har förekommit rätt många upplopp i Sverige
> genom åren:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_krava
> ller_i_Sverige
>
> Självklart har det med Massinvandringen att
> göra. Exempelvis var det med all säkerhet de
> gemena vallonerna som låg bakom de Crusenstolpska
> kravallerna 1838. Huliganer är vad de är!

Intressant lista! Har alltid haft på känn att det är Vallonernas fel (det vill säga att allt är deras fel). Reclaimarna känns som att de har några kravaller på sitt huvud också men där tror jag att det var många svenskar med. Nä, Vallonerna! Jag visste det!

Ha ha, jag bodde första tiden norr om "The Liffey", jag var med om så mycket att det är helt sjukt.
Flyttade söder om floden ganska fort. Usch, nej ett samhälle behöver gratis skola, universitet inkluderade och gratis/billig sjukvård. Annars får du ett klassamhälle som heter duga och alla lider, precis alla, de med och de utan pengar.

Folk här gnäller på dagis och vad det kostar. Snälla, en kollega på mitt jobb, två barn på dagis, 15k i månaden. Det var förvisso i ett fint område, men vi här i Sverige vet inte hur bra vi har det, på ett visst sätt. Jag diggar verkligen de som är höger, typ amerika-höger här i Sverige. Sen sitter de med tre knattar och gnäller om att andra snyltar på deras pengar. Snälla, i inget land i världen har du det så bra som Sverige, när du har barn.

swedo skrev:
> Jag vet att det är naivt men jag vill inte ha den
> här tråden på mitt happy place: happymtb.
>
> kan man dölja trådar?

Väntat på den funktionen i ett par år nu, hoppas ännu!

EricT skrev:
> KalleA skrev:
> -----
> > a.svensson: Det som förenar oss som svarat dig
> > och EricT i den här tråden är nog ingen viss
> > politisk hemvist till höger eller vänster -
> > snarare en vilja att se längre än näsan
> räcker
> > och tänka bortom de
> > förenklade"syndbock"-lösningar ni
> förespråkar.
> > Världen är komplex och inte svart-vit, även
> om
> > det säkert känns lockande att tänka så...
> ett
> > parti som SD kapitaliserar ju på just dessa
> enkla
> > tankar och det är en jävla skam för Sverige
> att
> > de sitter i riksdagen.
> >
> > Tack å hej/ Kalle
>
>
> Det jag har gjort är att jag visat till rapporter
> där det framgår att den svenska staten inte
> tjänar på invandringen. Det är oftast ett
> vanligt argument att det är oss till gagn. Atlas
> sa, till massinvandringens försvar, att "all
> världens nationalekonomer" har visat att det är
> en positiv affärstransaktion.
>
> Jag har sedan visat på våldet genom att länkat
> till srilankesens C-uppsats i sociologi med namnet
> "Vi krigar mot svenskarna".
>
>
> Jag vräker inte ut mig raism utan visar hur
> verkligheten ser ut. Ingen av er har ju kommit med
> någon som helst forskningsrapport eller dylikt
> utan svaren har varit "Du lever i en dikotomi som
> är falsk. Allt är inte svart eller vitt.", "SD
> är en skam för Sverige" etc. Snälla vuxna
> människa.
>
> Tyvärr är svensken väldigt auktoritetstrogen.
> Det som sägs på Rapport eller nyheterna på TV4
> eller det som skrivs i Aftonbladet är oftast en
> sanning som nyhetskonsumenten tar till sig utan
> att kritisera. Ni är tydliga exempel på det.
>
> Jag ska vara schysst. Ge mig ett land där
> massinvandringen inte lett till upplopp,
> förtryck, ökad brottslighet eller rasism.

Suck. Vilket kvalificerat dravel. Är du månne en sån där kvasivetenskaplig nassepajas, som hänvisar till mein kampf i sina tappra strävan efter "objektiva" påståenden om den judiska/whatever konspirationen? Och lär dig stavva!

Jannetuba skrev:
> Fast fuska inte nu. Frågan gällde ett land och
> vad jag förstår så är antalet mord och dråp
> per år lägre nu än 1990, en period då vi ska
> ha utsatts för "mjukt folkmord". Vidare har
> ungdomsbrottsligheten gått ner kraftigt. Under
> samma tid har reallönerna gått upp för samtliga
> samhällsgrupper. Rimmar illa med
> frågeställarens idé. Besök gärna Brås
> hemsida:
> http://www.bra.se/bra/brott--statistik.html.
>
> EricT skrev:
> -----
> > Fast enligt Fatima Obaid är det på snudden
> att
> > det är ett eget land:
> >
> > "Det känns som hemma. Det känns som Irak
> eller
> > nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i
> > Malmö."
> >
> >

http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten-1-samtliga-brott/

http://affes.wordpress.com/2012/07/14/invandrarna-och-brotten-2-svartskallemajoriteten/

http://affes.wordpress.com/2012/08/27/aldersgrupp-0-54-ar-fler-irakier-an-nordbor/

-----

Märkligt att vissa, vuxna män ska tilläggas, inte kan bete sig. Topicen ger en klar fingervisning om att det är Off Topic som diskuteras, alltså ett ämne som är cykelrelaterat. Men någonting spirar i dessa vuxna mäns magar - de måste få säga sitt även om det är totalt fruktlöst för precis alla. "Tillbaka till Flashback!" etc. Det bevisar också att den mänskliga svagheten, eller rädslan att diskutera sådant som man inte bör diskutera är otroligt stark. Om vi bortser från min länkning till Metapedia så har jag länkat till SvD, en liberal i den klassiska andan och någon mer etablerad tidning samt nu till Affes statistikblogg. Detta var alltså för mycket för vissa att just bete sig som en vuxen när man sitter bakom en skärm.

Om jag nu "skiter" ut så mycket dynga varför inte komma med överlägsna argument som förvisar mina argument till skamvrån?

Tillbaka
Topp