[OT] aftonbladet i ett nötskal

EricT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jannetuba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast fuska inte nu. Frågan gällde ett land
> och
> > vad jag förstår så är antalet mord och
> dråp
> > per år lägre nu än 1990, en period då vi
> ska
> > ha utsatts för "mjukt folkmord". Vidare har
> > ungdomsbrottsligheten gått ner kraftigt. Under
> > samma tid har reallönerna gått upp för
> samtliga
> > samhällsgrupper. Rimmar illa med
> > frågeställarens idé. Besök gärna Brås
> > hemsida:
> > http://www.bra.se/bra/brott--statistik.html.
> >
> > EricT skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fast enligt Fatima Obaid är det på snudden
> > att
> > > det är ett eget land:
> > >
> > > "Det känns som hemma. Det känns som Irak
> > eller
> > > nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i
> > > Malmö."
> > >
> > >
>
>
> http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-
> och-brotten-1-samtliga-brott/
>
> http://affes.wordpress.com/2012/07/14/invandrarna-
> och-brotten-2-svartskallemajoriteten/
>
> http://affes.wordpress.com/2012/08/27/aldersgrupp-
> 0-54-ar-fler-irakier-an-nordbor/
>
>
> -----
>
> Märkligt att vissa, vuxna män ska tilläggas,
> inte kan bete sig. Topicen ger en klar
> fingervisning om att det är Off Topic som
> diskuteras, alltså ett ämne som är
> cykelrelaterat. Men någonting spirar i dessa
> vuxna mäns magar - de måste få säga sitt även
> om det är totalt fruktlöst för precis alla.
> "Tillbaka till Flashback!" etc. Det bevisar också
> att den mänskliga svagheten, eller rädslan att
> diskutera sådant som man inte bör diskutera är
> otroligt stark. Om vi bortser från min länkning
> till Metapedia så har jag länkat till SvD, en
> liberal i den klassiska andan och någon mer
> etablerad tidning samt nu till Affes
> statistikblogg. Detta var alltså för mycket för
> vissa att just bete sig som en vuxen när man
> sitter bakom en skärm.
>
> Om jag nu "skiter" ut så mycket dynga varför
> inte komma med överlägsna argument som förvisar
> mina argument till skamvrån?

Jag gissar att du bor någonstans runt värmland, eller dalarna. Och är 18-20.

Det stämmer liksom in på dig.

Det är inte många här som kan argumentera sakligt minst sagt, själv har jag varit väldigt snäll och inte velat skriva allt för mycket (det är ju ett cykelforum) men känner mig tvungen att bemöta vissa här på ett betydligt sakligare vis än vad dom själva kan göra.

Pratet om ökad trygghet var får ni det ifrån?

Svensken vågar knappt ens gå hem från krogen längre och våltäktsanmälningarna slår nya rekord årligen (drygt 6500 förra året i jämförelse med Danmarks knappt 400)

http://sdu.nu/2012/08/13/debattartikel-valdtaktsvagen-ar-det-storsta-hotet-mot-svenska-tjejer/

Enligt undersökningen Botrender 08 vill fler svenskar bo i inhängnade områden än områden präglade av kulturell, etnisk och social mångfald.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-vill-ha-inhagnat-boende_1928765.svd

Det här pratet om att vi är så rika i landet då?
Visst det är till viss del sant, vi har en av världens högsta skattesats och till skillnad mot många andra länder har vi fortfarande en relativt stor tillverkningsindustri kvar i landet men samtidigt finns starka indicier på att utvecklingen går helt åt motsatt håll.

Pensioner kan vi som bekant knappt betala ut framledes och enligt en EU rapport skall vi få EU:s näst lägsta pension i framtiden, bara drygt 48,2% av slutlönen i pension.

http://www.svt.se/2.22620/1.2235135/svenska_pensioner_pa_vag_mot_botten_i_eu

FN har ett mått på välfärd det s.k HDI indexet som förutom BNP också tar upp utbildningsnivå och förväntad medellivslängd.

Enligt länken nedan förväntas sverige sjunka rejält framledes från en 15 plats 2010 till en förmodad 45 plats 2030.
Då har vi länder som Kuba, Bahrain, Libyen, Bulgarien framför oss i tabellen så visst verkar vår numera inslagna linje vara riktig. (eller inte typ).

http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...pment_Index_projections_of_the_United_Nations

(Nu lär väll någon gnälla på en länk från Wikipedia men allt är hämtat från FN rapporten som kan hittas på samma länk).

Apropå kostnader gällande invandringspolitiken så finns faktiskt en bok som heter "Mångkultur eller välfärd" skriven av ekonomen Lars Jansson och han beräknade de totala kostnaderna till ofattbara 267 miljarder kronor årligen och det var för mer än 10 år sedan.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163124386

Socialdemokraternas hemsida hackades under förra valrörelsen och interndokument kom till allmän kännedom och enligt dessa kunde totalkostnaden för invandringen ligga uppemot 250 miljarder.

http://www.friatider.se/har-ar-s-hemliga-sd-strategi

a.svensson skrev:
> Pratet om ökad trygghet var får ni det ifrån?
>
> Svensken vågar knappt ens gå hem från krogen
> längre och våltäktsanmälningarna slår nya
> rekord årligen (drygt 6500 förra året i
> jämförelse med Danmarks knappt 400)
>
> http://sdu.nu/2012/08/13/debattartikel-valdtaktsva
> gen-ar-det-storsta-hotet-mot-svenska-tjejer/
>
> Enligt undersökningen Botrender 08 vill fler
> svenskar bo i inhängnade områden än områden
> präglade av kulturell, etnisk och social
> mångfald.
>
> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-vill-ha
> -inhagnat-boende_1928765.svd

Att antalet anmälda brott ökar betyder inte att antalet brott ökar. Anmälningsbenägenheten kan öka samtidigt som antalet brott totalt minskar. Dessutom är våldtäkt ett brott där definitionen har utvidgats flera gånger på senare tid, vilket gör att fler handlingar kan klassas som våldtäkt.

För övrigt så sker de allra flesta våldtäkter inom relationer, eller mellan nära bekanta. Den klassiska överfallsvåldtäkten, med för varandra okända parter, som så många är rädda för är sällsynt i sammanhanget.

Första halvminuten här:

Den just nu mest kände misstänkte sexualförbrytaren är ju faktiskt ytlänning.
230px-Julian_Assange_cropped_Norway_March_2010.jpg

Ser fram emot en konstruktiv debatt mellan sverigedummukrater och Assangistas om vems Fel allt är.

Förresten är väl lågfettkosten och mobiltelefonerna orsaken till allt Dåligt som hänt sen 80-talet? Om man tror att korrelation är samma sak som kausalitet, villsäga.

Jag tror införandet av snabbare datorer har degenererat mänskligheten sedan 50-talet. Det som verkligen har hänt sedan 80-talet är ju införandet av reklamteve i Sverige. Det kom från utlandet!

Kära a.svensson,

Ingenstans (och då menar jag INGENSTANS!) i ditt inlägg ovan finns ett sakligt argument för att dessa trender du och andra siar i spåkulan skulle vara invandrares eller invandringens fel. Förutom kostnaden för invandringen förstås, men det känns ju inte som den sakligaste siffran om den är tagen från en hackad hemsida.

Av den anledningen leds många till att tro att du mest av allt inte tycker om folk som inte har ett västerländsk utseende och det är den egentliga anledningen till att du inte vill ha "invandrare" här. Sedan fäktas efter varje statistiskt halmstrå som skulle kunna visa att allt mellan himmel och jord är deras fel.

Vad du och några andra här inne inte verkar förstå är följande. Vi antirasister tror på alla människors lika värde.

Senast ändrad:
EricT skrev:
> Det bevisar också
> att den mänskliga svagheten, eller rädslan att
> diskutera sådant som man inte bör diskutera är
> otroligt stark.

Är du helt världsfrånvänd? Folk har ledsnat på en debatt som bara går runt sin egen axel utan slut. Likt en evighetsmaskin som spottar ur sig samma smörja om och om igen. Happymtb är ett cykelforum där entusiaster samlas och diskuterar allvar och mindre allvar + trams. Debatter kommer och debatter går. De som känner för att diskutera politik söker sig till sådana forum och får sitt lystmäte mättat där. Kort sagt, det är ingen jävla rädlsa som gör att jag inte vill diskutera invandring och SD på happy. Jag har gjort det i tid och otid på forum som är mer passande för det.

Kom igen om det handlar om SDs syn på cykelbanor istället. Då kanske man kan ta det hela på allvar.

Vem är betjänt av en "debatt" med någon som på allvar använder uttryck som "massinvandring", "mjukt folkmord" och "svensken" som generalising?

* någon kanske invänder att de som använder uttrycken ovan här i tråden inte gör det allvarligt utan trollar, men frågan kvarstår förstås även då.

EricT skrev:
> Om jag nu "skiter" ut så mycket dynga varför
> inte komma med överlägsna argument som förvisar
> mina argument till skamvrån?

Hej EricT!

Tror aldrig att jag kommer kunna presentera det överlägsna argumentet som omvänder dig. Tycker att flera, som till exempel Geologen, har kommit med argument goda nog. En väsentlig skillnad mellan dig och mig är våra utgångspunkter där jag tror att problem med till exempel kriminalitet förklaras med sociala faktorer, och du tror att de förklaras med invandring.

När man, som du gjorde, börjar prata om mjukt folkmord så flyttas också fokus från invandringen till invandraren, det vill säga etnicitet/ras. Så om du uppfattar mig som otrevlig mot dig, vilket du mycket väl kan ha rätt i, så beror det på att jag verkligen tycker att den typen av argumentation är djupt obehaglig. Det totala fokuset på invandringen som förklaring till alla/de flesta problem ger inte heller något bra intryck. Jag förstår nog helt enkelt inte hur du resonerar.

Janne, om det kommer in "massor" av invandrare/flyktingar som vi inte kan ta hand om så hamnar väl dom rätt enkelt i denna sociala faktor som du nämner.
Detta är ju givetvis inte den individuelle personens fel utan systemets.Men problem blir det ju i vilket fall.

Jag har, som jag påpekat tidigare, inget emot invandrare personligt. Däremot tycker jag att den svenska invandrarpolitiken är alldeles för generös.

Såg på TV (nyheterna) där en Somalisk studerande kille (25år var han) var jätte glad att hans familj på fru och 3 barn skulle få komma hit pga av lättare anhörighetsinvandring.
Jättebra och humant, men jag är inte helt säker på att så många vill stå för denna kostnad för själv tjänar han väl inte så mycket på studierna att han står för notan själv?

lekis..När snubben är klar med studier kan vi väl anta att han kanske får ett jobb, då kommer det in kulor.

Med ditt resonemang, ditt resonemang alltså gäller det här:
Du får bara existera efter studier och innan pension.
Så, noll till 25 år gammal får du inte finnas, då kostar du bara pengar.
Med andra ord får vi inte föda barn i Sverige, och vi borde ta bort alla pensionärer, jag menar, de kostar ju bara pengar?

Nötter.

Var det mitt resonemang?

Här gällde väl vem som skall försörja hans familj.

Mina föräldrar försörjde väl mej när jag studerade likaväl som jag försörjer mina barn när dom studerar.

Pensionärerna har väl jobbat ihop till sin pension får vi hoppas.

lekis skrev:
> Janne, om det kommer in "massor" av
> invandrare/flyktingar som vi inte kan ta hand om
> så hamnar väl dom rätt enkelt i denna sociala
> faktor som du nämner.
> Detta är ju givetvis inte den individuelle
> personens fel utan systemets.Men problem blir det
> ju i vilket fall.

Håller med om att vi tar hand om våra invandrare/flyktingar för dåligt och att vi har ett problem med invandrings-/flyktingpolitiken, INTE ett problem med invandrare.

> Jag har, som jag påpekat tidigare, inget emot
> invandrare personligt. Däremot tycker jag att den
> svenska invandrarpolitiken är alldeles för
> generös.

Jag är för en generös invandrarpolitik och jag tror också att vi har råd att vara än mer generösa.

> Såg på TV (nyheterna) där en Somalisk
> studerande kille (25år var han) var jätte glad
> att hans familj på fru och 3 barn skulle få
> komma hit pga av lättare anhörighetsinvandring.
> Jättebra och humant, men jag är inte helt säker
> på att så många vill stå för denna kostnad
> för själv tjänar han väl inte så mycket på
> studierna att han står för notan själv?

Som skattebetalare är jag gärna med och betalar för vad som kommer vara en kostnad en bra tid framöver. Vad killen själv, hans fru och de tre barnen kommer bidra med framöver vet varken du eller jag, så det är naturligtvis svårt att göra någon analys kring kostnad/förtjänst i det här fallet. Sannolikt kan vi påverka utfallet genom den politik vi bedriver samt de attityder vi möter dem med.

Ok, så barn vars föräldrar dör, säg i en trafikolycka, ska avlivas/utvisas då? De har ingen som försöjer dem, ditt resonmang igen. Nu då? Säg som det är, det gäller bara icke svenskar, hur fan du nu definierar det?

Om extremisterna fick det samhälle de eftersträvar skulle de vara först på listan över individer som skulle sättas i läger (eller vad man nu gör med dissidenter i deras våta drömmar).

Precis, läs kommentarsfältet i AB och du blir skrämd av bristen på intelligens och utbildning hos rassarna.

Precis som fikasvettot tror jag att en mer "elitistisk" styrning av samhället skulle drabba högerextremisterna ganska hårt.

Janne,
kul med en saklig "motståndare" ;), inte ense i allt men jag accepterar din ståndpunkt till fullo.

Tråkigt med ilskna människor som inte kan acceptera att alla inte har samma åsikt och vräka ur sej okvädningsord mm.

Men vissa är för och vissa är mot demokrati, så är det bara.

Kan vi inte bara lägga ned landsbygden? Inga extra pengar till kommuner som inte klarar sig själva. Sedan kommer vi ha massor med fina skogar att besöka på semestern. Jag är skittrött på att lägga pengar så att sådana där tokar som här ovanför får göra som de vill.

Råkar det dra med sig Göteborg med så må det vara hänt, men det var inte meningen.

Jannetuba skrev:

> Tror aldrig att jag kommer kunna presentera det
> överlägsna argumentet som omvänder dig.

Jag vill inte övertolka det du skriver, men jag tycker att ditt resonemang är typiskt då det gäller hur vi hanterar "svåra" frågor i den svenska debatten. Det handlar oftast inte om att "omvända" någon då man diskuterar frågor av detta slag. Det handlar om att stöta och blöta olika argument, teser, teorier, idéer etc.

Frågan som ni diskuterat i denna tråd är väldigt komplex och den som påstår att det han/hon skrivit skulle utgöra en heltäckande förklaring, får nog tänka en gång till. Polariseringen av debatten är fruktansvärt skadlig och den har gjort extra stor skada i Sverige då det gäller frågan om invandringen. Annars helt vettiga människor börjar plötsligt resonera som fundamentalistiska extremister som helt saknar förmåga att se detaljer och komplexitet. Man skapar sedan bekväma och förenklade fiendebilder (nidbilder) för att ytterligare befästa sin "kompletta" beskrivning av hur allting egentligen ligger till. Detta gäller alla sidor.

Jag vet inte om detta är ett typiskt svenskt problem och om det i så fall kan bero på att vi skulle vara mera konflikträdda och oförmögna att hantera öppna konflikter. En del debattörer jag läst påstår att det är så, alltså att konsensus alltid måste uppnås och eftersom det inte alls verkar gå att uppnå sådan i denna fråga, har det blivit just så illa som det är. Debatten präglas istället av mobbning, överdrifter, guilt by association och andra retoriska skamgrepp i mycket högre omfattning än då det gäller andra frågor. Direkta olagligheter och våldsamheter är också vanliga och pressen talar tyst eller inte alls om dessa eftersom de drabbar "rätt" grupp. Det är verkligen skamligt och jag hoppas att vi om några decennier kommer att se tillbaka på denna tid och rannsaka oss själva för att vi inte reagerade mer.

Det kommer hursomhelst inte att sluta väl om det fortsätter på detta sätt.

Och förresten - jag har skrivit här så jag motsätter mig själv när jag skriver följande, men jag tycker inte heller att HappyMTB är rätt forum för frågor av detta slag. Det krävs nog tyvärr moderation även om jag brukar föredra fritt blås.

Cyklister har rätt mycket gemensamt med 'folk som inte ser ut som sterotypa svenskar'; Ett kollektiv som får stå till svars för enstaka individers gärningar.

Tänk hur det skulle se ut om varenda svensson skulle ställas till svars när 'Kenta & Stoffe' snor en bilstereo.

Håller verkligen med här, stäng ner den här jävla tråden, happy not, jag blir fan äcklad. Till det positiva, hittat flera nick som det bara är att blocka. Trångsynta tråkiga människor.

jansson99 skrev:
> Kan ni inte fortsätta den här diskussionen på
> Flashback? Det skulle inte göra mig något i alla
> fall.

jansson99 skrev:
> Vilken jävla tur att jag fick tillbaka min QR!

jansson99

Du är en vuxen man.
Du trycker på en tråd vars ämne innehåller bokstäverna OT. (Vilket ger tydliga indikationer om att det som kommer skrivas inte handlar just om cykling)
Du gillar inte det som skrivs.
Du har ändå inte självbehärskningen att hålla dig borta från tråden.
Du har sedan inte förmågan att komma med något konkret argument.

Men jag ska hjälpa dig lite så kanske det blir lättare när du möter folk i framtiden. Jag var hemma hos dig och fick en Quick'n Release. Vi småpratade och jag fick intrycket att du verkade vara balanserad och vänlig. QR:n fick jag av dig, den passade inte min cykel så jag åkte hem till dig och gav dig tillbaka den. Du tycker nu att din gärning inte var bra så här i efterhand eftersom vi tydligen inte tycker lika. Du har dock inte givit uttryck för vad du står då du i dina poster, i tråden som du inte alls gillar, inte skrivit något konkret som tillfört debatten något. Inga argument what so ever. Att ge bort/låna ut QR:n saknar alltså ett intrinsikalt värde, vilket kan te sig lite märkligt, men ett förslag är att du skriver en checklista nästa gång du möter en vilt främmande människa du ska göra en tjänst så att du i efterhand inte blir så förargad för att ni inte tyckt lika.

Jag kan inte riktigt föreställa mig att en vuxen karl blir så putt och sur för att man inte delar åsikter. Det är faktiskt riktigt jävla skrämmande. Du har dessutom all världens möjligheter att komma med en tes, antites och syntes. Men detta gör du inte, du vuxna människa. Istället blir du sur över att du lånat ut en cykeldel. Som sagt gör en cheklista som du kan pricka av om mötet med främmande blir allt för obehagligt vad gäller idéer och tankar. Tänker osökt på filmen Equillibrium där alla får ta medicin för att de inte ska tycka olika.

Jag är dock inte speciellt förvånad att en vuxen man beter sig på det här viset; emotionellt. Debatten kring just invandringspolitiken grundar sig på känslor inte ett rationellt förnuft.

"Han var övertygad om att naturens lagar inte var så komplicerade som den katolska kyrkan och dåtidens naturvetare påstod. Han var övertygad om att man kunde bevisa hypoteser om naturen genom noggranna observationer och genom att göra experiment. Dessutom hävdade han att om man kunde bevisa att en teori stämde i verkligheten, så var alla andra teorier felaktiga. Detta var en ståndpunkt som den katolska kyrkan inte tyckte om. En hel del av Galileos senare upptäckter kom att strida mot kyrkans lära." - Från wiki om astronomen Galilei.

Det finns ett TV-program från Norge som heter Hjernevask. Det har sänts på den norska statskanalen NRK. Progtramet är gjort utav Harald Eia och han går igenom känsliga ämnen så som om det är skillnad på män och kvinnor, om man föds till man/kvinna, om det är skillnad mellan raser. Det som är intressant med just Hjernevask är att Harald låter norska professorer och andra dignitärer komma till tals för att sedan låta andra forskare, oftast från USA, svara på det de säger. Mycket utav det som de norska professorerna säger är just kopplat till teser om hur det _borde vara_ istället för hur det _är_ och det här "mentala fängelset" för vad man får forska på/får tycka är väldigt likt hur klimatet är här i Sverige.

Det finns sju avsnitt och jag råder er att se dem:
http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjernevask-avsloja-genusmyterna/

En eloge till Snuten och a.svensson för att debattera sakligt utan påhopp och andra tillmälen.

Om någon kan förklara sakligheten i termer så som "mjukt folkmord" så blir jag tämligen imponerad. Om det inte är att komma med tillmälen så vet jag inte vad som skulle vara det.

lekis skrev:
> Var det mitt resonemang?
>
> Här gällde väl vem som skall försörja hans
> familj.

Jag "försörjer" andras barn eftersom jag betalar skatt som går till bla skola, sjukvård och barnbidrag.

> Mina föräldrar försörjde väl mej när jag
> studerade likaväl som jag försörjer mina barn
> när dom studerar.

Betalade de hela din skolgång? Din sjukvårdsräkning?

> Pensionärerna har väl jobbat ihop till sin
> pension får vi hoppas.

Och de som inte gjort det, vad ska vi göra med dem? Kasta ut dem? För varför ska vi andra betala för dem? Ska de få pension tills de blir "tärande"? Eller är allt kanske de pensionärernas fel? De kostar ju. Pengar som kunde gå till annat. Jag tycker vi har en alldeles för generös äldrepolitik. Min egen forskning visar att pensionärerna kostar 500 miljarder kronor per år. Alla forskare som inte håller med är politiskt korrekta.

"Jag kan inte riktigt föreställa mig att en vuxen karl blir så putt och sur för att man inte delar åsikter. Det är faktiskt riktigt jävla skrämmande."

Jag kan tycka att det är mer skrämmande när åsikten är att invandring är ett "mjukt folkmord". Jag blir inte sur när nassar vill ha raskrig och inte tycker att andra världskrigets fasor ens existerat. Jag blir ledsen. Man eldade nämligen inte cykeldelar i koncentrationslägren. Eller när sverigedemokratiska politiker vill ge Breivik (som mördade ungdomar för att de hade åsikter) politisk asyl i Sverige eller när "riktiga svenskar" säger att Breivik har rätt (när han mördade ungdomar som hade åsikter)". Det handlar inte om cykeldelar. Skulle du respektera nåns åsikter om de åsikterna var att det vore bäst om du och hela din familj borde utvisas/dödas för att du är född på en viss plats eller har en viss hudfärg? Det är inte cykeldelar, utan människor det handlar om.

EricT skrev:
> "Han var övertygad om att naturens lagar inte var
> så komplicerade som den katolska kyrkan och
> dåtidens naturvetare påstod. Han var övertygad
> om att man kunde bevisa hypoteser om naturen genom
> noggranna observationer och genom att göra
> experiment. Dessutom hävdade han att om man kunde
> bevisa att en teori stämde i verkligheten, så
> var alla andra teorier felaktiga. Detta var en
> ståndpunkt som den katolska kyrkan inte tyckte
> om. En hel del av Galileos senare upptäckter kom
> att strida mot kyrkans lära." - Från wiki om
> astronomen Galilei.
>
>
> Det finns ett TV-program från Norge som heter
> Hjernevask. Det har sänts på den norska
> statskanalen NRK. Progtramet är gjort utav Harald
> Eia och han går igenom känsliga ämnen så som
> om det är skillnad på män och kvinnor, om man
> föds till man/kvinna, om det är skillnad mellan
> raser. Det som är intressant med just Hjernevask
> är att Harald låter norska professorer och andra
> dignitärer komma till tals för att sedan låta
> andra forskare, oftast från USA, svara på det de
> säger. Mycket utav det som de norska
> professorerna säger är just kopplat till teser
> om hur det _borde vara_ istället för hur det
> _är_ och det här "mentala fängelset" för vad
> man får forska på/får tycka är väldigt likt
> hur klimatet är här i Sverige.
>
> Det finns sju avsnitt och jag råder er att se
> dem:
> http://genusnytt.wordpress.com/2011/12/03/se-hjern
> evask-avsloja-genusmyterna/

Mitt enda inlägg i den här tråden är ett +1 på det EricT skrev ovan.

Fikasvettot skrev:
> Sådärja, ett antal välbehövliga döljande av
> användare. De har högst sannolikt inget av
> värde att tillföra i andra sammanhang heller.
>
>
> Nu skall jag laga en Riktig Svensk middag med
> spaghetti och köttfärssås. Eller kanske
> kåldolmar?

Koldolmar är från Turkiet. Importerades därifrån av Karl den 12 efter dennes flera år långa exil efter Poltavafiaskot. Hoppas de smakar, trots sitt uraprung. Det kanske vägs upp av importörens i vanliga fall positiva klang hos de bruna skjortona?

Som Thomas Brolin sade när han skulle bli proffs i Italien och fick frågan, "kan du ngn italienska?", och svarade, "nej, jag vet inte ens vad spagetti heter på italienska".
Idag blir det lite spagetti bolognese till middag, med mexikanskt öl. Känner mig mkt multikulti och PK (eller i alla fall hungrig och törstig).

För övrigt, var ute och cyklade idag och tänkte på att alla mina prylar från kläder till hårdvaror, är från utlandet (förutom woolpower strumpor från Östersund). Är det ok, eller skall man bara gå Crescent och Prima om man vill vara en etnisk cykelsvensk? Ni brunskjortor som postar i denna tråd, hur löser nimdetta problem?

Hörvärt för alla i tråden är dagens Medierna i P1: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2795&grupp=9346

Snuten! Jag svarade på en direkt fråga från EricT om varför vi inte kommer med argument som skulle kunna övertyga honom. Och jag tror precis som du att vi inte kan det eftersom vi debatterar utifrån helt olika värdegrunder. I en sådan här diskussion är, för mig, alla människors lika värde utgångspunkten och allt prat om "mjukt folkmord" diskvalificerande. Är du med? Sedan tycker jag att det är en typisk svensk härskarteknik att påstå att något är typiskt svenskt.

Man hör ofta i debatten att Sverige är för hårda i sin asylprövning och till och med inte följer EU-konventionen. Medan andra (tex i den här tråden) menar på att Sverige tar emot massor med invandrare som inte kvalificerar sig som flyktingar. Jag har själv aldrig satt mig in i frågan ordentligt, men blir förvirrad när jag hör dessa för mig helt olika tolkningar gällande vilka asylsökande som får uppehållstillstånd i Sverige.

Senast ändrad:
Trist att debatter likt denna inte går att föra på ett konstruktivt sätt.

Tycker faktiskt t.ex. riktigt illa om sådana här typer av argument/försanthållanden/emotioner:
"Ser fram emot en konstruktiv debatt mellan sverigedummukrater och Assangistas om vems Fel allt är."

Nu råkar jag inte dela SD åsikter i mkt men vissa av deras poänger har udd (som alla andra partier förövrigt).
Vissa av deras teorier är lite luftiga och deras väljare kanske inte alltid tillhör vare sig kultur- eller den intellektuella eliten men de är inte dumma!
Jag skulle våga hävda att det är lika olämpligt att dumförklara SD som det är att dumförklara kommunistpartiet eller att skratta åt FI.
Många gamla V-kommunister är puckade, många feminister är verklighetsfrämmande och många Sverigedemokrater är kanske lite vilsna.
Men attackera då den ev. dumheten, inte tillhörigheten!
Vad är poängen att dumförklara dem som inte råkar tycka det som inte just nu är "inne"?

Om ni fortsätter med det så kommer SD få fler och fler väljare och DÅ kommer det vara INNE att rösta på SD. Då kommer sådana här debatter att låta helt annorlunda. Då kommet det tillhöra "allmänt vedertaget sunt förnuft" att begränsa utomeuropeisk invandring. Invandringsliberaler kommer då få stå med dummössan på samma sätt som SD får nu. Inte p.g.a. att sakfrågorna har ändrats men p.g.a. opinionsvindarna vänt.

Så lyssna på SD och försök förstå hur och varför det finns ett missnöje. Skit i att de som röstar på SD sällan är akademiker eller metrocentrerade, det är inte det centrala här.

Sedan skulle jag vilja avsluta med att någon vis man sagt att ett samhälles storhet bedöms av hur väl man bemöter främlingar. Det fanns en tid då det ingick i landskapslagarna och tillhörde allmänt hyfs att förpläga en resande som var i nöd.

(edit för stafvel)

Senast ändrad:
BFS skrev:
> "Jag kan inte riktigt föreställa mig att en
> vuxen karl blir så putt och sur för att man inte
> delar åsikter. Det är faktiskt riktigt jävla
> skrämmande."
>
> Jag kan tycka att det är mer skrämmande när
> åsikten är att invandring är ett "mjukt
> folkmord". Jag blir inte sur när nassar vill ha
> raskrig och inte tycker att andra världskrigets
> fasor ens existerat. Jag blir ledsen. Man eldade
> nämligen inte cykeldelar i koncentrationslägren.
> Eller när sverigedemokratiska politiker vill ge
> Breivik (som mördade ungdomar för att de hade
> åsikter) politisk asyl i Sverige eller när
> "riktiga svenskar" säger att Breivik har rätt
> (när han mördade ungdomar som hade åsikter)".
> Det handlar inte om cykeldelar. Skulle du
> respektera nåns åsikter om de åsikterna var att
> det vore bäst om du och hela din familj borde
> utvisas/dödas för att du är född på en viss
> plats eller har en viss hudfärg? Det är inte
> cykeldelar, utan människor det handlar om.

Att dra in s.k nassar och Breivik här är bara så lågt det kan bli.(hoppas du kan skylla på lördagskväll)
För det första heter det inte nassar eller ens nazister, det heter nationalsocialister och dom har betydligt mycket mer gemensamt med folk på vänsterkanten än vad dom har med sverigedemokrater.
För det andra är dom vänster (hur mycket medierna än kallar dem höger), riktiga socialister med demokrati och människosyn likt kommunister.

I övrigt tänker jag inte kommentera vad du vräker ur dig, blir mest bara dynga då.

Andra som skriver om alla människors lika värde som PK-iterna ofta kör med, visst självklart men min definition av det ordet är inte lika som er.
För mig finns ingen mänsklig rättighet att komma till ett land och bli försörjd av dess befolkning för var någonstans i världen är det på det viset?
Kan ni nämna ett enda land som försörjer anhöriginvandrare som vi gör, att t.o.m ge dem mer än vad våra pensionärer får?

Anledningen att det är så svårt att kritisera denna fråga och att ingen enda politiker från speciellt borgerligheten vågar ta ton trots att många av dem inte gillar politiken är precis som jag skrev i mitt första inlägg här i tråden att frågan nästintill fått religösa proportioner.
Om en politiker tar bladet från munnen så blir han direkt fredlös i samhället och utfryst, utmobbad och hans politiska karriär är slut.

En som upplevt detta är den f.d folkpartistiska riksdagsledamoten Mauricio Rojas

Efter att ha tagit del av BRÅ:s rapport 2005:17 "Brott bland svenskar och invandrare" och skrivit en insändare i DN där de kulturella skillnaderna ligger till grund för vissa gruppers stora överrepresentation i den grova brottstatistiken.

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet

Efter det utsattes han för en omfattande förtalskampanj och han kände sig till slut tvungen att flytta från landet vilket han beskriver i Newsmill.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/22/drevet-mot-gudmundson-liknar-utmobbningen-av-mig

Senast ändrad:
Tillåt mig kategorisera, det finns följande kategorier av människor:

1) De som är för invandring, oavsett.
2) De som är för invandring, om det är positivt för landet. På samma vis är man emot invandring om det är negativt för landet.
3) De som är mot invandring, oavsett.

Mycket friktion uppstår när kategori 1 diskuterar med kategori 2 eller 3. Hur många här skulle byta åsikt om "alla nationalekonomer", antropologer, politiker, experpaneler och lågstadiefröknar helt plötsligt skulle säga: Nuvarande invandring kostar oss enorma summor.
Ganska få skulle jag tro då man vill identifiera sig som en "god" människa no matter what.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp