Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
staine sa:Om det nu är ok att det blinkar och låter som ett tröskverk ( ev kommer knäppande ljudet från larmet) hur ser man när det börjar bli lite ström i batteriet o man kan testa att starta?
staine sa:Det har stått i plusgrader. _någon_ glömde släcka parkeringsljuset. Ska man växla över till 9V för en skonsammare laddning?
staine sa:Det har stått i plusgrader. _någon_ glömde släcka parkeringsljuset. Ska man växla över till 9V för en skonsammare laddning?
staine sa:hur ser man när det börjar bli lite ström i batteriet o man kan testa att starta?
Ja ctek är snälla, men är batteriet helt tomt har jag haft problem att få laddaren att fatta att den ska börja såsa på kräm till det urladdade batteriet. Sist löste jag det genom att flytta polerna direkt från ett laddat batteri till ett urladdat.h.g.j sa:Som sagt, är batteriet heltomt så kan det börja ticka/brumma/knäppa i olika givare och ställmotorer då du börjar få i ström, inget konstigt. Det bör dock tystna ganska fort.
Jag rekommenderar att du använder en "smart" laddare typ Ctek, min erfarenhet är att dom är bra (har några stycken i olika storlekar) och "snälla" mot all form av elektronik.
12A laddström är i sig inget fel.
Ska du köra en längre bit, är det ju bara att skrämma igång den och rulla.... ska du bara en kort bit, ta cykeln så du slipper gå.. :)
NickPick sa:Ja ctek är snälla, men är batteriet helt tomt har jag haft problem att få laddaren att fatta att den ska börja såsa på kräm till det urladdade batteriet. Sist löste jag det genom att flytta polerna direkt från ett laddat batteri till ett urladdat.
jomper sa:Räkna med att köpa ett nytt batteri, att tömma bilbatterier helt brukar döda dem eftektivt.
Nu vet jag inte vad det är för bil men det finnas ofta en mekanisk ganska lättåtkomlig sak att peta på för att få automaten i neutral med strömlös bil. Verkstäder, bärgare m fl behöver ju kunna göra det. På min bil räcker det att vrida nyckeln till II, även utan ström. Annars sitter en liten plastbit att trycka på under plasten runt spaken.staine sa:jomper sa:Räkna med att köpa ett nytt batteri, att tömma bilbatterier helt brukar döda dem eftektivt.
Det är jag inställd på.
Bilen är tyvärr inklämd i ett minigarage, har automatlåda, kan ej rullas igång, eller ut ur garaget då tändningen måste vara på för att få i neutralen. Och det tickar på som f-n nu fortfarande efter två timmar. Och luktar lite bränt :(
1888 sa:Lägg alltid av ena batteripolen vid laddning
darkforce sa:problemet med smartladdarna e att dom allra flesta ink ctek kräver att de finns minst 5 volt eller om de 7 volt i batteriet annars startar dom inte laddningen så ett rejält urladdat batteri = glöm dröm o ladda med smartladdare antingen får man koppla på en gammal hederlig laddare först eller startkablar från annan bil o få upp grundström sen efter de koppla på smartladdare
staine sa:När man kopplar in batteriet, vilken pol ska man börja med?
n0000b-en
n0000b-en
n0000b-en
Hasse#7 sa:staine sa:När man kopplar in batteriet, vilken pol ska man börja med?
n0000b-en
Ditt batteri var helt tomt och rymmer väl sisådär 90Ah. Du kan lugnt avvakta.
staine sa:Hasse#7 sa:staine sa:När man kopplar in batteriet, vilken pol ska man börja med?
n0000b-en
Blir nog så illa tvungen. Har nu laddat i 6 tim och det händer nåt äntligen. Men det känns lååångt kvar till att startmotorn orkar med något vettigt. Blir till att fortsätta ladda en dag till eller tre.
Men tack gör all hjälp här på happy, som vanligt! :)
Longines sa:Startkablar är bra att ha i bilen, det fick jag erfara i onsdags morse. Jag hade bytt en lampa, tändning på - likaså halvljus, stolvärma, stereo, innebelysning et. Stendött och en tid att passa. En god vän kom med sin nya A6:a och på sid. 220 i hans instruktionsbok hittade vi info om polerna i hans bil. Sedan en timmes tomgång och körning med allt frånkopplat och den gick att starta vid lunch och senare.
Startkablarna tvärsnittsarea är väsentlig om det är svårstartat, således kan det vara bra att köpa de lite dyrare på Biltema.
Longines sa:Startkablar är bra att ha i bilen, det fick jag erfara i onsdags morse. Jag hade bytt en lampa, tändning på - likaså halvljus, stolvärma, stereo, innebelysning et. Stendött och en tid att passa. En god vän kom med sin nya A6:a och på sid. 220 i hans instruktionsbok hittade vi info om polerna i hans bil. Sedan en timmes tomgång och körning med allt frånkopplat och den gick att starta vid lunch och senare.
Startkablarna tvärsnittsarea är väsentlig om det är svårstartat, således kan det vara bra att köpa de lite dyrare på Biltema.
Det finns för och nackdelar med allt. 30-45 minuter på generatorn, så är batteriet fult laddat. Det får räknas som "snabbladdning" och är kanske inte det bästa för batteriet. Har man en borstlös generator är nästa argument meningslöst, men... När generatorn får jobba för fult, så länge, sliter det hårdare på kolen, vilket inte heller är fördelaktigt.me.I.am sa:Är det inte bra att starta den direkt?
staine sa:Hasse#7 sa:staine sa:När man kopplar in batteriet, vilken pol ska man börja med?
n0000b-en
Blir nog så illa tvungen. Har nu laddat i 6 tim och det händer nåt äntligen. Men det känns lååångt kvar till att startmotorn orkar med något vettigt. Blir till att fortsätta ladda en dag till eller tre.
Men tack gör all hjälp här på happy, som vanligt! :)
h.g.j sa:Ett friskt batteri ska inte vara dödat för att det blir urladdat en gång. Har du fått i någon form av ström så borde du kunna starta efter 12A i 2 timmar tycker jag, men om det luktar bränt känns det inte som det gått klockrent.... :/
h.g.j sa:1888 sa:Lägg alltid av ena batteripolen vid laddning
Nja långt ifrån alltid...med gammal bil och "dum" laddare - Ja
Modern bil och smart laddare - nej
Många nya bilar (bla Audi) kräver att allt är kopplat vid laddning, det för att datorn ska känna av att batteriet laddas, annars får den bryt. Därför ska man på många nyaa modeller koppla plus på plus och minus på någon lämplig jordpunkt för att bilen ska känna av laddningen.
Många nya bilar kräver dessutom att en laddare är tillkopplad under vissa verkstadsåtgärder (tex byta bromsklossar vid elektrisk handbroms), annars kan systemet låsa sig om strömstyrkan sjunker för lågt.
26er sa:h.g.j sa:1888 sa:Lägg alltid av ena batteripolen vid laddning
Nja långt ifrån alltid...med gammal bil och "dum" laddare - Ja
Modern bil och smart laddare - nej
Många nya bilar (bla Audi) kräver att allt är kopplat vid laddning, det för att datorn ska känna av att batteriet laddas, annars får den bryt. Därför ska man på många nyaa modeller koppla plus på plus och minus på någon lämplig jordpunkt för att bilen ska känna av laddningen.
Många nya bilar kräver dessutom att en laddare är tillkopplad under vissa verkstadsåtgärder (tex byta bromsklossar vid elektrisk handbroms), annars kan systemet låsa sig om strömstyrkan sjunker för lågt.
E d en bil lr en iPhone du pratar om? Observera att detta är en s k retorisk fråga...
Supertramp sa:Borde väl inte vara så svårt för biltillverkaren att skydda batteriet genom att koppla ifrån det när spänningen nått under en viss nivå (en längre tid, när startmotorn går då sjunker den ju momentant)?
EDIT: Eller ännu bättre, varför inte koppla ifrån innan batteriet laddats ur så mycket att det inte räcker för startmotorn att dra igång bilen?
darkforce sa:ja har urladdat bilbatterier totalt ett flertal ggr o dom har funkat kanon i flera år efter de men visst de e inte bra för batterierna o urladda men att dom e stendöda pga en urladdning e rätt bullshit visst händer de att de dör vid en urladdning man långt ifrån alla ggr