Lejon
Aktiv medlem
[OT] Alpinskidor för liten peng?
Det är jag. På toppen av min alpina karriär!Är det du?!? (Bilden)
Snygg tweak ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är jag. På toppen av min alpina karriär!Är det du?!? (Bilden)
Snygg tweak ?
Absolut, bra goa pjäxor håller jag hårt i ?Fan, jag får väl köpa ett par carving dårå. Men jag vägrar byta pjäxor!
Klassisk roadgap! 90-tal? Hett som fan iaf och Jesper Rönnbäck som hoppade Rail-gap (Malmbanan)Det är jag. På toppen av min alpina karriär!
Stryn 2002 eller 2003. Volvo XC70gen2 var ganska ny och vi (ROCsport) fick låna en för att åka runt och göra ungdomliga reklamfilmer och blogga förtäckta reklamtexter. Sjukt lyxigt när man var strax över 20!Klassisk roadgap! 90-tal? Hett som fan iaf och Jesper Rönnbäck som hoppade Rail-gap (Malmbanan)
Och det är såklart jag som är värst, eftersom jag omnämns (och inte de som skriver de direkta felaktigheter som jag reagerar på). Desinformation går bra, men inte invändningar mot denna desinformation. Ja, vi har olika nöjen (jo, jag kan definitivt bli dryg när det snackas skit OM mig istället för TILL mig). Men, det är såklart mitt fel att andra gör som de gör.Eftersom jag ändå hoppade in här i tråden med oombedda uppfattningar och beskyllningar så är jag väl skyldig ett förtydligande: ”förr” tyckte jag det fanns fler människor som vågade vara motvalls och tom jättejobbiga och otrevliga (du är saknad underscore). Skillnaden mot nu är att då - på den gamla goda tiden - så invände man eller slängde ur sig nåt otrevligt en gång eller möjligen två gånger för att markera sin avvikande åsikt. Man matade inte på med sina repetitiva åsikter i trådarna tills ingen orkade med det längre.
Nu översköljs trådarna av helt oombedda invändningar som inte hör till ämnet och som liksom aldrig tar slut. Och där är - enligt min högst subjektiva uppfattning - BFS (därav omnämnd vid nickname) i särklass. Det har för mig förstört nöjet med happy helt och hållet.
Ingen behöver hålla med mig men det är förklaringen till att det (nästan) räcker med Happy för mig just nu.
Lägger till en bild från forntidsarkivet med ett par gammaldags skidor så det ändå blir OnT.
Ja det är för att göra det lättare att sladdsvänga.Vi vänder blad och går vidare.
Jag hämtade ett par skidor från slipning i går (bild kommer) och fick en kommentar från mannen som lämnade ut dem. ”Nu har inte Mikael slöat ned dem fram och bak, det gör du själv sedan. Annars vill de bara rakt fram vettu.” Jag tänkte fråga vad han menade men det var stängningsdags och hans arbetskamrat stod och skramlade med nycklarna så jag kunde inte med riktigt.
Läste lite (yeah, right) på nätet i går och det verkar som att man förr brukade ”detuna” (ursäkta svengelskan) raka skidor för att de skulle svänga lättare. Vissa gör det även på timglasskidor men det verkar mer osäkert kring nyttan med det.
Här i tråden finns ett litet antal herrar som tycks ha åkt skidor på rätt hög nivå sedan Moses gick i kortbyxorna/Jesus var pojk. Jag åker på raka lagg och upplever dem som lite hookiga - ska jag slöa ned dem fram och bak? I sådana fall hur mycket, hur många centimeter och med vad?
Med vänlig hälsning,
//Snäll men okunnig
Hur gör man då?! ?Ja det är för att göra det lättare att sladdsvänga.
Kolla ett gammalt klipp på Stenis. ;)Hur gör man då?! ?
Har för mig att jag på 80-talet fick med en liten bit smärgelduk för att dra av kanterna.Hur gör man då?! ?
Att lämna in skidor på service är guld! Det borde jag göra oftare. Blir alltid glatt överraskad hur pigga de känns efteråt.Vi vänder blad och går vidare.
Jag hämtade ett par skidor från slipning i går (bild kommer) och fick en kommentar från mannen som lämnade ut dem. ”Nu har inte Mikael slöat ned dem fram och bak, det gör du själv sedan. Annars vill de bara rakt fram vettu.” Jag tänkte fråga vad han menade men det var stängningsdags och hans arbetskamrat stod och skramlade med nycklarna så jag kunde inte med riktigt.
Läste lite (yeah, right) på nätet i går och det verkar som att man förr brukade ”detuna” (ursäkta svengelskan) raka skidor för att de skulle svänga lättare. Vissa gör det även på timglasskidor men det verkar mer osäkert kring nyttan med det.
Här i tråden finns ett litet antal herrar som tycks ha åkt skidor på rätt hög nivå sedan Moses gick i kortbyxorna/Jesus var pojk. Jag åker på raka lagg och upplever dem som lite hookiga - ska jag slöa ned dem fram och bak? I sådana fall hur mycket, hur många centimeter och med vad?
Med vänlig hälsning,
//Snäll men okunnig
Från den del av spetsen som ligger i backen och 10-15 cm bakåt. Spetsen i luften är inte en del av kurvan/radien.Så, försiktigt slipa lite i fram- och bakkant med smärgelduk eller dylikt - ok! Men hur lång yta ska man smärgla. 10-15 centimeter framåt (från slutet på skidan) och bakåt (från spetsen från skidan) eller?
Inte något i bakkant skida?Från den del av spetsen som ligger i backen och 10-15 cm bakåt. Spetsen i luften är inte en del av kurvan/radien.
Jodå, precis som du skrev.Inte något i bakkant skida?
Let’s f-ing do it!Jodå, precis som du skrev.
Att lämna in skidor på service är guld! Det borde jag göra oftare. Blir alltid glatt överraskad hur pigga de känns efteråt.
Om du tycker att skidorna tjuvar och skär iväg rakt fram när du svänger kan det vara läge att runda av kanterna litet. Med ett bryne eller kanske en sån här metallstång man har i köket för att slipa knivarna. Men åker du en dag i isig backe löser det sig av sig själv. Man behöver och ska inte ta mycket.
Du funderade på carvingsskidor såg jag i ett inlägg. Innan du går så långt att köpa så kan du prova att köra igenom de skidor du har i svängarna. Det är faktiskt en väldigt skön känsla när man får till det.
Om du orkar så ger jag mina tips på hur.
För att börja svänga, ha litet fart och tryck framåt i pjäxan för att få framdelen av skidan att böja sig. Så får du skidan och dig själv in i sväng.
flytta sen vikten/trycket gradvis från framåt i pjäxkanten till neutralt och avsluta med att trycka "bakåt" i pjäxskaftet med vaden. Så att bakänden av skidan böjs litet och du skjuts ut ur svängen.
Börja med stora svängar i hög fart så du får hjälp av G-krafterna i svängen (ja ja alla fysiker, ni VET att det inte heter så?) och du behöver inte göra rörelsen så fort (från tryck fram i pjäxkanten till tryck bak i pjäxkanten).
Fortsätt sen med ännu högre fart, ännu större g-krafter och änny större svängar.
Snart är du redo för super-g !
Tyngden på dalskidan, på riktigt alltså när du kör med klassiska skidor.
Japp, jag hörde rösten i huvudet när jag skrev det.
För faaan älskling.Japp, jag hörde rösten i huvudet när jag skrev det.
ÄÄÄÄÄLSKLIIING !
Nej, nu är det fanimej fredag och sportlov.
Kanske tom SX92 Equipe man skall leta efter, 91an var lite mjukNej, det är Volvomodellen. SX91 Equipe skall du leta efter!
Finns en 93:a och en 95:a också. Så många valmöjligheter! ?Kanske tom SX92 Equipe man skall leta efter, 91an var lite mjuk
Juniorer kör fortfarande med kort svängradie, typ en 12 meter har jag för mig. Fis-klassade slalomskidor för juniorer är rätt billiga och är inte överstyva iom att de är för juniorer. Finns väl upp till en 155-160cm typ, så sånna kan funka om man inte är alltför lång.det har hänt rätt mycket. t ex är det numera svårt att hitta carvingskidor med njutbar radie nedåt tio meter. fanns fram till slutet av 0-talet, typskida atomic metron b5i. mycket breda ändar 13 cm, med djup skärning. det blev något förbud sedan för korta radier inom alpina tävlingar, och folk vill ju gärna ha liknande:(
sen kom rockr, alltså uppåtböjda plankor utan spann, och ibland nästan utan midja. ex völkl 100eight. på väg ut som det känns.
populära nu är fortfarande breda varianter där central del av skidan har konventionell men måttlig midja och sedan på det långa 30-40 cm rockr-liknande brätten. typ dynastar m-free 108. i pisten blir det som att köra en typ 120 cm konventionell skida, men med extra bärighet från ändarna när man kommer ut i det mjuka. mycket lekfulla och lättåkta, närmast dansande, men inget att direkt njuta av när det blir isigt.
isiga konstsnöpister apropå klimatet är förresten inte njutbart helt oavsett.
”Nu hade du en jävla tur.”Jag fick leta upp trådjäveln igen för att berätta att nu är det 2dm snö i byn och sagolandskap.
Crisis averted. Vi ses nästa år.
Jag antar att du menar 'färre felaktigheter' men svenska språket är svårt att behärska.Skönt att vi konstaterar att mina inlägg har "dålig ton" medans "med fleras" inte alls leder till nåt namndroppande. :)
Det lugnade ned sig lite men såklart ska några (icke namngivna, naturligtvis) försöka hålla tjafset vid liv. Felet är "ett litet antal herrar" som "spyr ut sin klimatångest" (när nån "saklig" påstår saker som går emot forskningen). Dessa "stövelslickande" herrar är så dryga att de stackars sanningssägarna (som tänkt ut saker själv) blir väldigt kränkta!
Ett tips: skriv mindre felaktigheter (så slipper dessa "herrar" påpeka dem). Och svara gärna på frågor istället för att gå bananas med personliga påhopp. Visst, ett gilla från ett icke namngivet proffs värmer säkert gott, men det leder inte till ett bättre debattklimat.
Om du nu vill försöka förstå mig (det är svårt för vissa) så kan jag berätta att jag kan tolerera lite skit utan att gå igång. Men när skitsnacket är tillräckligt långt ifrån verkligheten så reagerar jag. Så, både mindre och färre direkta felaktigheter ger mindre "interventioner" från min sida. Frågor på det?Jag antar att du menar 'färre felaktigheter' men svenska språket är svårt att behärska.
Har du bytt hjälm?
Råkade krocka med discokulan.Har du bytt hjälm?
Det är inte det som är att hänga kanterna. "Hänga kanterna" avser vilken vinkel stålkanten har på belagssidan. På allround/nybörjarskidor så ligger den på ca 1° medan specialslalomskidor kan ha 0-0,5° typ, beroende på vad utövaren vill ha. Stor vinkel - en lite mer förlåtande skida. (Även sidokantens vinkel är en parameter)Tack för fina och informativa svar, @Lingon @ejma @Emil777 m fl! Jag kan alltså åka skidor hyfsat bra men har aldrig hört det där med att "hänga kanterna" tidigare.
Så, försiktigt slipa lite i fram- och bakkant med smärgelduk eller dylikt - ok! Men hur lång yta ska man smärgla. 10-15 centimeter framåt (från slutet på skidan) och bakåt (från spetsen från skidan) eller?
Noterat. ?Det är inte det som är att hänga kanterna. "Hänga kanterna" avser vilken vinkel stålkanten har på belagssidan. På allround/nybörjarskidor så ligger den på ca 1° medan specialslalomskidor kan ha 0-0,5° typ, beroende på vad utövaren vill ha. Stor vinkel - en lite mer förlåtande skida. (Även sidokantens vinkel är en parameter)
Roc sport? De kommer man ihåg..Stryn 2002 eller 2003. Volvo XC70gen2 var ganska ny och vi (ROCsport) fick låna en för att åka runt och göra ungdomliga reklamfilmer och blogga förtäckta reklamtexter. Sjukt lyxigt när man var strax över 20!
Nu jävlar har snön kommit, två m i sestriere på kort tid...
Ja e int bitter...