[OT] Alpinskidor för liten peng?

Men ojdå! Nu drar det kanske igång, det var inte min avsikt.

Om vi säger så här då? Jag vet att ni är några stycken som känner starkt att ni måste bemöta diverse inlägg. Det har jag den största respekt för. Jag tycker också att det är bra att vissa grejer bemöts, och är glad att jag slipper. Att det blir så sjukt otrevligt, personligt, ältande är kanske ofrånkomligt? Vet ej, och vill inte dra igång den diskussionen i Alpintråden.

Men när röken lagt sig, moderatorn dragit vidare, och slaget är vunnet(?) kan ni inte bara släppa det då? Skippa efterslängarna. Skippa meta-diskussionerna om förra fighten. Skippa provokationerna. Personligen skulle jag verkligen uppskatta det!

Men ojdå! Nu drar det kanske igång, det var inte min avsikt.

Om vi säger så här då? Jag vet att ni är några stycken som känner starkt att ni måste bemöta diverse inlägg. Det har jag den största respekt för. Jag tycker också att det är bra att vissa grejer bemöts, och är glad att jag slipper. Att det blir så sjukt otrevligt, personligt, ältande är kanske ofrånkomligt? Vet ej, och vill inte dra igång den diskussionen i Alpintråden.

Men när röken lagt sig, moderatorn dragit vidare, och slaget är vunnet(?) kan ni inte bara släppa det då? Skippa efterslängarna. Skippa meta-diskussionerna om förra fighten. Skippa provokationerna. Personligen skulle jag verkligen uppskatta det!
Jag tänker att du gör så här nästa gång: Skriv ”Jag håller med, men nu tycker jag att vi släpper det.” så blir det liksom ingen tveksamhet, ingen tror att du jämställer henne med ett troll som skriver ”stövelslickare”, ”frihetshatande politiker” etc etc. Då blir allt så mycket lättare.

Man ska inte jämställa bemötande av skit, med skit.

Håller med om att vi ska prata skidor i tråden.

Vem bestämmer vem som är ”troll” och vad som är ”skit”?
När nån tycker sig ha den rätten är det upplagt för bråk.

Salomon säljer dessutom bara (iallafall här) "kombinerade" storlekar, dvs 27/27.5 28/28.5 osv, dvs inte ens olika innerskor.

Så då antar jag att det faktiska valet är mellan 27.5 och 28.5

Nä, ställer mig på en tumcmstock bara.
Är generellt bättre på att mäta än på att rita.
Kanske skulle investera i ett längre skjutmått ?
Inte för att vara sån. Men som den gamla bootfittern så mäte vi alltid efter foten på ett papper. (Nu vet ja inte om du var ironisk eller inte)

Vem bestämmer vem som är ”troll” och vad som är ”skit”?
När nån tycker sig ha den rätten är det upplagt för bråk.
Jag tror att de flesta har tillräckligt med förnuft för att kunna skilja på skit och icke-skit. ??

Finns vissa… ord och uttryck som avslöjar vad det handlar om, så att säga. Jag vågar påstå att uppfattningen om vilka ord det handlar om inte är partiskiljande

Senast redigerad av en moderator:
Relax everybody, and have a Beer or a drink !! :cool:

s4.jpg

Skistar kan dra åt H-*#-e !! Fuck-off. Graf över liftkortspriser i Åre, jämfört med allmänna prisökningen. Så går det när det är monopol. Kan man anmäla någonstans ?
Oj, hårda ord. Om du har slutat åka skidor behöver du väl inte bli så arg över detta? Verkar vara många som vill köpa liftkort även idag så det kanske var för billigt tidigare?

en chef på skistar uttalade sig nyligen att man sökte strategier att kunna höja priserna ytterligare.

och det kan man säkert. för de redan frälsta. problemet är att det är ett effektivt sätt att stoppa återväxten av nya kunder som med rätta ser annorlunda på saken.

på så sätt åldras kundbasen för att till slut bli för liten för att upprätthålla lönsamhet. misstaget görs på diverse marknader om och om igen.

inte minst prisutvecklingen på våra kära top notch-cyklar är ett exempel på ett effektivt sätt att i längden döda intresset bland de yngre.

en chef på skistar uttalade sig nyligen att man sökte strategier att kunna höja priserna ytterligare.

och det kan man säkert. för de redan frälsta. problemet är att det är ett effektivt sätt att stoppa återväxten av nya kunder som med rätta ser annorlunda på saken.

på så sätt åldras kundbasen för att till slut bli för liten för att upprätthålla lönsamhet. misstaget görs på diverse marknader om och om igen.

inte minst prisutvecklingen på våra kära top notch-cyklar är ett exempel på ett effektivt sätt att i längden döda intresset bland de yngre.
Nja, det är väl jul/nyår, sportloven och påskloven som driver det hela, och då till stor del av barnfamiljer så nog lär det finnas tillväxt där när barnen tidigt och genom uppväxten får lära sig att på vinterloven åker man skidor.

Nja, det är väl jul/nyår, sportloven och påskloven som driver det hela, och då till stor del av barnfamiljer så nog lär det finnas tillväxt där när barnen tidigt och genom uppväxten får lära sig att på vinterloven åker man skidor.
Inte alls säkert. Mina föräldrar slutade åka skidor med oss redan på 90-talet för att de inte längre hade råd. Jag fick med mig den prisuppfattningen och när jag själv fick barn tog det elva år innan vi tyckte att vi hade möjlighet ekonomiskt till en kortare skidsemester. Då är jag uppvuxen med det.

Så nog finns det stor risk för ett krympande, åldrande kundunderlag om de vansinniga priserna fortsätter. Och utan att ta upp ämnet på (snö)djupet igen, finns det väl inget som tyder på att skidresorna kommer att bli billigare framgent, då Alpernas snö håller på att smälta bort.

Senast redigerad av en moderator:
Det finns ju inget självändamål för anläggningarna att se till att alla är intresserade, det viktiga för dem är ju att det finns ett tillräckligt stort kundunderlag och tillväxt för att fylla anläggningarna. Och det verkar det ju minst sagt göra, det talas ju om rekordsäsong och fortsatt högt bokningsläge. Det är inte välgörenhet de sysslar med.

Det finns ju inget självändamål för anläggningarna att se till att alla är intresserade, det viktiga för dem är ju att det finns ett tillräckligt stort kundunderlag och tillväxt för att fylla anläggningarna. Och det verkar det ju minst sagt göra, det talas ju om rekordsäsong och fortsatt högt bokningsläge. Det är inte välgörenhet de sysslar med.
Vi lever i en föränderlig värld.

Ja, såklart. Men det är ändå väldigt trist att giriga monopolföretag förstör en sport som är viktiga för många. Speciellt i Sverige. Dom borde rullas i tjära och fjädrar. Eller kanske stupstocken på torget för VD'n.
Håller med, det är trist, men sådan är kapitalismen. Hade den fungerat så fint som vi gärna vill tro, hade det inte behövts ett statligt konkurrensverk. ?

Ja, såklart. Men det är ändå väldigt trist att giriga monopolföretag förstör en sport som är viktiga för många. Speciellt i Sverige. Dom borde rullas i tjära och fjädrar. Eller kanske stupstocken på torget för VD'n.
Jag tycker han har lidit så det räcker.

@Hälsingland .Har inget med ditt inlägg att göra. Det var bilden du hade med jag tyckte passade så bra...

Senast ändrad:

@Hälsingland .Har inget med ditt inlägg att göra. Det var bilden du hade med jag tyckte passade så bra...
Altså ja, det är dyrt i fjällen.
Men det där måste vara ren satir varje ord, eller?
Vart tusan har har han vart annars?

Det här med att betala per artikelstorlek till lägstbjudande har varit en revolution, minst sagt.
En effektivitet vi trodde var omöjlig för bara femton år sen.

Smaklös lunch i backen 240:- + dryck, vete tusan om jag håller med ?.

Dyraste lunchen jag åt i Italien låg på 14 eur + dryck. Åre är stört dyrt
Vilka lunchaställe är det ens Skistar som driver?
Hittar kontoutdrag på typ 270 spänn för lunch + öl, och det i relation till att vårt sunkiga lunchhak på jobbet nu är uppe i 135 spänn (ej öl).

Men ja, gulaschen har alltid och kommer alltid vara billigare i alperna, varmare uteserveringar har dom jävlarna också.

Vilka lunchaställe är det ens Skistar som driver?
Har aldrig hört talas om att Skistar driver några restauranger. Finns sådana?
De har ensamrätt på liftkort och skidskola på sina orter, samt erbjuder uthyrning och försäljning i konkurrens med andra. Jag tror att de äger en del boenden, men de flesta är bara förmedling av privata.
Gillar man inte Skistar, så finns det massor av andra orter att besöka. Vet dock inte om det blir så mycket billigare.

Om jag förstått det rätt så äger Skistar de flesta boendena i Sälen, men inte i t.ex. Åre.

I övrigt så kan man ju välja om man vill äta ute, gå på pjäxdans och hyra årsny utrustning i tävlingsklass.

Jag var iväg vecka 9 och la ca 2 500 vardera på boende (ställplats) och liftkort (1+1+4 dagar). Mat åt jag som jag hade gjort hemma.

Sen så var hälften av kostnaderna de två dagar och nätter jag var i Skistar-system. Mest av logistiska skäl (det var lagom långt att köra dit). Men det var ju valfritt.

Nu kan ju inte alla ta sin redan ägda husbil till fjällen, men då är det ju fullt möjligt att bo på vandrarhem eller äldre stugor en bit från liften. Eller fackförbundsstugor som brukar vara billiga(re).

Det blir såklart pengar ändå, men om man inte vill åka skidor för att räkmackorna är för dyra så kanske man inte är så intresserad av skidåkning från början..

Om jag förstått det rätt så äger Skistar de flesta boendena i Sälen
Stämmer det verkligen? De 5-6 gånger jag varit i Sälen har vi alltid bott i privatägda stugor, men bokade och förmedlade via Skistar.
Visst, Skistar har ju en hel del egna boenden på anläggningarna, men det finns ju massor av stugor utspritt i Sälenfjällen och de är såvitt jag förstått privatägda.
Men i Åre kanske de även saknar dessa liftnära boenden, att de där drivs av andra aktörer?

Det som stör med Skistar är just monopolet och sättet att suga ur varenda krona.
T.ex. betala för parkering vid backen!? När man som familj redan lagt 30 000 ish pengar på att vara där en vecka och ÖSA pengar som i första hand går till Skistar. Och ja, en gul lapp i rutan gjorde att jag upptäckte att det var betal-parkering.

Är i fjällen för att åka skidor - lagt 3000kr på en veckas skipass. Prova längd en kväll... då måste det till ett nytt spårkort. Känns som det skulle kunna ingå.

Jag och frugan skulle dela på en veckas skipass då Dottern var 1 år. Men dela kort kunde man ej, man skulle köpa ett föräldrapass för just detta - klart billigare än två skipass, men fortfarande ca 75% av kostnaden. Enligt mig ocker att ta betalt för mer än 1 skipass, när det är omöjligt för oss att åka samtidigt...

Jag saknar känslan av att Skistar gör allt för att jag ska komma tillbaka, och åter lägga dessa enorma summor.

Att sen "Skistar Concept Store" gör det omöjligt för Pelles Sportshop (och X antal fler liknande) att få kunder känns tråkigt för orten och upplevelsen. Dessutom ser man i första hand Skistars eget märke EQUPE vart man än vänder sig - kanske är bra grejer men hade hellre sett Norröna/Peak/Fjällräven etc.

*Skistar gör VÄLDIGT mkt bra också. Men känslan när man åker hem är ändå att man blivit r*vkn*llad/rånad.

Stämmer det verkligen? De 5-6 gånger jag varit i Sälen har vi alltid bott i privatägda stugor, men bokade och förmedlade via Skistar.
Visst, Skistar har ju en hel del egna boenden på anläggningarna, men det finns ju massor av stugor utspritt i Sälenfjällen och de är såvitt jag förstått privatägda.
Men i Åre kanske de även saknar dessa liftnära boenden, att de där drivs av andra aktörer?
Kanske skulle uttryckt det såhär istället: I Sälen äger Skistar många liftnära boenden, till skillnad från i t.ex. Åre.

Det som stör med Skistar är just monopolet och sättet att suga ur varenda krona.
T.ex. betala för parkering vid backen!? När man som familj redan lagt 30 000 ish pengar på att vara där en vecka och ÖSA pengar som i första hand går till Skistar. Och ja, en gul lapp i rutan gjorde att jag upptäckte att det var betal-parkering.

Är i fjällen för att åka skidor - lagt 3000kr på en veckas skipass. Prova längd en kväll... då måste det till ett nytt spårkort. Känns som det skulle kunna ingå.

Jag och frugan skulle dela på en veckas skipass då Dottern var 1 år. Men dela kort kunde man ej, man skulle köpa ett föräldrapass för just detta - klart billigare än två skipass, men fortfarande ca 75% av kostnaden. Enligt mig ocker att ta betalt för mer än 1 skipass, när det är omöjligt för oss att åka samtidigt...

Jag saknar känslan av att Skistar gör allt för att jag ska komma tillbaka, och åter lägga dessa enorma summor.

Att sen "Skistar Concept Store" gör det omöjligt för Pelles Sportshop (och X antal fler liknande) att få kunder känns tråkigt för orten och upplevelsen. Dessutom ser man i första hand Skistars eget märke EQUPE vart man än vänder sig - kanske är bra grejer men hade hellre sett Norröna/Peak/Fjällräven etc.

*Skistar gör VÄLDIGT mkt bra också. Men känslan när man åker hem är ändå att man blivit r*vkn*llad/rånad.
Håller i stort sett med om det. Men då är det ju fritt fram att åka till någon annan aktör om man inte är bosatt eller äger stuga på de orterna.

Jag tycker snarare att det är mer prisvärt hos Skistar. Med barn under 6 år får man gratis skidhyra och skidskola på Valleveckorna, gäller ju att man kan åka utanför loven i och för sig.

Skidhyra en vecka 695 kr på Skistar i Sälen, 1295 i Tänndalen. Skidskola 950 kr för en vecka på Skistar, 1500 för tre dagar i Tänndalen.

Skistar hade både bättre utrustning och proffsigare skidlärare trots lägre pris. Även mycket bättre ordnat för barnen med Valleaktiviteter och bättre liftvärdar. Har man dessutom en post aktier ger det ytterligare aktieägarrabatt hos Skistar.

Men, ja - skidsemester är dyrt... Det enda som var bättre i Tänndalen är naturen och fjällupplevelsen.

Senast ändrad:

Vi tog en dag i Åre, jag och barnen v.8. Som ett avbrott från den icke Skistar-anslutna anläggningen vi besökte resten av veckan. Liftkorten var dyra men inte värre än jag förväntade mig, lunchen i backen var dyr men inte ocker. Skidåkningen v.8 var väl sådär, uppkört och folk överallt, känner inte att jag behöver åka tillbaka på några år. Och även jag missade att det var betalparkering. Gul lapp var verkligen pricken över i:et… ;-)

Jag har varit i Åre mängder med gånger. För det mesta bott i lgh i Björnen, offseason har det varit riktigt billigt. Men nu är det tveksamt om det blir fler gånger, mest pga alla ocker-prishöjningar. Det känns inte kul och prisvärt längre. För ett tag sen var det fritt att parkera, och liftkorten var överkomliga. Men nu känns det bara trist att vara där. Förstört av giriga typer.

Saknar en del gamla fina ställen oxå, som Brattlandsgården och gamla Hotel Granen.

Det är ju mest synd om lokalbefolkningen kan jag tycka. Dom får ju betala östermalmspriser på allt med sina glesbyggdslöner.

Tillbaka
Topp