Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Näääääähhh, nu får vi ta det från början...Två meter snö i Alperna, alltså. Vilken jävla käftsmäll för domedagspredikanterna.
V9 var toppen (där vi råkade vara) !Nej, en käftsmäll för oss som var där v8
Det är lugnt, han kan ringa mig, jag är aktiv inom ett FN-organ där min arbetsgrupp har bl.a. ”climate change” i titeln.Näääääähhh, nu får vi ta det från början...
Om du menar allvar med det du skrev behöver du nog ringa FN eller annan insatt organisation för att prata om domedagen.
Ja, vilken käftsmäll när det forskarna förutspått inträffar.Två meter snö i Alperna, alltså. Vilken jävla käftsmäll för domedagspredikanterna.
det viktigaste att kolla efter service är att se till att de inte gjort skidorna konkava, eller att kanterna sticker ut nedåt. som i en majoritet av fallen. då glider skidan trögt iom att kanterna hugger. och åkning rakt fram bromsas. sköna skidor kan bli oåkbara. ta en stålllinjal och kolla.Vi vänder blad och går vidare.
Jag hämtade ett par skidor från slipning i går (bild kommer) och fick en kommentar från mannen som lämnade ut dem. ”Nu har inte Mikael slöat ned dem fram och bak, det gör du själv sedan. Annars vill de bara rakt fram vettu.” Jag tänkte fråga vad han menade men det var stängningsdags och hans arbetskamrat stod och skramlade med nycklarna så jag kunde inte med riktigt.
Läste lite (yeah, right) på nätet i går och det verkar som att man förr brukade ”detuna” (ursäkta svengelskan) raka skidor för att de skulle svänga lättare. Vissa gör det även på timglasskidor men det verkar mer osäkert kring nyttan med det.
Här i tråden finns ett litet antal herrar som tycks ha åkt skidor på rätt hög nivå sedan Moses gick i kortbyxorna/Jesus var pojk. Jag åker på raka lagg och upplever dem som lite hookiga - ska jag slöa ned dem fram och bak? I sådana fall hur mycket, hur många centimeter och med vad?
Med vänlig hälsning,
//Snäll men okunnig
Såg att du gillade trollinlägget om två meter snö. ??SX61 - inte ens på second hand blir de sålda!
Visa bilaga 686958
De gillandena håller Makten mfl igång.Såg att du gillade trollinlägget om två meter snö. ??
Frihetshatande.Verkar ju fungera alldeles utmärkt även för att få de frihetshatande politikernas lydiga stövelslickare att "hålla igång"
Om man bara ska trycka framåt och sedan bakåt, hur vet man då åt vilket håll svängen blir.Om du orkar så ger jag mina tips på hur.
För att börja svänga, ha litet fart och tryck framåt i pjäxan för att få framdelen av skidan att böja sig. Så får du skidan och dig själv in i sväng.
flytta sen vikten/trycket gradvis från framåt i pjäxkanten till neutralt och avsluta med att trycka "bakåt" i pjäxskaftet med vaden. Så att bakänden av skidan böjs litet och du skjuts ut ur svängen.
Börja med stora svängar i hög fart så du får hjälp av G-krafterna i svängen (ja ja alla fysiker, ni VET att det inte heter så?) och du behöver inte göra rörelsen så fort (från tryck fram i pjäxkanten till tryck bak i pjäxkanten).
Fortsätt sen med ännu högre fart, ännu större g-krafter och änny större svängar.
Snart är du redo för super-g !
Tyngden på dalskidan, på riktigt alltså när du kör med klassiska skidor.
Igår testade jag ett par pjäxor som på papperet hade min läng (28) men som vanligt klämde på diverse punkter på mina breda framfötter.Dessutom saknar många butiker som inte har en backe utanför dörren rätt kunskap för att ni skall få rätt storlek och modell, otroligt vanligt att folk fått för stora pjäxor, dom vill bara ha ut dig med ett par pjäxor.
Upptäckte att stålkanten på mina Armada Invictus Ti 99 (187 cm) lossnat mitt på under pjäxan. Skall se om det går att laga. Annars siktar jag på ett par Blizzard Rustler 10 (186 cm) med ett par Marker Duke PT monterade. Det för sedan med sig att jag behöver byta pjäxor till några som passar tech/hybrid-bindning. Blev plötsligt dyrt, men det är iallafall rätt tid på året för att få lite rabatt.För att anknyta till trådstarten så gillar jag Blizzards skidor. Åker på ett par Rustler 9 (180 cm) från 18/19 och har varit supernöjd med dom skidorna. Roliga i pist (så länge det inte är isigt) och funkar helt ok utanför pisten. Det är något i balansen och flexet som gör dom väldigt lätta att få runt när man kör utanför pisten där det är brant och ett par decimeter mjuk snö. Dom ska i princip vara oförändrade fram till i år så det går kanske att hitta några gamla för ett bra pris.
Testade årets modell av Rustler 9 på sportlovet (i pist) och det kändes som en helt annan skida. Jag uppfattade den som mycket mer dämpad och med mycket bättre kantgrepp och kontakt med snön när det var isigt. Som lättviktare (~70 kg) tyckte jag att jag fick jobba ganska mycket för att styra skidorna ordentligt, men trivdes på dom. För pist tycker jag nog att den nya modellen är bättre än den gamla (utifrån hur jag kör och vad jag uppskattar hos en skida), men är nyfiken på om den också har tappat egenskaperna som jag tycker om utanför pisten. Min fru testade dammodellerna Sheeva 9 och Black Pearl 88. Hon gillade båda, men tyckte att Black Pearl var lite mer lättåkta, så slutade med att hon beställde ett par såna i 171 cm på rea från Sport Bittl. Antar att dammodellerna är lite snällare skidor, om man är ute efter såna utifrån sin vikt, längd och åkförmåga. Tänker testa hennes Black Pearl i påsk för att se hur dom känns. Black Pearl ska tydligen göras om till nästa år, på liknande sätt som Sheeva och Rustler har ändrats (någon typ av metallstång efter hela kanten istället för ett metallager som slutar en bit framför bindningen).
Jag har ett par Rustler 10 som enda skidor nu och är nöjd. Jag går mest rando med dem och de är ju härligt tunga, men som tröst är de bra att snäll-chargea utför fjällsidorna med och väldigt fina att åka i halvny snö bland träd. De carvar också väldigt bra i pist men de är ganska kass på att åka fort och rakt med.För att anknyta till trådstarten så gillar jag Blizzards skidor. Åker på ett par Rustler 9 (180 cm) från 18/19 och har varit supernöjd med dom skidorna. Roliga i pist (så länge det inte är isigt) och funkar helt ok utanför pisten. Det är något i balansen och flexet som gör dom väldigt lätta att få runt när man kör utanför pisten där det är brant och ett par decimeter mjuk snö. Dom ska i princip vara oförändrade fram till i år så det går kanske att hitta några gamla för ett bra pris.
Testade årets modell av Rustler 9 på sportlovet (i pist) och det kändes som en helt annan skida. Jag uppfattade den som mycket mer dämpad och med mycket bättre kantgrepp och kontakt med snön när det var isigt. Som lättviktare (~70 kg) tyckte jag att jag fick jobba ganska mycket för att styra skidorna ordentligt, men trivdes på dom. För pist tycker jag nog att den nya modellen är bättre än den gamla (utifrån hur jag kör och vad jag uppskattar hos en skida), men är nyfiken på om den också har tappat egenskaperna som jag tycker om utanför pisten. Min fru testade dammodellerna Sheeva 9 och Black Pearl 88. Hon gillade båda, men tyckte att Black Pearl var lite mer lättåkta, så slutade med att hon beställde ett par såna i 171 cm på rea från Sport Bittl. Antar att dammodellerna är lite snällare skidor, om man är ute efter såna utifrån sin vikt, längd och åkförmåga. Tänker testa hennes Black Pearl i påsk för att se hur dom känns. Black Pearl ska tydligen göras om till nästa år, på liknande sätt som Sheeva och Rustler har ändrats (någon typ av metallstång efter hela kanten istället för ett metallager som slutar en bit framför bindningen).
det kommer inte att hända att jag kör med pjäxa där åtminstone bakkappan kan ställas rak..Systersiten har för övrigt skapat ett inlägg om den moderna bakinstegspjäxan.
Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.Igår testade jag ett par pjäxor som på papperet hade min läng (28) men som vanligt klämde på diverse punkter på mina breda framfötter.
Sen kom säljaren ut med en 27. Lagom klaustrofobisk, men inte alls samma punkt-tryck.
Nu känner jag att att allt jag trodde mig veta om storlekar är helt borta.
Drog på mina egna pjäxor hemma, sitter nog inte alls bra.
Låter rätt rimligt ändå.Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.
Ligger man mellan storlekarna så bör man alltid testa den mindre.
Inte ofta utan alltid. De görs bara i helstorlekar.Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.
Är bägge fötterna exakt lika långa? (Inte troligt men kan hända) Rita av foten på ett papper och mät de två. När jag åkte som mest skidor hade jag 24,5 i skal och foten (största var 267 mm) och den satt som en smäck.Låter rätt rimligt ändå.
Men känns weird med 27,5 när foten ändå är dryga 280mm.
Eller kan man förbise toppen på stortån? :p
Nja.Är bägge fötterna exakt lika långa? (Inte troligt men kan hända) Rita av foten på ett papper och mät de två. När jag åkte som mest skidor hade jag 24,5 i skal och foten (största var 267 mm) och den satt som en smäck.
Jag har inte pedagogiska färdigheter "över medel" så att säga ?.Om man bara ska trycka framåt och sedan bakåt, hur vet man då åt vilket håll svängen blir.
(obs inte helt oseriös fråga. lärde mig skida som barn för 30+ år sedan, och har ingen egenlig aning om vad jag gör i backen numera)
På papper? Ritat av de?Nja.
Den ena har länge stortå, den andra längre övriga tår.
Bägge är strax över 280 om man mäter utsträckt.
Ja kom ihåg att kompensera vänstersvängarna med högersvängar när ni åker, annars blir det lätt en låsning!Nu trillar det in anmälningar på inlägg i tråden. Skippa politik!
Salomon säljer dessutom bara (iallafall här) "kombinerade" storlekar, dvs 27/27.5 28/28.5 osv, dvs inte ens olika innerskor.Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.
Nä, ställer mig på enPå papper? Ritat av de?
Var det inte det som hände? Ett... jag vet inte hur man ska beskriva det... "frihetstörstande" (!?) inlägg bemöttes? Är det inlägget eller bemötandet som betraktas som politik?Ja kom ihåg att kompensera vänstersvängarna med högersvängar när ni åker, annars blir det lätt en låsning!
Ingen bryr sig. Förutom du och ett par andra knäppgökar. Det här är vår Alpintråd, kan vi snälla försöka behålla den?Var det inte det som hände? Ett... jag vet inte hur man ska beskriva det... "frihetstörstande" (!?) inlägg bemöttes? Är det inlägget eller bemötandet som betraktas som politik?
Ah, så att skriva "frihetshatande politikernas lydiga stövelslickare" är okej (i ER Alpintråd), men jag som bemöter ovanstående citat är en "knäppgök"? Då vet jag nivån.Ingen bryr sig. Förutom du och ett par andra knäppgökar. Det här är vår Alpintråd, kan vi snälla försöka behålla den?
Det var inte det inlägget jag citerade och bemötte, utan ditt sista där du ställde frågan ”är det inlägget eller bemötandet…?”Ah, så att skriva "frihetshatande politikernas lydiga stövelslickare" är okej (i ER Alpintråd), men jag som bemöter ovanstående citat är en "knäppgök"? Då vet jag nivån.
JAG bryr mig. Om mitt inlägg (bemötandet) anmälts/betraktas som politik vet jag ju att det betraktas som politik. Jag kan bara påverka mina inlägg. Och anpassa mina inlägg efter nivån. Så att tråden inte hamnar i trubbel.Det var inte det inlägget jag citerade och bemötte, utan ditt sista där du ställde frågan ”är det inlägget eller bemötandet…?”
Ingen bryr sig. När politiken bedarrat, Jansson har tvingats att återigen rycka ut, då tror jag få tycket att det är så j-la givande med den typen av frågeställningar. Släpp det och gå vidare. Posta nåt relevant om alpint istället?
Nänänä, det är uppenarligen JAG som är problemet. Fredrik S får gillande och jag får skäll. Men, jag lägger ner engagemanget i denna tråd nu.De enda inlägg som torde vara aktuella för anmälan de senaste dagarna är de märkliga trollinlägg ”Fredrik S” producerat. Om han håller sig borta ska det säkert bli bra.
Kärlek och snö till alla övriga!?