[OT] Alpinskidor för liten peng?

Allt e förlåtet ❤️

IMG_0999.jpeg

Vi vänder blad och går vidare.

Jag hämtade ett par skidor från slipning i går (bild kommer) och fick en kommentar från mannen som lämnade ut dem. ”Nu har inte Mikael slöat ned dem fram och bak, det gör du själv sedan. Annars vill de bara rakt fram vettu.” Jag tänkte fråga vad han menade men det var stängningsdags och hans arbetskamrat stod och skramlade med nycklarna så jag kunde inte med riktigt.

Läste lite (yeah, right) på nätet i går och det verkar som att man förr brukade ”detuna” (ursäkta svengelskan) raka skidor för att de skulle svänga lättare. Vissa gör det även på timglasskidor men det verkar mer osäkert kring nyttan med det.

Här i tråden finns ett litet antal herrar som tycks ha åkt skidor på rätt hög nivå sedan Moses gick i kortbyxorna/Jesus var pojk. Jag åker på raka lagg och upplever dem som lite hookiga - ska jag slöa ned dem fram och bak? I sådana fall hur mycket, hur många centimeter och med vad?

Med vänlig hälsning,
//Snäll men okunnig
det viktigaste att kolla efter service är att se till att de inte gjort skidorna konkava, eller att kanterna sticker ut nedåt. som i en majoritet av fallen. då glider skidan trögt iom att kanterna hugger. och åkning rakt fram bromsas. sköna skidor kan bli oåkbara. ta en stålllinjal och kolla.

skidor kan också bli konkava i fallet träkärna och för torr förvaring. ingen höjdare.

när det gäller att runda av yttre änden av kanterna är det ett trick som ofta gjordes förr när skidorna de facto var för långa. i första hand bakerst, för att göra det lättare att initiera svängen. att slipa av fram har motsatt effekt, oftast oönskad.

tar du av kanten lite bakerst får du alltså en mer lättsvängd skida, men vid åkning rakt fram kommer 'svansen' utan kant verka stabiliserande. win win

själv föredrar jag starkt att förse bindningarna med den bas som hyrskidor har. får ofta beställas separat. de har nästan alltid funktionen att kunna förskjuta monteringen i längsriktningen, vilket underlättar att hitta balansen i skidan. så lite som 1cm kan göra tydlig skillnad.

som en biverkan är det buslätt bytlåna skidor:)

Om du orkar så ger jag mina tips på hur.
För att börja svänga, ha litet fart och tryck framåt i pjäxan för att få framdelen av skidan att böja sig. Så får du skidan och dig själv in i sväng.
flytta sen vikten/trycket gradvis från framåt i pjäxkanten till neutralt och avsluta med att trycka "bakåt" i pjäxskaftet med vaden. Så att bakänden av skidan böjs litet och du skjuts ut ur svängen.
Börja med stora svängar i hög fart så du får hjälp av G-krafterna i svängen (ja ja alla fysiker, ni VET att det inte heter så?) och du behöver inte göra rörelsen så fort (från tryck fram i pjäxkanten till tryck bak i pjäxkanten).
Fortsätt sen med ännu högre fart, ännu större g-krafter och änny större svängar.
Snart är du redo för super-g !

Tyngden på dalskidan, på riktigt alltså när du kör med klassiska skidor.
Om man bara ska trycka framåt och sedan bakåt, hur vet man då åt vilket håll svängen blir.

(obs inte helt oseriös fråga. lärde mig skida som barn för 30+ år sedan, och har ingen egenlig aning om vad jag gör i backen numera)

En tanke jag har ibland är att stå med vikten på stortån på ytterskidan och skapa vinklar mot marken någonstans, knän eller höft beroende på vilken fart jag har. När skidan är på kant försöker jag böja den utifrån vilken sväng jag vill göra (hur mycket man väger, var man har tyngdpunkten och vilken fart man har avgör hur skidan böjs). Till viss del går det väl att använda musklerna och trycka ifrån, men det kan man bara göra under en kortare period (som jag ser det). Känner jag att jag inte kan styra skidan på det här sättet uppfattar jag den som för styv för mig. Funkar för mig, men är helt oskolad (men kan ta mig ner för i stort sett vad som helst), så kan också ha missuppfattat vad jag gör (eller borde göra).

Edit: Missade att det var ett svar på hur man svänger med raka skidor. Såna har jag bara sladdat ner på, min kommentar ovan är för skidor med någon typ av skärning.

Senast ändrad:
För att anknyta till trådstarten så gillar jag Blizzards skidor. Åker på ett par Rustler 9 (180 cm) från 18/19 och har varit supernöjd med dom skidorna. Roliga i pist (så länge det inte är isigt) och funkar helt ok utanför pisten. Det är något i balansen och flexet som gör dom väldigt lätta att få runt när man kör utanför pisten där det är brant och ett par decimeter mjuk snö. Dom ska i princip vara oförändrade fram till i år så det går kanske att hitta några gamla för ett bra pris.

Testade årets modell av Rustler 9 på sportlovet (i pist) och det kändes som en helt annan skida. Jag uppfattade den som mycket mer dämpad och med mycket bättre kantgrepp och kontakt med snön när det var isigt. Som lättviktare (~70 kg) tyckte jag att jag fick jobba ganska mycket för att styra skidorna ordentligt, men trivdes på dom. För pist tycker jag nog att den nya modellen är bättre än den gamla (utifrån hur jag kör och vad jag uppskattar hos en skida), men är nyfiken på om den också har tappat egenskaperna som jag tycker om utanför pisten. Min fru testade dammodellerna Sheeva 9 och Black Pearl 88. Hon gillade båda, men tyckte att Black Pearl var lite mer lättåkta, så slutade med att hon beställde ett par såna i 171 cm på rea från Sport Bittl. Antar att dammodellerna är lite snällare skidor, om man är ute efter såna utifrån sin vikt, längd och åkförmåga. Tänker testa hennes Black Pearl i påsk för att se hur dom känns. Black Pearl ska tydligen göras om till nästa år, på liknande sätt som Sheeva och Rustler har ändrats (någon typ av metallstång efter hela kanten istället för ett metallager som slutar en bit framför bindningen).

Senast ändrad:
Dessutom saknar många butiker som inte har en backe utanför dörren rätt kunskap för att ni skall få rätt storlek och modell, otroligt vanligt att folk fått för stora pjäxor, dom vill bara ha ut dig med ett par pjäxor.
Igår testade jag ett par pjäxor som på papperet hade min läng (28) men som vanligt klämde på diverse punkter på mina breda framfötter.

Sen kom säljaren ut med en 27. Lagom klaustrofobisk, men inte alls samma punkt-tryck.
Nu känner jag att att allt jag trodde mig veta om storlekar är helt borta.

Drog på mina egna pjäxor hemma, sitter nog inte alls bra.

För att anknyta till trådstarten så gillar jag Blizzards skidor. Åker på ett par Rustler 9 (180 cm) från 18/19 och har varit supernöjd med dom skidorna. Roliga i pist (så länge det inte är isigt) och funkar helt ok utanför pisten. Det är något i balansen och flexet som gör dom väldigt lätta att få runt när man kör utanför pisten där det är brant och ett par decimeter mjuk snö. Dom ska i princip vara oförändrade fram till i år så det går kanske att hitta några gamla för ett bra pris.

Testade årets modell av Rustler 9 på sportlovet (i pist) och det kändes som en helt annan skida. Jag uppfattade den som mycket mer dämpad och med mycket bättre kantgrepp och kontakt med snön när det var isigt. Som lättviktare (~70 kg) tyckte jag att jag fick jobba ganska mycket för att styra skidorna ordentligt, men trivdes på dom. För pist tycker jag nog att den nya modellen är bättre än den gamla (utifrån hur jag kör och vad jag uppskattar hos en skida), men är nyfiken på om den också har tappat egenskaperna som jag tycker om utanför pisten. Min fru testade dammodellerna Sheeva 9 och Black Pearl 88. Hon gillade båda, men tyckte att Black Pearl var lite mer lättåkta, så slutade med att hon beställde ett par såna i 171 cm på rea från Sport Bittl. Antar att dammodellerna är lite snällare skidor, om man är ute efter såna utifrån sin vikt, längd och åkförmåga. Tänker testa hennes Black Pearl i påsk för att se hur dom känns. Black Pearl ska tydligen göras om till nästa år, på liknande sätt som Sheeva och Rustler har ändrats (någon typ av metallstång efter hela kanten istället för ett metallager som slutar en bit framför bindningen).
Upptäckte att stålkanten på mina Armada Invictus Ti 99 (187 cm) lossnat mitt på under pjäxan. Skall se om det går att laga. Annars siktar jag på ett par Blizzard Rustler 10 (186 cm) med ett par Marker Duke PT monterade. Det för sedan med sig att jag behöver byta pjäxor till några som passar tech/hybrid-bindning. Blev plötsligt dyrt, men det är iallafall rätt tid på året för att få lite rabatt.

Jag har ett par Rustler 10 som enda skidor nu och är nöjd. Jag går mest rando med dem och de är ju härligt tunga, men som tröst är de bra att snäll-chargea utför fjällsidorna med och väldigt fina att åka i halvny snö bland träd. De carvar också väldigt bra i pist men de är ganska kass på att åka fort och rakt med.

Igår testade jag ett par pjäxor som på papperet hade min läng (28) men som vanligt klämde på diverse punkter på mina breda framfötter.

Sen kom säljaren ut med en 27. Lagom klaustrofobisk, men inte alls samma punkt-tryck.
Nu känner jag att att allt jag trodde mig veta om storlekar är helt borta.

Drog på mina egna pjäxor hemma, sitter nog inte alls bra.
Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.

Ligger man mellan storlekarna så bör man alltid testa den mindre.

Pjäxor med hela storlekar har ofta samma skal som närmaste modellen över men med tightare innersko, dvs en storlek 27 pjäxa har samma skal som 27,5 och den som var märkt 28 hade troligtvis ett 28,5 skal. Om skalet är stort så måste man spänna hårdare och då kommer tryckpunkterna som ett brev på posten.

Låter rätt rimligt ändå.

Men känns weird med 27,5 när foten ändå är dryga 280mm.
Eller kan man förbise toppen på stortån? :p

Inte ofta utan alltid. De görs bara i helstorlekar.

Låter rätt rimligt ändå.

Men känns weird med 27,5 när foten ändå är dryga 280mm.
Eller kan man förbise toppen på stortån? :p
Är bägge fötterna exakt lika långa? (Inte troligt men kan hända) Rita av foten på ett papper och mät de två. När jag åkte som mest skidor hade jag 24,5 i skal och foten (största var 267 mm) och den satt som en smäck.

Är bägge fötterna exakt lika långa? (Inte troligt men kan hända) Rita av foten på ett papper och mät de två. När jag åkte som mest skidor hade jag 24,5 i skal och foten (största var 267 mm) och den satt som en smäck.
Nja.
Den ena har länge stortå, den andra längre övriga tår.
Bägge är strax över 280 om man mäter utsträckt.

Scarpa är väl de enda som bryter skalstorlek på "halvorna".
Jag tycker att det bästa hade varit om det var lite vanligare med intuitionliners runtomkring i butikerna.

N_sandstrom: Foten blir lite kortare om man har en sula under den som lyfter opp hålfoten. Marginellt, men det gör nåt iaf. Annars är nog ditt fall orsakat av att pjäxor har en tjock och formbar innersko. Tillämpa inte din nya kunskap på andra fält. :)

Om man bara ska trycka framåt och sedan bakåt, hur vet man då åt vilket håll svängen blir.

(obs inte helt oseriös fråga. lärde mig skida som barn för 30+ år sedan, och har ingen egenlig aning om vad jag gör i backen numera)
Jag har inte pedagogiska färdigheter "över medel" så att säga ?.
Det här blir ju väldigt teoretisk men...
...pressar du framåt i pjäxans läst med vänsterbenet kommer du börja svänga åt höger. Du böjer då framdelen av skidan genom att trycka med benet och hjälper skidan att börja svänga. Du kan gärna pressa/luta in dalskidans knä litet också om du vill ha mer bett i svängen.
Sen flyttar du gradvis vikten till att stå neutralt/rakt i pjäxan och avsluta svängen med bakvikt/pressa mot baklästen i pjäxan, för att böja bakdelen av skidan. På så sätt får du litet hjälp/kick och fart med dig ut ur svängen och undviker att sladda ut ur svängen.

Har du carvingskidor så är allt ovan mycket lättare och du behöver, nästan, bara luta skidorna för att de ska svänga.

Men mitt bästa tips är att se till att ha ordentligt med fart och öva på att svänga i flackare partier. Liknar sen spåren, som du och skidorna lämnat efter dig, tydliga och skarpa skär i snön. Då gör du 100% rätt. Du svänger utan att sladda/bromsa.

IMG_4376.jpeg

Senast ändrad:

Salomon säljer dessutom bara (iallafall här) "kombinerade" storlekar, dvs 27/27.5 28/28.5 osv, dvs inte ens olika innerskor.

Så då antar jag att det faktiska valet är mellan 27.5 och 28.5

På papper? Ritat av de?
Nä, ställer mig på en tumcmstock bara.
Är generellt bättre på att mäta än på att rita.
Kanske skulle investera i ett längre skjutmått ?

Var det inte det som hände? Ett... jag vet inte hur man ska beskriva det... "frihetstörstande" (!?) inlägg bemöttes? Är det inlägget eller bemötandet som betraktas som politik?
Ingen bryr sig. Förutom du och ett par andra knäppgökar. Det här är vår Alpintråd, kan vi snälla försöka behålla den?

Ah, så att skriva "frihetshatande politikernas lydiga stövelslickare" är okej (i ER Alpintråd), men jag som bemöter ovanstående citat är en "knäppgök"? Då vet jag nivån.
Det var inte det inlägget jag citerade och bemötte, utan ditt sista där du ställde frågan ”är det inlägget eller bemötandet…?”

Ingen bryr sig. När politiken bedarrat, Jansson har tvingats att återigen rycka ut, då tror jag få tycket att det är så j-la givande med den typen av frågeställningar. Släpp det och gå vidare. Posta nåt relevant om alpint istället?

Det var inte det inlägget jag citerade och bemötte, utan ditt sista där du ställde frågan ”är det inlägget eller bemötandet…?”

Ingen bryr sig. När politiken bedarrat, Jansson har tvingats att återigen rycka ut, då tror jag få tycket att det är så j-la givande med den typen av frågeställningar. Släpp det och gå vidare. Posta nåt relevant om alpint istället?
JAG bryr mig. Om mitt inlägg (bemötandet) anmälts/betraktas som politik vet jag ju att det betraktas som politik. Jag kan bara påverka mina inlägg. Och anpassa mina inlägg efter nivån. Så att tråden inte hamnar i trubbel.

Hur fort får jag köra?
Ingen bryr sig.
Jag bryr mig, för jag vill inte köra för fort.

Min alpina säsong har fö inte startat än. Och min utrustning är ff gammal (och tillräckligt bra).

De enda inlägg som torde vara aktuella för anmälan de senaste dagarna är de märkliga trollinlägg ”Fredrik S” producerat. Om han håller sig borta ska det säkert bli bra.

Kärlek och snö till alla övriga! ❤️⛷️?

De enda inlägg som torde vara aktuella för anmälan de senaste dagarna är de märkliga trollinlägg ”Fredrik S” producerat. Om han håller sig borta ska det säkert bli bra.

Kärlek och snö till alla övriga! ❤️⛷️?
Nänänä, det är uppenarligen JAG som är problemet. Fredrik S får gillande och jag får skäll. Men, jag lägger ner engagemanget i denna tråd nu.

Jag åker till Hovfjället över påskhelgen. Hoppas på snö. Kommer att ta med mina (tidigare svärfars) Dynastar med nyslipade kanter, försiktigt avrundade bak och fram enligt fina instruktioner i denna eminenta tråd.

PS. @BFS Ta inte åt dig så hemskt. Du har, till skillnad från en del andra, faktiskt skrivit om skidåkning och sådant också. Och vilka är det som gillat hans inlägg..? ? DS.

Tillbaka
Topp