[OT] Alpinskidor för liten peng?

Är nog snarare vår bananvaluta som gör det billigt för danskjävlarna.
Vi har otroligt många danskar (med sommardäck) här i sälen denna vecka. Visserligen min första vecka 7 sen jag själv gick i skolan men iaf.

Trodde Salomons stora innovation med sx-pjäxorna var att de krävde lite färre gjutformar/storlekar och därför blev billigare + det där med att det var lätt komma i och ur såklart. Nordica gör ju bakinstegspjäxor nuförtiden annars
De var varmare, smidigare, snyggare och gav lika bra kontroll som konkurrenternas pjäxor. Plus att de var billigare att tillverka just på grund av färre gjutformar. Jag åker nog lika dåligt i moderna som i gamla pjäxor, men carvar som sagt inte.. ?

När jag ställer farsans SX80 bredvid en modern Salomonpjäxa är det nästan löjligt. Det ena paret är strömlinjeformat och ser fortfarande ut som en ny produkt, det andra är stort, klumpigt och tungt.

Ibland känns det som att utvecklingen har gått bakåt. Den enda moderna pjäxa jag är sugen på att köpa är Full Tilt.

Senast redigerad av en moderator:
Ibland känns det som att utvecklingen har gått bakåt.
Utvecklingen har alltid gått bakåt i den bemärkelsen att vi vanliga lingon vill ha det som proffsen har. Därför många av oss långsamt cyklar runt på obekväma aero-racers vi inte ens kan komma ner i bocken på när vi inte åker runt i våra stenhårda pjäxor som vi knappt kan komma ner i men som vi får så ont av att vi inte kan åka längre än till after skin.

Så har det alltid varit och så kommer det förbli

Utvecklingen har alltid gått bakåt i den bemärkelsen att vi vanliga lingon vill ha det som proffsen har. Därför många av oss långsamt cyklar runt på obekväma aero-racers vi inte ens kan komma ner i bocken på när vi inte åker runt i våra stenhårda pjäxor som vi knappt kan komma ner i men som vi får så ont av att vi inte kan åka längre än till after skin.

Viktigast är att inte cykla på fula cyklar eller åka i fula pjäxor.

Det vet du.

Proffsen åker väl i plug boots som måste formas x antal gånger innan de sitter? Och sen en egen liner och kanske formgjutna sulor på det.

Randopjäxor har ju utvecklats enormt de sista femton åren. Med dem så får också det lätta insteget som man har med SX80.

Proffsen åker väl i plug boots som måste formas x antal gånger innan de sitter? Och sen en egen liner och kanske formgjutna sulor på det.
Ja, de vill ha hårda skaft som överför kraft till skidan så fort som möjligt. Lite framåtvikt in i svängen för att få fast framdel och skidan greppar sedan rulla över kontrollerat bak för att få skjut ut ur svängen. Dessa rörelser vispar runt foten i pjäxan om passformen inte är tillräckligt bra och ger skavsår på fotknölar, smalben mm, förutom att kraftöverföringen blir långsammare.

Gjutna innerskor ger bättre hälgrepp och kan även lösa problem med ömmande fotknölar. Att forma skalet är en möjlighet som används även på vanliga pjäxor om skalet trycker på någon punkt.

Förr fanns pjäx och löplabbet på Kungsgatan i Stockholm som fixade med pjäxor för vanliga dödliga.

Senast ändrad:
Fula cyklar o pjäxor är en styggelse men glöm framför allt inte skidorna ! Att sitta i en sexstolslift med fula skidor duger altså bara inte. Vad ska de på de andra stolarna tänka !
Nej nej, vad ska DU tänka om DINA EGNA skidor om de är fula? Det är det som är intressant, tänker jag. Vad de andra tycker kan man ju högaktningsfullt skita i.

Mina 170-centimeters Rossignol 420 hade avklippta spetsar. Gick fan inte. Bytt nu.

Ja, det vill ha hårda skaft som överför kraft till skidan så fort som möjligt. Lite framåtvikt in i svängen för att få fast framdel och skidan greppar sedan rulla över kontrollerat bak för att få skjut ut ur svängen. Dessa rörelser vispar runt foten i pjäxan om passformen inte är tillräckligt bra och ger skavsår på fotknölar, smalben mm, förutom att kraftöverföringen blir långsammare.

Gjutna innerskor ger bättre hälgrepp och kan även lösa problem med ömmande fotknölar. Att forma skalet är en möjlighet som används även på vanliga pjäxor om skalet trycker på någon punkt.

Förr fanns pjäx och löplabbet på Kungsgatan i Stockholm som fixade med pjäxor för vanliga dödliga.
Jag menade det mer som ett svar på uandts påstående att vi nuförtiden använder detsamma som proffsen använder. Att proffsen har väl avsevärt mer avancerade och svårhanterade grejer än vi dödliga, var mitt poäng.

Själv har har värmeformade skor med Intuition liner, formgjuten sula och booster strap. Helt fantastiskt att köra med men det tar en hel vinter eller två att få till det, så jag köper nog helst nya pjäxor max vart tionde år.

åker runt i våra stenhårda pjäxor som vi knappt kan komma ner i men som vi får så ont av att vi inte kan åka längre än till after skin.
Fick betydligt ondare och blev betydligt tröttare av att åka i Salomon SX. Man var ju tvungen att klämma fast som bara f-n med det enda spännet för att de skulle sitta fast ordentligt. En modern pjäxa kan man spänna fast så den sitter lagom hårt över hela foten.
Gick nog tidigare till after skin då också, eftersom Bortalaget började spela på Ripan redan vid 15:30-tiden.
+1

Fick betydligt ondare och blev betydligt tröttare av att åka i Salomon SX. Man var ju tvungen att klämma fast som bara f-n med det enda spännet för att de skulle sitta fast ordentligt. En modern pjäxa kan man spänna fast så den sitter lagom hårt över hela foten.
Gick nog tidigare till after skin då också, eftersom Bortalaget började spela på Ripan redan vid 15:30-tiden.

+1
Tror att du var relativt ensam om det. Fortfarande en betydligt bekvämare pjäxa än moderna varianter.

Eller också har du bara extremt smala vader.. ?

Tror att du var relativt ensam om det. Fortfarande en betydligt bekvämare pjäxa än moderna varianter.

Om det hade varit bättre med ett spänne än fyra, så hade nog alla pjäxor haft det nu. Finns det ens någon som tillverkar sådana längre? Är helt säker på att det finns en anledning till det.

Och jag har nog rätt smala vader.

Om det hade varit bättre med ett spänne än fyra, så hade nog alla pjäxor haft det nu. Finns det ens någon som tillverkar sådana längre? Är helt säker på att det finns en anledning till det.

Och jag har nog rätt smala vader.
Visst finns det pjäxor med färre än fyra spännen. Full Tilt (K2 numera) gör en tredelad variant baserad på Raichles modell från 1980-talet. Ett spänne i vaden, vill jag minnas. Och Nordica gör väl en bakinstegsmodell?

Men med så mycket annat springer alla inom industrin på samma boll. Sedan räcker det antagligen med att en enda tillverkare tänker nytt och lyckas så kommer alla springa efter den bollen istället.

Just nu tror man att man ”måste” ha fyra spännen på pjäxor. Sedan kommer en annan lösning som är annorlunda och då ”måste” man göra så. Finns många paralleller till cykelsporten.

På 80-talet var bakinstegspjäxor inte tillräckligt styva för att tävla med. Sedan vann Marc Girardelli VM på sådana. Ja, du vet.

För mig framstår det som att bakinsteg var just en sån där boll alla sprang på. När jag började åka som liten grabb i början på 80-talet var det på pjäxor (San Marco) med 3 spännen, de vuxna hade nog 4 skulle jag tro. Lange var nog det finaste man kunde ha. Åkte rätt mycket, hade säsongskort (250kr för skolungdom) och åkte både på helger och de 2 kvällar i veckan backen hade öppet.

Sedan efter ett par år kom Salomon med sin SX-serie, och ”alla” skulle ha bakinsteg. Jag minns att jag fick ett par Nordica med bakinsteg i julklapp i mitten 80-talet, oj vad lycklig jag var att vara ”inne” igen.

Från slutet 80- / början 90-talet slutade jag åka av olika skäl, så döm om min förvåning när jag typ 2005 gör comeback och ”alla” är tillbaka på pjäxor med 4 spännen igen. Läste på och såg att svängen tillbaka kom redan på 90-talet. Och sedan verkar det ha stannat där. Så det verkar ju definitivt som att bakinsteg var en kort parentes i utvecklingen, nån slags modenyck.

Det nya på pjäxfronten är ju något som vi cyklister är väl bekanta med. BOA spänne. Hur bra det håller lär väl framtiden utvisa.
media-Skarmavbild-2023-03-29-kl.-21.21.51-768x470.png

Det nya på pjäxfronten är ju något som vi cyklister är väl bekanta med. BOA spänne. Hur bra det håller lär väl framtiden utvisa.Visa bilaga 681182
Boa har ju funnits på boots (snowboard) rätt länge. Jag har testat det men upplever att de släpper lite i spänningen på vajern vid längre hård belastning. Så jag gick tillbaka till boots med "riktig" anordning faktiskt

Salomon sx hade ett spänne för hälgrepp och de lite mer avancerade ett som justerade spänningen över foten, utöver det på skaftet som stängde bakinsteget.
Den franske extremskidåkaren Patrick Vallencant var Salomons stora affischnamn när de lanserade sina första alpinpjäxor.

Det nya på pjäxfronten är ju något som vi cyklister är väl bekanta med. BOA spänne. Hur bra det håller lär väl framtiden utvisa.Visa bilaga 681182
De första iterationerna skulle jag nog undvika just av hållbarhetsskäl. Svårt att placera spännet utan att det riskerar smällar. Tror det kan vara väldigt trevligt på ffa randopjäxor.

Salomon sx hade ett spänne för hälgrepp och de lite mer avancerade ett som justerade spänningen över foten, utöver det på skaftet som stängde bakinsteget.
Den franske extremskidåkaren Patrick Vallencant var Salomons stora affischnamn när de lanserade sina första alpinpjäxor.
Mina Nordica med bakinsteg hade ett slags spänne mitt över foten, men det var mer en skruv som tryckte uppifrån än ett regelrätt spänne. Man kände mest att trycket uppifrån på foten ökade, snarare än att pjäxan spändes ihop.

Boa har ju funnits på boots (snowboard) rätt länge. Jag har testat det men upplever att de släpper lite i spänningen på vajern vid längre hård belastning. Så jag gick tillbaka till boots med "riktig" anordning faktiskt
Har själv boa på snowboardboots, tycker det funkar helt ok och att det inte är särskilt jobbigt att dra åt litegrann mellan varven. Dock avlastas ju en snowboardkänga mycket av bindningen, så ja, man undrar hur bra BOA orkar bära hela vikten som en alpinpjäxa utsätts för.

För mig framstår det som att bakinsteg var just en sån där boll alla sprang på. När jag började åka som liten grabb i början på 80-talet var det på pjäxor (San Marco) med 3 spännen, de vuxna hade nog 4 skulle jag tro. Lange var nog det finaste man kunde ha. Åkte rätt mycket, hade säsongskort (250kr för skolungdom) och åkte både på helger och de 2 kvällar i veckan backen hade öppet.

Sedan efter ett par år kom Salomon med sin SX-serie, och ”alla” skulle ha bakinsteg. Jag minns att jag fick ett par Nordica med bakinsteg i julklapp i mitten 80-talet, oj vad lycklig jag var att vara ”inne” igen.

Från slutet 80- / början 90-talet slutade jag åka av olika skäl, så döm om min förvåning när jag typ 2005 gör comeback och ”alla” är tillbaka på pjäxor med 4 spännen igen. Läste på och såg att svängen tillbaka kom redan på 90-talet. Och sedan verkar det ha stannat där. Så det verkar ju definitivt som att bakinsteg var en kort parentes i utvecklingen, nån slags modenyck.
Riktigt. Och nu är det en annan boll. Problemen med fyrspännespjäxor kvarstår: Svåra att ta på och av, svåra att gå i, framstår som rätt obekväma, kalla o s v. För att komma runt en del av de här problemen måste man köpa en ganska dyr pjäxa.

Mina Nordica med bakinsteg hade ett slags spänne mitt över foten, men det var mer en skruv som tryckte uppifrån än ett regelrätt spänne. Man kände mest att trycket uppifrån på foten ökade, snarare än att pjäxan spändes ihop.
Jag fick svärfars Nordica 707 häromdagen. Svarta och lila. Ska testas! Salomon var smarta, de patenterade tydligen alla lösningar i sina SX så att det var omöjligt för andra tillverkare att kopiera dem. Bland annat tog de patent på dragningen av kabeln som trycker foten bakåt-nedåt så att hälen fixeras. Så det gjordes en massa bakinstegspjäxor av andra tillverkare, som höll dålig kvalitet och hade konstiga lösningar. Jag gissar att det bidrog till ett rätt dåligt rykte för hela pjäxfamiljen med tiden. Kanske en anledning till att man gick tillbaka till traditionella modeller? Sedan, som jag skrev tidigare, ställer nog carvingskidor andra krav på styvhet i ankeln och där är ju traditionella pjäxor bättre.

Har själv boa på snowboardboots, tycker det funkar helt ok och att det inte är särskilt jobbigt att dra åt litegrann mellan varven. Dock avlastas ju en snowboardkänga mycket av bindningen, så ja, man undrar hur bra BOA orkar bära hela vikten som en alpinpjäxa utsätts för.
Nej att spännet släppte var inget jätteproblem. Men det störde mig, och (den modellen av) bootsen satt inte så bra på foten så när jag ändå bytte så valde jag bort boa helt enkelt

Det där tror jag är kärnan. För vissa av de som fortfarande sladdar omkring på raka skidor, så räcker det med bakinstegspjäxor. Vi andra har högre krav.
”Sladdar omkring”. Inga värdeomdömen här, inte! ?

Kontrollen på skidan får du ju genom kontakten mellan fot och bindning. Men ska du ligga i 25 grader mot backen på innerkanten av skidorna blir det en annan sak, då måste anklarna vara jävligt styva, tänker jag. (Och då blir det en jobbig pjäxa i övrigt. Nog svårt att komma runt.)

Sedan är det väldigt få (duktiga) amatörer som kan utnyttja det. Inte särskilt vanligt att se det här i backen:
IMG_4458.jpeg

Bindningen är en relativt enkel konstruktion som är svårt att göra fel. Det går att carva hårt och köra hårt offpist också med enkla tech-bindningar. Interfacen där det verkligen kan vara svårt med exakt kraftöverföring är väl ändå sko-fot. Enligt mig då.

Nu har du nog centrerat normalfördelningskurvan ovanför dig själv och fastnat i att det du gillar är bäst för alla.

Jag använder tex med nöje mina 4-spännespjäxor från liftens öppning till stängning 7-8 dagar i rad. De sitter superskönt. Pjäxorna är av mellanklassmodell, visserligen väl utprovade och med formgjutna sulor (jag har besvärliga fötter), men jag har inte behövt trycka skalet.

Mina pjäxor är ser dock helt generiska ut och ger definitivt ingen cred i liftkön. Roligast, snyggast och personligt uttryck är inte samma sak som tekniskt "bäst". Likaså är min svennekombi en tekniskt bättre (men mycket fulare) bil än en lyxbil från 60-talet. Livet är fullt av kompromisser och det räcker att man själv är glad över sina prylar.

Senast ändrad:
Nu har du nog centrerat normalfördelningskurvan ovanför dig själv och fastnat i att det du gillar är bäst för alla. Jag använder tex med nöje mina 4-spännespjäxor från liftens öppning till stängning 7-8 dagar i rad. De sitter superskönt. Pjäxorna är av mellanklassmodell, visserligen väl utprovade och med formgjutna sulor (jag har besvärliga fötter), men jag har inte behövt trycka skalet.

Mina pjäxor är ser dock helt generiska ut och ger definitivt ingen cred i liftkön. Roligast, snyggast och personligt uttryck är inte samma sak som tekniskt "bäst". Likaså är min svennekombi en tekniskt bättre (men mycket fulare) bil än en lyxbil från 60-talet. Livet är fullt av kompromisser och det räcker att man själv är glad över sina prylar.
Och då är frågan: När använde du ett par SX sist?! ?

Bindningen är en relativt enkel konstruktion som är svårt att göra fel. Det går att carva hårt och köra hårt offpist också med enkla tech-bindningar. Interfacen där det verkligen kan vara svårt med exakt kraftöverföring är väl ändå sko-fot. Enligt mig då.
Jo jo, men det hjälper ju inte om foten passar perfekt i pjäxan om pjäxan inte kan styra skidan. Förstår du vad jag menar? Använde väl fel ord kanske. Först måste ju foten kunna styra pjäxan, sedan pjäxan skidan liksom.

Att hälen sitter fast ordentligt gör i alla fall att jag kan styra skidan, det är nummer ett. Spelar mycket mindre roll hur tajt den sitter över fot eller ankel. Det är min upplevelse. Jag har gärna en lite ”för stor” pjäxa, den är varmare (luft isolerar ju) och ger utrymme för tjockare sockar, men hälen måste sitta tajt utan att röra sig någonting.

Ska man ligga och carva svinhårt blir det säkerligen annorlunda.

Mina pjäxor är innerskor från ett par gamla rossignol, +20 år gamla är de. Sen ytterskalet från ett par ganska nya Nordica eller Technica. Jag vet inte riktigt... fick dem av en kompis

Poängen är att både innerskon och pjäxan har såna där kardborreband så jag kör med dubbla, dubbelt så bra mao! Jag får inte ont i fötterna i alla fall

Inte ens med mina fulmekade pjäxor har jag någonsin fått några kommentar av någon om någonting så jag tror inte det är någon ide att köpa skidprylar för att imponera på andra, varje fall inte när en e i gubbåldern

Mina pjäxor är innerskor från ett par gamla rossignol, +20 år gamla är de. Sen ytterskalet från ett par ganska nya Nordica eller Technica. Jag vet inte riktigt... fick dem av en kompis

Poängen är att både innerskon och pjäxan har såna där kardborreband så jag kör med dubbla, dubbelt så bra mao! Jag får inte ont i fötterna i alla fall

Inte ens med mina fulmekade pjäxor har jag någonsin fått några kommentar av någon om någonting så jag tror inte det är någon ide att köpa skidprylar för att imponera på andra, varje fall inte när en e i gubbåldern
Nix, men det måste kännas bra i hjärtat när man själv tittar på sin utrustning. Det är då välmåendet kommer. Jag älskar att titta på min gamla Coppiracer t ex. Så snygg. Ger en dimension till!

Jag har också tio år gamla mellanklasspjäxor utan lull-lull och utan formgjutna sulor. Lite besvärlig fotform så de är punkttryckta på några ställen iofs. Jag får inte särskilt ont av dem, jag fryser aldrig trots tunnaste skidstrumpan i normala temperaturer, jag kan gå i dem. Jag har högre styvhet än rena instegspjäxor, men inte racestyva, och upplever att det behövs när jag kör. Skulle jag sälja dem begagnat gissar jag att de är värda en femhundring?

Nu är det säkert trettio år sedan jag hade foten i en bakinstegspjäxa, jag gissar att det var Salomon? Jag var en dålig skidåkare, det var kul att åka men jag minns en del dödsskräck i isiga branter, och faktiskt bedövande, pulserande fotsmärta. Sen har jag jobbat mig igenom en teknikutveckling via hyr-prylar och upplever att det aldrig varit roligare att åka än nu. Sedan tio år med egna pjäxor och några par skidor. Är jag nostalgisk och längtar tillbaka till Val Thorens -98? Inte vad gäller utrustningen iaf.

Jag är helt obrydd av att jag inte är hipp och antagligen helt saknar känsla för estetiken eller värderar gamla tekniska underverk. Jag är en tunnhårig, blekfet gubbe med spydiga tonårsbarn, jag kan inte vinna. Jag vill bara åka och ha kul. Däremot aktar jag mig för att försöka påstå att just mitt val av utrustning och inställning till skidåkning skulle vara bättre/finare/sannare än någon annans, det tycker jag känns lite ängsligt. Om någon lägger 10k på pjäxor och är lycklig, eller loppisfyndar för 100kr och är lycklig? Kul att de båda är lyckliga!

Jag har också tio år gamla mellanklasspjäxor utan lull-lull och utan formgjutna sulor. Lite besvärlig fotform så de är punkttryckta på några ställen iofs. Jag får inte särskilt ont av dem, jag fryser aldrig trots tunnaste skidstrumpan i normala temperaturer, jag kan gå i dem. Jag har högre styvhet än rena instegspjäxor, men inte racestyva, och upplever att det behövs när jag kör. Skulle jag sälja dem begagnat gissar jag att de är värda en femhundring?

Nu är det säkert trettio år sedan jag hade foten i en bakinstegspjäxa, jag gissar att det var Salomon? Jag var en dålig skidåkare, det var kul att åka men jag minns en del dödsskräck i isiga branter, och faktiskt bedövande, pulserande fotsmärta. Sen har jag jobbat mig igenom en teknikutveckling via hyr-prylar och upplever att det aldrig varit roligare att åka än nu. Sedan tio år med egna pjäxor och några par skidor. Är jag nostalgisk och längtar tillbaka till Val Thorens -98? Inte vad gäller utrustningen iaf.

Jag är helt obrydd av att jag inte är hipp och antagligen helt saknar känsla för estetiken eller värderar gamla tekniska underverk. Jag är en tunnhårig, blekfet gubbe med spydiga tonårsbarn, jag kan inte vinna. Jag vill bara åka och ha kul. Däremot aktar jag mig för att försöka påstå att just mitt val av utrustning och inställning till skidåkning skulle vara bättre/finare/sannare än någon annans, det tycker jag känns lite ängsligt. Om någon lägger 10k på pjäxor och är lycklig, eller loppisfyndar för 100kr och är lycklig? Kul att de båda är lyckliga!
Helt enig med dig här! Men man måste ju få diskutera? Jag tycker att det ängsligaste som finns är att tro att nytt automatiskt är bäst. ”Nya skidor är mycket bättre.” ”Nya cyklar är mycket bättre.” ”Nya bilar är mycket bättre.” Det är ju inte så. De är bättre på en del saker, sämre på andra. Vissa saker har blivit betydligt sämre och dyrare med tiden, andra saker bättre och billigare (och bättre/dyrare, sämre/billigare). Det finns rätt stor risk för felslut om man utgår från att loppispjäxan för 100 kronor automatiskt är sämre på allt än 10 000-kronorspjäxan.

Pratade med en kille för ett tag sedan som plötsligt sa att ”nya bilar inte rostar”. Men det gör de visst. Karosserna är betydligt bättre på att stå emot rost än för 30 år sedan, men underredena är ett jätteproblem på många moderna bilar. Det sa en besiktningsman till mig senast häromdagen. Nya Volvo är ett sorgebarn, till exempel. Men den här killen var så övertygad att han blev sur när jag ifrågasatte, ity ”allt nytt är ju bättre”.

För mig handlar det om att verkligen ge det gamla en chans och inte bara hänga på tåget. Jag vet att jag kan bli lite obstinat i detta, men de flesta känner väl mig vid det här laget.. ?

Och estetiken tummar jag aldrig på. En stor del av upplevelsen för mig.

Kommer oxå ihåg mina bakinstegspjäxor för länge sen....

Men det är mkt värt, nästan det viktigaste, att pjäxorna är sköna och bekväma. Så att man kan ha dom en hel dag utan att det gör ont någonstans. Dom måste sitta hyfsat tight & jämt över foten såklart, men lite spelrum är ok.
Proffsen har väl extremt hårda och tighta pjäxor, som dom bara kan ha på sig 2 min itaget utan att krossa foten till oigenkännlighet .. Inget för vanliga dödliga.

Fast just det där med skidor, där händer det ju faktiskt grejjer, även om det är dig själv som det ändras mest på.

Jag upplevde i alla fall ett stort lyft efter att ha skaffat fetare skidor i takt med att jag själv blivit fetare. Flyter på mycket finare i slasket med 105 mm under foten nu

...

Och estetiken tummar jag aldrig på. En stor del av upplevelsen för mig.
Enig.
Läste för många år sedan en kommentar på Happy i en av oändliga "vilken cykel-tråd" att man skulle välja den man tycker är snyggast. För den kommer du förmodligen älska mer och då även använda och vårda den bättre. Win/win!

Samma förhållningssätt borde funka på många saker.

Enig.
Läste för många år sedan en kommentar på Happy i en av oändliga "vilken cykel-tråd" att man skulle välja den man tycker är snyggast. För den kommer du förmodligen älska mer och då även använda och vårda den bättre. Win/win!

Japp. Så rätt, så rätt.

Enig.

Av två likadana väljer jag den snyggaste, annars alltid prio på funktionalitet.
Jag har inte färgmatchat skidor med pjäxor med kläder. Däremot en hjälm som matchar byxorna, eftersom hjälmen som satt bäst fanns i flera färger. Landsvägshojen matchar klubbkläderna, men CXarna är i mitt tycke ganska fult färgsatta.

Tillbaka
Topp