[OT] Alpinskidor för liten peng?

Appropå lätta insteg, boa och gåvänligt. VAD SÅG JAG JUST?
242646_746_094_22.jpg

Ett spartips som även är stilistiskt korrekt är ju att köpa stavar på loppis ? var tvungen att byta trugor på dom blåa stavarna akut i Sestriere för ca 8 år sen men annars har dom nog tjänat mig i minst 12 år och antagligen tidigare ägare längre än så.
20240221_095813.jpg

Appropå lätta insteg, boa och gåvänligt. VAD SÅG JAG JUST?
Visa bilaga 682115
De är säkert skitbra för tävling i skidalpinism. Troligen inte så bra för alpin skidåkning. Sedan är de bara för "de rika".

De är säkert skitbra för tävling i skidalpinism. Troligen inte så bra för alpin skidåkning. Sedan är de bara för "de rika".
Äh, de e lugnt! 80 papp för en cykel, 15 för ett par pjäxor. Går med i den allmänna konkursen bara.

Det var hemskans fula pjäxor, får jag nog säga.

Ett spartips som även är stilistiskt korrekt är ju att köpa stavar på loppis ? var tvungen att byta trugor på dom blåa stavarna akut i Sestriere för ca 8 år sen men annars har dom nog tjänat mig i minst 12 år och antagligen tidigare ägare längre än så.
Visa bilaga 682117
Känner pressen öka, får gå ned källaren och fotografera mina.

Suck.
Frågan ställdes till mig, var jag skulle åka skidor. Då svarar jag utifrån mitt perspektiv.
Sedan att du sätter och lägger till dina egna tolkningar till vad jag skrivit (ja, du gör det väldigt ofta, inte bara mot mig utan även mot andra), ser jag ingen anledning att lägga energi på. Därför får du inga svar när du försöker tillskriva mig åsikter eller uttalanden jag inte gjort.
Tänkte nog att du inte skulle ta ansvar för det du skrivit. Inte nu och "troligtvis inte senare heller". :)

Hur ska man då tolka: "inte närmsta 50 åren och troligtvis inte senare heller"?
Varför skriver du att vi inte kan göra nåt när vi kan göra nåt? Inget svar. Hur tolkade jag det fel? :)
Vilka starka krafter menade du? Vore informativt att veta vilka mystiska krafter det är. Men, inget. Bra jobbat!

"Det jag tycker blir tröttsamt i längden är det här ständiga tjatet om ”de rika” vs ”vanliga löntagare” som återkommer i ganska många trådar. Det är en tydlig politisk underton i såna uttalanden, alla vet att vi inte får tala om politik, ändå är det några som regelbundet ska droppa den typen av uttalanden."
Screenshot_20240221_125913_Chrome.jpg

Försöker lägga ner nu. :)

Själv ska jag till Åre nästa vecka. Det enda jag med säkerhet kan säga är det inte är för en billig peng. Eller en sak till kan jag med säkerhet säga; det kommer att bli intressant att se om vi hittar några nya höga och fina rekord för kvoten prispåutrustning/kompetenspåskidor. Det är ju ändå Stockholmsvecka.
Det kan nog traditionsenligt bli svenskt rekord. Stockholmsvecka.
Men världsrekord är jag tveksam till, då andelen ryska oligarker har minskat såpass kraftigt.

Det kan nog traditionsenligt bli svenskt rekord. Stockholmsvecka.
Men världsrekord är jag tveksam till, då andelen ryska oligarker har minskat såpass kraftigt.

Ja för världsrekord i grenen "Världens dyraste och snobbigaste skidort" så måste man nog kolla in tex Aspen, Verbier och Zermatt oxå, förutom Åre vid sportlov..... Kitzbuhel och Vail are runner up..

Är i Åre med lite annan pöbel nu (Uppsala + Skåne mfl. har sportlov). Mycket finnar och danskar också men inte alls farligt med köer.

Nu har jag ingen vidare koll på alpinprylar och priser men har inte sett någon pris-kompetens-kombo som sticker i ögonen. De flesta med feta prylar/kläder ser ut att kunna åka ?.

Lite svajigt väder och varierande pistkvalitet men skapligt med snö, och några fina åk har det blivit.
20240219_092851~2.JPG

Senast ändrad:
För intresseklubben:
- Efter att ha tillbringat rätt mycket aktiv tid på Happy de senaste ca 15 åren får jag ändå lite abstinens då och då och kan inte hålla mig från att lurka här då och då även om jag bestämde mig för att logga ut efter nyår nån gång efter att ha blivit less på tonen som BFS mfl har. Nyss blev jag sugen på att bli ”aktiv” igen men efter att ha läst ikapp, speciellt sida 9 i denna tråd, så känner jag att det ändå var rätt beslut jag tog…
Jag kommer säkert kika in igen framöver men just nu känner jag att de avsiktliga missförstånden är för många och tonen för tråkig för att jag ska återgå. Riktigt trist! Forumet har ju så stor bredd och kunskap!

För intresseklubben:
- Efter att ha tillbringat rätt mycket aktiv tid på Happy de senaste ca 15 åren får jag ändå lite abstinens då och då och kan inte hålla mig från att lurka här då och då även om jag bestämde mig för att logga ut efter nyår nån gång efter att ha blivit less på tonen som BFS mfl har. Nyss blev jag sugen på att bli ”aktiv” igen men efter att ha läst ikapp, speciellt sida 9 i denna tråd, så känner jag att det ändå var rätt beslut jag tog…
Jag kommer säkert kika in igen framöver men just nu känner jag att de avsiktliga missförstånden är för många och tonen för tråkig för att jag ska återgå. Riktigt trist! Forumet har ju så stor bredd och kunskap!
"Tack" för omnämnandet. Att jag reagerar på "med fleras" osanningar är inte så viktigt i sammanhanget.

För intresseklubben:
När jag reggade mig här för en massa år sedan så bestod forumet av cykelsnack och en massa roligt trams. Stämningen var i stort sett alltid god.

Nu är det väldigt mycket tjafs och politik, trots att det officiellt inte är tillåtet. Det finns ett litet antal herrar som tar sig rätten att i tråd efter tråd spy sin klimatångest i knät på övriga medlemmar trots att det inte är i närheten av att höra till ämnet. Försöker någon påpeka att det är lite tröttsamt så möts den medlemmen av dryga kommentarer, spydigheter och en total avsaknad av förmåga till självinsikt.

Min teori om vad som hänt är att "debattklimatet" eller vad man nu skall kalla det har förändrats de senaste åren, så till den grad att människor som har "rätt" åsikter är så vana vid att få tala oemotsagda att de får knut på trosan och tappar det fullständigt när de stöter på någon som inte är en lydig stövelslickare, utan besitter förmågan att ifrågasätta och tänka lite själv. Och så blir det skyttegravskrig i 100 inlägg.

en massa roligt trams
Har läst bakåt många år på Happy. Vissa trådar är inte särskilt trevliga och vissa som att stirra ned i en avloppsbrunn.

spy sin klimatångest i knät
total avsaknad av förmåga till självinsikt.
människor som har "rätt" åsikter
får knut på trosan och tappar det fullständigt
lydig stövelslickare
Q.E.D.

Internetkrigarna visar sig från sin sämsta sida. Tur att det finns "ett litet antal herrar" som inte beter sig som ovan, tänker jag.

✊

Senast redigerad av en moderator:
Skönt att vi konstaterar att mina inlägg har "dålig ton" medans "med fleras" inte alls leder till nåt namndroppande. :)
Det lugnade ned sig lite men såklart ska några (icke namngivna, naturligtvis) försöka hålla tjafset vid liv. Felet är "ett litet antal herrar" som "spyr ut sin klimatångest" (när nån "saklig" påstår saker som går emot forskningen). Dessa "stövelslickande" herrar är så dryga att de stackars sanningssägarna (som tänkt ut saker själv) blir väldigt kränkta!
Ett tips: skriv mindre felaktigheter (så slipper dessa "herrar" påpeka dem). Och svara gärna på frågor istället för att gå bananas med personliga påhopp. Visst, ett gilla från ett icke namngivet proffs värmer säkert gott, men det leder inte till ett bättre debattklimat.

Det var ju helvete vad trögt. Köp en Tesla så slutar det nog regna och samvetet är rent. Om man kan blunda hårt nog.

Det får bli ignore på en tråd till för mig.

Men först. Nej, det var ingen trevlig ton förr.

Eftersom jag ändå hoppade in här i tråden med oombedda uppfattningar och beskyllningar så är jag väl skyldig ett förtydligande: ”förr” tyckte jag det fanns fler människor som vågade vara motvalls och tom jättejobbiga och otrevliga (du är saknad underscore). Skillnaden mot nu är att då - på den gamla goda tiden - så invände man eller slängde ur sig nåt otrevligt en gång eller möjligen två gånger för att markera sin avvikande åsikt. Man matade inte på med sina repetitiva åsikter i trådarna tills ingen orkade med det längre.
Nu översköljs trådarna av helt oombedda invändningar som inte hör till ämnet och som liksom aldrig tar slut. Och där är - enligt min högst subjektiva uppfattning - BFS (därav omnämnd vid nickname) i särklass. Det har för mig förstört nöjet med happy helt och hållet.
Ingen behöver hålla med mig men det är förklaringen till att det (nästan) räcker med Happy för mig just nu.
Lägger till en bild från forntidsarkivet med ett par gammaldags skidor så det ändå blir OnT.

Bilagor

• IMG_3957.jpeg
    IMG_3957.jpeg
    720.4 KB · Besök: 98
Eftersom jag ändå hoppade in här i tråden med oombedda uppfattningar och beskyllningar så är jag väl skyldig ett förtydligande: ”förr” tyckte jag det fanns fler människor som vågade vara motvalls och tom jättejobbiga och otrevliga (du är saknad underscore). Skillnaden mot nu är att då - på den gamla goda tiden - så invände man eller slängde ur sig nåt otrevligt en gång eller möjligen två gånger för att markera sin avvikande åsikt. Man matade inte på med sina repetitiva åsikter i trådarna tills ingen orkade med det längre.
Nu översköljs trådarna av helt oombedda invändningar som inte hör till ämnet och som liksom aldrig tar slut. Och där är - enligt min högst subjektiva uppfattning - BFS (därav omnämnd vid nickname) i särklass. Det har för mig förstört nöjet med happy helt och hållet.
Ingen behöver hålla med mig men det är förklaringen till att det (nästan) räcker med Happy för mig just nu.
Lägger till en bild från forntidsarkivet med ett par gammaldags skidor så det ändå blir OnT.
Är det du?!? (Bilden)
Snygg tweak ?

Tillbaka
Topp