[OT] Alpinskidor för liten peng?

Köpte nå billiga head-skidor på XXLs black friday. Tyvärr glömde dom att ge mig "15% om du köper ett helt kit" men jag vet fan inte om jag ska orka bry mig.
Kostar inte många minuter att skicka ett mail? Men sedan är det ju inte alltid som den typen av rabatter gäller vid reor (dock vet jag ju inte vad XXL skriver i det här fallet).

Det är ingen större vetenskap att montera bindningar. Lagom diameter på borr, och ett borr stopp så du inte råkar borra för djupt. Epoxilim i gamla hålen, och lite epoxi på skruvarna. Kolla så att pjäxans centermarkering lirar med skidans centermarkering. Det kan kanske vara så att du bara behöver flytta antingen fram eller tådelen. Måste inte passa exakt, men det får inte hamna för långt bak. Hellre lite för långt fram. Lycka till !
Beror lite på skida. En pistskida vill du inte hamna för långt bak. Men på en AM eller lössnöskida vill du hellre vara lite bakom än framför. Men som du säger det är inte supernoga.

Beror lite på skida. En pistskida vill du inte hamna för långt bak. Men på en AM eller lössnöskida vill du hellre vara lite bakom än framför. Men som du säger det är inte supernoga.
Om bindningarna sitter rätt för de gamla pjäxorna så kommer centrum för dom nya pjäxorna att hamna 5 mm förskjutet bakåt om bindningens tådel får sitta kvar, det märker nog inte någon förutom eliten oavsett typ av skidor. Att flytta tådelen 5 mm funkar inte heller bra pga att dom nya borrhålen hamnar för nära dom gamla, så då måste tådelen flyttas mer än önskvärt och pjäxcentrum kommer då att hamna typ 3~5 mm framför idealstrecket.

Kostar inte många minuter att skicka ett mail? Men sedan är det ju inte alltid som den typen av rabatter gäller vid reor (dock vet jag ju inte vad XXL skriver i det här fallet).
Du har väl rätt, men mailar man så hänvisar dom ändå till butik och då måste jag ju troligen åka dit. Enligt säljaren var det 15% så han bör väl ha rätt.

Otroligt glad!
IMG_6823.jpeg

Blir snyggaste skidorna i backen.
IMG_6824.jpeg

Skyddsplasten kvar.
IMG_6825.jpeg

Otroligt glad!
Visa bilaga 741710

Skyddsplasten kvar.

Motsvarigheten till att köpa en höghjuling för att hänga på ut och cykla.
Att behöva åka på de där hade garanterat dödat mitt skidintresse på kortare tid än det tog att skriva det här inlägget..
Meeen, så länge det är till dig själv så är det väl OK.
Köper ni så där gamla grejer till någon annan, så tyder det på ren elakhet. 😉

Motsvarigheten till att köpa en höghjuling för att hänga på ut och cykla.
Att behöva åka på de där hade garanterat dödat mitt skidintresse på kortare tid än det tog att skriva det här inlägget..
Meeen, så länge det är till dig själv så är det väl OK.
Köper ni så där gamla grejer till någon annan, så tyder det på ren elakhet. 😉
Gissar att du kommer få en del gillamarkeringar på detta inlägg, av dem som måste försvara sina val av svindyra skidor. 😘

Varför skulle det döda intresset att åka på bra skidor, undrar jag? En annan teknik, javisst, men det är ju inga problem om man behärskar den.

Gissar att du kommer få en del gillamarkeringar på detta inlägg, av dem som måste försvara sina val av svindyra skidor. 😘

Varför skulle det döda intresset att åka på bra skidor, undrar jag? En annan teknik, javisst, men det är ju inga problem om man behärskar den.
Det kommer bli så fint! Men bara om du får tag på matchande outfit. Typ som denna. Då blir du kung i backen sen

1733736116927.jpeg

Bara för att man antagligen fortfarande behärskar tekniken med kloss och sladdsväng så är det inget som väcker några varmare känslor hos åtminstone mig. Det fanns en anledning till att snowboard i princip tog över för dom unga där på 90-talet och att skidåkning kom tillbaka hos dom unga i och med carvingskidans intåg med surfigare åkning.

Bara för att man antagligen fortfarande behärskar tekniken med kloss och sladdsväng så är det inget som väcker några varmare känslor hos åtminstone mig. Det fanns en anledning till att snowboard i princip tog över för dom unga där på 90-talet och att skidåkning kom tillbaka hos dom unga i och med carvingskidans intåg med surfigare åkning.
Nej, man tycker ju olika.

Nota bene: Carvingskidor är inte bättre än raka, bara annorlunda. Men de är definitivt fulare! 😉

Nu vill jag inte skapa en debatt ang. smak eller skriva inlägg för att samla Gilla-klick.
Det där är helt min egna åsikt.

Jag gillar verkligen utförsåkning (faktiskt det bästa jag vet) & det är typ enda anledningen till att jag försöker hålla mig i form med hjälp av MTB (och alltså hittade det här forumet).
Kan erkänna att jag inte heller byter skidor direkt ofta (när jag väl hittat några jag gillar), men OM jag ska försöka få någon annan att uppskatta skidåkningens fantastiska värld, så är det inte ett par raka, stenhårda spett som jag skulle skicka ut personen på. Troligtvis inte heller några rena offpistlagg med oändlig radie.
(Igen ide att ens låna ut mina egna favoritskidor, för de passar förmodligen inte de heller)

Tänker att det är typ samma som med ungarna..
Jag är ju väldigt intresserad av att få dem att gilla skidsemester, trots alla omständigheter som det innebär = bra utrustning & mycket choklad.

Så OM de där skidorna får dig att ha skoj i backen så är det ju perfekt!
Du behöver ju knappast mitt godkännande. Kör hårt! 🤟
Senaste trenden verkar ju vara att Monoskidan håller på att få ett uppsving igen, och den kräver ju också en lite annan teknik (minst sagt).

Vi ses i backen!
(för i offpisten vill jag vara ensam & inte ha uppåkt lössnö 😉 )

Tänker att det är typ samma som med ungarna..
Jag är ju väldigt intresserad av att få dem att gilla skidsemester, trots alla omständigheter som det innebär = bra utrustning & mycket choklad.

Vi ses i backen!
(för i offpisten vill jag vara ensam & inte ha uppåkt lössnö 😉 )
Bra och lättåkt utrustning till barnen är A och O. Jag är nöjd med mina ungar utveckling på skidor då de fortfarande hellre åker med mig och min fru då vi ger dem en mycket roligare skidupplevelse än vad deras kompisar kan ge oavsett om det är i pist, skog eller puder.

Tyvärr får du slåss med oss om pudret! Men vi kan samsas! (Så länge du håller din linje!)

Måste man alltså valla helt nya skidor?
Back in the days var väl tanken att skidorna kommer med skräpvax (för skydd) och att belagen skulle mättas med ett par omgångar vax. Vet inte vad senaste rönen är, men nu för tiden smälter jag på ett billigt mjukt vax för varje vecka skidåkning för att skydda belagen från slitage och orkar inte ens sickla skidorna sen, om det inte är för något väldigt speciellt tillfälle (det är det aldrig). Jag skulle ha investerat i någon sorts vallajärn istället för att lämna in dom.

Back in the days var väl tanken att skidorna kommer med skräpvax (för skydd) och att belagen skulle mättas med ett par omgångar vax. Vet inte vad senaste rönen är, men nu för tiden smälter jag på ett billigt mjukt vax för varje vecka skidåkning för att skydda belagen från slitage och orkar inte ens sickla skidorna sen, om det inte är för något väldigt speciellt tillfälle (det är det aldrig). Jag skulle ha investerat i någon sorts vallajärn istället för att lämna in dom.
Om du inte sicklar av det kan du ju lika gärna låta bli, skidorna lär ju gå skittrögt med paraffinet kvar på. Det är strukturen som ger glid och den är ju igentäppt om du inte sicklar och borstar ur paraffinet. Mjukt paraffin samlar ju dessutom mycket skit.

Senaste rönen är väl att det främst är för att få en fin yta och för vattenavstötning som valla används. Den fina ytan handlar om att få bort mikrohåren och polera. Mikrohåren finns efter stenslipning och kommer även upp i takt med att man åker på skidan. Antingen sicklar man av dem (med vass stålsickel) eller så vallar man varvid de slits bort och/eller ”spacklas” ner. När det gäller vallning har det på senare år gått mot hårdare paraffiner, för att de håller bättre och samlar mindre smuts.

Åtminstone på längdskidor brukar fabrikssliparna idag vara så bra att de duger att åka på, gissar att det är samma med alpinskidor. Vill man valla kan man göra det, men är nog inte nödvändigt.

Efter ett eller två åk så är överflödigt vax borta i vilket fall som helst och om själva proceduren att vaxa medför något positivt så kan jag ju fortsätta med det. Smutsiga belag blir det bara framåt våren när mjukt vax ändå är det rätta.

Jag skulle ha investerat i någon sorts vallajärn istället för att lämna in dom.
Efter en vecka eller två, så vill jag ändå ha kanterna slipade. Lämnar in och får tillbaka fina slipade och vallade skidor. Orkar inte valla mellan inlämningarna. Vallajärnet används uteslutande på längdskidorna.

Valla lägger jag numera bara när prognosen lovar varm snö på och jag har renodlat det till att enbart använda röd valla för -4 till +4 grader Celsius, när det är kallt ute så glider det bra nog ändå. Stålkanterna går jag över med bryne efter i stort sett varje dag och lätt med fil vid behov, vilket brukar bli ungefär efter en veckas åkande eller liknande beroende på hur förhållandena varit.

Efter ett eller två åk så är överflödigt vax borta i vilket fall som helst och om själva proceduren att vaxa medför något positivt så kan jag ju fortsätta med det. Smutsiga belag blir det bara framåt våren när mjukt vax ändå är det rätta.
+1, efter ett par hundra meter är ev. överflöd borta och glidet kvar.

Jag har jobbat som "ski man" i Alperna och slipat/vaxat mååååånga par skidor. Trots det väljer jag numera bara att när det behövs, stryka/smeta på glidvalla och dra av det mesta med en enkel plastsickel. Jag är lat med vallandet kanske, men jag och ungarna glider ifrån det mesta på transportsträckorna.

Otroligt glad!
Visa bilaga 741710
Visa bilaga 741711

Skyddsplasten kvar.
Visa bilaga 741712

Gulligt...men från när män var män och skidorna var hårda och raka.

Har ett par seriösa skidor längst in i garaget. Oåkta. O-borrade.
Tror det är störtloppslagg. (Någon som kan hjälpa att identifiera?)

Hursom är det riktigt skön grafik och en belags-feature från Alpernas mörkaste dalgång.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med detta par skidor. Vill inte släga eller dem, vill inte borra i dem. Men får väl visa upp dem här.
🤘

IMG_5398.jpeg
IMG_5399.jpeg

+1, efter ett par hundra meter är ev. överflöd borta och glidet kvar.

Jag har jobbat som "ski man" i Alperna och slipat/vaxat mååååånga par skidor. Trots det väljer jag numera bara att när det behövs, stryka/smeta på glidvalla och dra av det mesta med en enkel plastsickel. Jag är lat med vallandet kanske, men jag och ungarna glider ifrån det mesta på transportsträckorna.
Vad kör man för vax på utförsskidor egentligen?

Vad kör man för vax på utförsskidor egentligen?
Det är litet olika men jag brukar tänka att det oftast behövs glidvalla när det är fuktigt i snön. Jag väljer enl. det som står på förpackningen. Jag har Toko och Swix bara för att jag har kommit över sån valla och har en livstidsförbrukning hemma.

Men för absolut bästa resultat, lämna in skidorna på stenslip "guldpaket".

"Absolut bästa" är inte aktuellt ;)
Har också kört smälta på och skida av ibland. Men nu har jag ingen valla hemma längre. Kanske bara skall köra samma som på längdskidorna helt enkelt.

"Absolut bästa" är inte aktuellt ;)
Har också kört smälta på och skida av ibland. Men nu har jag ingen valla hemma längre. Kanske bara skall köra samma som på längdskidorna helt enkelt.
Jag använder samma glidvalla på längdskidorna som till utförsskidorna.
Mina skateskidor vallar jag däremot aldrig, de glider bra ändå.

Hålla på och waxa skidor då och då är ju helt meningslöst. Bättre i så fall att köpa en mässingsborste och borsta rent belagen.

Hålla på och waxa skidor då och då är ju helt meningslöst. Bättre i så fall att köpa en mässingsborste och borsta rent belagen.
Om det gäller längdskidor så är jag böjd att hålla med dig om att glidvallan har väldigt liten effekt, men när det kommer till utförsåkning i varmare förhållanden med blöt snö så upplever jag att man nästan ramlar framlänges pga att det bromsar så pass mycket när man kommer till en flack transportsträcka med ovallade skidor.

Om det gäller längdskidor så är jag böjd att hålla med dig om att glidvallan har väldigt liten effekt, men när det kommer till utförsåkning i varmare förhållanden med blöt snö så upplever jag att man nästan ramlar framlänges pga att det bromsar så pass mycket när man kommer till en flack transportsträcka med ovallade skidor.
Det är bara för att du har fel valla för dagen. Vilket man oftast har om man bara vallar sporadiskt.
Om det skall vara nån mening måste man preppa skidorna varje dag. Annas är det bättre att inte valla.

Om man inte vill glidvalla ska man väl snarare stålsickla? Att borsta riskerar väl att skapa en massa små mikrostrån i belaget som bromsar, en slät yta efter sickling är alltid ganska bra vad gäller glid. Så har jag fattat teorierna i alla fall. Och jag har därför nästan bara stålsicklat mina skidor de senaste 20 åren. Jag har alltid skapligt glid men aldrig kungligt glid.

Det har väldigt lite med vallan att göra, det är strukturen i belaget. Är det blött behövs grov struktur annars ”suger” skidan fast. Vallan gör belaget något mer hydrofobt, men effekten är kortvarig pga smutsupptag.

Om man inte vill glidvalla ska man väl snarare stålsickla? Att borsta riskerar väl att skapa en massa små mikrostrån i belaget som bromsar, en slät yta efter sickling är alltid ganska bra vad gäller glid. Så har jag fattat teorierna i alla fall. Och jag har därför nästan bara stålsicklat mina skidor de senaste 20 åren. Jag har alltid skapligt glid men aldrig kungligt glid.
Det beror på borste. Seriös stålsickling ska kompletteras med stålborstning, för att polera strukturen. Men det krävs en viss typ av stålborste.

Snart en hel sida diskussion om valla av utförsskidor och ännu har ingen gubbförklarat att "om man behöver valla så lutar det för lite". Vart är happy påväg egentligen....
Jag är glad åt dåligt/halvbra glid (för jag är inte nog duktig för att köra brant/snabbt). Men ifrysning är jag inte glad åt. :)

Tillbaka
Topp