[OT] Alpinskidor för liten peng?

Jag har ett par bindingar som behöver monteras, och tänkte inte ge mig på att göra det själv.

Vad finns det för lämpliga ställen i Stockholm norrort?
Bromma känner jag till, men finns det alternativ till att ta bilen dit en lördag så undviker jag gärna

Jag har ett par bindingar som behöver monteras, och tänkte inte ge mig på att göra det själv.

Bromma känner jag till, men finns det alternativ till att ta bilen dit en lördag så undviker jag gärna
Hittade inget vettigt senast jag letade, så är också nyfiken. Alpingaraget var väl det närmaste, så det slutade med att jag gjorde det själv...

Jag fick felborrat av XXL... Skulle nog inte gå dit igen. Men det beror ju eg på om om de lyckats rekrytera vettiga personer i verkstan.
Inte jätteklurigt att göra själv. Skall själv ge mig på det om nån vecka. Bara att leta upp rätt borrmall. Finns mycket input här: https://www.freeride.se/forum/threads/guide-montera-sjalv-guide.48290/page-12
Nu har jag lagt 5 min på att googla efter pappersmallar och snubblat in på en tråd om hur man räddar skidor nän någons random pappersmall på internet inte satte hålen rätt.

Skitsamma, jag ska oavsett inte göra det själv. Bromma it is.

Bindningen fanns i 2 storlekar small/Large. Jag anar att de tog fel... Blev lite bök. En del pluggade hål. XXL kompenserade till viss del. Nu var det inga splitternya 7000kr skidor, då hade jag nog agerat annorlunda.
Men generellt är det lite risky att låta XXL göra detta, det känns som att de inte alltid har koll. Man har ju sett en o annan cykel med framgaffeln monterad "bak-o-fram" som lämnat deras verkstad...
En gång lyckades jag få tillgång till deras verkstad och borrmallar och gjorde borrningen själv (monterade hemma). Det skall de ha kudos för!

En gång lyckades jag få tillgång till deras verkstad och borrmallar och gjorde borrningen själv (monterade hemma). Det skall de ha kudos för!
Det där skulle jag vilja ha mer av.
"Hyr en verkstad".

Det är kul att skaffa grejer och göra själv osv.
Men en vecka senare suckar man över alla nya konstiga verktyg som fortfarande ligger framme och skräpar, som inte ens fanns på kartan när man organiserade om i alla skåp förra hösten..

Vilken fabrikat och modell är det? Finns mallar att printa ut för de flesta modeller om du letar lite på nätet.
Har monterat några skidor på så sätt genom åren.
Var försiktig med att borra lagom djupt bara.
Tejp på borren som indikerar rätt djup eller om du får fat på en riktig bindningsborr som har stoppet inbyggt.

Edit: såg att du letat pappersmallar. Så glöm det jag skrev 😂

Vilken fabrikat och modell är det? Finns mallar att printa ut för de flesta modeller om du letar lite på nätet.
Har monterat några skidor på så sätt genom åren.
Var försiktig med att borra lagom djupt bara.
Tejp på borren som indikerar rätt djup eller om du får fat på en riktig bindningsborr som har stoppet inbyggt.

Edit: såg att du letat pappersmallar. Så glöm det jag skrev 😂
Jag har också hittat pappersmallar.
Men har inte koll nog för att veta om dom är att lita på tills det är klart, eller för sent 😆

Nu handlar det också om ett par nya 7000kr-skidor, så kör den tråkiga trygga vägen denna gång

Bindningen fanns i 2 storlekar small/Large. Jag anar att de tog fel... Blev lite bök. En del pluggade hål. XXL kompenserade till viss del. Nu var det inga splitternya 7000kr skidor, då hade jag nog agerat annorlunda.
Men generellt är det lite risky att låta XXL göra detta, det känns som att de inte alltid har koll. Man har ju sett en o annan cykel med framgaffeln monterad "bak-o-fram" som lämnat deras verkstad...
Det är ju ingen felmontering i rätt bemärkelse utan bara montering av fel bindning. ;)

Det beror ju mycket på individen i verkstan. Jag tycker man får ganska bra koll genom att snacka lite med dem, jag har sett både stolpskott och riktigt duktiga verkstadskillar på XXL. De har monterat två bindningar åt mig utan anmärkning, efter att jag först snackat med personen i fråga och fått ett gott intryck.
En stor fördel med XXL är ju att de monterar oavsett var prylarna är köpta. Vissa andra vägrar ju eller knorrar om prylarna inte är köpta hos dem, likt många LBS:er som inte fattat vart utvecklingen är på väg gör.

Själv har jag Dynastar Tempest med Tyrola 260D måste ha varit hyfsat billigt när brorsan köpte åt mig själv köpte han gamla bruna Rosingol med Tyrola bindning.

Inte nödvändigtvis "liten" peng men jag ser mig om efter nåt modernare att ersätta mina (minst) 20 år gamla Head med. Mest pist, men ibland lite annat.

Läst och sett positivt om Nordica Steadfast 85 men lyckas inte hitta skillnaden mellan varianterna som heter DC och HR (HR går att hitta lite billigare men hemsidan nämner bara DC). Nån som har koll?

Verkar generellt vara en djungel med mer eller mindre dokumenterade "snikvarianter" av diverse storsäljare hos många märken. Antar att de ofta är tänkta som hyrskidor.

/J

Inte nödvändigtvis "liten" peng men jag ser mig om efter nåt modernare att ersätta mina (minst) 20 år gamla Head med. Mest pist, men ibland lite annat.

Läst och sett positivt om Nordica Steadfast 85 men lyckas inte hitta skillnaden mellan varianterna som heter DC och HR (HR går att hitta lite billigare men hemsidan nämner bara DC). Nån som har koll?

Verkar generellt vara en djungel med mer eller mindre dokumenterade "snikvarianter" av diverse storsäljare hos många märken. Antar att de ofta är tänkta som hyrskidor.

/J
Jag har testat Steadfast DC och gillade dem skarpt. Trevlig skida i pisten hela dagen, även på em när det är uppkört. DC är en mer påkostad skida uppbyggd av fler lager än den andra varianten.

Onekligen. Vart gick resan?
Sauze d'Oulx.
Inte supermycket snö, men skall vara bättre än i många andra delar av Alperna. Gårdagens påfyllning var välkommen. Åkte bort till Sestriere idag, men drog tillbaka när dimman och de låga molnen blev för påtaglig. På torsdag blir det en tur över gränsen till Frankrike och åkning i Montgenevre.

Sauze d'Oulx.
Inte supermycket snö, men skall vara bättre än i många andra delar av Alperna. Gårdagens påfyllning var välkommen. Åkte bort till Sestriere idag, men drog tillbaka när dimman och de låga molnen blev för påtaglig. På torsdag blir det en tur över gränsen till Frankrike och åkning i Montgenevre.
Ser inte ut som åkaren är utrustad för offpiståkning, annars hade jag kunnat tipsa om att åka under gondolen..

Om ni inte redan vet det så är det förbjudet att åka offpist utan transciever, spade och sond. Polisen kollar er i backen om ni har otur, 200 eur i böter. Sen att det är dumt att inte ha det är väl en annan femma..

Bilagor

• IMG_2939.webp
    IMG_2939.webp
    199.3 KB · Besök: 67
Ser inte ut som åkaren är utrustad för offpiståkning, annars hade jag kunnat tipsa om att åka under gondolen..

Om ni inte redan vet det så är det förbjudet att åka offpist utan transciever, spade och sond. Polisen kollar er i backen om ni har otur, 200 eur i böter. Sen att det är dumt att inte ha det är väl en annan femma..
Lite därför som vi håller oss i lärkskogen. Skall mycket till för att det skall gå laviner där. Hade hyrt guide och utrustning om vi skulle ut i öppen terräng. Det var dock lite dyrt, typ 80 EUR i timmen. Hade behövt vara lite fler då för att dela på kostnaden. Det finns en del avstängda pister som säkert hade varit fina att toura till. Då skulle det tunna snötäcket inte varit lika illa.

Lite därför som vi håller oss i lärkskogen. Skall mycket till för att det skall gå laviner där. Hade hyrt guide och utrustning om vi skulle ut i öppen terräng. Det var dock lite dyrt, typ 80 EUR i timmen. Hade behövt vara lite fler då för att dela på kostnaden.
Så är det ju, men böter får ni ändå. 10m från pisten enligt polisen som kollade oss. Att hyra utrustning kostar inte mycket skulle jag tro, Såsen är överlag billigt.

Rätt otroligt att de av mina kollegor som saknade utrustning inte fick böter. Italienarna är väl inte kända för att vara överseende.. 🫣

Så är det ju, men böter får ni ändå. 10m från pisten enligt polisen som kollade oss. Att hyra utrustning kostar inte mycket skulle jag tro, Såsen är överlag billigt.

Rätt otroligt att de av mina kollegor som saknade utrustning inte fick böter. Italienarna är väl inte kända för att vara överseende.. 🫣
Det kan inte varit mer riskfyllt i skogen än i de svarta pister som de lämnat opistade efter snöfallet.
Tror de drog upp lavinfaran från 2 till 3 från i söndags.

Det kan inte varit mer riskfyllt i skogen än i de svarta pister som de lämnat opistade efter snöfallet.
Tror de drog upp lavinfaran från 2 till 3 från i söndags.
Så är det säkert, men förbudet gäller utanför. Vi åkte en lördag när det dumpat rejält över natten och då var det extremt mycket folk i offpisten, då även alla lokala var ute men då tror jag polisen var lediga, orkade nog inte jaga folk då.. 😁

Men de flesta kidsen till och med åkte ju med rygga, så jag antar locals följer reglerna när de åker offpist.

Vi åkte på höger sida av pisten före mellanavstiget på gondolen, finns ju rätt branta åk där. Då stod polisen och kollade på oss och kom sen och kontrollerade och informerade. Är väl inte omöjligt att dom väljer lite beroende på var man åker också.

Så är det säkert, men förbudet gäller utanför. Vi åkte en lördag när det dumpat rejält över natten och då var det extremt mycket folk i offpisten, då även alla lokala var ute men då tror jag polisen var lediga, orkade nog inte jaga folk då.. 😁

Men de flesta kidsen till och med åkte ju med rygga, så jag antar locals följer reglerna när de åker offpist.

Vi åkte på höger sida av pisten före mellanavstiget på gondolen, finns ju rätt branta åk där. Då stod polisen och kollade på oss och kom sen och kontrollerade och informerade. Är väl inte omöjligt att dom väljer lite beroende på var man åker också.
Ganska lite folk överhuvudtaget denna veckan, mest svenskar, italienare och britter. Nästan alla som åkt skog har varit svenskar. Italienarna och britterna håller sig i pist, men ffa i barer och restauranger.

Ganska lite folk överhuvudtaget denna veckan, mest svenskar, italienare och britter. Nästan alla som åkt skog har varit svenskar. Italienarna och britterna håller sig i pist, men ffa i barer och restauranger.
Haha, jo den känner jag igen. Jag jobbar med britter och fokus är väl inte direkt på skidåkning hos dom, varför skidresan går dit är ju för att det är bl.a. billig alkohol... :ROFLMAO:.

Finns ju en friåkarklubb lokalt i Såsen som verkar rätt stor, hade gröna klubbkläder tror jag.

Mina nya Rangers fick duktigt med stryk i Italien.

Riktigt kass bild men lagningarna syns med lite vilja, kanterna behöver lite kärlek också så jag ska låna en kantslip som man drar för hand och se hur bra det går att få till det själv. De värsta hacken filade jag bort..
IMG_3175.webp

Flyg till Turino eller Mapensa och sen ca 1,5-2 timmar beroende på vilken av byarna du vill bo i. Vi åkte till Turino och bor i Champoluc. Så rätt nära från flygplatserna.
Enkel transfer sen också eller är det taxi som gäller? Vi åkte buss från Milano nu med jobbet, tog nästan 3h. Turin hade varit mycket närmre men var dyrare att flyga till så det fick vi inte..

Andermatt var enkelt när man kan åka tåg från flygplatsen och ända fram 👍

Enkel transfer sen också eller är det taxi som gäller? Vi åkte buss från Milano nu med jobbet, tog nästan 3h. Turin hade varit mycket närmre men var dyrare att flyga till så det fick vi inte..

Andermatt var enkelt när man kan åka tåg från flygplatsen och ända fram 👍

Vi hittade flyg med någon av researrangörernas charterbolag inklusive transfer billigare än bara flyget reguljärt senast jag var nere. Kan vara värt att kolla också.

Tillbaka
Topp