[OT] Alpinskidor för liten peng?
Skistar gör rekordresultat
Skistar redovisar ett rekordresultat på 1,2 miljarder kronor under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, en ökning med 13 procent.”Det bästa…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Härligt! Bara tio kronor kvar till ATH på SKIS B-aktien.![]()
Skistar redovisar ett rekordresultat på 1,2 miljarder kronor under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, en ökning med 13 procent.”Det bästa…www.di.se
Men dom har inte råd att köpa in en telefon till deras kundtjänst ”skistarshop![]()
Skistar redovisar ett rekordresultat på 1,2 miljarder kronor under det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, en ökning med 13 procent.”Det bästa…www.di.se
Jag ska isåfall åka nivå 1 eller 2, så det blir nog inte så mycket guide och inte så mycket couloirVar också över 10 år sedan jag åkte med UCPA, men Argentiere har varit en av mina favoriter. Stora behållningen tycker jag är offpist-grupperna med bergsguide. Förr i tiden var det branta korridorer, högsta nivån av ski offpist och ski offpist randonnee, men är osäker på vilka grupper det är idag. Om man åker med bergsguide ska man inte räkna med att få en massa tekniktips.
En gammal stämningsbild från couloir E.N.S.A. (fast tidigare på säsongen).
Visa bilaga 757807
Då kanske mitt tips inte är värt så mycket.Jag ska isåfall åka nivå 1 eller 2, så det blir nog inte så mycket guide och inte så mycket couloir![]()
off-pist nivå 1 eller 2 är det jag syftar på.Åkte aldrig i nån branta korridorer grupp tyvärr men väldigt sugen. Vi körde en del sånt med en inspirerad guide i val disere ett år.
Då kanske mitt tips inte är värt så mycket.
Har bara åkt off-pist med dem.
Om man bara pratar om redan som sådan.
Gillar man lägerkänslan så är det ju gött med mat, många att snacka skidor med och lärare som hjälper dig bli bättre på skidor.
Staka?Blir väl till att staka över lilla bron och åka Väst Express för att ta sig tillbaka från Passet mot Högfjällshotellet i år.
![]()
Skidbro i Vemdalsskalet påkörd – måste rivas
En skidbro över väg 315 genom Vemdalsskalet har blivit påkörd. Vägen har därför stängts av helt och trafiken får nu ledas om. – Det är en sandbil som kört på bron, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket. Trots att vägen varit avstängd har fordon och trafikanter ändå använt...www.svt.se
Får i god tid hojta "Ur spår!!!" så det blir fritt hela vägen från backen, förbi liftköerna och upp på bron. Misstänker att det kan bli ännu trängre där nu när alla måste ta den vägen. De kanske får sätta in ersättningsbuss vid slutet av dagen.Staka?
Behövs inte om man har fart nog. Har jag hört..
Den dagen jag försökte hade min sambo brutit handleden och jag försökte komma till stugan innan hennes skotertaxi. Det gorde jag inte, men snabbt gick det iallafallFår i god tid hojta "Ur spår!!!" så det blir fritt hela vägen från backen, förbi liftköerna och upp på bron. Misstänker att det kan bli ännu trängre där nu när alla måste ta den vägen. De kanske får sätta in ersättningsbuss vid slutet av dagen.
Beror väl lite på din vikt också och åkstil men Qst är ju lekfulla och lätta. Jag köpte Ranger 90 förra året och dom är bra allround, funkade fint i alppuder också även om det inte hade gjort ont med en bredare skida då. Jag väger ca 95 i mässingen så jag vill ha en lite stabilare skida för det mesta.Har ett par pistskidor som är trivsamma för att åka barnbacken och dra någon repa i röd eller svart backe - även om de är lite veka. (Forza V40)
Eftersom större barnet nu åker lite bättre och gärna åker i skogen eller vill testa på hopp blir jag sugen på något som passar bättre för det.
Kommer som snart 40-åring realistiskt inte börja lära mig hoppa. Något enstaka parkhopp kan förekomma. Fokus ligger istället på lite små sidehits, skog, och jag lattjar gärna runt med lite switchåkning och annat knas. Åker inget jag inte kan nå från liften, och åkningen är koncentrerad till helger och lov så så värst mycket orörd snö blir det inte. Snarare uppkört…
Hovrar på köpknappen på Nordica Unleashed 98 CA eller Line Chronic 101 med lite övervikt mot den senare. Tycker att Revolt 101 verkar lite för mycket inriktad på snabb åkning och för lite twintip - annars var det där jag började…
Tips och råd?
Dålig koll på senaste Chronic tyvärr, men har åkt Line skidor i olika valörer i många år. Gillar man lekfulla skidor så brukar Line i allmänhet vara bra, finns en anledning till att mina SFB från många år tillbaka aldrig kommer säljas. Har hittills inte hittat en skida med 108mm midja som funkar lika bra att dra en butter av en knuckel hit som att surfa midjedjupt puder med :)Har ett par pistskidor som är trivsamma för att åka barnbacken och dra någon repa i röd eller svart backe - även om de är lite veka. (Forza V40)
Eftersom större barnet nu åker lite bättre och gärna åker i skogen eller vill testa på hopp blir jag sugen på något som passar bättre för det.
Kommer som snart 40-åring realistiskt inte börja lära mig hoppa. Något enstaka parkhopp kan förekomma. Fokus ligger istället på lite små sidehits, skog, och jag lattjar gärna runt med lite switchåkning och annat knas. Åker inget jag inte kan nå från liften, och åkningen är koncentrerad till helger och lov så så värst mycket orörd snö blir det inte. Snarare uppkört…
Hovrar på köpknappen på Nordica Unleashed 98 CA eller Line Chronic 101 med lite övervikt mot den senare. Tycker att Revolt 101 verkar lite för mycket inriktad på snabb åkning och för lite twintip - annars var det där jag började…
Tips och råd?
Bjursås ser intressant ut!Gesunda utanför Mora? Men status bör krog kollas, osäker på hur deras konstsnöanläggning är t.ex.
Bjursås mellan Rättvik och Falun?
Kungsberget drabbades hårt av stormen Johannes, men till sportlovet borde det väl ha ordnat upp sig.
En dagstur från Mora upp till Sälen funkar väl också, t.ex. Kläppen ska vara barnvänligt och ligger ju lite närmre än Skistars anläggningar.
Kanske kan planera som så att vi bor hos vännerna i Gävle och åker till Kungsberget från det hållet istället!Finfint i Kungsberget nu, massor ned natursnö! Några (trista) nedfarter stängda pga vindfällen men de viktigaste är öppna.
Branäs! Ja, det skulle nog passa oss. Men hur gör man med boende om man inte vill bo i stugbyn? Små B&B att leta upp? Tänker ett vi bara behöver en eller två nätter i området.Branäs mellan Karlstad och Mora är toppen för barnfamiljer! Utifrån din beskrivning/önskemål tror jag den anläggningen skulle passa er väl.
Vet inte?Blir det inte skit dyrt att köpa liftkort dagsvis kanske mest i mitt huvud.
Ändå ok diff.Vet inte?
Kollade på Orsa nu... en dag 400kr. Fyra dagar 1300kr. Så 300kr dyrare att köpa dag för dag.. Så visst, det blir lite dyrare.
Brukar finnas folk som hyr ut privat via Bokings och AirBnB runtom skidanläggningarna. Sen är det kanske så att folk vill hyra ut veckovis under högsäsong.Branäs! Ja, det skulle nog passa oss. Men hur gör man med boende om man inte vill bo i stugbyn? Små B&B att leta upp? Tänker ett vi bara behöver en eller två nätter i området.
Hovfjället är alltid bäst. Helt grymma pister och välpreparerat under de besvärligaste förhållanden, tycker jag. Mitt favoritställe.Hovfjället eller Sunne kanske som alternativ till Säfsen på vägen upp.
Sonen var i Säfsen och lade snö, så det är ordentligt gjort.![]()
Jag har varit i Branäs ett par gånger och blivit ganska besviken. De har haft dåligt före och backarna blir snabbt sönderåkta. Jag har förstått att de använder ”död snö”, alltså fjolårssnö, som underlag. Har aldrig skrapat mig så illa som i Branäs.Branäs mellan Karlstad och Mora är toppen för barnfamiljer! Utifrån din beskrivning/önskemål tror jag den anläggningen skulle passa er väl.
Järvsö lägger ju normalt en 50cm iskaka i botten, är ju enda sättet för att backarna håller över påsk.Problemet med natursnön är ju att den inte håller när plusgraderna kommer. Har man några dm konstsnö i botten är det en annan femma, men är det bara natursnö försvinner det fort. Läste nån expert som sa att 1m natursnö motsvarar ungefär 2dm konstsnö.
Och många backar i Mellansverige har ju inte haft tillräcklig kyla för att kunna göra nån konstsnö att tala om innan stormen Anna kom.
Javisst, Fritidsbanken är en fantastisk organisation. Vi lånar där till ungarna. Har dock inte lämnat något dit eftersom vi alltid hyr eller lånar själva.Lämnade precis in två par pjäxor på Fritidsbanken i Tyresö, så nu finns ännu större chans att åka alpint för en liten peng. Noterade att väldigt mycket var utlånat, så visst finns ett behov. Kanske fler som har avlagda sportprylar att bidra med?
I Branäs finns en del B&B i närheten men då blir det bil till backen varje dag. En del av charmen med Branäs är att nästan alla boenden har ski-in/out. Så då kan alla i familjen enkelt ta sig ut i backen när det passar. Och man kan enkelt laga lunch hemma i boendet.Bjursås ser intressant ut!
Någon i familjen har önskemål om Lindvallen eftersom där finns Ski-through på McD.
Kanske kan planera som så att vi bor hos vännerna i Gävle och åker till Kungsberget från det hållet istället!
Branäs! Ja, det skulle nog passa oss. Men hur gör man med boende om man inte vill bo i stugbyn? Små B&B att leta upp? Tänker ett vi bara behöver en eller två nätter i området.
Ser ju typ rätt lika ut när man kikar siffror. Och läser tester (dom få som finns på Extrem).Om du gillar Extreme, så kanske ett par Factory 112?
Sonen kommer nog ta med sina sådana med Shift 2 när han drar tillbaka till Italien på lördag.