[OT] altan, natur e komposittrall?

Jag har plockat av och fixat spruckna brädor som slarvig snickare fuckat.
Han tyckte inte heller att vi behövde olja första åren men det borde vi. Det blev stickor direkt. Vi har slipat hjälpligt och oljat flera ggr per sommar. Att det är grått gör väl inget...

Min trall, som väl rent tekniskt är hyresvärden, har snarare problemet att den verkar helt obehandlad och det växer kopiösa mängder alger på den varje vinter trots att jag skurar med såpa vår och höst.

Min trall, som väl rent tekniskt är hyresvärden, har snarare problemet att den verkar helt obehandlad och det växer kopiösa mängder alger på den varje vinter trots att jag skurar med såpa vår och höst.

Och det väcker frågan, vad är den optimala behandlingen?

Såpa och valfri träolja?

(eller ska man vaxa 😂)

Tallsåpa, trallsåpa, överfettat såpa - kärt barn har många namn - och en skurborste kommer att göra underverk.

Jag tycker att linoljesåpa rengör bra. Målartvätt(lut) fungerar snäppet bättre, men det är frätande och lite obehagligt att använda. Skyddsglasögon och rejäla gummihandskar, inga djur eller barn i närheten.

Tallsåpa, trallsåpa, överfettat såpa - kärt barn har många namn - och en skurborste kommer att göra underverk.

Någon googling senare:

Trallrent, 4 liter, 65 kr på Biltema
Trallsåpa, 2,5 liter, 399 kr på Västerbottensåpa
Trallsåpa Greenline, 2,5 liter, 179 kr på Bygghemma

Är det bara branding eller skall man börja detaljstudera innehållsförteckningarna?

Någon googling senare:

Trallrent, 4 liter, 65 kr på Biltema
Trallsåpa, 2,5 liter, 399 kr på Västerbottensåpa
Trallsåpa Greenline, 2,5 liter, 179 kr på Bygghemma

Är det bara branding eller skall man börja detaljstudera innehållsförteckningarna?
Ja, egentligen ska du det därför att det viktiga är att såpan är överfettat. Om det sen är tall- eller linoljebaserad spelar ingen roll utan såpan skall lämna en tunn fet hinna på virket vilket bara överfettat såpa gör.
Vanlig såpa typ grön- eller gulsåpa är inte överfettat utan torkar ut träet. Liksom trallrent.

Nja, stora delar är även mossa och smuts som inte går bort med altantvätt :)
Jag rättar mig. Experiment med krafttvätt i stark dosering tillsammans med en god portion kraft fick faktiskt loss mer än jag trodde.

IMG_8417.webp

Jag ser mig inte göra detta över 80m2 utan att ådra mig slitageskador i skrubbmusklerna, så det blir att ta in offerter från altantvättsentreprenörer.

Jag vet inte, känns ju väldigt svårt för borstarna att nå ner i fårorna om man drar på tvären?

Var i kontakt med ett bolag i branschen, maskinen de använder har tydligen två borstar som skrubbar i cirklar åt varsitt håll 🤷
Addendum: bolaget vill ha 5600:- efter rot för att dra hela däcket, samt efterbehandla med linolja. Sett till ansträngningen det tog mig att skrubba den lilla biten i tidigare bild blir jag lite sugen på att anlita dem och hålla tummarna att det blir fint nog att köra några år till. Och blir det istället att lägga helt ny trall så försvinner nog den där tvättfakturan nånstans i den mentala bokföringen efter någon veckas svordomar..

Addendum: bolaget vill ha 5600:- efter rot för att dra hela däcket, samt efterbehandla med linolja. Sett till ansträngningen det tog mig att skrubba den lilla biten i tidigare bild blir jag lite sugen på att anlita dem och hålla tummarna att det blir fint nog att köra några år till. Och blir det istället att lägga helt ny trall så försvinner nog den där tvättfakturan nånstans i den mentala bokföringen efter någon veckas svordomar..
Skönt att ha ett pris på vad jag sparar när jag vår och höst kör de 70 kvm trall för hand på knä med såpa 😁
Blir så dålig kraft med skaftet.. fast Biltemas såna där mjuka borste är mycket bättre till det där.

om man är in i helvete snål....undrar om man testar att vända trallen. Jag har som sagt att haft av några brädor och fixat till.....

Är det avhandlat vilket håll trallen ska läggas i tråden ? Happys experter brukar ha exelark över många år av studier vilket som är bäst ?
"Ledsen " så vattnet rinner av och inte så kanterna sticker upp ..
Eller
"Glad" så kärnvirket kommer uppåt samt att trallen är fuktigare på undersidan än i solen så vattnet rinner av ändå ..

Själv kör jag glad enl svenskt trä.
Trallen brukar även va så staplad på brädgårn..

Senast ändrad:
Nåja, så står det väl ändå inte?
Trallen ska i första hand läggas med den finare sidan uppåt.

Så har jag alltid lagt.
Ja, under regniga perioder blir vissa brädor något konkava och har vatten stående några timmar längre än de andra. Har aldrig upplevt det som ett problem.

Senast ändrad:
Nåja, så står det väl ändå inte?

Nästan väl , jag skrev inlägget först och leta upp länken i efterhand .
Trallen brukar iofs även va finare på kärnsidan .. Och eftersom det är mer diffust vilken sida som är finast är det lättare att ta en diskussion med en kund som har åsikter om fula kvistar mm ..
Men det händer att även jag vänder eller byter ut enstaka brädor .[
QUOTE="SIE, post: 4604476, member: 50905"]
Jag tror att åsikterna kan gå isär vad säger kant-till-kant-måtten, alltså avstånd mellan nylagd trall.
[/QUOTE]

Tänker du på svenskt trä rekommendationer 6mm/120mm eller bara rent generellt?
Lärt mig med åren att lägga för tätt så trallen går ihop i blöta perioder är inge vidare för att få trallen att hålla över tid iaf.

Jag tror att åsikterna kan gå isär vad säger kant-till-kant-måtten, alltså avstånd mellan nylagd trall.
Säkert!

Jag köper billigaste trallen (alltså billigaste i den dimensionen jag bygger med, i stort sett uteslutande Bauhaus o Byggmax) nästan alltid under "byggsäsong" vilket innebär plaskblöt nytryckt trall där skruvskallen trycker ut vätska.

Lägger dikt an med 1-3mm glipa när det krävs för att kompensera för något avvikande mått.

om man är in i helvete snål....undrar om man testar att vända trallen. Jag har som sagt att haft av några brädor och fixat till.....
Jag vände trallen på däcket i gamla huset. Men det var sibirisk lärk som fähunden som byggde däcket hade lagt på icke-impregnerat gran och skruvat med för kort fosforiserad skruv....
Trallen var som ny 10-12 år senarevilket man inte kunde säga om syllen.

Är det avhandlat vilket håll trallen ska läggas i tråden ? Happys experter brukar ha exelark över många år av studier vilket som är bäst ?
Eller
"Glad" så kärnvirket kommer uppåt samt att trallen är fuktigare på undersidan än i solen så vattnet rinner av ändå ..

Min trall är monterad enligt principen ”vi kastar ut den och ser hur det blir”.
Det växer avsevärt mycket mer alger på ”glad” än ”ledsen” eftersom vattnet blir kvar där.

Eller

Finaste sidan upp körde jag med när jag byggde i våras. Sen fick man ju anpassa sig lite till hur de var sneda och vinda med, trots att jag valde noga i Byggmax-travarna så var det långt från perfekt. Men billigt :-) (rensade hängrännan innan jag åkte hem med..)

Tog två helger inkl räkna, konstruera i huvudet, åka och handla två gånger och bära allt virke ett par hundra meter. Det sistnämnda var nog det jobbigaste faktiskt.

Spännande att se nästa gång vi kommer dit hur den ser ut, nu har det stått en hel höst, vinter och snart vår..

20240608_112948 (1).webp

Man får hoppas att nån räknat på det. Det är ett för endamålet utvecklat verktyg. Så vitt jag kan bedöma fungerar det bra. Det är inte som att jag kör på med högtrycksmunstycket....
Vi har en sådan. Gjort underverk på vår altan. Blöter altanen rejält. Sista blötan med såpavatten. Kör sedan med ett hyfsat tryck mot altanen. Den skall inte bara dansa på ytan utan jobba rejält. Är man inte lätt trött i armarna efter har man inte tryckt tillräckligt. Efter kör jag efterbehandling med ogräsätttika för att döda ev kvarvarande alger.

Funkar bra på normalsmutsiga brädor som t ex 2 från vänster. Dock hade det behövts en del vikt för att få bort det mest ingrodda (bräda 3), jag är inte säker på att motorn gillade att köra med så mycket motstånd jämfört med vad den är van vid (lite grässtrån), och jag vill inte riskera behöva köpa en ny gräsklippare för 3500.

IMG_8434.webp

Får se imorrn när det torkat hur bra det bet. Det är bara vinterns alger. Men att taket är skålat så att det större delen av vintern när det är blött står ett par cm vatten direkt under trallen hjälper knappast.

Det blev ett grönt slemmigt klet när jag skrubbade. En mix av alger och träfiber antar jag. Mums.

Bara 2/3 kvar sen.

IMG_0321.webp

Får se imorrn när det torkat hur bra det bet. Det är bara vinterns alger. Men att taket är skålat så att det större delen av vintern när det är blött står ett par cm vatten direkt under trallen hjälper knappast.

Det blev ett grönt slemmigt klet när jag skrubbade. En mix av alger och träfiber antar jag. Mums.

Bara 2/3 kvar sen.

Visa bilaga 757111
Blev helt OK ändå. Brunsåpa och borste.

Körde 1/3 till idag så bara 25 kvm kvar där alla möblerna står staplade sen.

IMG_0327.webp

Jag gör det lätt för mig själv, kör en vanlig högtryckstvätt med altanrengöringsmojäng. Först en omgång med lågt tryck och såpa som rengöringsmedel och därefter med tryck.
Men först i april när solen biter och man kan sitta ute efter väl förrättat värv och njuta en liten pilsner medan trallen torkar.

Jag gör det lätt för mig själv, kör en vanlig högtryckstvätt med altanrengöringsmojäng. Först en omgång med lågt tryck och såpa som rengöringsmedel och därefter med tryck.
Men först i april när solen biter och man kan sitta ute efter väl förrättat värv och njuta en liten pilsner medan trallen torkar.
Jag kombinerade nytta med nöje och drack min pilsner först medan såpan verkade och sedan när jag stod med slangen och spolade rent.

Det var lätt så varmt att man hade kunnat sitta där idag om jag hade börjat lite tidigare än halv fem med det hela.

Jag bor också i lägenhet så har inte riktigt behov av en högtryckstvätt totalt sett ..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp