[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC

Kommer hem till två små pölar, båda benen har spontantömt sig... Blir en ny erfarenhet att meka uppochner-gaffel.

Gaffelfix klart sen en tid. Kul mek! Dryg 5-hunka för nya packboxar och olja, plus verktyg för några hundra från Kina. Monteringsverktyg för packbox kan rekommenderas, smidigt. Nu täta och fina ben :)

mek.webp

Köpte en pendlare, SilverWing från 2004. Otroligt praktisk! Går att storhandla med, smiter förbi köer, drar 0,5l/mil, helförsäkring 2000kr/år, man sitter torr i regn (nästan), toppar 180 kmh, otroligt ful och ska vara skottsäker kvalitetsmässigt enligt myten. Sjukt bra pendlingsfordon och lite roligare än jag väntat mig!

Bilagor

• IMG_6389.webp
    IMG_6389.webp
    585.4 KB · Besök: 79
Köpte en pendlare, SilverWing från 2004. Otroligt praktisk! Går att storhandla med, smiter förbi köer, drar 0,5l/mil, helförsäkring 2000kr/år, man sitter torr i regn (nästan), toppar 180 kmh, otroligt ful och ska vara skottsäker kvalitetsmässigt enligt myten. Sjukt bra pendlingsfordon och lite roligare än jag väntat mig!
Ser inget cykelställ 🤔

Jag tror våra definitioner av "storhandla" skiljer sig åt 😋 Ful kan jag hålla med om 😆

Säkert en finfin pendlare. 🙂

Men tycker fortfarande att modellnamnet är konstigt. Silver Wing är för mig och många andra en GL500/GL650, den där guldvinge-lillbrorsan baserad på CX.

CBG-Archive-Feature-Jan-2016-p106t.webp

Säkert en finfin pendlare. 🙂

Men tycker fortfarande att modellnamnet är konstigt. Silver Wing är för mig och många andra en GL500/GL650, den där guldvinge-lillbrorsan baserad på CX.

Visa bilaga 794171
Jo, men det är ju ett vanligt fenomen i fordonsvärlden. Man tar ett gammalt namn och sätter på en ny modell som inte alls måste vara särskilt lik. I SilverWing-fallet lät man det ju gå nästan 20 år och man satte namnet på ett fordon med samma antal cylindrar, typ samma effekt och vikt, stor kåpa osv. Ganska likt på sätt och vis. Jämför tex en Ford Capri från 70-talet med dagens Capri baserad på elbil från VW, betydligt färre likheter mellan dem…

Vi hade som n0lleuppdrag när jag började på KTH i tidernas begynnelse (förra årtusendet liksom) att samla in namnunderskrifter för detta. Vi fick på något magiskt sätt Christer Pettersson att skriva under även om det var lite motvilligt. Han hade någon form av instinkt att inte skriva under saker tydligen.

Vi hade som n0lleuppdrag när jag började på KTH i tidernas begynnelse (förra årtusendet liksom) att samla in namnunderskrifter för detta. Vi fick på något magiskt sätt Christer Pettersson att skriva under även om det var lite motvilligt. Han hade någon form av instinkt att inte skriva under saker tydligen.
Kult! CrilleP. Fångade ni honom i Sollentuna centrum? Och när sjöng man den här senast?

Tjugotre är Bäska droppar, bomfaderi, faderaderalla,
skänker liv åt döda kroppar, bomfaderi, faderallanlej.
Slå en sup i död mans kropp, bomfaderi, faderallanlej,
Hugg i!
så vacklar han ur graven opp, bomfaderi, faderallanlej.

Jesus visste att de döda, bomfaderi, faderaderalla,
kunde väckas utan möda, bomfaderi, faderallanlej.
Bäska droppar nyttja' han, bomfaderi, faderallanlej,
Hugg i!
och Lazarus spratt till minsann, bomfaderi, faderallanlej.

Kult! CrilleP. Fångade ni honom i Sollentuna centrum? Och när sjöng man den här senast?

Tjugotre är Bäska droppar, bomfaderi, faderaderalla,
skänker liv åt döda kroppar, bomfaderi, faderallanlej.
Slå en sup i död mans kropp, bomfaderi, faderallanlej,
Hugg i!
så vacklar han ur graven opp, bomfaderi, faderallanlej.

Jesus visste att de döda, bomfaderi, faderaderalla,
kunde väckas utan möda, bomfaderi, faderallanlej.
Bäska droppar nyttja' han, bomfaderi, faderallanlej,
Hugg i!
och Lazarus spratt till minsann, bomfaderi, faderallanlej.
Japp, Sollentuna. Den där sjöng jag i våras när jag var chaffis åt svarfarsan på fest :)

Bytte SilverWingen mot en VFR 800 VTEC. Tänkte ha nåt praktiskt men ändå liiite roligt. Blev dock för
Mycket av kompromiss även om den funkade på nån bandag och motorn var rätt rolig vid 7000 varv när alla ventiler aktiverades. Lite turboeffektskänsla!
Sålde den, gick tillbaka till scooter, dock ingen bjässe utan en 400 cc - det är ju så sjukt praktiskt att pendla med! Faktiskt hyfsat kul också.
Det blev en Ferrari.
IMG_7830.webp

För ren nöjesåkning så duger MiniGP utmärkt, känner inte behov av sporthoj på gata längre så jag sålde tvåtaktaren och har beställt en VMC. Kostar som en halvdan postordercykel (ca 30 0000kr alltså).
IMG_7841.webp

Jag kör hoj! Eller just nu gör jag inte det då jag insåg att jag körde för lite och när jag körde blev det ungefär samma tur varje gång. Då var det en KTM RC8R som jag styrde runt med.

Men!
Jag håller faktiskt på och (förhoppningsvis) slutför ett härligt projekt nu som ska ta mig ut på vägarna med hoj igen, en CB500 -1972 som jag krängt i en lite större motor i samt gått igenom rent allmänt. Egentligen är det väl inte mycket som inte gjorts. Allt från ny lack till förgasarrengöring. Det som återstår just nu är genomgång av bromsoket fram, montera dyna och bakskärm samt montera blinkers. Plus säkert hundraåttiosju andra saker 😂

Jag kör hoj! Eller just nu gör jag inte det då jag insåg att jag körde för lite och när jag körde blev det ungefär samma tur varje gång. Då var det en KTM RC8R som jag styrde runt med.

Men!
Jag håller faktiskt på och (förhoppningsvis) slutför ett härligt projekt nu som ska ta mig ut på vägarna med hoj igen, en CB500 -1972 som jag krängt i en lite större motor i samt gått igenom rent allmänt. Egentligen är det väl inte mycket som inte gjorts. Allt från ny lack till förgasarrengöring. Det som återstår just nu är genomgång av bromsoket fram, montera dyna och bakskärm samt montera blinkers. Plus säkert hundraåttiosju andra saker 😂
Bild på bygget tack!

Var det någon här som körde Mälaren runt i helgen?
Nä, stod i en backe på söder på kvällen och tittade på smurfar (männsikor i blå tröjor).
Sen är jag lite generellt fundersam om jag skulle uppskatta eventet (och min viffer är dålig på att hantera låg fart länge värmemässigt :))
Kort sagt, är det kul att krypköra 35 mil eller vad det blir runt sjön?

Nä, stod i en backe på söder på kvällen och tittade på smurfar (männsikor i blå tröjor).
Sen är jag lite generellt fundersam om jag skulle uppskatta eventet (och min viffer är dålig på att hantera låg fart länge värmemässigt :))
Nej, det är inte kul. En kompis beskriver Mälaren runt som "Sveriges längsta trafikkö" och det är ganska träffsäkert.
När jag var mer intresserad åkte jag oftast till Gröndal eller Kvicksund och hängde där ett tag och kollade på hojar. Något år har jag åkt med i ledet några mil, men det blir snabbt ganska tråkigt.

Med allt detta sagt så uppskattar jag att evenemanget arrangeras och jag är glad att så många har mer tålamod än jag för jag är rätt säker på att det gör mycket för kollektivet.

Kort svar, nja, ibland rullar det på helt ok, absolut inte bara en lång kö. Fin körning förbi Bornsjön tex. Men en del stillastående i solsken och orenade mc-avgaser, tex genom Södertälje. Jag skulle inte göra det på min luftkylda bmw och jag är inte säker på att man behöver göra om det men kul att ha testat. Tidigare har jag bara åkt till starten och kollat hojmängden och snackat lite i stånden nere vid pampas. Trevligt! Jag körde på en liten honda cb300r, 31 hk och under 140 kg, perfekt för ändamålet! :)

Finns det någon fientlighet längs vägarna mellan riskokare och ”hd” folk?
Nedslående blickar, kommentarer om omanlighet mm.
Hälsar alla på alla, trots olika hojar och isåfall vad är det för fel på mc-folk?

Hälsar alla på alla, trots olika hojar och isåfall vad är det för fel på mc-folk?
De flesta hälsar, klart fler än cyklister i Sthlm. Körde till Skåne och tillbaka för några veckor sen och det hälsas generellt, några undantag.
Själv hälsar jag, ibland missar jag för att man håller på med något annat (typ hålla koll på vad alla bilister sysslar med)

Jag har senaste åren haft: japansk sporthoj, brittisk sport/nakenhoj, scooter, österrikisk sporthoj och japanska touring/pendlarhoj.
Nakenhoj hälsar de flesta på. Scooter hälsar de flesta inte på. Sporthojsförare hälsar på sporthojsförare. Touring/pendlare är lite blandat.
Sen kan jag känna att det blir ett väldigt viftande ibland, jag hälsar alltid på andra på mindre vägar men om det är en massa trafik och hojar överallt ids jag inte riktigt.

Min upplevelse är att alla hälsar på alla, men en större andel glidarhojar som inte hälsar. Överlag god stämning i hojvärlden. Vi är ju mest gubbar som inte har så mycket att bevisa… :) (1990 var snittåldern för mc-ägare 34, nu är den 55)

Min upplevelse är att alla hälsar på alla, men en större andel glidarhojar som inte hälsar. Överlag god stämning i hojvärlden. Vi är ju mest gubbar som inte har så mycket att bevisa… :) (1990 var snittåldern för mc-ägare 34, nu är den 55)
Det släpar ändå lite, icke linjärt förhållande, vore värre om det var exponentiellt.

Upplever ingen fientlighet mellan hojtyper. Jag tror att de flesta inser att även om man åker sporthoj idag så kan man sitta på en Harley nästa sommar. Jag har t.ex. en svåger som kört Harleys hela sitt liv, men för ett par år sedan köpte han en sporthoj som komplement. Jag har även varit på långturer med vänner där vi haft både nakenhoj, adventurehojar, sporthojar och ett par Harleys i sällskapet.

Sedan finns det såklart alltid de som har åsikter om andra personers preferenser, men den typen av tragiska människor finns nog i alla delar av samhället.

I början på maj bytte jag till slut min BMW F850 GSA från 2019 med en bit över 12000 mil på mätaren till en R1300GSA. Den ska in på sin första 1000-milaservice nu :geek:

Visa bilaga 848124

Tog den här pärlan till jobbet idag. Med 125cc, 8 hk och trestegad automatlåda är den kanske inget fartmonster men det är få hojar som får mig på så gott humör.
Den ser härlig ut! Vad är det för något?

Hade en kort period med att köra snabba motorcyklar men intresset dog ut. Någon stal min hoj och jag köpte lägenhet istället. Misstänker fortfarande morsan att ha arrangerat stölden, men om så är fallet är jag ändå tacksam givet att det tvingade fram kloks beslut.

Hur som helst, en sån där ser ju väldigt trevlig ut! Genom åren har jag sett någon glida förbi på en gammal Vespa från 70-talet och det ser på många vis härligt ut. Jag skulle kunna tänka mig något smidigt och lätt, praktiskt och funktionellt, som man kunde använda till allt som lastcykeln blir liiite för jobbigt för. Typ som att hämta en liten grej på andra sidan stan men man är för trött för att ta cykeln och det är inte rimligt att förflytta en människa i en två ton tung bil liksom. Då skulle jag vilja ha något sådant där!

Antar att en Vespa är italiensk och att en Suzuki är mer driftsäker? Antar också att man inte behöver tusen specialverktyg och att man kanske kan greja med mycket själv?

Den ser härlig ut! Vad är det för något?

Hade en kort period med att köra snabba motorcyklar men intresset dog ut. Någon stal min hoj och jag köpte lägenhet istället. Misstänker fortfarande morsan att ha arrangerat stölden, men om så är fallet är jag ändå tacksam givet att det tvingade fram kloks beslut.

Hur som helst, en sån där ser ju väldigt trevlig ut! Genom åren har jag sett någon glida förbi på en gammal Vespa från 70-talet och det ser på många vis härligt ut. Jag skulle kunna tänka mig något smidigt och lätt, praktiskt och funktionellt, som man kunde använda till allt som lastcykeln blir liiite för jobbigt för. Typ som att hämta en liten grej på andra sidan stan men man är för trött för att ta cykeln och det är inte rimligt att förflytta en människa i en två ton tung bil liksom. Då skulle jag vilja ha något sådant där!

Antar att en Vespa är italiensk och att en Suzuki är mer driftsäker? Antar också att man inte behöver tusen specialverktyg och att man kanske kan greja med mycket själv?
en japansk scooter på 125-200 kubik - finns en uppsjö - måste vara bland det smartaste fordon man kan tänka sig. Smidigt, nästan gratis försäkring, går att få med matlådor, nån matkasse osv. Skapligt väderskydd. Finns en massa vettiga exemplar från 15000kr.
Vill man gå billigt så är Kymco från Taiwan rätt ok sägs det. Nästan gratis som beggade!

en japansk scooter på 125-200 kubik - finns en uppsjö - måste vara bland det smartaste fordon man kan tänka sig. Smidigt, nästan gratis försäkring, går att få med matlådor, nån matkasse osv. Skapligt väderskydd. Finns en massa vettiga exemplar från 15000kr.
Vill man gå billigt så är Kymco från Taiwan rätt ok sägs det. Nästan gratis som beggade!
Instämmer! Jag har väl inget egentligt behov av en men har många gånger tänkt tanken att en scooter med typ 150 kubik vore ett fantastiskt köp.

Tillbaka
Topp