[OT] Är någon av högtalarna med Bluetooth hos Clas Ohlsson prisvärd?

De har ju högtalare i spannet 99kr till 5995kr... Själv är jag nöjd med jbl charge2 för portabelt ljud. Men den är köpt på Media markt...

Bluetooth är så bökigt jämfört med chromecast audio bara.

Nä, men för hemmabruk är det bara fördelar med att bitströmmen inte tar omvägen runt telefonen och blir beroende av att den är max 10 meter från högtalaren.

Jag har den lilla kubiska Allike-högtalaren på cykeln. Förvånansvärt bra ljud för pris och storlek, mycket bättre än en hel del blipp-bloppande prylar för samma pris. Håller ca 24h per laddning. Inte helt vattentät.

Hatar dom här "intelligenta" reklammotorerna. Klickade på några länkar i tråden och vips har jag reklam för högtalare från netonnet på HappyRide. Storebror ser dig är väl en sak, men att giriga släktingen ser dig gillar jag inte.

me.I.am sa:
Hatar dom här "intelligenta" reklammotorerna. Klickade på några länkar i tråden och vips har jag reklam för högtalare från netonnet på HappyRide. Storebror ser dig är väl en sak, men att giriga släktingen ser dig gillar jag inte.

http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val

Här kan man iaf lite hjälpligt styra intressebaserad reklam.
Edit to add:
Utdrag från ovan nämnda sida:
"Om du väljer att avaktivera intressebaserad annonsering betyder det inte att du inte kommer att se annonser på Internet längre. Det betyder bara att de annonser som visas på webbplatserna kanske inte är anpassade efter dina intressen eller inställningarna i din webbläsare. Om du avaktiverar intressebaserad annonsering påverkar det inte andra tjänster som använder cookie-teknologi, till exempel e-post, inköpskorgar och fotouppladdning. De webbplatser du besöker kan fortsätta samla in uppgifter för andra ändamål."

Senast ändrad:
vad skulle skillnaden vara mellan en datorhögtalare och en vanlig högtalare? Finns olika kvaliteter. Som också indikeras av priset. Vad du är nöjd med för ljud kan bara du veta, och vilken prislapp du tycker passar till det ljudet.

och som ngn säger ovan, det är fint om man inte bara är hänvisad till bluetooth för uppkopplingen. De har såna på clas ohlson också. (dock tror jag inte ngn har inbyggd chromecast?)

Jag jämförde dem med billiga datorhögtalare. Ni vet...skrot. såna som kommer med ett datorpaket som låder som en skokartong.

Vad är grejen med chromecast...att man kan spela upp i tvn från telefon? Det behöver jag inte för jag har en smart-tv. Vad jag vill ha - kanske - är en högtalare att ha med sig när man vaxar bilen, cyklar i förrådet eller dricker vin i växthuset. Jag kräver ingen enorm ljudupplevelse men heller ingen skolåda som sagt.

Jag har en hyfsad stereo men att koppla ipad eller telefon till den via sladd känns lite bökigt. Dessutom får man ju ingen effekt ur telefonen.

Jag är noll insatt som ni märker.

jomper sa:

Hur funkar chromecast då?
Köpte bt högtalare åt flickan men hon kör hellre sladd för att bt drar ur nallen. En bose soundlink 3 som iofs låter bra o känns rejäl, men jag hade nog väntat mig mer (välljud).

litet beside the point eftersom du skall kånka runt på apparaten, men denna är väldigt prisvärd tycker jag, om man som jag behöver en spotify burk (behöver dock wifi och är gjord för stationär placering). MYCKET billigare än Sonos, och kanske inte lika bra ljud heller (om man nu tycker sonos är det shit eller bara vill ha litet musikunderhållning - jag lyssnar inte så att jag märker skillnaden)
http://www.clasohlson.com/se/Spotify-högtalare-Philips-SW750M/38-6914
(800 spänn för en multiroom högtalare med ganska bra ljud!!!!!!!!!!!!!!!!!)

min fru kom hem hem med nåt sånt här från clas ohlson, som hon är jättenöjd med:
http://www.clasohlson.com/se/Högtalare-Exibel-BNX-100/38-6804

Så kan hon lyssna på musik eller radio när hon yogar, stryker eller vad det kan vara. Testade den idag när jag höll på och fixade i badrummet, och det var helt OK - men inte väldigt mycket ljud som kom ut - räckte för mig dock, hade jag dunkat på hade jag nog haft hörlurar i alla fall.

Vernersson sa:
me.I.am sa:

http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val

Här kan man iaf lite hjälpligt styra intressebaserad reklam.
...

Ok, kan vara bra att veta. Det är ju redan så att allt registreras, det är just känslan när övervakningen syns så tydligt. Samt att någon tjänar pengar på att registrera mina vanor stör mig väldigt mycket.

OnT:
TS, du har inte skrivit så mycket om dina premisser. Själv är jag ganska kräsen vad gäller musik, men det är väldigt individuellt, någon annan "kräsen" skulle förmodligen tycka att min smak är vulgo. Här är lite vad jag går efter:

BT. Har blivit bättre, men se till att högtalarna har senaste protokoll, tyvärr kan jag inte benämningar så bra, vet bara att jag tycker "enklare" BT låter kass, speciellt basen. Men det finns säkert andra med koll på sånt.

För min del beror det mycket på vilken musik jag lyssnar på för vilka högtalare som låter bra. Modern musik kräver inte så mycket av mellanregister, så det funkar på lite billigare, bara där är bas. Äldre kräver mellanregister och även en bas som låter lite, inte bara känns, men då börjar det kosta en del.

Var runt lite i höstas och kollade lite högtalare, var nära att köpa Audio Pro T3
http://www.elgiganten.se/product/lj...ONT3GY/audio-pro-addon-t3-aktiv-hogtalare-gra
användningsområde ungefär som det du skrev. Hyfsat ljud relativt pris/mobilitet.
En annan som jag blev lite imponerad av med tanke på storleken var Bose SoundLink Mini II
http://www.elgiganten.se/product/lj...ose-soundlink-mini-ii-bluetooth-hogtalare-gra
men den blir lite skränig på lite högre volym. Typ som lätt högtalare att ha med om man ska tälta skulle den funka bra.

Jag slog till på ett par Audio Pro T14, kostade 2k på mellandagsrean, annars 4k. Dom låter hyfsat, mellanregistret imponerar inte men helt ok. Men då är det inte så mobilt längre.

Smakar det så kostar det. Visst skulle man kunna göra något fynd, men är väldigt tveksam till små högtalare < 2k. Lite större högtalare känns det som att man får upp mot 4k för hyfsat ljud. Vill man mest ha något i bakgrunden utan att lyssna så aktivt så funkar det självklart med billigare/enklare.

Clas Ohlsons filosofi är ju att sälja ok grejer till riktigt bra pris. Svaret måste då bli att alla högtalarna är prisvärda.

Frågan handlar väl mer om på vilken kvalitets- och prisnivå man vill lägga sig.

Senast ändrad:
Mr Orange sa:
jomper sa:
Jaså? Så Cc-donglar har inbyggt batteri samt klarar sig utan externt wifi numera menar du?

Kan såhär i efterhand hålla med. Körde länge BT till gamla stereon och det var väl bra, men jag fick inte ta in mobilen till köket för då hackade musiken, och när jag spelade från snik-paden så fick jag inte ens gå till fel sida vardagsrummet. Som "tur" var pajade stereon och tvingade fram lite nya lösningar.

Köpte nya högtalare (Argon Octave 4a) med inbyggt aptX-BT och då var det kul för man kunde byta låt på Spotify på mobilen via fjärren till högtalarna. Men räckvidden var fortfarande dålig. Och det gick bara att paira med en device men vi "behövde" växla mellan tre.

Köpte sen en Chromecast Audio och hurra vad bra det blev. Den spelar själv när det är startat, jag kan gå hemifrån och de som är kvar hemma kan fortsätta styra med någon annan pad eller mobil, inga räckviddsproblem, alla kan styra samtidigt och måste inte slåss om BT-anslutningen. Dessutom optisk anslutning till högtalarna.

Jämför vi inte äpplen och päron nu? CC Audio är säkert sketabra för fast installation i hemmet. BT-högtalare är å andra sidan sketabra på stranden, uteplatsen, hotellrummet, osv...

Btw, köpte första gen CC för att koppla in i min pico-projektor. Komplett presentationssystem under kilot att ta med på möten var tanken. Telefonen skulle agera hotspot åt CC och streaming via telefonens 4G borde ju funka, eller hur?? Nädå, CC-dongeln krävde externt WiFi och USB-porten på projektorn orkade inte driva CC-dongeln...

Tillbaka
Topp