[OT] Astra Zeneca. 1200 jobb betyder ingenting?

Maxmix

Ny medlem
3800 Saab automobileanställda förlorar jobbet. - En massa skriverier under lång tid.

1200 forskare på Astrazeneca förlorar jobbet - liten notis i botten av tidningen.

Varför sådan skillnad?

Saabs anställda går inte riktigt att jämföra med Astraz, när de på Aztra hittar läkemedel så spelar folk på banden i Saabs fabriker banjo. När de inte kan spela banjo kontaktar de aftonhoran som gör en snyftannons. När folk på Aztra förlorar jobbet så löser de problemet själva, som chefer.

Afrosvensk skrev:
-------------------------------------------------------
> Saabs anställda går inte riktigt att jämföra
> med Astraz, när de på Aztra hittar läkemedel
> så spelar folk på banden i Saabs fabriker banjo.
> När de inte kan spela banjo kontaktar de
> aftonhoran som gör en snyftannons. När folk på
> Aztra förlorar jobbet så löser de problemet
> själva, som chefer.

Tack. Då kan vi stänga tråden!

Jag tror att mediciner inte är statussymboler och kukförlängare på samma sätt som bilar är. Kan ha nåt med saken att göra.

Afrosvensk skrev:
> Saabs anställda går inte riktigt att jämföra
> med Astraz, när de på Aztra hittar läkemedel
> så spelar folk på banden i Saabs fabriker banjo.
> När de inte kan spela banjo kontaktar de
> aftonhoran som gör en snyftannons. När folk på
> Aztra förlorar jobbet så löser de problemet
> själva, som chefer.

+1!

Kan ju vara värt i sammanhanget att notera att Saabs ingenjörer inte har gjort mycket väsen av sig i förhållande till monteringspersonalen De vet väl att de kan hitta andra jobb, typ på Volvo.

Kanske är något liknande om det nu är akademisk personal, forskare eller ekonomer eller hur fördelningen nu ser ut, de gör sig av med. De ser större möjligheter att hitta nya jobb och då gnälls det inte lika mycket.

Är man fabriksarbetare och inte vill flytta från Trollhättan ser det väl vad jag förstått ganska brunt ut.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Kan ju vara värt i sammanhanget att notera att
> Saabs ingenjörer inte har gjort mycket väsen av
> sig i förhållande till monteringspersonalen De
> vet väl att de kan hitta andra jobb, typ på
> Volvo.
>
> Kanske är något liknande om det nu är akademisk
> personal, forskare eller ekonomer eller hur
> fördelningen nu ser ut, de gör sig av med. De
> ser större möjligheter att hitta nya jobb och
> då gnälls det inte lika mycket.
>
> Är man fabriksarbetare och inte vill flytta från
> Trollhättan ser det väl vad jag förstått
> ganska brunt ut.

+1

Dom viktigaste jobben är ju inom byggbranschen (ROT), hushållsnära tjänster (RUT) eller restaurangbranschen.

På individnivå är detta alltid mycket trist, men det handlar inte bara om att förlora "jobbet".
Många av de som sägs upp på Astra Zeneca lär ha forskat i åratal inom ett område där de lagt ner mycket av sin arbetstid och professionella själ, och nu rycks detta undan i ett slag.

Jag har tidigare arbetat på just Astra ett antal år, och minns mycket väl när ett läkemedel (som skulle bli nästa stora världsprodukt) just lanserats globalt. Men på bara ett ögonblick fick det dras in i hela världen inom några timmar (det var visst några råttor som fått spatt av vissa biverkningar). Inga glada miner från de som forskat kanske 15-20 år på just den substansen.

Men v g jobb lär nog många av Astras forskare vara tillräckligt attraktiva för att få nya bra jobb, dock på annan ort, och inte osannolikt i något annat land.
Så även om detta självklart är ett problem för Astra Zeneca och de pesoner som blir uppsagda, så är det nog minst lika mycket ett problem för Sverige och inte minst Södertälje som ort.

Men jag håller med geologen här, ett bilmärke, t ex SAAB, är nog ett varumärke som är mer macho, och det är väl ingen slump att i Södertälje sponsras det "tuffa" hockeylaget av Scania, medans det "mjukare" basketlaget sponsras av Astra (brukade vara så i ala fall under många år).

Detta är sviten av att alla fina solida Svenska företag för ca 10 år sedan inte skulle överleva utan sammanslagningar med större/lika stora läkemedlsföretag. I Astras fall har Zeneca plockat ut alla godbitar ur företaget för att lämna ett skal kvar. Detta gäller flera stora fina Svenska företag. Först flyttas HK, sen görs bonusar och belönings system om, sen flyttas nyckelpossitioner utmomlands etc etc. Det är så jäla synd att man inte har mer stake i Sverige och säger ifrån och vågar klara sig själv. Detta är ren och skär slakt. Lider med alla anställda som har familjer hem och liv som nu får bita rejält i kudden. GM slakt av Saab är också ett tydligt exempel.

Jag såg vad som skulle komma och hoppa av tåget för 5 år sedan.

Astra var unikt i sitt bonus system innan Zenecas tid. Då fick alla lika stor del av kakan. Från Moberg till städerskan. Det var tider det........

Just i det här fallet tror jag förlusten är större för Sverige än för de anställda. De är forskare med massor av kunskap och erfarenhet, en hel del av dem kommer försvinna utomlands.

Men jag håller med Patrik. Det finns några få företag som går mot strömmen men det är ofta företag som antingen inte är börsnoterade eller där majoriteten av aktierna ägs av grundarfamiljen. De drivs mer långsiktigt..

Inte heller kul för folk som utbildat sig inom ämnet att ha alla dessa erfarna forskare att konkurrera med. Astra har inte gjort mycket annat än att omstrukturera de senaste åren. Kan tänka mig att en och annan hög chef känt sig handlingskraftig men tyvärr har nog mycket tid gått åt till annat än forskning.

Den här soppan gör att jag inte kan köpa en ny cykel i år. DET är katastrof! Jag undrar bara hur länge man får stanna kvar (hur många löner till blir det?)

mikko skrev:
> Den här soppan gör att jag inte kan köpa en ny
> cykel i år. DET är katastrof! Jag undrar bara
> hur länge man får stanna kvar (hur många löner
> till blir det?)

Miniminivån är väl reglerad i lagen. Det där är ju ett stort varsel så det borde vara minst ett halvår?

Man kan också jämföra med skriverierna i pressen när Ericsson halverade sin personal
i början av 2000-talet, från 100000 till 50000 anställda(över hela världen). Om Saabs
5000 anställda har det däremot skrivits löjligt många spaltmeter, även om det är icke
desto mindre tragiskt för de anställda.
/N

Tja... Det är inte "bara" 1200 inom forskningen som får gå, även en hel del "globala" tjänster kommer att dras in, dvs en hel del tjänstemän inom finans, HR, IS/IT, patent mm...
Verkar som om Södertälje kommer bli en ren "Produktions-site" och på sikt kommer allt som inte är "hands-on-på-produkten" att försvinna.

Själv jobbar jag inom IT-delen och fick beskedet igår att jag kan nog cykla mera i sommar än jag hade tänkt :-(

Hoppas dock på ett rätt saftig avhgångsvederlag..

SAAB vs Astras media utrymme beror kanske också på hur många underleverantörer som drabbas. SAAB drar ner halva västsverige i skiten. Astras nerskärningar påverkar 1200 familjer än så länge.
Långsiktigt pekar det mot att Stolta Blågula Sverige snabbt går mot att bli ett låglöneland med enorm arbetslöshet. Knarkande och kriminalitet blir enda sättet att överleva. Som Storbritannien och Ryssland ungefär.

Får se om 10 år om jag överdrivit i detta inlägg...

Senast ändrad:
Det blir oftast mindre snyft och gråt när företagen själva flyttar eller lägger ner sin verksamhet. När det gäller Saab så ville ju ledningen fortsätta driva företaget och använde alla till stånd givna medel för att hitta andra lösningar. Politiker och media ställde upp.

Vara sig Continental eller Ericsson har gråtit ut i tidningarna för få pengar till den verksamheten som de själva lade ner i Sverige.
Det var inte så mycket gnäll när 40000 jobb försvann från telekomindustrin. Var fanns kravet på att staten skulle gå och ta över?
Men det fick lösa sig ändå ändå,
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article229481.ece

Serenyeti skrev:
> SAAB vs Astras media utrymme beror kanske också
> på hur många underleverantörer som drabbas.
> SAAB drar ner halva västsverige i skiten. Astras
> nerskärningar påverkar 1200 familjer än så
> länge.

Var ett reportage om det i GP för någon månad sedan och jag tycker det verkar vara en myt som de försöker hålla liv i för att få staten att hjälpa SAAB. Underleverantörerna drabbades redan i början av förra året när SAAB slutade att tillverka bilar och när reportaget gjordes hade de flesta underleverantörerna redan ställt om till minskad produktion eller skaffat nya kunder. De hade ett kämpigt 2011 och det var ett fåtal drabbats väldigt hårt.

Kan det inte bero på att facket är mer aktivt hos saab-arbetarna än forskarna? Eller de försöker iaf. få folk att tro det genom att driva på ärendet tillsammans med vänster-pressen...

Lider med er "mikko" och "arnehavre" (och alla andra drabbade så klart), pustar själv ut eftersom jag precis börjat jobba inom produktionen på Gärtuna. Stod och valde mellan två likvärdiga jobb här eller inom R/D, valde till slut bort R/D just pga att det alltid funnits en större risk för uppsägningar där.
Just risken för nedskärningar på AZ Södertälje's forskningsområde (hjärna/centrala nervsystemet) har väll alltid funnits, men att dom skulle stänga ner HELA "site'en" är ju så jä... tragiskt.

Ni får hoppas på avgångsvederlaget och en tidig vår så att cyklingen kan terapera er lite.

Peace // L

Serenyeti skrev:
> länge.
> Långsiktigt pekar det mot att Stolta Blågula
> Sverige snabbt går mot att bli ett låglöneland
> med enorm arbetslöshet. Knarkande och
> kriminalitet blir enda sättet att överleva. Som
> Storbritannien och Ryssland ungefär.
>
> Får se om 10 år om jag överdrivit i detta
> inlägg...

Eller så inser folket i sverige att stora företag med chefen som lever lyxliv och skiter i allt som inte ger mer pengar inte är nått att ha och sverige blir småföretagarnas land :)

småföretagare: låt oss alla driva en kiosk eller sälja grönsaker på torget. Där har vi framtiden. Där finns tillväxten. Eller...?

oxr skrev:
> småföretagare: låt oss alla driva en kiosk
> eller sälja grönsaker på torget. Där har vi
> framtiden. Där finns tillväxten. Eller...?

Jag menade nog egenföretagare eller vadfan det heter. Skitsamma.

det kan inte bli så många företag när borgarna ska genomföra sin bidragslinje det vi behöver är en arbetslinje inte bidragslinje

Företagsledningen kanske lessnade på att alla surfade på happy o spelade wårdfråyd. Obs ironi!

Stora nerläggningar har tidigare, trots all doom & gloom löst sig till slut. Vad gäller saab så är kineserna firtfarande på hugget, om gm godkänner... Sen kan man ju diskutera om bilar är en framtidsbransch. Personligen kan jag tycka att produktionen borde ställas om mot tillverkning av ny smart miljöteknik som kan bidra till lägre energikonsumtion
Ericssons massiva nerdrag löste sig också med nya jobb o förtidspension för äldre

Astraforskare har nog inga problem att hitta nya eller skapa egna jobb

Serenyeti skrev:
> länge.
>

Näj du tänk om. Astras nedläggning har mycket större inverkan på framtida jobb i Sverige.

Att bli av med jobbet (ofrivilligt) är aldrig kul. Oavsett möjlighet att snabbt kunna fixa ett nytt jobb handlar det om förlust av tillit och förtroende till en arbetsgivare man kanske har visat obrottslig lojalitet för eller helt enkelt bara funnit sin trygghet hos. Smällen för självkänslan är väldigt sällan positiv och i de flesta fall tämligen negativ. Jag har full respekt och sympati för alla i situationen. Har själv varit där.

Stora fina Svenska företag slaktas av utländska intressenter. Dels pga den egna girigheten och dels pga falska intentioner från i detta fall Zeneca. Fler storföretag borde lära sig av IKEA samt de som valt att klara sig utan att bli störst i världen.

Hade ni stött löntagarfonderna hade det här aldrig hänt!

Sådan är kapitalismen
otack är den armes lön.
De´e´ dom rikas paradis men
ingen hör en fattigs bön.

geologen skrev:
> Jag tror att mediciner inte är
> kukförlängare på samma sätt som bilar är. Kan
> ha nåt med saken att göra.

Enligt 90% av all spam så har du fel: mediciner är kukförlängare!

TBone skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror att mediciner inte är
> > kukförlängare på samma sätt som bilar är.
> Kan
> > ha nåt med saken att göra.
>
>
> Enligt 90% av all spam så har du fel: mediciner
> är kukförlängare!

Jag tänkte själv skriva nåt fyndigt av det där, men egentligen är de ju inte kukförlängare mer än tillfälligt.

Jag tycker att nedläggningen av SAAB och neddragningen på Astra Zeneca är ett steg i rätt riktning.

Det är såååå ute att hålla på och tillverka och uppfinna saker. Bättre att jobba med "kunskap" och "idéer". Vi låter de lågavlönade kineserna ta hand om den skitiga verkligheten medan vi kan blogga, twittra, mingla, utbilda oss, kultivera oss, syssla med immateriella värden, odla vårt varumärke, skriva CV osv. Städning, äldreomsorg, bärplockning, bygge och sådan omodern skit kan desperata lågavlönade invandrare ta hand om. Det är helt rätt att regeringen underlättar arbetskraftsinvandringen och gör det möjligt att göra avdrag när man lejer fysiska skitjobb man inte svensk vill ta i.

Heja alliansen! Heja Sverige! För Sverige ur tiden!

Snuten skrev:
> Jag tycker att nedläggningen av SAAB och
> neddragningen på Astra Zeneca är ett steg i
> rätt riktning.
>
> Det är såååå ute att hålla på och tillverka
> och uppfinna saker. Bättre att jobba med
> "kunskap" och "idéer".

Ja, forskning har ju inget med kunskap att göra.

Man får nog lite till mans fundera på hur livskraftiga de gamla industristrukturerna är i en värld som kräver ständiga nyheter och innovationer. Alla stora företag som börjar jobba med att effektivisera sina inre processer navelskådar, stelnar i strukturer och tappar fart framåt. Effektiviserar man för långt sågar man den gren man sitter på och tappar förmågan att ta sig an framtidens utmaningar. SAAB, Astra och Sony(Ericsson) är lysande exempel där ägarna har vridit ur all lönsamhet som går. Nu saknas ledarskapet och resurserna att ömsa skinn för framtiden och de döms av både kunder och ägare.

I det läget får man nog fundera på hur man skapar trygghet för sig själv och de sina.

TBone skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Jag tycker att nedläggningen av SAAB och
> > neddragningen på Astra Zeneca är ett steg i
> > rätt riktning.
> >
> > Det är såååå ute att hålla på och
> tillverka
> > och uppfinna saker. Bättre att jobba med
> > "kunskap" och "idéer".
>
> Ja, forskning har ju inget med kunskap att göra.

Nej precis, kunskap har ju ett eget värde medan forskning för att framställa tex läkemedel och andra konkreta saker är något skitigt och simpelt som vi kan låta Kina, Indien och andra lägre stående ekonomier hålla på med.

Vi bygger ju framtiden med idéer och entrepenörskap. Det bästa vore om vi kunde sälja ut hela Sverige till internationella bolag och sedan leasa tillbaka hela klabbet. Mycket bättre än att äga och ansvara för hela saken och så skulle vi få loss kapital som vi kan investera i fonder istället för att ha det uppbundet i omoderna, smutsiga, materiella saker som mark, vatten, skog, folk, berg etc. Detta gäller såklart även för skattebetalarna - sälj dem och leasa sedan in rätten att ta ut skatteintänkter. Man bör ha så lite materiella resurser "in-house" som möjligt så slipper man alla problem med ansvar när det börjar krångla.

Folk är så omoderna och hopplösa då det gäller saker som rör ekonomi. När skall man förstå att värde är något som skapas och inte något som finns.

Snuten skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tycker att nedläggningen av SAAB och
> > > neddragningen på Astra Zeneca är ett steg i
> > > rätt riktning.
> > >
> > > Det är såååå ute att hålla på och
> > tillverka
> > > och uppfinna saker. Bättre att jobba med
> > > "kunskap" och "idéer".
> >
> > Ja, forskning har ju inget med kunskap att
> göra.
>
>
> Nej precis, kunskap har ju ett eget värde medan
> forskning för att framställa tex läkemedel och
> andra konkreta saker är något skitigt och
> simpelt som vi kan låta Kina, Indien och andra
> lägre stående ekonomier hålla på med.

Trollar du eller är du på riktigt?

Maxmix skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > småföretagare: låt oss alla driva en kiosk
> > eller sälja grönsaker på torget. Där har vi
> > framtiden. Där finns tillväxten. Eller...?
>
> Jag menade nog egenföretagare eller vadfan det
> heter. Skitsamma.

Jag undrar mer vad oxr menar. Är man som småföretagare verkligen hänvisad till kioskdrift och torghandel?

Oskar skrev:
> Maxmix skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > småföretagare: låt oss alla driva en kiosk
> > > eller sälja grönsaker på torget. Där har
> vi
> > > framtiden. Där finns tillväxten. Eller...?
> >
> > Jag menade nog egenföretagare eller vadfan det
> > heter. Skitsamma.
>
>
> Jag undrar mer vad oxr menar. Är man som
> småföretagare verkligen hänvisad till
> kioskdrift och torghandel?

Ja så är det, små företag bidrar m.a.o. egentligen inte alls till vårt välstånd. Alla riktiga jobb utförs av karlakarlar i stora fabriker som sätter ihop avancerade tekniska grejer som vi sedan exporterar. Det är bara det som ger tillväxt.

Tror bara inte på den politiska myten om småföretagen. Hur väl underbyggd är den egentligen? Tror mest att det är en utopisk dröm för att ingjuta någon slags hopp när allt läggs ner.

En skillnad i mängden spaltmeter kan kanske tillskrivas att Astra lägger ner en av sina anläggningar i Sverige, medan SAAB, som dessutom är ett varumärke starkt förknippat med den svenska identiteten på liknande sätt som volvo och IKEA, gick i konkurs och gjorde under en lång tid allt för att slippa den situationen. Hade Astra gått i konkurs tror jag avsevärt fler spaltmeter skulle produceras. Det är väl att jämföra med hur mycket utrymme det fick i media att Ericsson slutat tillverka mobiltelefoner, något de varit kända för och gjort mycket länge. Att en fabrik läggs ner är vardagsmat, det är mindre vanligt att företag går under.

edit: Och, som redan nämnts, har man inte hört mycket väsen från SAABs ingenjörer och liknande, undra varför...

Senast ändrad:
VO2max skrev:
> Vad gäller saab så
> är kineserna firtfarande på hugget, om gm
> godkänner...

Jo visst. Tror du på den om rödluvan också eller?

Maxmix: Tror du ärligt talat själv att det är en "katastrof" för göteborg att 1200 välutbildade akademiker byter jobb? Dom får väl helt enkelt börja hos oss och bygga vapen som riktiga män.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp