[OT] Avfrosta frys

1888

Aktiv medlem
[OT] Avfrosta frys
Någon som provat ice remover (för bil) för att få lite hjälp, sugen men vågar inte ?.
Har en kupefläkt som blåser lite varmluft men det är supertråkigt!

[OT] Avfrosta frys
Grejen är att på vissa frysar har man kanaler och grejer för automatisk avfrostning etc. Dessa vill man också tina. Bara låta tiden ha sin gång. Ibland ser allt fint ut, 6 timmar senare kommer det en massa vatten från någon dold plats.

[OT] Avfrosta frys
Vissa saker blir verkligen bättre med åren! Jag flyttade från mitt föräldrahem 2007 tror jag, och har aldrig behövt frosta av en frys. Denna är fyra år in, inte en frostflaga någonstans!

A5F032B3-048D-4878-B177-718ABFBBF2A4.jpeg

Sen har nog någon frys gått sönder innan jag behövt frosta av den förvisso.. Så saker är väl lite komplexa - både bra och dåliga på samma gång.?

[OT] Avfrosta frys
Jag kör med kupévärmare I den "frostfria" frysen en gång per år. Måste dessutom dra ut den för att ta hand om smältvattnet som rinner ut på baksidan. Det tar flera timmar.
Skitfrys!

[OT] Avfrosta frys
Jag kör med kupévärmare I den "frostfria" frysen en gång per år. Måste dessutom dra ut den för att ta hand om smältvattnet som rinner ut på baksidan. Det tar flera timmar.
Skitfrys!

Jag har haft 2 kylfrysar på rad från Electrofusk (gamla lgh och gamla-gamla lgh). Båda var frostfria men behövde frostas av. Köper inte en till vitvara därifrån.

[OT] Avfrosta frys
Samma här. (fast detta är den första frysen från det bolaget)
En frostfri kan även behöva frostas av. Det blir typ igeninsat inuti så den inte orkar kicka igång eller liknande. Hände efter 5 år och ganska lång tid med öppen lucka på mitt Siemens. Blev som nytt efter avfrostning.

Electrolux är dock känd för rättdålig kvalitet så förstår om du vill köpa annat.

[OT] Avfrosta frys
På den här har det varit så sen den var helt ny. När jag ringde Electrolux och ville reklamera, så var attityden att jag hade lämnat dörren öppen, och felsökningsavgift (hög) skulle debiteras om de inte hittade något fel. Så jag har låtit det vara, men kommer inte köpa någon ny kyl/frys från det företaget.

[OT] Avfrosta frys
Jag har levt med frostfria från först Miele och nu Bosch. Aldrig ens funderat på att frosta av utöver det. Bra grej. Utom att saker man inte stänger ordentligt blir frystorkade.

[OT] Avfrosta frys
Kör bara Bosch/Siemens i köket nu och det har funkat bra. Aldrig behövt frosta av annat är när ett lökskal råkade täppa till kondenskanalen i kylen. Var dock bara lokalt där som det ansamlades is.

[OT] Avfrosta frys
Har Bosch med autoavfrostning.
Nedre 2/3 fungerar det fint om det inte är knöfullt i skåpet.
Översta hyllorna blir istäcket dock rätt tjockt efter några år.
Avfrostar kanske var 3 till var fjärde år så det är ju inte mitt största problem i livet.
Men man får ju rätt gott om tid att tänka under dessa timmar,
och det var då tanken om Ice Remover dök upp.
Men nu är det fint med gott om plats och mycket gammalt utgånget är kastat.

[OT] Avfrosta frys
Min egen erfarenhet är att självavfrostande frysar visst behöver avfrostas, och att just frost inte behöver vara symptomet.

Vårt var helt frostfritt invändigt, inte ett spår av en iskristall. När skåpet trots det började tappa förmågan att hålla kallt och tempen steg till minus 7-10 i somras, så fick vi tipset av reparatören på telefon att frosta av det innan vi gick vidare med annan felsökning. Två dygn senare hade jag tappat ur flera liter ur kondenskärlet på baksidan. Sedan dess fungerar det ypperligt.

[OT] Avfrosta frys
Vill man att det skall gå fort och frysen har fallet av metall är det bara ta fram ett antal kastruller och koka vatten, placera ut kastrullerna på strategiska platser runt om i frysen och stäng dörren. Värm på vattnet igen om man har mycket is, fixar en fullhöjds frys på nån timme.

Vi som har sommarstugor som används året runt men är kallställda när man inte är där har inte så stor nytta av självavfrostande varianter av frysar som inte fungerar alls när det blir för kallt inomhus.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp