[OT] Bästa köttet i stockholm?

JLarsson

Aktiv medlem
Var får man den bästa grillade köttbiten i Stockholm just nu?

Definitivt inte Jimmys.
Saddle & Sabre (semesterstängt)
Longhorn?
Grill Ruby?
Nån som provat 406 Estocolmo?
Andra?

Jag vill ha en jävligt bra biff.

Jag åt på Grill Ruby ett par gånger när jag bodde nära men var aldrig riktligt nöjd. Grannsysterhaket Bistro Ruby är däremot bra. Gillar inte grillens koncept riktigt, att man själv får kombinera sin måltid med sideorders och grejor.

Chansen att det blir riktigt superbra är större om man kan gå på kockens kunnande och förhoppningsvis också testande av kombinationer.. Precis som att det oftare blir bra om jag inte väljer vin själv.

Zink Grill har jag käkat på nån gång, där var det fokus på grillat vill jag minnas.

Alltså, köttställena har sällan det bästa köttet tyvärr... För att inte tala om vilka överpriser de kör.

Senast redigerad av en moderator:
Kung Ankan skrev:
-------------------------------------------------------
> Broncos!

Hästkött, gott iofs men det kan ju vara kul att veta. De skyltar ju inte direkt med det, förutom med namnet då :)

Atlas skrev:

> Hästkött, gott iofs men det kan ju vara kul att
> veta. De skyltar ju inte direkt med det, förutom
> med namnet då :)

Fast namnet e ju Hoa-Hoa´s gamla hund.

Precis vad jag just skulle föreslå. Har varit nyfiken på den länge men min icke köttätande hustru är inte intresserad :)

Djuret (som får väldigt blandade men inga riktigt bra resensioner) serverar "Glad gris från Rocklunda gård med viner från Toscana 28:e juni-31:a juli" Inget nöt på menyn altså.
-Känns som ett väldigt osäkert kort, fast jag har ingen egen erfarenhet därifrån.

Jag har varit på Djuret när det var tema Anka & Pinot Noir. Lysande.

Grill Ruby tycker jag är väldigt bra, chilibean är fantastisk.

Zink är dyrt (men bra). Vassa eggen har jag inte provat men det verkar mycket överprissatt.

Ingen som varit på 406 Estocolmo på Ringvägen? Finns den kvar öht?

Vill man ha häst ska man gå på Minerva. Broncos känns inte så lite sunkigt.

JLarsson skrev:
> Jag har varit på Djuret när det var tema Anka &
> Pinot Noir. Lysande.
>
> Grill Ruby tycker jag är väldigt bra, chilibean
> är fantastisk.
>
> Zink är dyrt (men bra). Vassa eggen har jag inte
> provat men det verkar mycket överprissatt.
>
> Ingen som varit på 406 Estocolmo på Ringvägen?
> Finns den kvar öht?
>
> Vill man ha häst ska man gå på Minerva. Broncos
> känns inte så lite sunkigt.

Fanns kvar för någon vecka sen iaf, har inte ätit där men överväger starkt att pröva :-) T

Annars kan man gå till Nyfiken Gul en varm sommarkväll.
Man väljer ut en köttbit som är marinerad och fint kryddan, sen
grillar man den själv. Och väljer ett par tillbehör. Och en karaff rött.
Riktigt gott och allt till soft reagge och vågskvalp från Årstaviken.
Dom har självklart kulörta lyktor också. Jag var där med en kompis för
ett par dagar sen. Blev sittande i 6 tim, och när vi gick så var vi
på gränsen till kära i varann...
Jag kan ju tillägga att kompisen är av motsatt kön....... :)
Glöm inte att boka bord, om ni inte går dit vid 4 som vi gjorde..

Gul har förvånandsvärt hög klass på iallafall hamburgerköttet. men det är inte ett ställe man går till om man vill ha "bästa grillade köttbiten i Stockholm just nu". Om det är ambitionen skall man se till att få Guldkött från Willy Ohlssons. Vilket finns på ganska få restauranger i stan.

Tidigare var luncherna på Bronco's bra, men senast jag var där och skulle klämma en burgare så var det katastrof. Ägar-/Kockbyte kanske?

Det bästa köttbiten jag någonsin har ätit fick jag på Grill i vintras. 250g oxrygg wagyu för 600:-. Gudomlig!

Tjena!

406 Estocolmo kan jag tyvärr inte rekommendera.. Dom har ingen som helst aning om vad rare, medium och well done betyder.. Har varit där en gång och hade sjukt trevligt och blev mätt men köttet kunde varit klart bättre.. Jag ville ha rare och fick in medium well, sa till och fick då in en köttbit som vart kall i mitten, men i min hunger så tryckte jag i mig den ändå.. Det kan iofs ha varit otur..

Jag röstar på Sturehof, om det är entrecôte ni vill ha. Bra tillbhör också.
Annars får du köpa lite Willys guldkött på Östermalshallen och grilla själv. Inte mycket som slår det tycker jag.

Den bästa köttbiten jag ätit i Stockholm var på Grill på Drottninggatan. Djuret toklevererade en av gångerna jag var där och var "bara" bra gången efter (Men som sagt menyn byts rätt ofta)

Texas och de andra "köttrestaurangerna" har inget som helst intresse av vad de serverar vad det verkar så de undviker jag.

PA & Co har jag aldrig ätit regelrätt biff på men fått en vildsvinskorv som var fantastisk.

Teatergrillens entrecote är helstekt och groteskt stor. Man blir lätt äcklad och bara det är värt ett besök.

Min stora fråga i matträsket är VARFÖR kan man inte få en riktig hamburgare i Stockholm?

Longhorn är överlag bra, men har vad jag har hört en ganska varierande kvalitet beroende på vilken restaurang man besöker. Sjöstaden och Hornstull tycker iallafall jag är bra.

Inte bästa i stan men klart värt besöket är brickstället Cassi på narvavägen. Bra husets röda oxå, oslagbart äkt-franskt hak.

Eftersom jag i stort sett bor i samma hus som Longhorn vid Hornstull har det hänt att jag käkat där och det har varit bra de gånger jag varit där. Stadshuskällaren är en skaplig sylta också :)

A.Nilsson skrev:
> Min stora fråga i matträsket är VARFÖR kan man
> inte få en riktig hamburgare i Stockholm?

Burgare gjord på färs av Kobebiff?

800px-4_Kobe_Beef_Kobe_Japan.jpg ht=483

Burgare tycker jag nog att du kan få på rätt många ställen som åtminstone jag tycker är bra. Texas Burger Co är ett av dem men det är många pubar som langar ur sig bra bürgers.

A.Nilsson skrev:
>
> Min stora fråga i matträsket är VARFÖR kan man
> inte få en riktig hamburgare i Stockholm?

Tjena!

För att Tidsfördrif stängde för flera år sen.. Burgaren där var oslagbar..

Köper ofta kött från min lokala kötthandlare "Slaktarn" i Viksjö.

Förrahelgen blev det hästkött och det smakade riktigt gott!

Innan tillagning ska bara salta och peppra lite.
hsten.jpg

Dags att äta!
hst.jpg

Miss Lycka skrev:
> Du har missat kostcirkeln med det upplägget.

Tur att jag inte försöker följa kostcirkeln då.

Senast ändrad:
Nån som vet en kötthak som kör sous vide på skivat kött? Kräver ju lite omsättning/förbeställning men har man problem med att köttet inte har rätt tillagningsgrad så är detta det enda rätta.

AG på kronobergsgatan. Så bra kött! Vi var fem grabbar som var lite vilsna i menyn. Kockem i läderförkläde rekmmenderade en entrecotemeny med fem olika sorters entrecote (olika ursprung/olika mörmingsmetod). Sidecoursesena var minst sagt överflödiga. Köttet och deras oändliga vinmeny räcker långt.

Tillbaka
Topp