Du gör köttet själv. Pissenkelt är det. Du köper hängmörad entrecote i hötorgshallen, sydamerika köttdisken, 500 gram per bit. Runt 3 cm tjocka skivor, blir precis över 200 pix per skiva. Sen steker du på fullt ös, inte "power"läge men max på vanlig skala i runt 3-3 1/2 minuter per sida i gjutgjärnsgrillpanna. Bara salt och peppar på, inget annat. Till det fin ruccola med lite rödlök. Köp fin ruccola, finns på grönsaksshoppen i hötorgshallen också, rödlöken med så klart. Ruccola smakar bara maskrosbittert när du handlar skräpruccola.
Lite olivolja och salt på grönsakerna.
När du tar av köttbitarna från pannan, in med dem i aluminumfolie, förslut, duka och fixa, servera, då har köttet legat säg 5 minuter.
Det köttet blir BÄTTRE än du får på någon restaurang, tycker jag då. Grill kommer inte i närheten
Jag har käkat argentisk biff i mexico som väl kom nära men det här blir bättre.
Sen tycker JAG då att det ska accompanjeras av en The Chocolate Block, Boekenhoutskloof, 270 pix, eller två. :)
Ingen sås till köttet, bara köttet as is, det är så saftigt att det är förvånande.
Sen blir du inte äckligt mätt, fast det är 500 gram kött, dels entrecote så du sumpar en del som är fett, men sen att det bara är en sallad till.
Det är enkelt, men tokhög kvalitet. Du får inte lika fint kött på någon krog i stockholm. Jag har i alla fall inte fått det fast jag gått till de "bra" ställena.