[OT] Bästa köttet i stockholm?

Vassa Eggen & Teatergrillen är väl helt ok. Mäster Anders har också bra köttbitar men rätt bullrigt.
Edit: Le Rouge funkar också för en köttbit.

Senast ändrad:
Det bästa köttet serverades i Årsta år 2007

Markus levererade, innan beredning
PA131316-3.jpg

Efter
PA131329-3.jpg

Brasserie de Paris på Rutger Fuchsgatan serverar mat på kött från Ejmunds gård på Gotland. Jag kanske är partisk, men den burgaren som jag åt där var riktigt bra. Inte jättestor men god. Jag går nog dit igen snart.

I övrigt så verkar det vara dagsformen som avgör på krogarna i stan. Det är verkligen helt random, en gång var ribsen magiska tom på TGIF.

Senast ändrad:
406 Estocolmo: Var där strax efter att de hade startat och om det är lika/samma idag så hoppas jag innerligt att någon annan restaurang uppbär titeln "Bäst kött i Stockholm".

Det var inte dåligt, bara väldigt ospeciellt - tråkigt.

Det finns ingen argentisk köttrestaurang av rang i Stockholm. Punkt. Åk till Amsterdam för det, eller över Atlanten for the real deal. 406 eller vad det heter lever INTE upp till en bra argentinsk köttbar.

Longhorn (om man nu gillar deras grillsås) är inte oävna att grilla till rätt nivå. Dvs rare är rare, medium rare är medium rare...

Tyvärr verkar många köttbarer komplicera det för mycket. Nötkött har i sig en alldeles utmärkt smak. Det räcker att pensla med brynt smör och sedan peppar och salt. Bäst är dock älg, men det är en annan liga...

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa köttet serverades i Årsta år 2007
>
>
> Markus levererade,

Det där påminde mig om en bra middag, vid samma bord, med gott kött, efter en blöt cykeltur.

A.Nilsson skrev:
> Min stora fråga i matträsket är VARFÖR kan man
> inte få en riktig hamburgare i Stockholm?

Flippin burger är ju väldigt bra. Väldigt hypat också men fakytiskt på goda grunder. Prime har fått bra betyg och är helt ok men inte riktigt i samma liga.

Ubu skrev:
> A.Nilsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Flippin burger är ju väldigt bra. Väldigt hypat
> också men fakytiskt på goda grunder. Prime har
> fått bra betyg och är helt ok men inte riktigt i
> samma liga.

Var på Prime lunchtid dagen efter att de öppnade. Måste varit B-laget i köket då för köttet var alldeles för hårt grillat.

Bästa hamburgaren jag hittat ute på stan var hos Oljebaren vid St Eriksplan. I budgetkategorin tycker jag Vigårda slår det mesta.

Ubu skrev:
> A.Nilsson skrev:
> -----
> > Min stora fråga i matträsket är VARFÖR kan
> man
> > inte få en riktig hamburgare i Stockholm?
>
> Flippin burger är ju väldigt bra. Väldigt hypat
> också men fakytiskt på goda grunder. Prime har
> fått bra betyg och är helt ok men inte riktigt i
> samma liga.

Det står väl fortfarande 50 hipsters i kö på Flippin Burgers varje dag så någonting har dom ju:)

Vigårda i budgetkategorin, framförallt den inte helt kosher 24h Piggham.

Ingenting går upp mot en saftig välhängd köttbit, rödvin, kyssar och fredagsmys!

snelhestkyssermileycyrus.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-10-10 15:34 av Findus Hästlasagne - med äkta kött.

skrotfot skrev:
> Bun Meat Bun vid Farsta pendeltågstation är bra.
> Oljebaren har också bra burgare, precis som Marie
> Leveau och Lily burger.

Kan +1a Oljebaren. Käkade där för någon vecka sen och burgaren var riktigt bra.

Luthman Photography skrev:
> Nu blev jag sugen på hästkött. Var köper man
> bäst hästkött i stan? På riktigt alltså.

+1 Eller vattenbuffel, har hört mycket gott om det köttet, ska visst vara som oxfilé?

Luthman Photography skrev:
> Nu blev jag sugen på hästkött. Var köper man bäst hästkött i stan? På riktigt alltså.

Jag tror man kan göra ett riktigt bra klipp på hästkött ute på Solvalla en dag som i dag. Fredag och allt;/)

Sen ska man vara noga så att det verkligen är hästkött man får och inte något annat högtravande kött så som åsna eller dyligt.

Jordbruksverket särskiljer inte importerat hästkött från importerat kött av åsna, mula och mulåsna.

Allt sådant kött registreras tillsammans under samma så kallade kn-nummer på myndigheten. 2011 importerades 367 ton. Räknas importvolymen inklusive ben var det 417 ton

http://www.atl.nu/lantbruk/import-av-snek-tt-r-osynlig

Hästkött kan inhandlas på Hötorgshallen. Har också funderat på att testa.
Skriv gärna en RR när du provat. :-)

Sämst kött serveras för övrigt på Jensens Biffhus.

Bästa köttet finns tyvärr inte i Sthlm utan i Norberg.
Det blir välmarinerad älgkavlsfile i morgon.
Man tänder en rejäl brasa vid sjön och låter den sakta förvandlas till fin glöd.
Slänger i några folieknyten med saltade och kryddade grönsaker och mycket smör.
Helgrillar köttet så det är lätt rosa.
Man skär upp köttet och tar ett folieknyte, öppnar vinet och sätter sig på en stock vid elden och njuter
av tystnaden.
Det är det bästa köttet! Jooorå så att så äre vettni!! ;)

AxelSthlm skrev:
> matz 1 skrev:
> -----
> öppnar vinet och sätter sig på en stock
>
> Härligt! ;)

Fredagsmys!

Du gör köttet själv. Pissenkelt är det. Du köper hängmörad entrecote i hötorgshallen, sydamerika köttdisken, 500 gram per bit. Runt 3 cm tjocka skivor, blir precis över 200 pix per skiva. Sen steker du på fullt ös, inte "power"läge men max på vanlig skala i runt 3-3 1/2 minuter per sida i gjutgjärnsgrillpanna. Bara salt och peppar på, inget annat. Till det fin ruccola med lite rödlök. Köp fin ruccola, finns på grönsaksshoppen i hötorgshallen också, rödlöken med så klart. Ruccola smakar bara maskrosbittert när du handlar skräpruccola.
Lite olivolja och salt på grönsakerna.

När du tar av köttbitarna från pannan, in med dem i aluminumfolie, förslut, duka och fixa, servera, då har köttet legat säg 5 minuter.

Det köttet blir BÄTTRE än du får på någon restaurang, tycker jag då. Grill kommer inte i närheten

Jag har käkat argentisk biff i mexico som väl kom nära men det här blir bättre.

Sen tycker JAG då att det ska accompanjeras av en The Chocolate Block, Boekenhoutskloof, 270 pix, eller två. :)

Ingen sås till köttet, bara köttet as is, det är så saftigt att det är förvånande.

Sen blir du inte äckligt mätt, fast det är 500 gram kött, dels entrecote så du sumpar en del som är fett, men sen att det bara är en sallad till.

Det är enkelt, men tokhög kvalitet. Du får inte lika fint kött på någon krog i stockholm. Jag har i alla fall inte fått det fast jag gått till de "bra" ställena.

Har nu last igenom traden och ser att ingen har sagt nagot om Urban Deli. De har filial bade pa Nytorget, Sickla Centrum och har for mig att de oppnar pa Sveavagen nu. De ar inte en en kottrestaurang per se men levererar ordentliga bitar av rare och medium rare. En Xavier Chateuneuff de pape o du ar hemma i hallongrottan alla dagar i veckan.

Ursakta bristen pa prickar men min nuvarande bostadsort lider av tva problem, max 14 m over havet i hojdskillnad och en javla massa figurer. Shanghai.. blir inget trenduro har inte.

Nord skrev:
> Har nu last igenom traden och ser att ingen har
> sagt nagot om Urban Deli. De har filial bade pa
> Nytorget, Sickla Centrum och har for mig att de
> oppnar pa Sveavagen nu. De ar inte en en
> kottrestaurang per se men levererar ordentliga
> bitar av rare och medium rare. En Xavier
> Chateuneuff de pape o du ar hemma i hallongrottan
> alla dagar i veckan.

:-)

kottrtt.jpg

Latinamerikanska i Hötorgshallen är min langare av bra grejer, lamm köper jag dock bara i Skärholmen.

Entrecote från lantinaren är ju fint men går oftare på bitar som smakar mer kött tex njurtapp, flappsteak osv. Grymma grejer hos dem!

Enligt miljömupparna är ni del av en strukturell manlig förtryckarkrets när ni äter kött. Ja, så långt har det gått med våra nya (köns)rasister.

Lyssna fem sek in i det här. Lyssna inte på resten av dravlet.

mn skrev:
> Latinamerikanska i Hötorgshallen är min langare
> av bra grejer, lamm köper jag dock bara i
> Skärholmen.
>
> Entrecote från lantinaren är ju fint men går
> oftare på bitar som smakar mer kött tex
> njurtapp, flappsteak osv. Grymma grejer hos dem!

+1, fast lammet köps i Rågsved!

Handvevat är helt värdelöst. För husbehov räcker kapaciteten gott på vilken köksmaskinstillsats som helst. Köp tillsatsen till den maskin du har, eller skaffa en maskin. Jag gillar Kenwoods maskiner.

Kung_Gustaf skrev:
> Kan ni rekommendera en köttkvarn? Finns ju i alla
> segment från 399-5000kr. Helt en handdriven och
> lättdiskad (finns det ens?).

Jag har en handvevad som jag köpte på bagaren & kocken(nätbutik). Funkar bra men om det är mkt fett i köttet är det enklast att köra det fruset i tärningar. Kostade en handfull hundringar.

Fliken skrev:
> Enligt miljömupparna är ni del av en strukturell
> manlig förtryckarkrets när ni äter kött. Ja,
> så långt har det gått med våra nya
> (köns)rasister.
>
> Lyssna fem sek in i det här. Lyssna inte på
> resten av dravlet.
>
>

Tusan, jag måste alltså skaffa en stadsjeep och åka till jobbet med istället för att ta pendeln eller cykeln. Eller är det så att jag i själva verket är kvinna fast inte fattat det? Nej, jag är ju vit, medelålders och förmodligen enligt Åsas definition rik, så jag är nog trots allt man och därmed per definition roten till problemet.

Håller med om att Latinamerikanska i Hötorgshallen är bra, testa även Pichana med chimichurro.
Kanske inte det möraste med klart bästa smaken och en riktigt bra Malbec till.

Sen finns ju Dennis Kött i Spånga ej att förakta, mörar sitt eget kött.

Tillbaka
Topp