Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
GoranS sa:Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Räknar man normalt blir det drygt 19% årsränta.
Med ett hypotetiskt inköpspris på 100kkr skulle den efter 1 år med 170% värdeökning per år vara värd 100*(1+170/100)kkr = 270kkr. Efter 2 år skulle den vara värd 270*(1+170/100)kkr = 729kkr. Efter tre år skulle den vara värd 729*(1+170/100)kkr = 1968,3kkr etc. Efter 20 år med årsränta på 170% skulle värdet vara 100*(1+170/100)^20kkr, vilket i runda slängar är lika mycket som Sveriges BNP.
GoranS sa:Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Med ett hypotetiskt inköpspris på 100kkr skulle den efter 1 år med 170% värdeökning per år vara värd 100*(1+170/100)kkr = 270kkr. Efter 2 år skulle den vara värd 270*(1+170/100)kkr = 729kkr. Efter tre år skulle den vara värd 729*(1+170/100)kkr = 1968,3kkr etc. Efter 20 år med årsränta på 170% skulle värdet vara 100*(1+170/100)^20kkr, vilket i runda slängar är lika mycket som Sveriges BNP.
Faema sa:GoranS sa:Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Helt rätt, det blir 19-20% per år men det är mycket det med.
1888 sa:Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Å när du sålt den, var skall du bo då?
Bara att köpa en annan som gått upp minst lika mycket ;)
Mini_me sa:Kolla www.rikatillsammans.se om du planerar att spara en längre tid.
perzzon sa:Mini_me sa:Kolla www.rikatillsammans.se om du planerar att spara en längre tid.
Men läs den gubben med viss försiktighet.
Han har en del bra tankar men också en del tokigheter för sig. Samt att han så klart gör pengar på en del av sparformerna han pratar om. (pengar på att prata om dem alltså)
evirob sa:Swedbanks e-sparkonto har låg men existerande ränta. Om de inte tagit bort den sen senast jag kollade.
1888 sa:Faema sa:Köpa lägenhet, min har gått upp 3400% på 20 år, blir årsränta på ca 170%.
Å när du sålt den, var skall du bo då?
Bara att köpa en annan som gått upp minst lika mycket ;)
jofahjalm sa:Ska man köpa bostad nu är väl rent krasst det bästa tipset att köpa så fort som möjligt även om det inkluderar att blancolåna till insatsen.
Frankenstein's Bike sa:perzzon sa:Mini_me sa:Kolla www.rikatillsammans.se om du planerar att spara en längre tid.
Han har en del bra tankar men också en del tokigheter för sig. Samt att han så klart gör pengar på en del av sparformerna han pratar om. (pengar på att prata om dem alltså)
+1 på det varningens finger. Visst av de Bolmessons på rikaillsammans skriver om är vettigt, sen finns det en liten del som är rent ut sagt tokerier (investera i onoterade skogsbolag i Afrika, där det inte finns någon reviderad årsredovisning och högst tveksamma framtidskalkyler). Därmed tycker jag att alla nybörjare bör undvika rikatillsammans då det kan vara svårt att sålla det som är vettigt från knaserierna. (Är du ny på det här med ekonomi och sparande är de tidiga avsnitten av Sparpodden, de med Mårder och Dinkelspiel, en kul och vettig ingång)
Ska du spara är en tumregel att pengar du ska ha inom ett år ska vara 100% i tillgängliga lågriskkonton. Men behöver du hela summan inom 3-5 år, som jag gissar är ditt fall, är det säkrast att direkt stoppa in allt i sparkonton redan nu och inte laborera med investeringar som rör sig mycket upp och ner. Välj ett sparkonto med insättningsgaranti, alltid.
Aktier är kul, men tar lite tid att sätta sig in i och hålla sig uppdaterad om. Ett alternativ är indexfonder med låga avgifter (vissa är gratis, som Avanza Zero och Nordnets Superfonden), få aktivt förvaltade fonder slår indexfonder över tid, särskilt om de tar ut en avgift över 0.3% / år.
Lycka till med ditt sparande, kul att se någon lägga undan en så bra peng per månad. Med lite tid kommer det snabbt att bli en försvarlig summa!
https://m.soundcloud.com/sparpodden. (Börja från avsnitt 10, där börjar de komma i gasen. De nyaste avsnitten, efter att Mårder och Dinkelspiel hoppat av, är OK men inte så kul för en nybörjare)
TK sa:Öppna ett isk konto och köp aktier i några stabila bolag i lite olika branscher, välj bolag som har hög direktutdelning. Jag vågar nog garantera att på ett par år så är avkastningen betydligt högre än ett bankkonto även om vi skulle råka ut för en ny finanskris.
Erfarenhet, och sen är det inte bara aktievärdet som räknas utan också utdelningen som brukar ligga på runt 5% per år om man väljer stabila bolag.GoranS sa:TK sa:Öppna ett isk konto och köp aktier i några stabila bolag i lite olika branscher, välj bolag som har hög direktutdelning. Jag vågar nog garantera att på ett par år så är avkastningen betydligt högre än ett bankkonto även om vi skulle råka ut för en ny finanskris.
Garantera att börsen går upp på två års sikt? Vad baserar du det på?
Jag handlade både under IT kraschen och finanskrisen så jag vet att det kan gå ner men det går ju att sälja innan botten och än så länge så har det alltid återhämtat sig igen. Var och en gör ju som dom vill och vågar man inte ta någon risk alls så är väl bankkonto med 0 ränta, hyreslägenhet och tacos på fredagar rätt melodi.GoranS sa:Om du t.ex. hade handlat någon gång runt millenieskiftet dröjde det mer än två år innan börsen nådde sin bottennivå (OMXS30) och den nivån var såpass mycket lägre än nivåerna innan droppet att 5% utdelning hjälpt föga.
TK sa:Erfarenhet, och sen är det inte bara aktievärdet som räknas utan också utdelningen som brukar ligga på runt 5% per år om man väljer stabila bolag.GoranS sa:TK sa:Öppna ett isk konto och köp aktier i några stabila bolag i lite olika branscher, välj bolag som har hög direktutdelning. Jag vågar nog garantera att på ett par år så är avkastningen betydligt högre än ett bankkonto även om vi skulle råka ut för en ny finanskris.
Mini_me sa:Frankenstein's Bike sa:perzzon sa:Mini_me sa:Kolla www.rikatillsammans.se om du planerar att spara en längre tid.
+1 på det varningens finger. Visst av de Bolmessons på rikaillsammans skriver om är vettigt, sen finns det en liten del som är rent ut sagt tokerier (investera i onoterade skogsbolag i Afrika, där det inte finns någon reviderad årsredovisning och högst tveksamma framtidskalkyler). Därmed tycker jag att alla nybörjare bör undvika rikatillsammans då det kan vara svårt att sålla det som är vettigt från knaserierna. (Är du ny på det här med ekonomi och sparande är de tidiga avsnitten av Sparpodden, de med Mårder och Dinkelspiel, en kul och vettig ingång)
Ska du spara är en tumregel att pengar du ska ha inom ett år ska vara 100% i tillgängliga lågriskkonton. Men behöver du hela summan inom 3-5 år, som jag gissar är ditt fall, är det säkrast att direkt stoppa in allt i sparkonton redan nu och inte laborera med investeringar som rör sig mycket upp och ner. Välj ett sparkonto med insättningsgaranti, alltid.
Aktier är kul, men tar lite tid att sätta sig in i och hålla sig uppdaterad om. Ett alternativ är indexfonder med låga avgifter (vissa är gratis, som Avanza Zero och Nordnets Superfonden), få aktivt förvaltade fonder slår indexfonder över tid, särskilt om de tar ut en avgift över 0.3% / år.
Lycka till med ditt sparande, kul att se någon lägga undan en så bra peng per månad. Med lite tid kommer det snabbt att bli en försvarlig summa!
https://m.soundcloud.com/sparpodden. (Börja från avsnitt 10, där börjar de komma i gasen. De nyaste avsnitten, efter att Mårder och Dinkelspiel hoppat av, är OK men inte så kul för en nybörjare)
Kan inte uttala mig om allt som säga på den sidan (rikatillsammans) men det fick igång ett kreativt och mer klokt tänk hos mig iaf. Detta är ju trots allt internet så allt är ju sant*
* https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alternative_facts
TK sa:Jag handlade både under IT kraschen och finanskrisen så jag vet att det kan gå ner men det går ju att sälja innan botten och än så länge så har det alltid återhämtat sig igen. Var och en gör ju som dom vill och vågar man inte ta någon risk alls så är väl bankkonto med 0 ränta, hyreslägenhet och tacos på fredagar rätt melodi.GoranS sa:Om du t.ex. hade handlat någon gång runt millenieskiftet dröjde det mer än två år innan börsen nådde sin bottennivå (OMXS30) och den nivån var såpass mycket lägre än nivåerna innan droppet att 5% utdelning hjälpt föga.
TK sa:Erfarenhet, och sen är det inte bara aktievärdet som räknas utan också utdelningen som brukar ligga på runt 5% per år om man väljer stabila bolag.GoranS sa:TK sa:Öppna ett isk konto och köp aktier i några stabila bolag i lite olika branscher, välj bolag som har hög direktutdelning. Jag vågar nog garantera att på ett par år så är avkastningen betydligt högre än ett bankkonto även om vi skulle råka ut för en ny finanskris.
TK sa:Nu var det ju inte ett säkert sätt att förvara pengar på som ts efterlyste utan han ville få dom att växa på ett någorlunda säkert sätt under några års tid.
Han vill ju få pengarna att växa och då ser jag inte ett sparkonto som ett alternativ. Börsen har historiskt alltid kommit tillbaks bara man har lite tålamod och om jag uppfattar ts rätt så rör det sig om några år och inte en exakt datum när pengarna skall användas. Alla gör som dom vill men skall pengarma växa så måste man acceptera en viss risk.DT sa:TK sa:Nu var det ju inte ett säkert sätt att förvara pengar på som ts efterlyste utan han ville få dom att växa på ett någorlunda säkert sätt under några års tid.
Han ska spara till kontantinsats till lägenhet på ett någorlunda säkert sätt. Aktiemarknaden är inte "någorlunda säker" på i vart fall ett antal års sikt.
Däremot är aktier förträffligt för långsiktigt sparande.