TK sa:
GoranS sa:
TK sa:
GoranS sa:
Om du t.ex. hade handlat någon gång runt millenieskiftet dröjde det mer än två år innan börsen nådde sin bottennivå (OMXS30) och den nivån var såpass mycket lägre än nivåerna innan droppet att 5% utdelning hjälpt föga.
Jag handlade både under IT kraschen och finanskrisen så jag vet att det kan gå ner men det går ju att sälja innan botten och än så länge så har det alltid återhämtat sig igen. Var och en gör ju som dom vill och vågar man inte ta någon risk alls så är väl bankkonto med 0 ränta, hyreslägenhet och tacos på fredagar rätt melodi.
Det var precis det som var min poäng. Vill man
garantera att man inte förlorar pengar ska man inte hålla på med aktier, i synnerhet om det är på såpass kort sikt som två år. Om man har lång horisont är det betydligt mindre kontroversiellt att rekommendera aktier.
Men ts har ju inte önskat sig ett garanterat sätt att förvara pengar på utan vill att dom skall växa så vilket sätt är bättre?
Det står ganska klart om man läser TS inlägg att aktier inte är det mest lämpliga för hans situation. Aktier (en portfölj eller fonder) är bra på lång sikt eller om man inte är särskilt känslig för nedgångar på 20-30-40%, men det är ditt råd att du
garanterar att aktier i "stora stabila bolag med hög utdelning" slår ett bankkonto på ett par års sikt som vi vänder oss emot.
Här är utvecklingen för börsens allra största och stabilaste bolag de senaste två åren:
Och då gick den ändå upp 6% igår. Inte ens med utdelningen på 2x9,75 kr har det varit särskilt kul om man sparar till en lägenhet.
Såhär gick det förresten för den som köpte börsens allra största och finaste bolag i mars 2000:
Självklart måste man ta risk för att få en någorlunda avkastning, det är alla överens om. Men att rekommendera aktier till någon som gnetar ihop till en lägenhet på ett par års sikt är ett högst tveksamt råd. Det är inte heller så att det skulle saknas fallhöjd på börsen när många index står på all-time-high och vi har haft en lågräntedoping som heter duga de senaste åren.