[Ot] Bästa sätt att spara pengar?
jomper sa:e120guru sa:Varför just detta ändamål? Har du räknat på alternativkostnaden? Dvs kapitalbindningskostnaden i att binda ditt kapital i en bil istället för att investera det?
För att jag vet att jag vill ha en ny bil om några år och gillar att hålla nere de löpande kostnaderna. Dessutom får jag rabatt på bolånet med några tiondels procentenheter om jag har de pengarna på sparkontot, det kan ju ses som ett slags avkastning som dessutom blir större ju större bolån det är.
I mitt fall motsvarar ränterabatten i absoluta tal nånstans mellan 2.5% och 3% ränta på sparpengarna, förutom de 0.05% som det är på sparkontot självt. Skulle kunna låsa dem på fasträntekonto i 2 år och få 0.25% istället, eller 3 år och få 0.5%.
Fast - om du lägger de pengarna på en bil har du ju knappast kvar dem på kontot... Du argumenterar ju nu själv mot att göra det du säger att du planerar att göra.
Du gör det klassiska misstaget att glömma bort att räkna på kapitalbindningskostnaden - dvs hur mycket kostar det dig att binda dina pengar i en bil jämfört med att ha pengarna tillgängliga på kontot eller annan avkastningsgenererande investering. Enligt dina siffror där så jämfört med din investering du gör just nu - dvs att passivt ha dem på ett konto ger dig en "avkastning" på nästan 3% jämfört med om du inte skulle ha pengarna - genom att du får rabatter som sänker dina kostnader. Dessa rabatter försvinner ju då när du bränner pengarna på en bil, så enbart utan att ha hittat en vettig avkastningsgenererande investering så kostar det dig 3% per år att köpa bilen kontant. Dvs dyrare än att låna till bilen och ha kvar pengarna där de är... Om du dessutom skulle omsätta pengarna i något som ger avkastning så ökar sannolikt den skillnaden, då en avkastning på så lite som 3% årligen inte direkt är fantastiskt bra.