[OT] Behålla/ta bort telejack vid renovering?

Ta bort utanpåliggande, men om du inte har annan uppkoppling än adsl så se till att första jacket är på ett bra ställe.

jomper sa:
Ta bort utanpåliggande, men om du inte har annan uppkoppling än adsl så se till att första jacket är på ett bra ställe.

+100 på det. Jag håller just på att titta på att köpa en gård och inser att nuvarande ägaren var lite väl snabb att döda gammal teknik. De har rivit teleledningen till huset och alla jack och bara kört trådlöst/mobil. Kul för dem kanske, men eftersom det inte finns fiber hade jag klart hellre kört ADSL via koppar än 3/4G. Framförallt då jag håller på med bilder och är rätt beroende av flatrate utan att ruinera mig.

Du kan ju ta bort ledningarna och bara ha en dosa kvar som "förstauttag" och sen dra sladdar från router om det krävs i framtiden.

Ledningarna du har i huset är ju antagligen gamla ändå

Jag tog bort förstajacket då det satt på ett dumt ställe, men trådarna är sparade så att det går att återställa om man vill.

Johan Falk sa:
Spara för framtida fax. När internet kraschar 2019 behövs alla faxar i världen.

tihi, ungefär så tänker jag oxå, undrar bara om det dröjer så länge. - jag faxade senast i onsdags, så go känsla. - kan jag fortsätta i denna tråden, eller ska jag starta en ny om den happykorrekta faxen...? [OT], nej väl...

Jag har använt de gamla rören till teleuttagen till att dra ut Cat5 (8 år sen) från switchen så jag har lite fasta ethernetuttag som komplement till wifit.

Carl A sa:
Johan Falk sa:
Spara för framtida fax. När internet kraschar 2019 behövs alla faxar i världen.

tihi, ungefär så tänker jag oxå, undrar bara om det dröjer så länge. - jag faxade senast i onsdags, så go känsla. - kan jag fortsätta i denna tråden, eller ska jag starta en ny om den happykorrekta faxen...? [OT], nej väl...

På jobbet kör vi internetfax...

Om du stänger abonnemanget lär tråden dödas i andra änden. Och rivas.
Det lär den göra i alla fall, men senare.
Scanova har samma inställning till koppar som posten till brevlådor eller Konsum till Butiker.

Hep sa:
jomper sa:

+100 på det. Jag håller just på att titta på att köpa en gård och inser att nuvarande ägaren var lite väl snabb att döda gammal teknik. De har rivit teleledningen till huset och alla jack och bara kört trådlöst/mobil. Kul för dem kanske, men eftersom det inte finns fiber hade jag klart hellre kört ADSL via koppar än 3/4G. Framförallt då jag håller på med bilder och är rätt beroende av flatrate utan att ruinera mig.

Ska herrn flytta?

Mvh
Husletare

Tjena!

Kom på efter att ha tapetserat tre rum i min nya kåk att jag lika gärna kunde tagit bort teleuttagen istället för att krångla med tapeten bakom dom.. Men nu får dom vara..
Första sitter dock kvar.

JLarsson sa:
Jag har använt de gamla rören till teleuttagen till att dra ut Cat5 (8 år sen) från switchen så jag har lite fasta ethernetuttag som komplement till wifit.

Toppen, så har även jag gjort.
Och skulle man av någon outgrundlig anledning behöva ha analogt ut i huset någonstans så går en ethernetkabel alldeles lysande att använda!

Senast ändrad:
Låta första jacket in i huset är nog inte en dum idé.. Är det infällt så ska man absolut inte ta bort VP-rören.. Går ju att dra in andra ledningar i det.. Får man fiber in i huset är det ju inte så dumt att det finns färdiga rör för ethernet-kabel. Även om det finns trådlöst, så föredrar jag fast ledningar för nätverket.

Tillbaka
Topp