[OT] Bota förkylning?

JockeS

Aktiv medlem
[OT] Bota förkylning?
Har haft en förkylning i kroppen ett par veckor som inte ville bryta ut, men efter 2 hårda dagar i skogen i regn och ute aktiviteter med småtöserna så kom den, med råge.
Igenkorkad hals och näsa och en onskefull hosta.

Kör med Echinagard och vitaminer.
Provat en huskur bestående av 5 vitlöksklyftor och JOKK-bärdryck.

Behöver mer tips... vill ut o cykla igen efter snart 1 veckas uppehåll..

[OT] Bota förkylning?
Alkohol dödar det mesta, mycket alkohol... God ska den vara också, roligare att vara sjuk då!
Krya på sig!

/steen

[OT] Bota förkylning?
1 förkylning?

Har haft ca 3-4st i vinter och jag har testat det mesta! Det är bara gilla läget och ta det lugnt... Sen kan man alltid toppa det hela med att jobba på en skola!

[OT] Bota förkylning?
Blir att knäcka upp en flaska Mackmyra ikväll för att jaga ut dom sista demonerna.

Vaknade upp och halsen mår bra men näsan och huvudvärken är kvar..

Dock klagar frugan på att det stinker vitlök i alla rum jag vistas i.

[OT] Bota förkylning?
Jag led verkligen med dig igår när jag läste ditt inlägg. Visst, det är "bara" en förkylning, men det finns få saker som är så frustrerande som att inte få träna. Jag lever inte själv som jag lär när det gäller att respektera alla råd om vila när man är sjuk, men så har jag också vid flertalet tillfällen bittert fått erfara att det straffar sig att börja träna för tidigt, eller träna när man är krasslig. Om det är en virusinfektion, vilket det oftast är i början åtminstone, så funkar ju inte antibiotika, utan det gäller att ta det lugnt. Jag hade en långdragen förkylning förra året, 11 veckor! Tränade så fort jag kände mig bättre någon dag, för att sen åka på ett bakslag, kom som ett brev på posten. Det ena viruset avlöste det andra, och så höll det på. Till slut åkte jag in till akuten, psykiskt knäckt, och tänkte att jag vägrar gå därifrån utan att ha fått hjälp. När jag sedan kom in mötte jag en läkare som kände igen mig. Han log stort och sa, "jaha, det är du som brukar träna sjuk". Men det är en annan historia. Hur som helst, om din förkylning skulle envisas och det fortfarande skulle visa sig vara ett virus, så finns det hjälp att få. Jag blev hemskickad med en kortisonkur på en vecka av hästdos-slaget (tabletter som man löser upp i vatten), astammediciner som vidgade luftvägarna (jag har ingen astma annars), plus kortison spray, Rhinocort, för bihålorna och en kortisonvariant, Pulmicort, för luftvägarna. Det tog några dagar, sen var jag helt bra! Du verkar vara på bättringsvägen, så ge det hellre en dag extra än att göra som jag, börja träna innan du känner dig helt bra. Om inget annat fick du ju här ett avskräckande exempel på hur det kan gå annars. Krya på dig!

[OT] Bota förkylning?
Massor med vitlök å apelsin. Till kvällen en whiskey å avsluta med 2 ipren. Brukar göra susen för mig, sen kanske man kan vila lite extra på det. :)

[OT] Bota förkylning?
Har märkt att skölja näsan brukar hjälpa bra för mig för att hålla borta halsifektioner så testa det, brukar finnas någon spruta att köpa på apoteket för ändamålet. Glöm inte att använda saltvatten bara :)

[OT] Bota förkylning?
skölja snoken är kanon när man är sjuk och spec om man brukar ha problem med bihålorna. Ta en gammal cykelflaska, passar perfekt i borren och så kan man få lite tryck..
Apropå förkylningar, kineserna har ett talesätt som säger att man aldrig kan bli frisk innan man smittat någon annan..

[OT] Bota förkylning?
Modesty: Ja det är jättejobbigt att inte få träna. Dels pga hur kul det är men för mig som varit en jojjotränare / bantare, som äntligen hittat rätt väg att gå är det extra jobbigt.
Nu sitter man bara som en soffpotatis och psyket säger mig att jag går upp i vikt för varje dag, trots att frugan säger annat.

Jag vill ut o cykla!!!!!

[OT] Bota förkylning?
JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Modesty: Ja det är jättejobbigt att inte få
> träna. Dels pga hur kul det är men för mig som
> varit en jojjotränare / bantare, som äntligen
> hittat rätt väg att gå är det extra jobbigt.
> Nu sitter man bara som en soffpotatis och psyket
> säger mig att jag går upp i vikt för varje dag,
> trots att frugan säger annat.
>
> Jag vill ut o cykla!!!!!

Det är som man brukar inbilla sig bara, att kroppen går mot ett fördärv när förkylningar eller annat sätter stopp för träningen. Men det är toppen man tappar, å andra sidan tar du ingen det snabbt när du är uppe på banan igen. Något som kan vara bra att tänka på är att kroppen inte kräver ett lika stort eneriintag som när man när man tränar, trots att aptiten säger annat. Och med risk för att låta tråkig, men en promenad eller trädgårdsarbete eller något annat du kan tänka dig att göra är bättre än inget alls, och meanwhile förstås. Det är så jag brukar göra. Solen skiner ju, åtminstone här :)

[OT] Bota förkylning?
Du går inte upp i vikt av att inte träna, du går upp i vikt om du äter för mycket (oavsett om du tränar eller inte). Något förenklat förstås, men närmare sanningen än att träning skulle vara nödvändigt för att hålla eller gå ner i vikt.

[OT] Bota förkylning?
Fast jag brukar tröstäta när/om jag blir sådär seg-förkyld. Gärna choklad och annat sött. Går inte ner i vikt av det direkt...

Tillbaka
Topp