[OT] Bygga hus - totalentreprenad

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Vi går i tankarna att kanske bygga ett hus framöver, men efter att ha sett mina föräldrar försaka typ all sin fritid i 15 år för att bygga sitt drömhus är jag i alla fall säker på att vår egen delaktighet ska vara begränsad.

Vi har tittat lite på husleverantöerer och det är uppenbart kvalitetsskillnader på själva husen. Men hur är det med byggprocessen? Hur mycket behöver man vara delaktig för att få det rätt? Vad har ni för husbyggarerfarenheter?

Husleverantörer vi kikat på är tex Trivselhus, Faluhus och Fiskarhedenvillan.

Beror så klart på vem ni hittar som byggare , även om husleverantörerna har sina kvalitetskontroller av bygget så hänger det mycket på om byggarna är seriösa .
Men att besöka bygget lite då och då och ställa relevanta frågor är nog inte så dumt .

Har byggt med Eksjöhus och delad entrepenad. Vi har vart helnöjda med allt.
Kan säga att efter att ha pratat med vänner och grannar som byggt med total, så låter det bättre än va det är.
Och bara för att man har TE betyder det inte att man kan sitta hemma o pilla sig i naveln. Vänner som byggde med TE fick va på plats nästan dagligen, för o säkerställa att det blev som dom kommit överens om (och det med en av de större tillverkarna)

Oavsett vad ni väljer så kräver det tid och en del magsår. Men helt klart värt det

Skaffa en byggkonsult och sköter kontroller veckovis med godkännande för projektgates. En som har sista ordet mot entreprenörens kvalitetskontrollant och entreprenörerna. En som vet att kolla på hantverkarnas seriositet i tidigt läge och som ni har gett rätt att påpeka felaktigheter tidigt, kanske till och med godkänner entreprenörerna.

Det kommer kosta uppåt 2000kr/byggvecka (räkna mellan 60-120´´) men kommer vara värt det med största sannolikhet, om ni inte känner er helt säkra på att göra alla koller och stå och bråka med kvalitetskontrollörer som är köpta eller sliriga entreprenörer själva.

Arkitekter kan ibland ta den rollen men det gäller främst styckhus. Som inte behöver bli dyrare för den delen. Ta in offerter och referenser.

Tack för input! Atlas tips känns mycket värdefullt. Även om vi själva har både hyfsad kompetens och erfarenhet av att bråka med entreprenörer kan det vara värt att ha en konsult för att slippa mycket huvudvärk.

+1 på Atlas tips om byggkonsult är guld värt och småpengar i sammanhanget, en god investering i en trevligare byggprocess och mer tid för familjen genom att ha nån som är på er sida. Och referenser referenser..

Lägg lite extra tanke på var ni placerar huset på tomten, och såklart att ni tittar på ett hus som passar tomten i fråga, om det är några träd eller typ stenar och kullar som ni tycker om och vill ha kvar, var tydliga med det och kräv vite i så fall annars försvinner de nog. Missa inte möjligheten att faktiskt planera tomten också, när maskinerna ändå är där.
Det enklaste sättet att få en större trädgård är att sätta huset närmare vägen, medan man kan, och om man får, och det beror såklart på.

Underskatta för guds skull inte planeringsfasen och kolla runt ordentligt och ställ massor av frågor.
Och kom ihåg att välisolerat inte bara ger "låga driftskostnader", det blir även tystare, jämnare temperatur, svalare på sommaren, det är helt enkelt en kvalitetsfråga. :)

Den dag jag (som pluggar inom området) tänker bygga hus kommer jag kolla på företagets byggprocess och prioritera en rimlig prefabrikationsgrad, det minskar risken för såväl fukt som fördyring och försening i bygget. Ex färdigbyggda badrum som lyfts på plats.

Vite för försening är också önskvärt, och det måste kosta ordentligt, annars är risken att det är billigare för ett företag att bygga på något mer lönsamt projekt och låta vitet ticka på.

Senast ändrad:
Samma som ovan, har byggt ut med liten entreprenör, fast pris och TE, trodde att vi skulle åka på semester och komma hem till färdigt hus men det som gällde var att vara med och ha koll hela tiden. Ändå var det verkligen ingen skojare och det blev bra i slutändan.

Hur hittar man då en konsult man kan lita på? Eller skall man sikta på en riktigt bra arkitekt/projektledare? ganska mycket handlar ju om vilken tomt man kan hitta. Runt större städer är ju oftast tomterna uppköpta av hustillverkarna redan och då har man nog inte så mycket val ändå.

Jag har också tittat på mina föräldrars köp med totalentrepenad och pappa är van vid projektledning i byggindustrin. Verkar vara en djungel där det är svårt att lite på någon (glöm inte att också kommunen gärna gömmer saker för att slippa uppfylla det som de borde.) Egentligen vill jag nog också bygga ett drömhus i framtiden men det känns nästa säkrare och enklare att köpa ett kasst renoveringsprojekt - då vet man att man inte kan förvänta sig något perfekt :).

/A

Vi byggde (eg. lät bygga) ett hus för tre år sedan och valde "nyckelfärdigt" via A-hus. Största nledningen till val av lev var de var de enda vi hittade som hade ett typhys med rätt storlek enl detajplanen.

Utöver att den obligatoriska kontrollansvarige skötte vi allt själv med kontakter mot A-hus. De i sin tur skötte alla underleverantörer.

Vi fick dock välja mtrl, utrustning och färg inv rätt tidigt, men det var rätt skönt i efterhand.

Deras tidplan höll perfekt och vi hade inga problem under bygget (förutom en felhängd balkongdörr) utan allt flöt på.

Att välja seriös entreprenör är A och O! Jag skulle aldrig välja en mindre utan bra rekomendationer och referenser.

gsb sa:
Vi byggde (eg. lät bygga) ett hus för tre år sedan och valde "nyckelfärdigt" via A-hus. Största nledningen till val av lev var de var de enda vi hittade som hade ett typhys med rätt storlek enl detajplanen.

Utöver att den obligatoriska kontrollansvarige skötte vi allt själv med kontakter mot A-hus. De i sin tur skötte alla underleverantörer.

Vi fick dock välja mtrl, utrustning och färg inv rätt tidigt, men det var rätt skönt i efterhand.

Deras tidplan höll perfekt och vi hade inga problem under bygget (förutom en felhängd balkongdörr) utan allt flöt på.

Att välja seriös entreprenör är A och O! Jag skulle aldrig välja en mindre utan bra rekomendationer och referenser.

Tack för info! A-hus hade vi också tänkt kolla på, så det låter ju positivt.

Bygga hus själva? Då måste man ha massa tid! Tiina o jag är precis klara med vårt hus. Ett platsbyggt hus. En fördel är att det går ändra på mycket under resans gång. Förutom var vatten är någonstans. Så ha koll på badrummet och köket. Det första som slår mig är att ring kommunen dagen efter ni skickat in handlingarna. De tar fram handlingar när ni har dem i luren om ni har otur. Det gäller ha koll på hur marken är under ytan. Att spränga mycket är väldigt dyrt. Det gäller ha koll på kostnader som ligger utanför själva huset som ex anslutningsavgifter för väg-,el o avlopp.
Själva byggnationen är det bäst att ni kollar till bygget ofta. Byggare är män och de tänker inte alltid praktisk gällande funktioner och gör det på det lättaste sättet.
Sen är det så att det tar tre hus för få det som man vill....

Har ni tittat på någon tomt? Det tycker jag nästan bestämmer huset som kommer stå ovanpå.

Ja kan ju varna för kommun-människorna redan nu.

Det är precis som du beskriver det när föräldrarna jobbat på sitt hus varje timme av sin fritid nästan under 15 år.

Det är ju värt att gå en annan väg!

Ja gillade inte kataloghusen så jag kom på ett själv men följde dock kommunens för-kriterier över hur huset ska se ut för att få ett godkänt bygglov och som tur var passade det sig för mig med.

Har inte byggt med prefabhus själv men jobbar inom sektorn.

Är kataloghus något ni tar för priset eller enkelhetens skull?
Så länge ni inte har en helt platt tomt i direkt anslutning till en större väg och i närheten av den brädgård som er entreprenör har avtal med skulle jag rekommendera att ni kontaktar en arkitekt som kan svara för totalentreprenad.
Ökar valmöjligheterna för hur ni vill ha huset, ändringar för tomt och bygglov samt (i mitt tycke) mycket bättre bollplank gällande bygget än vad man får från en säljare som knappt vet vad skillnaden mellan BTA/BYA. betydligt bättre resultat som man har större glädje utav när huset väl är byggt och i regel samma pris som ett prefabhus som håller någon sorts kvalitet. Prisskillnaden ligger i regel på ca 25-50% högre/m² än de billigaste prefab husen men då slipper ni linoleum matta i badrummet. Annars ligger de på ungefär samma nivåer som de större/finare prefab leverantörerna.

Om ni själva inte vill lägga (minst) fem timmar i veckan på att kolla hur bygget går så håller jag helt med om att ha en bra byggkonsult. Alternativet till detta är att stå för valet av KA själv och ha en bra sådan. (Ring runt till några medelstora fastighetsutvecklare i ditt område och hör dig för vilka de tycker är bra eller kolla med byggnadsnämndens inspektörer som visserligen inte får rekommendera någon men väl nog kan ge fingervisning).

Har inget att tillföra, men är det egentligen inte jävligt illa att det ska behövas göra en massa kontroller av någon annan än den som utför själva byggandet för att ett hus ska bli byggt enligt spec?

Det har väl lite med både viskningsleken där du vet i regel precis hur du vill ha det, som du berättar för entreprenören som berättar för snickaren som vägleder målaren som hamnar i bråk med elektrikern om åt vilket håll dörren i rum 3 av 4 skulle öppnas inåt eller utåt, såväl som med det faktum att det ofta uppstår små oförutsedda problem på vägen som någon antingen måste ta ansvar för eller lösa enligt det enklaste sättet där och då vilket kan bli ett helvete först när skiten är klar.

Och sen finns det en uppsjö av oseriösa byggare som får de seriösa att framstå som hjältar.

eketjall sa:
Har inget att tillföra, men är det egentligen inte jävligt illa att det ska behövas göra en massa kontroller av någon annan än den som utför själva byggandet för att ett hus ska bli byggt enligt spec?

Jag tycker också att det får byggbranschen att framstå som en packe tonåringar/barn som man lämnar i ett rum med ett par enkla förhållningsregler men ändå måste videoövervaka för annars kommer Pelle att börja slå på väggarna med en hammare och Lisa och Klas kommer att utforska varandras sexualitet, allt medan Jack och Sharlie försöker röka vallmofrön för att få ett inbillat rus.

Om man har "allt" ordentligt nedskrivet tycker jag att det borde vara tämligen enkelt. Men jag är ju o andra sidan en skrivbordskrigare och inte en händig person.

Tack för mycket goda råd. Finns mycket att ta till sig här.

Med tanke på att jag kan vara ganska anal och lite av en perfektionist känner jag stor oro att inte ha koll på läget och riskera att bli besviken på resultatet...

Jag kan återkomma med lite mer konkreta tankar ikväll, men det vore himla kul att höra om någon hade erfarenhet av de tre husleverantörerna jag listade...

Luthman Photography sa:
eketjall sa:

Jag tycker också att det får byggbranschen att framstå som en packe tonåringar/barn som man lämnar i ett rum med ett par enkla förhållningsregler men ändå måste videoövervaka för annars kommer Pelle att börja slå på väggarna med en hammare och Lisa och Klas kommer att utforska varandras sexualitet, allt medan Jack och Sharlie försöker röka vallmofrön för att få ett inbillat rus.

Om man har "allt" ordentligt nedskrivet tycker jag att det borde vara tämligen enkelt. Men jag är ju o andra sidan en skrivbordskrigare och inte en händig person.
Det funkar inte sämre än i någon annan bransch där saker ska produceras. Vilken tillverkningsprocess som helst har en massa människor inblandade som kontrollerar att resultatet blir det avsedda.

Rattnalle sa:
Det funkar inte sämre än i någon annan bransch där saker ska produceras. Vilken tillverkningsprocess som helst har en massa människor inblandade som kontrollerar att resultatet blir det avsedda.

Så sant det är sagt!
Jag vet av erfarenhet att en i världen väldigt stor aktör inom skogsbruksmaskiner har inte mindre än 14 kontrollanter från det att prefabricerade delar kommer till monteringsverkstaden till dess att maskinen lastas på trailer för transport till kund. Och likväl missar även dom ibland..

Kontroll är superviktigt!!

Sen är tyvärr utbildning och konsultlöner inte någon garanti för kvalitet heller.

En vän hade nyligen slutbesiktning nyss av sitt egetbyggda lösvirkeshus, besiktingsmanen eller om det var hen från kommunens byggnadsnämd tyckte det var
" väldigt dumt att han satt brandvarnaren högt upp i takfönstret , hela huset har ju nästan brunnit ner innan lågorna nådde dit upp"

Behöver jag tillägga att min vän är brandchef på stationen ...

Plush sa:
Rattnalle sa:

Så sant det är sagt!
Jag vet av erfarenhet att en i världen väldigt stor aktör inom skogsbruksmaskiner har inte mindre än 14 kontrollanter från det att prefabricerade delar kommer till monteringsverkstaden till dess att maskinen lastas på trailer för transport till kund. Och likväl missar även dom ibland..

Kontroll, absolut, men inte av slutkunden.
Den som lämnar ifrån sig en delprodukt ska ju ha kontrollerat att den är ok. Det ska inte den som tar emot den behöva göra. Det ska vara specat vid beställningen vad som förväntas.

eketjall sa:
Plush sa:
Rattnalle sa:

Så sant det är sagt!

Kontroll, absolut, men inte av slutkunden.
Den som lämnar ifrån sig en delprodukt ska ju ha kontrollerat att den är ok. Det ska inte den som tar emot den behöva göra. Det ska vara specat vid beställningen vad som förväntas.

Exakt, lämnar man som kund en exakt specifikation så känns det ju orimligt att jag ska behöva kontrollera att den följs. Givetvis kan det krävas att företaget jag lämnar specen till ser till att den följs om det är många som är inne och grottar i projektet, men det borde ju inte drabba mig som kund.

Jag lät bygga hus för drygt tio år sedan, och kan inte nog betona egenkontroll under hela byggprocessen. Besök bygget så ofta du kan och ställ frågor kring processen. Byggarna kommer tycka att du är jobbig, men du kommer upptäcka fel (oundvikligt) tidigt. Du kommer hinna se fel innan det är dags för slutbesiktning. Risken är annars stor att du kommer gå runt med gapande mun och tycka att allt är fint. Efter några månader är alla fel upptäckta men ni har gjort slutbetalningen och kommer få svårt att få till åtgärder. Pengar är en fantastisk källa till motivation. Om ni har en husleverantör och en entreprenör, ska ni inte betala fakturorna förrän momenten är synade och godkända av er. Att hålla inne pengar för att få fel åtgärdade kommer inte göra er populära, men är bästa sättet om någon bagatelliserar eller skyller på annan leverantör. Efter tio år kommer du inte ha någon relation till husleverantör eller entreprenör, men husets fel består.

Du har en fantastisk massa val att göra;
- grundkonstruktion; platta eller krypgrund
- markarbeten
- golvlister, dörrfoder, fönsterfoder, taklister och innerdörrar. utseende och färg. Trycken till dörrar
- kakel, klinker och fogar (se till att ni får ordentligt fall till brunnar)
- golvvärme
- handdukstorkar
- blandare, hållare, porslin, duschväggar och belysning
- köket har så många val att det kan bli övermäktigt
- golv- och takmaterial
- väggar; målat eller tapet. Alla rum.
- eluttag; kan inte bli för många. Minst ett för varje väggyta. Be om elritning.
- Jag lät dra datanät (stjärnnät) med uttag i alla rum. Kanske overkill idag, men inte så dumt att kunna ansluta NAS:en med två kablar :-)
- fönster; öppningsbara eller inte. Öppningsbara stjäl ljus i och med extra lister.
- uppvärmning

Utgå från vardagsrutiner och tänk igenom hur dessa skulle fungera. Har ni små barn kommer de inte vara små hela livet.

Lycka till!

Utan att ha läst annat än ts första inlägg; i en totalentreprenad är det enda du kan vara säker på är att entreprenören levererar lägst möjliga standard och billigaste utförande för att uppfylla ställda funktionskrav.
Ett noga genomtänkt FFU enligt diverse AMA av arkitekt/konsult/ konstruktör som DU anlitar och som du sedan inte avviker ifrån lär bli ett bättre slutprodukt och knappast dyrare.
Och tumregeln vid upphandling är bort med dyraste och billigaste anbud, titta sedan noga på de som ligger nära varandra.
I korthet enligt min ringa 40-åriga erfarenhet av byggbranchen.

Senast ändrad:
Börja på bygglovsavdelningen hos kommunen där ni ska bygga. Då får ni alla förutsättningar gällande detaljplan och andra reglerande företeelser. Bygglovsinspektörer/handläggare kan det där med att bygga hus och ni kan få värdefulla tips om det mesta och att vara överens med dem kan bespara mycket tid/pengar/frustration/whatever. Nä jag är inte BL-inspektör men jag jobbar tillsammans med dem.

När det gäller entreprenörer så är de nästan ALDRIG så noggranna som du vill när det gäller finish och snygga lösningar om du är lite mer än genomsnittet kvalitetsmedveten, de har helt enkelt inte tid om ni inte kommer överens om det. Där måste någon vara med och ha koll.

Lycka till! Det är kul att bygga hus.

Sjukt lärorik tråd. Kan nog tio gånger så mkt om husbygge nu som för fem minuter sen.

+1 på att inte försaka varje ledig stund under de tio år man ev har småbarn. Har sett för många hamna i det träsket.

.A. sa:
Jag lät bygga hus för drygt tio år sedan, och kan inte nog betona egenkontroll under hela byggprocessen.
....
Du har en fantastisk massa val att göra;
- grundkonstruktion; platta eller krypgrund
....
Lycka till!

Krypgrund går _fetbort_ av fuktproblematik som i princip inte går att bygga bort. Det byggs nästan inga krypgrundshus i Sverige idag förutom av gubbar som "alltid har gjort så". Fuktproblem dvs röta och mögel är snarare regel än undantag i krypgrundshus nyare än 40tal, före det var husen så pass otäta att fukten ventilerades bort. I kursen byggnadsfysik så var vårt projekt just att räkna på fukt i krypgrund för olika årtionden och resultatet var minst sagt nedslående, vilket även stämmer med historien.

Platta på mark är det som gäller, och det säger jag trots att jag vet hur dåligt betong är ur miljöhänsyn.

Senast ändrad:
Nja man kan väl ha en varm krypgrund med isolering på marken oclså...
Även om jag inte byggt nån än, platta på mark standard.

Jo det finns en hel rad lösningar man kan göra, men hela konstruktionen med krypgrund är i grunden felaktig och problemen går inte riktigt att bygga bort, ex ett tätt skikt mot marken (fukten i marken är problemet) kan gå hål på, ett hus byggs ju för att hålla 100+ år trots allt, och energieffektivetskravan bör vara högre idag än förr.

Ett modernt småhus idag är för mig i princip ett passivhus med stora fönster, sittbara fönsterkarmar, tjocka väggar, fri planlösning, solceller på taket, frånluftsvärme, inte större än det behöver vara och har extremt låga driftkostnader.. och det står på en välarmerad platta på mark. Det är mer lönsamt att amortera än att betala för el & värme så att säga, särskilt medan räntan är subventionerad. :) Undra vem som levererar såna nyckelfärdiga.

lleberg sa:
Ett modernt småhus idag är för mig i princip ett passivhus med stora fönster, sittbara fönsterkarmar, tjocka väggar, fri planlösning, solceller på taket, frånluftsvärme, inte större än det behöver vara och har extremt låga driftkostnader.. och det står på en välarmerad platta på mark. Det är mer lönsamt att amortera än att betala för el & värme så att säga, särskilt medan räntan är subventionerad. :) Undra vem som levererar såna nyckelfärdiga.

Kan bara hålla med. Gärna (så gott som) underhållsfri fasad också.

lleberg sa:

Ja, det låter lite som det vi funderar på bortsett från solpanelerna. Och passiviteten...

Faluhus marknadsför sig med just energisnåla hus med bra isolering osv. De påstår sig dessutom vara väldigt flexibla i utformningen. Men man får väl se om det är så också.

Senast ändrad:
eketjall sa:

Håller med, jag menar vi som håller på med mjukvaruutveckling behöver ju inga automatiserade test, QA eller bugfixar. Allt blir perfekt på första försöket!

gsb sa:
Vattenburen golvvärme! Både uppe och nere.
Rätt skönt att slippa fula radiatorer.

Givetvis!

En annan fundering - fasad.
Jag gillar underhållsfria fasader och tycker det är snyggt med tegel och puts. Men detta blir ju dyrare såklart. Och många leverantörer kör bara trähus. Åsikter kring detta?

eketjall sa:

Slå dig in i branschen vettja. Det är ju ungefär 1000000000000 olika moment där ritning, vision och okunskap kan ställa till det.

Lite förvånad blir man ju då skanska har byggt 165 badrum med dåligt eller tom frånfall till golvbrunnen på nya karolinska. Och det är ingen som kontrollerar detta innan sjukhuset sätts i drift.

H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Jag gillar underhållsfria fasader och tycker det är snyggt med tegel och puts. Men detta blir ju dyrare såklart. Och många leverantörer kör bara trähus. Åsikter kring detta?

Jag hade lätt byggt med tegel idag. Måla om en husfasad är inte billigt. Att göra det själv på ett tvåvåningshus är allt annat än kul. Täcklasyr som ska målas om vart 5-7 år blir också ganska dyrt i längden. Akrylat har längre hållbarhet, men där kan det vara lämpligt att tvätta fasaden typ vart femte år. Inte heller gratis.

Puts håller länge om det är korrekt gjort. Stilrent och verkar inte bli omodernt.

.A. sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Jag hade lätt byggt med tegel idag.
Det är väl bara i riktiga U-länder man faktiskt bygger med tegel. Här sätter vi väl bara ett fasadskikt.

Rattnalle sa:
.A. sa:
H. sa:
gsb sa:

Givetvis!

Jag hade lätt byggt med tegel idag.
Det är väl bara i riktiga U-länder man faktiskt bygger med tegel. Här sätter vi väl bara ett fasadskikt.

Eftersom frågan gällde fasader var det det jag avsåg.

Tillbaka
Topp