[OT] Chans att rädda karriären?

Jag är ledsen att säga det geologen men du ser bara problemen och fokuserar inte på det du kan. Jag har jobbat 5 år med rekrytering och det absolut viktigaste är de personliga egenskaperna och drivet hos den som söker jobb. Förr fokuserade man mycket på formell utbildning, nu är det en individ man anställer (som naturligtvis har en någorlunda utbildning/bakgrund för jobbet).

Du MÅSTE sälja dig själv som person annars kommer du inte att fixa det. Det innebär att du måste bli duktig på det sociala spelet, ha driv och vara allmänt trevlig och "lätt". Sitter du dessutom i gnällhörnan blir det inga barn gjorda. Brutalt ärligt kan tyckas men det är sanningen.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är otroligt många bra råd för jobbsökande
> i den här tråden!

Nä, det är omöjligt.

Precis, generiska standardbrev går bort, anpassa varje brev till den aktuella tjänsten du söker. Det innebär inte att du ska börja med en tom sida varje gång du skriver ett brev, men anpassa en grundtext utifrån vad de skriver i annonsen och utifrån vad du vet om företaget.

geologen skrev:
> En liten sak jag just kom till att tänka på...
>
> Hur gör man om man skulle bli kallad till en
> anställningsintervju i, säg, Gällivare? Jag har
> då sannerligen inte råd att åka dit! Löser man
> sånt över telefon i såna lägen?

Firman som intervjuar betalar.

Jag har läst teknisk fysik. "Karriär" i korthet:

- transmissionutveckling på Scania
- Affärssystem på Volvo
- Tekniskt säljstöd och säljutbildning på Volvo

Nu är jag industridoktorand och projektledare.

Det finns jobb. Jag har alltid tyckt att man läser sig till rätten att söka jobb, inte att man läser till sig en massa kunskap. Du lär ju söka jobb även om det står att du behöver erfarenhet, annars blir det soc om ett par år. Får du bara komma på ett par intervjuer så klickar det snart med någon arbetsgivare och det är viktigare än att du läst rätt kurser eller tycker nåt är roligare än nåt annat. De flesta människor tror jag motiveras och stimuleras av att kunna nå resultat och komma framåt snarare än att jobba med exakt vad man TROR att man är intresserad av.

//Erik

Mankebank skrev:

> I övrigt har du fått en hel massa goda råd i
> tråden, lyssna på dem. Men ge fan i att sitta
> och ringa till den rekryterande chefen. Senast jag
> rekryterade vill jag minnas att jag fick 65 svar,
> vid tidigare tillfällen har jag fått hundratals.
> Om alla sökande skulle ringt mig för att fråga
> om något som ändå stod i annonsen, sedan för
> att kolla om ansökan kommit fram och till sist
> några gånger för att höra hur processen går
> skulle jag inte hunnit jobba på flera veckor.
> Arbetsgivare är naturligtvis olika men jag har
> svårt att tänka mig att det finns speciellt
> många som uppskattar att bli avbrutna av
> telefonen hela tiden.
>

Åkej, kanske inte ringa och vara en pest under rekryteringsprocessen, inte i början i allafall...

jomper skrev:
> Det är otroligt många bra råd för jobbsökande
> i den här tråden!

Ja, andra som vågar ta till sig av råden kommer vara mer framgångsrika i sitt jobbsökande, klart bra tråd!

Synd att inte trådskaparen hör till den skaran. Att plugga i fem år för att sedan söka två(!) jobb och därefter ge upp och fundera på "karriärbyte" är ju inte klokt. Men man måste ju inse att man har ett problem innan man är öppen för hjälp, vilket inte geologen tycks vara. Jag skulle aldrig anställt, eller rekommenderat, en person som är så rädd för förändring, saknar driv och bara ser problem och begränsningar istället för möjliga lösningar. Attityden att vägra ta till sig av råd eller lyssna på andra indikerar också samarbetssvårigheter och att man är en dålig teamplayer. Ändra på inställningen, gå i lite KBT-terapi eller liknande, öppna ögonen och följ alla bra råd i tråden så är jag övertygad om att problemet skulle försvinna.

Fasen, hela mineral- och gruvindustrin är ju i en boom market just nu, borde finnas möjlighet till anställning lite överallt! (om du bara visade framfötterna lite och var öppen för att flytta)

Jag kan tänka mig jobba åt LKAB eller nån annan om lönen är bra nog, vintern är lite lång däruppe men det kompenseras med snöskoter eller skidåkning, man måste se möjligheterna.

Norrland är glesbefolkat, alltså mer tid åt sin familj och naturen.

Måste vara bättre än att bo innanför tullarna i sthlm under vintern kanske?

DT skrev:
> Precis, generiska standardbrev går bort, anpassa
> varje brev till den aktuella tjänsten du söker.
> Det innebär inte att du ska börja med en tom
> sida varje gång du skriver ett brev, men anpassa
> en grundtext utifrån vad de skriver i annonsen
> och utifrån vad du vet om företaget.

Se också till att spara alla de olika ansökningshandlingarna så att du kan ta fram rätt version om arbetsgivaren ringer eller om du går på intervju. Dessutom är det en bra idé att spara en logg över alla aktiviteter så att du vet vem du varit i kontakt med, när det var och vad som diskuterades. Skriv ned så mycket du bara kan, namn, telefonnummer, mailadresser, tidpunkter. Du vill inte framstå som förvirrad och ostrukturerad.

Dessutom fungerar de flesta av oss människor så att vi tycker att den som har koll på när vi hördes senast och vad vi pratade om då är en baddare till trevlig person. Kanske till och med en så trevlig person att vi skulle vilja träffa honom eller henne varje dag på jobbet.

Jag orkar inte läsa tråden, men det främsta tipset är att först konstatera att dessa oändliga kravlistor som företagen sätter upp, inte sällan kommer med ett körkortskrav eller ännu mer korkat ett krav på egen bil... dvs att de har ofta ingen aning till mkt liten aning om vad som krävs, än mindre kan formulera detta i en platsannons. Du ska därför sluta läsa hela platsannonserna.

På exakt samma sätt ska man INTE läsa tex presentationer på datingsiter, iom att det bara är massa trams och kravspecar från folk som inte vet vad de vill ha.

Sen så är det inget fel med att ljuga, alla andra gör det. Se jobbsökandet som en tävling, hur mkt kan du lura en rekryterare. Se det även som ett socialt experiment, se hur långt du kan gå med enskilda individer, hur fräck du kan vara, hur mkt du kan driva med personen etc. Givetvis inte plumt och oraffinerat, utan snyggt och med stil. Och här kommer mitt sista tips, du blir bättre och bättre på att få jobb ju fler intervjuer du går på. Vilket är eg är rätt sjukt, då de som får jobb är de som är sämst lämpade men bäst på intervjuer.

Om du sitter och väntar på det ultimata jobbet, så kommer du ändå misslyckas i intervjufasen om du inte gått på snarlika rekryteringar.

Det är som vanlig träning, frekvens och kontinuitet som gäller.

Ja, och sen kan du givetvis ordna dina egna intervjuer genom att helt sonika formulera ditt eget arbete, paketera det i en affärside, starta firma och börja sälja in dig själv.

Upup skrev:
> Sen så är det inget fel med att ljuga, alla
> andra gör det. Se jobbsökandet som en tävling,
> hur mkt kan du lura en rekryterare. Se det även
> som ett socialt experiment, se hur långt du kan
> gå med enskilda individer, hur fräck du kan
> vara, hur mkt du kan driva med personen etc.

Så var rådet om att ringa arbetsgivaren inte sämst i tråden längre. Lögner under anställningsprocessen är en av faktiskt rätt få saker som är grund för uppsägning eller avsked. Det skapar en intressant detalj i ett kommande CV som man knappast vill försöka förklara.

Betona dina styrkor, undvik dina svagheter, överdriv möjligen lite men ljug aldrig.

Har inte läst igenom alla inlägg men tänkte komma med tips till geologen.
De flesta jobben kommer inte ut på annons, så det gäller att höra av sig till företag som kan vara intressanta.

Det är högkonjunktur inom gruvindustrin så om du är beredd att flytta till Kiruna, Gällivare eller Pajala så hör av dig till LKAB, Boliden eller Northland Resources, berätta om din utbildning och var beredd att ta vilket jobb som helst som dem erbjuder. Den viktigaste/svåraste frågan de kommer kommer ställa är "varför vill du flytta hit och hur länge kan du tänka dig att stanna".

Jag tycker det är OK att ljuga för sig själv i alla fall. Inte ljuga om sin utbildning eller andra formella kriteria men det är ju inte straffbart att säga "det här jobbet verkar vara det mest intressanta jag har hört om", eller "oh, vilket bra kaffe ni har här".

En aspekt av den här tråden och föregångstråden som startades för några år sedan är vilket sjukt utbildningssystem vi har. Eftersom utbildningen är "gratis" (inga terminsavgifter, man betalar bara före egna uppehället plus lite skolböcker etc) är det för enkelt att läsa i åratal utan tydliga mål och utan trolig samhällsnytta. Visst får man en CSN-skuld att beta av under resten av yrkeslivet, men det avskräcker inte tillräckligt.

Kanske mängden studiebidrag vs lånedel borde viktas mot en långsiktig analys av arbetsmarknadens behov. Och personliga intervjuer för lämplighetsbedömning borde vara ett krav för fleråriga studieprogram. Och praktik på arbetsmarknaden borde vävas in för många fler program och kurser också. Liksom obligatoriska kurser i såväl studieteknik (initialt) som jobbsökarteknik (i slutfasen). Mentorskap & lärlings-system borde nog också byggas upp och ut. Kanske några års mer eller mindre relevant arbetslivserfarenhet före utbildningarnas start vore en bra idé också i många fall.

Ovanstående skriver jag också utifrån att jag själv drällde för länge på högskola/universitet. Utan tydligt mål i början men jag hittade rätt fokus på slutet åtminstone. Sen gick det hyfsat ändå, faktiskt bra mycket bättre än för många studiekamrater som hade bättre tentamensresultat.

Gällande Geologens fråga; Har du en chans att rädda karriären, som många redan sagt; Ja absolut, utan tvekan, genom kompletterade studier och/eller arbete/praktik på relevanta tjänster. Men det kräver ju initiativförmåga, drivkraft och rörlighet. Att du kan övertyga om att du är värd mer än bara din examen. Det kanske kan ta några år, där du får bita ihop och hugga i, men sedan kan du vara där du vill vara.

Så kör hårt nu och lycka till!

Det mesta har ju redan sagts men vill ändå poängtera hur viktigt det är att man är optimist. Varje jobb du söker skall du försöka se vad som är extra roligt och utvecklande med och varför just du är den bästa kandidaten till. Om inte du tror på dig till 100% lär ju knappast någon annan göra det. Att ha den attityden de tio första jobben man söker är inga större problem - utmaningen är ju att vara motiverad efter 99 avslag men det är ju det man måste vara om det skall gå vägen! Gör lite fejkade intervjuer med en bra kompis där han kan pressa dig lite grann och se hur du agerar. Otroligt bra träning och ger mer än man kan tro! (och ja - detta har jag testat själv en gång i tiden)

Att kontakta alla tänkbara (och andra ...) arbetsgivare och presentera sig och allra helst träffa personligen är ju också en självklarhet. Många tjänster går aldrig till annons.

Har själv anställt folk och utan undantag var det personliga rekommendationer som gjorde att jag satte upp intervjuer - därför är det viktigt att jobba med ditt nätverk och upplysa alla om att du är på jakt efter jobb. handlar det om att komma ut på arbetsmarknaden får du nog bara beredd på att flytta och dessutom kompromissa med det mesta - alternativet är att du sitter i Götet och går på socialen - var har du för nytta av att hålla på dina principer om du är arbetslös?

mzi skrev:

>
> @bollen: kan du berätta var du jobbar så jag
> inte av misstag söker jobb hos dig? Den förra
> rekryteraren som ringde till mitt dåvarande jobb
> för att "kolla upp referenser" på egen hand fick
> en halvtimmes utskällning av först min
> personalchef och sedan av mig. Min relation med
> min arbetsgivare sköter jag, den ska inte någon
> presumativ arbetsgivare som inte har några
> åtaganden komma och peta i. Otroligt
> oproffesionellt. Jobbar du på McDonalds?

nu har du nog missförstått lite eller VÄLDIGT MKT
jag skrev att jag tog upp det på intervju
läs om läs rätt
skulle aldrig ringa ngn om det inte var ok med den ansökande
men jag skulle verkligen vilja veta varför och då gäller det kasnke inte nuvarande anställning eftersom många söker jobb utan att arbetsgivaren vet om det

Mcdonalds????
tomte

Någon form av planekonomi för utbildning maskerat som en marknadsliberal åtgärd? Lite som man gjorde med IT- och mäklarutbildningar tidigare? Dvs att du pumpar ut lågkvalificerad arbetskraft för att klara en topp och sedan drabbas man av arbetslöshet igen? Låter sådär halvsmart.

Det funkar ju bara om staten bestämmer vad företagen ska pyssla med om flera år, alternativt att företagen lovar att anställa si och så många kemister, barnskötare och svetsare och sedan får stå med kostnaden. Eller vänta.. det är ju samma sak.

Jag har pluggat både med och utan mål med min utbildning och jobbar ändå inte alls med det. Däremot har jag blivit en bra och trevlig människa, vilket jag tror att både mina kompisar och samhället gillar.

Geologen behöver inte plugga något mer, men jobba någonstans där det finns lite akademisk stimulans och han får upp ögonen för vad det är han vill pyssla med egentligen.

@bollen: Jag läste bara vad du skrev:

"Jag kollar alltid referenser och ringer det senaste jobbet oavsett om det angett som ref eller inte, men säger jag naturligtvis på intervjun."

Då är vi överens. Jag ger de referenser som jag vill ge, arbetsgivaren/rekryteraren kollar upp dem och är de inte nöjda återkommer de endera med en fråga om fler referenser eller berättar att jag inte passar för tjänsten.

Det var dock inte så jag läste det kategoriska uttalandet ovan.

mzi skrev:
> @bollen: Jag läste bara vad du skrev:
>
> "Jag kollar alltid referenser och ringer det
> senaste jobbet oavsett om det angett som ref eller
> inte, men säger jag naturligtvis på intervjun."
>
> Då är vi överens. Jag ger de referenser som jag
> vill ge, arbetsgivaren/rekryteraren kollar upp dem
> och är de inte nöjda återkommer de endera med
> en fråga om fler referenser eller berättar att
> jag inte passar för tjänsten.
>
> Det var dock inte så jag läste det kategoriska
> uttalandet ovan.

Referenser är vanskligt. Vet inte vad jag tycker om det, egentligen. Du kan vara den mest drivna och begåvade på din arbetsplats, men det betyder inte att du får lovord för det. Det finns tyvärr mycket som kan komma emellan för att du ska få det. Och människor uppfattas VÄLDIGT OLIKA beroende på vem du frågar.

bollen skrev:

> nu har du nog missförstått lite eller VÄLDIGT
> MKT
> jag skrev att jag tog upp det på intervju
> läs om läs rätt

Ha ha, ta du själv en dos "läs om, läs rätt" kring din egen, ursprungliga, formulering. Som du formulerat dig så låter det faktiskt som om du ringer upp arbetsgivare utan att de uppgivits som referenser. Du får hålla lite bättre koll på dina syftningar.

Skriv om, skriv rätt ;)

> Referenser är vanskligt. Vet inte vad jag tycker
> om det, egentligen. Du kan vara den mest drivna

Referenser är supervanskligt. Ett bra råd är att be någon du litar på provringa dina referenser. Ett annat råd är att den du tagit referenser på antagligen valt ut sådana som ger honom lovord.

geologen skrev:
> Ja, där vet jag vilket företag det handlar om.
> Där var jag på intervju för ett tag sen. Det
> sket sig eftersom det var havsbaserat. Man bor på
> fartyg 2-4 veckor i stöten. Jag klarar inte
> (panik) att sova ombord på havsgående fartyg,
> så jag kommer aldrig att kunna jobba där.
> Jättetråkigt, för där finns det jobb i
> mängder. Jag ville verkligen ha jobbet, och när
> jag sökte beskrevs det som en helt landbaserad
> tjänst, men under intervjun kröp det ändå fram
> att de ville placera mig på en båt...

Jag har inte läst hela tråden men detta kanske ändå är en möjlighet. Fobier är inte så svåra att bota med hjälp av en psykolog. Det kanske är enklare för dig att lära dig att stå ut på en båt än att hitta jobb på land.

/* Jörgen */

I brist på annat så kollade jag in ett avsnitt av lyxfällan häromkvällen:

http://www.tv3play.se/play/234829/?autostart=true

Det handlar om en bimbo med shoppingproblem och det kändes väldigt lätt att avfärda henne som en tokpantad fjortis. Men sen gick de ut och sökte jobb och då tvärvände det. Hon var positiv, glad, trevlig optimistisk och framåt. Naturligtvis fick hon jobb samma eftermiddag.

Hade jag varit ute efter att anställa en jordartsgeolog hade jag ringt henne. Hon må va pantad men hon hade rätt attityd och verkade kunna lära sig vad som helst.

rikard skrev:
> Hon må va
> pantad men hon hade rätt attityd och verkade
> kunna lära sig vad som helst.

Oiii oii oiiii oiiii vad fel du har.

Vanita kan man nog få ligga med om man har en glammig postcykel tror ja.

jomper skrev:
> > Referenser är vanskligt. Vet inte vad jag
> tycker
> > om det, egentligen. Du kan vara den mest drivna
>
> Referenser är supervanskligt. Ett bra råd är
> att be någon du litar på provringa dina
> referenser. Ett annat råd är att den du tagit
> referenser på antagligen valt ut sådana som ger
> honom lovord.

I mitt yrke är det tack och lov mina producerade jobb som är mina referenser och inte Sivan som eventuellt stör sig på något hos mig. För jag inbillar mig att det är lätt att göra sig "omöjlig" på en arbetsplats om man inte är den hurtfriska typen som alltid är strålande glad och alla till lags. Om man BARA bedömde en människas kompetens och inte hur trevlig och lismande hon är på fikarasterna, ja, då skulle jag tycka att referenser är helt ok.

I de flesta jobb är det viktigt hur man samarbetar med andra människor och vilken attityd man har i allmänhet till sitt arbete - inte bara att man är jätteduktig men helst sitter på sin kammare. De personer man sätter som referenser bör ju lämpligen vara före detta chefer och den som kollar upp referenser bör ju ha koll på vad han/hon vill veta. Men visst skiljer sig kraven mellan olika arbeten - jag har ju bara mina erfarenheter att luta mig mot

mzi skrev:
> @bollen: Jag läste bara vad du skrev:
>
> "Jag kollar alltid referenser och ringer det
> senaste jobbet oavsett om det angett som ref eller
> inte, men säger jag naturligtvis på intervjun."
>
> Då är vi överens. Jag ger de referenser som jag
> vill ge, arbetsgivaren/rekryteraren kollar upp dem
> och är de inte nöjda återkommer de endera med
> en fråga om fler referenser eller berättar att
> jag inte passar för tjänsten.
>
> Det var dock inte så jag läste det kategoriska
> uttalandet ovan.

point taken
precis det du skriver vad det jag menade
dock slarvigt skrivit av mig ser jag

smiley skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @bollen: Jag läste bara vad du skrev:
> >
> > "Jag kollar alltid referenser och ringer det
> > senaste jobbet oavsett om det angett som ref
> eller
> > inte, men säger jag naturligtvis på
> intervjun."
> >
> > Då är vi överens. Jag ger de referenser som
> jag
> > vill ge, arbetsgivaren/rekryteraren kollar upp
> dem
> > och är de inte nöjda återkommer de endera
> med
> > en fråga om fler referenser eller berättar
> att
> > jag inte passar för tjänsten.
> >
> > Det var dock inte så jag läste det
> kategoriska
> > uttalandet ovan.
>
> och begåvade på din arbetsplats, men det betyder
> inte att du får lovord för det. Det finns
> tyvärr mycket som kan komma emellan för att du
> ska få det. Och människor uppfattas VÄLDIGT
> OLIKA beroende på vem du frågar.

Visst är ref vanskligt
därför är det viktigt att ha flera st och från olika arbeten (om möjligt)

om det finns få ref och den sökande inte vill ge flera är det en varningsflagg för mig

Jag tror att det också kan vara olika i olika yrken. Vissa är ju väldigt beroende av nära samarbete och relationsskapande medans andra inte är det. Driven och begåvad klanske inte är de viktigaste kompetenserna?

Rippa skrev:
> bollen skrev:
> -----
>
> > nu har du nog missförstått lite eller
> VÄLDIGT
> > MKT
> > jag skrev att jag tog upp det på intervju
> > läs om läs rätt
>
> Ha ha, ta du själv en dos "läs om, läs rätt"
> kring din egen, ursprungliga, formulering. Som du
> formulerat dig så låter det faktiskt som om du
> ringer upp arbetsgivare utan att de uppgivits som
> referenser. Du får hålla lite bättre koll på
> dina syftningar.
>
> Skriv om, skriv rätt ;)

ja jag såg det
mzi skrev det jag menade mkt bra

bollen skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > mzi skrev:
> >
>
> > -----
> > > @bollen: Jag läste bara vad du skrev:
> > >
> > > "Jag kollar alltid referenser och ringer det
> > > senaste jobbet oavsett om det angett som ref
> > eller
> > > inte, men säger jag naturligtvis på
> > intervjun."
> > >
> > > Då är vi överens. Jag ger de referenser
> som
> > jag
> > > vill ge, arbetsgivaren/rekryteraren kollar
> upp
> > dem
> > > och är de inte nöjda återkommer de endera
> > med
> > > en fråga om fler referenser eller berättar
> > att
> > > jag inte passar för tjänsten.
> > >
> > > Det var dock inte så jag läste det
> > kategoriska
> > > uttalandet ovan.
> >
> > Referenser är vanskligt. Vet inte vad jag
> tycker
> > om det, egentligen. Du kan vara den mest drivna
> > och begåvade på din arbetsplats, men det
> betyder
> > inte att du får lovord för det. Det finns
> > tyvärr mycket som kan komma emellan för att
> du
> > ska få det. Och människor uppfattas VÄLDIGT
> > OLIKA beroende på vem du frågar.
>
> Visst är ref vanskligt
> därför är det viktigt att ha flera st och från
> olika arbeten (om möjligt)
>
> om det finns få ref och den sökande inte vill ge
> flera är det en varningsflagg för mig
>
> Jag tror att det också kan vara olika i olika
> yrken. Vissa är ju väldigt beroende av nära
> samarbete och relationsskapande medans andra inte
> är det. Driven och begåvad klanske inte är de
> viktigaste kompetenserna?

Är det antalet referenser som avgör? Eller? Du måste kunna lita på ditt eget omdöme. Du kanske uppfattar personen framför dig på ett helt annat sätt än de du pratat med. Jag kollar aldrig på konkurrenternas jobb, för jag vill inte ha dem på näthinnan när jag sedan själv ska prestera. Om du är den som avgör vem som får jobb, ja, då måste du vara så pass kompetent och säker på att bedöma och se igenom en människa utan att höra dig för till höger och vänster. Annars är du fel man på fel plats.

Kan väl tillägga att det där med att det finns 16 ingenjörstjänster på dussinet är en klar överdrift. Däremot är anställningsförfaranden i företagen någon form av säsongsarbete verkar det som. Jag fick jobb när en kompis startade egen firma inom för mig rätt fel område men det är ändå angränsande, dvs inte mitt huvudspår men jag har någon form av grundkunskaper. Man får lära sig lite på plats.

Det jag hade svårt med var att ansöka till företag som räknade upp herrejösses mycket krav som jag knappt sett på en powerpoint i skolan, av olika skäl. Ett är att jag känner mig helt okvalificerad, andra är att det känns oseriöst när ett företag söker en mjukvaruutvecklare som skall kunna cadda kretskort och göra hållfasthetsberäkningar. Ett annat är att när jag varit på intervjuer har jag ibland frågat hur många sökanden det varit och nästan alltid fått svar av typen "ca 20, men 12 av dem var ju bara att slänga direkt för de hade inga som helst kvalifikationer".

Att söka jobb man inte är direkt intresserad av tror jag inte på, man kommer inte göra ett bra intryck på intervjun om man inte är jävligt bra skådis, däremot har jag faktiskt blivit uppringd av människor som intervjuat mig för jobb jag inte fått som varit tvungna att fylla andra tjänster och kommit ihåg en som en "bra person"

Nu är det flera timmar sedan geologen skrev något - förhoppningsvis håller han på att ringa runt till olika gruvbolag!

Buster_1 skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > Hade jag varit ute efter att anställa en
> > jordartsgeolog hade jag ringt henne. Hon må va
> > pantad men hon hade rätt attityd och verkade
> > kunna lära sig vad som helst.
>
> http://vanita.myshowroom.se/bara-lite-fran-hjartat
> /

"svårt att lära in saker osv"

Senast redigerad av en moderator:
smiley skrev:

>
> Är det antalet referenser som avgör? Eller? Du
> måste kunna lita på ditt eget omdöme. Du kanske
> uppfattar personen framför dig på ett helt annat
> sätt än de du pratat med. Jag kollar aldrig på
> konkurrenternas jobb, för jag vill inte ha dem
> på näthinnan när jag sedan själv ska prestera.
> Om du är den som avgör vem som får jobb, ja,
> då måste du vara så pass kompetent och säker
> på att bedöma och se igenom en människa utan
> att höra dig för till höger och vänster.
> Annars är du fel man på fel plats.

Självklart litar jag på mitt egna omdöme dessutom intervjuar jag/vi aldrig på egen hand utan är alltid flera för att komplettera varandra. Fler ref = fler bilder av samma person.

men som jag sa innan
det beror nog på vilket yrke och vad som anses som kompetens

smiley skrev:
> och begåvade på din arbetsplats, men det betyder
> inte att du får lovord för det. Det finns
> tyvärr mycket som kan komma emellan för att du
> ska få det. Och människor uppfattas VÄLDIGT
> OLIKA beroende på vem du frågar.

Referenserna används för att bekräfta den bild som man själv har från ansökningshandlingar och intervjuer. Det är inte så att man fikar sig igenom rekryteringsprocessen och sedan ringer en referens och frågar om man ska anställa den sökande eller inte.

Förutom att bekräfta en bild man redan har kan man be referensen svara på frågor där man kanske kan misstänka att man inte får sanningsenliga svar från en sökande som antingen har något att dölja eller något han eller hon inte är medveten om.

geologen skrev:
> Men om jag inte ens har chans på ett jobb där
> jag passar in hundraprocentigt på kravprofilen,
> hur skulle jag då kunna ha en chans på jobb där
> jag inte passar in mer än till en bråkdel?

sluta fundera så mycket nu, skicka in ansökan på alla jobb som ligger i närheten av ditt verksamhetsfält!

Lägger jag ut en annons med lägsta tänkbara profil så får jag alldeles för många ansökningar.
Lägger jag en hög kravprofil så får jag bara ansökningar från de som uppfyller kraven samt de som tror sig klara av och vilja ha jobbet.

Mankebank skrev:

>
> Så var rådet om att ringa arbetsgivaren inte
> sämst i tråden längre.

Funkade för mig och jag var knappast mest kvalificerad på pappret (massor av erfarenhet dock ingen specifik, ingen som helst skolning).
Då är telefonen enda och bästa vapnet för enl. "kraven på pappret" skulle jag blivit bortsållad direkt. Det gäller att ringa innan man ev. är bortsållad för chansen att dom tar upp dina papper ur soptunnan är minimal.

Nää, jag tycker man ska ligga på lite och ha en pigg å glad attityd.

MEN, om man förklarar för arbetsgivaren att man faktiskt är precis den dom söker (fast det inte verkar så) så är det fan bäst att man ÄR duktig och framåt på sitt område om man skulle få chansen.

Mina 2€ cent

Tillbaka
Topp