[OT] Chans att rädda karriären?

Det hela handlar om självförtroende och förmågan att kasta sig in i något man inte är helt säker på att man klarar av (cykling för mig, jobb för andra).

Istället för att fokusera på vad man =inte= vill göra - ta en kik på vad man =vill= göra istället - och se till att göra det annorlunda.

I alla de fall jag sökt jobb har inställningen till jobbet och företaget varit det som gjort att jag fått jobbet - knappast mina meriter, i varje fall inte till en början. Har nog inte ens hämtat ut mitt examensbevis - det är bara ett papper. På en fråga om "kan du MVC/<godtycklig förkortning>/<whatnot>" finns det bara två svar. "Ja!" eller "Nej, men ge mig en bok så kan jag det i morgon!". Även om man inte kan det i morgon så visar det på viljan att lära dig och att du har nyfikenhet nog att kanske lära dig saker utanför din direkta arbetssfär. Sådant har jag sökt i sådan situation som arbetsgivare.

Rasmus, hur ser ditt CV och din personliga beskrivning ut? Det hade jag velat se.

Och jag tror du hade blivit en förbannat bra testare! En riktig pain-in-the-ass! :) Sedan hade du blivit förvånad över hur "komplicerat" ett kontorsjobb ändå kan vara. 8-17-arbetet på kontor är på väg bort.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Möjligen visar det att folk är så tråkiga att
> de kan uppleva jobbet som i närheten av
> underhållande.

Det här är lite störande skrivet faktiskt. Att indikera att man är tråkig om man gillar jobbet. Jag kan bara beklaga att du inte upplevt den rikedomen i livet, som kommer av att tycka om sitt jobb.

Det har sagts förr, men den attityd med vilken du tar dig an ditt jobbsökande gör dig inte till en i framtida arbetsgivares ögon attraktiv person. Vill du ha ett jobb, och vill du som bonus ha kul på detsamma, så är en grundläggande förutsättning att du arbetar med dig själv först.

Du kommer ingen vart genom att nedvärdera dig själv eller att se ner på möjliga arbeten eller folk som trivs med sina arbeten. Ändra på den attityden först. Ditt nuvarande sätt är snarare självuppfyllande.

För att ge dig möjlighet att känna dig kränkt så säger jag det på ren icke PK svenska: "Ryck upp dig f f !" Din salighet ligger inom dig själv.

geologen skrev:
> Möjligen visar det att folk är så tråkiga att
> de kan uppleva jobbet som i närheten av
> underhållande

Ja, att pusta och stöna och gnälla varenda sekund på jobbet däremot är mina grundkriterium för en "rolig person". Party!

edit: Tvåa, fast sämre.

Senast ändrad:
andematt skrev:
> Släng in en ansökan här, det kostar inget:
> http://www.offentligajobb.se/jobad/utredare-med-fo
> kus-p%C3%A5-vattenskyddsomr%C3%A5den-och-skydd-av-
> grundvatten_g%C3%B6teborg-v%C3%A4stra-g%C3%B6talan
> ds-l%C3%A4n-sverige_bb2cc4a1-896f-4654-be84-f4a19a
> d07480

För anställningar inom det offentliga är examen inte bara ett önskemål utan ett fullständigt orubbligt krav. Detta eftersom ett anställningsbeslut är en myndighetsutövning som kan, och kommer att, överklagas om nån utan rätt formella meriter får jobbet framför nån som har rätt formella meriter. Ingen arbetsgivare vill behöva tillbringa ett par år med att hålla koll på en rättsprocess innan personens anställning till slut blir godkänd, eller man tvingas anställa en annan sökande.
Därför har man infört examen som absolut grundkrav för att slippa sånt trams.

Just nu söker jag inte jobb, om det nu inte framkommit tydligt nog än. Först till hösten börjar det bli aktuellt att börja söka.

Som sagt, så är jag inte ett dugg orolig över att behöva vara arbetslös. Det finns alltid behov av vikarier inom olika områden, så det är lugnt. Det är väl mer tryggheten i en mer ordentlig anställning jag långsiktigt är ute efter.

geologen skrev:
> Är de dessutom så enkla som du
> påstår lär de knappast vara eftertraktade eller
> användbara i arbetslivet.

Jag anställer i princip alla sökande som kan visa att de kan det de lär ut i de kurserna. Markprojektering är inte så svårt, det är bara inte uppenbart för den oinsatte. Man bör ha lite koll på normer och byggregler etc.

> Sen tror jag nog att jag redan har förklarat i
> tråden att jag inte vill ha såna konsultjobb
> eftersom man måste resa så innihelvitti mycket
> och jobba ute på platser.

Baserat på de tre personer du känner som reser så mycket. Kan vara lite observational bias, vissa företag jobbar internationellt, andra lokalt. Själv har jag nog inte mer än fem resdagar om året.

> Och geologjobb har jag redan skrivit att jag inte
> längre är intresserad av, just för att de
> sannolikt aldrig är kontorsjobb utan resor.

Jag ser en handfull geologer från den plats jag sitter på nu som inte har fler resdagar än jag. (inte helt sant, några av dem är runt hörnet)

> Du verkar tro att det finns en massa tjänster som
> bara ligger och väntar på kunnigt folk, men
> sanningen är att vi har en sjuk mängd
> arbetslösa inom nästan alla områden, som lätt
> skulle fixa såna jobb. Men jobben finns inte.

Bergtekniker och hydrogeologer är i princip omöjligt att få tag på i dagsläget. Iaf sådana som faktiskt klarar av att omsätta teori i praktik, dvs har positiv attityd och förmågan att lyfta blicken lite. Hittar jag dessutom en bergmekaniker som kan göra det jag gör får hen hälften av mina uppdrag, jag har så det räcker till två.

selstam skrev:
> Istället för att fokusera på vad man =inte=
> vill göra - ta en kik på vad man =vill= göra
> istället - och se till att göra det annorlunda.

Problemet är att det jag vill göra har så dåliga arbetsvillkor. Obefintlig anställningstrygghet, extremt oregelbundna arbetstider och väldigt låga löner.

> I alla de fall jag sökt jobb har inställningen
> till jobbet och företaget varit det som gjort att
> jag fått jobbet - knappast mina meriter, i varje
> fall inte till en början. Har nog inte ens
> hämtat ut mitt examensbevis - det är bara ett
> papper. På en fråga om "kan du MVC//" finns det
> bara två svar. "Ja!" eller "Nej, men ge mig en
> bok så kan jag det i morgon!". Även om man inte
> kan det i morgon så visar det på viljan att
> lära dig och att du har nyfikenhet nog att kanske
> lära dig saker utanför din direkta arbetssfär.
> Sådant har jag sökt i sådan situation som
> arbetsgivare.

Jo, men så är det klart att jag också resonerar. Jag var på en intervju för ett jobb för ett par år sen och förklarade det precis så, att det jag inte kan, det lär jag mig. Jobbet gick till en extremt mycket mer meriterad person (han hade jobbat med företagets produkter i fem år - jag hade aldrig jobbat med dem). Där låg jag ändå bra till, fick jag veta.

> Rasmus, hur ser ditt CV och din personliga
> beskrivning ut? Det hade jag velat se.

Det tror jag säkert, haha!

> Och jag tror du hade blivit en förbannat bra
> testare! En riktig pain-in-the-ass! :) Sedan hade
> du blivit förvånad över hur "komplicerat" ett
> kontorsjobb ändå kan vara. 8-17-arbetet på
> kontor är på väg bort.

Ja, men alla testare är ingenjörer. Jag är inte ingenjör.

geologen skrev:

> Problemet är att det jag vill göra har så
> dåliga arbetsvillkor. Obefintlig
> anställningstrygghet, extremt oregelbundna
> arbetstider och väldigt låga löner.

Fast det låter inte som det du vill göra ... :)

> Jo, men så är det klart att jag också
> resonerar. Jag var på en intervju för ett jobb
> för ett par år sen och förklarade det precis
> så, att det jag inte kan, det lär jag mig.
> Jobbet gick till en extremt mycket mer meriterad
> person (han hade jobbat med företagets produkter
> i fem år - jag hade aldrig jobbat med dem). Där
> låg jag ändå bra till, fick jag veta.

Hur följde du upp detta sedan då? Ringde du dem igen? Pratade du med någon? Har du fortsatt hålla kontakten med dem efteråt?

> Det tror jag säkert, haha!

Seriöst, ja. Du kan säkert få tips!

> Ja, men alla testare är ingenjörer. Jag är inte
> ingenjör.

Vad har du fått det ifrån? Ingen testare här där jag är nu är ingenjör - snarare tvärtom. Däremot har de analytiska sinnen och hög stresstålighet! :)

rikard skrev:
> Jag anställer i princip alla sökande som kan
> visa att de kan det de lär ut i de kurserna.
> Markprojektering är inte så svårt, det är bara
> inte uppenbart för den oinsatte. Man bör ha lite
> koll på normer och byggregler etc.

Nej, jag tror inte alls att det är så svårt, men kan man göra det utan att lämna kontoret?

> Baserat på de tre personer du känner som reser
> så mycket. Kan vara lite observational bias,
> vissa företag jobbar internationellt, andra
> lokalt. Själv har jag nog inte mer än fem
> resdagar om året.

Vi menar nog inte samma sak. Med resa menar jag här att man åker från kontoret ut på ett jobb, utanför stadens gränser.

> Bergtekniker och hydrogeologer är i princip
> omöjligt att få tag på i dagsläget.

Det tror jag inte ett dugg på!

Synd att det inte finns några hydrogeologiska kurser att läsa. Det var faktiskt en sak jag verkligen ville läsa, men kurserna fanns inte kvar när det var min tur att läsa.

Ah, en sak till ...

geologen skrev:
> Just nu söker jag inte jobb, om det nu inte
> framkommit tydligt nog än. Först till hösten
> börjar det bli aktuellt att börja söka.

Nej, du skall söka NU, när ditt behov är som lägst!

Det är också då du har möjligheten att kanske till och med tacka nej till ett jobb och vara lite kräsen.

Seriöst. Jobberbjudanden och erbjudanden om intervjuer droppar in flera gånger i månaden och jag har som mål att alltid ha ett stort nätverk igång - och underhåller det - både bland vänner och affärsbekanta. Nätverkandet är minst lika viktigt som ditt CV, om inte viktigare.

selstam skrev:
> geologen skrev:
>
> > Problemet är att det jag vill göra har så
> > dåliga arbetsvillkor. Obefintlig
> > anställningstrygghet, extremt oregelbundna
> > arbetstider och väldigt låga löner.
>
> Fast det låter inte som det du vill göra ... :)

Jo, receptionist, kundtjänst och sånt, skulle jag vilja jobba med. Att jobba med och hjälpa människor, det gör mig väldigt glad. Men alla såna jobb är bedrövliga i de avseendena jag nämner.

> Hur följde du upp detta sedan då? Ringde du dem
> igen? Pratade du med någon? Har du fortsatt
> hålla kontakten med dem efteråt?

Nä, varför skulle jag det? Jag fick ju inte jobbet, och det fanns bara en tjänst där som jag var lämplig för.

> Vad har du fått det ifrån? Ingen testare här
> där jag är nu är ingenjör - snarare tvärtom.
> Däremot har de analytiska sinnen och hög
> stresstålighet! :)

Ja, men å andra sidan har jag inga meriter eller kunskaper för att få såna jobb. Jag är ju i det närmaste datorillitterat nu.

Senast ändrad:
selstam skrev:
> Seriöst. Jobberbjudanden och erbjudanden om
> intervjuer droppar in flera gånger i månaden och
> jag har som mål att alltid ha ett stort nätverk
> igång - och underhåller det - både bland
> vänner och affärsbekanta. Nätverkandet är
> minst lika viktigt som ditt CV, om inte viktigare.

Ja, men du har ju eftertraktade kunskaper. Det saknar jag helt.

42Hz skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Möjligen visar det att folk är så tråkiga
> att
> > de kan uppleva jobbet som i närheten av
> > underhållande. Men visst, om jag fick betalt
> för
> > att sitta och skriva inlägg på happy, cykla
> lite
> > sporadiskt, läsa bra böcker och titta på
> roliga
> > YouTube-filmer med kattungar, så hade jag
> kunnat
> > hålla med om att det kan vara roligt på
> jobbet.
>
> Min jobbbeskrivning mitt-i-prick!

Hahaha jasså?

Hur många är det som med handen på hjärtat hade gått upp i ottan och stressat iväg, suttit på kontoret eller vad man nu gör hela dagarna - om man inte fick betalt. Iaf Inte jag. Jag går bara till mitt jobb för att jag får lön för det. Hade jag fått lön utan att gå hit hade det varit toppen ju. Jag kan tänka mig många andra och trevligare sätt att fördriva tiden med och träffa kompisar på annat sätt. Till saken hör väl att 95% av min sk arbetskamrater är otrevliga, korkade, elaka och negativa på fler sätt än vad jag trodde var tillåtet på en arbetsplats.

Fliken skrev:
> Lustigt nog har många av världens rikaste
> personer oavslutade studier i bagaget, men frågan
> är om det är ett kausalt samband att basera sitt
> färdigställandebeslut på.

Fooled by randomness Fliken.

geologen skrev:

> Jo, receptionist, kundtjänst och sånt, skulle
> jag vilja jobba med. Att jobba med och hjälpa
> människor, det gör mig väldigt glad. Men alla
> såna jobb är bedrövliga i de avseendena jag
> nämner.

Har du sökt ett sådant jobb då? Om det nu är vad du verkligen vill göra? Lön och arbetstider verkar ju vara en faktor, och då är ju jobbet inte för dig. Att hjälpa människor kan man göra i många liknande yrken. Jag är konsult, just nu, och även om jag inte jobbar som receptionist så hoppas jag att "hjälpa människor" (och organisationer) är något jag gör varje dag!

> > Hur följde du upp detta sedan då? Ringde du
> dem
> > igen? Pratade du med någon? Har du fortsatt
> > hålla kontakten med dem efteråt?
>
> Nä, varför skulle jag det? Jag fick ju inte
> jobbet, och det fanns bara en tjänst där som jag
> var lämplig för.

Generalfel, i min bok. Du är helt enkelt inte intresserad? Anställda kommer och går hela tiden och kan man undvika en rekryteringsprocess (som är dyr) så gör man det. Du hade en kontakt i bolaget men du botchade den. Det är ju ingen som tycker ILLA om dig efter att de anställt någon annan (får man hoppas), men om du inte hör av dig till dem igen så kommer du ju försvinna bland alla andra som inte fick jobbet.

En viktig del av att söka ett jobb är att VILJA jobba hos företaget. Det känner man av på intervjun.

I min bok (den är ganska tjock och i ständig förändring) så ringer man upp rekryteraren och frågar varför man inte fick jobbet, under förutsättning att man fick komma på intervju. Man frågar om det finns någon annan position med liknande inriktning eller på samma företag som kan vara av intresse. Har för mig det bara är hälften av alla positioner som företaget lyser ut publikt.

> Ja, men å andra sidan har jag inga meriter eller
> kunskaper för att få såna jobb. Jag är ju i
> det närmaste datorilliterat nu.

Testare behöver inte kunna datorer. De behöver vara analytiska, kritiska och tänka outside-the-box. Åtminstone två av de kraven VET jag att du uppfyller - den tredje kan diskuteras! :D

Har du varit i kontakt med de stora konsultbolagen och frågat om testresurser? ÅF? Logica/CGI? Även om du inte har några meriter så har du kunskaper - kunskaper du visar här på forumet ta mig f-n varje dag. Omsätt dem i praktiken, skriv ner dem precis som du har dem, och ha med dem i ditt CV.

Vad har du att förlora?

Speedskejtarn skrev:
> Fliken skrev:
> > Lustigt nog har många av världens rikaste
> > personer oavslutade studier i bagaget, men
> frågan
> > är om det är ett kausalt samband att basera
> sitt
> > färdigställandebeslut på.
>
> Fooled by randomness Fliken.

Den är jag väl förtrogen med. Du har väl sett att den tredje delen AntiFragile är ute nu.

Kan även tipsa om otroligt insiktfulla men fullkomligt obegripliga Exotic Derivativseboken han gav ut 96.

Ett problem är att jag inte klarar att ljuga. Jag har en känsla av att alla ljuger friskt eller åtminstone "friserar" sina meriter, och i det rejset kan inte jag tävla. Hur många skriver inte att de talar engelska flytande? I själva verket skulle jag vilja påstå att högst några promille av Sveriges befolkning kan tala engelska flytande. Jag räknar inte mig själv till den skaran. I stort sett måste man vara infödd talare, eller ha en förälder som är det, eller att man bott större delen av sin uppväxt i ett engelskspråkigt land för att ha en chans att tala språket flytande. Många svenskar är halvhyfsade, men det krävs en sällsynt språklig talang för att uppfylla kriterierna för att tala språket flytande utan att ha några av de uppräknade grundförutsättningarna.

Så vad ska man göra? För all del, det vill väl till att just formuleringen angående språkkunskaper är avgörande för särskilt många jobb, men i ett större perspektiv handlar det om en kapprustning där man antingen väljer att delta i lögnrejset och hoppas på att man inte halkar för långt efter, eller att man (som jag) väljer att stå utanför det och beskriva kunskaper, egenskaper och meriter i mer realistiska termer.

Flytande engelska ÄR likvärdigt med modersmål, med undantag för vissa aspekter av uttalet. Inte den halvknackiga engelska som de allra flesta svenskar kan prestera. Nån större företagsledare fick frågan om vad de har som koncernspråk. Han svarade "Bad English!".

Fliken skrev:
> Skilj på flytande engelska som du kan och
> engelska som modersmål (native tounge) som du
> inte har.

Precis! Du överanalyserar - och dessutom, det är inte DU som skall avgöra om dina meriter räcker eller vad kraven innebär. Lämna den tolkningen till arbetsgivaren och skriv inte ner dig själv.

Får du en konkret fråga: Hur bra kan du det HÄR - så ber man arbetsgivaren beskriva i vilka situationer kunskapen krävs (om det inte är uppenbart) och sedan kan man antingen säga att man kan det som om det vore ens egna kallingar eller så förklarar man varför man ändå hade klarat av att hantera situationen fastän ens kunskaper är begränsade. Återigen, det är ren inställning! Målet är att skapa förtroende hos arbetsgivaren och få honom att tänka "Okej, han kan inte allt, men vem f-n kan det, men han verkar ju kunna reda ut ev. problem ändå!"

Så länge man inte pratar engelska som Håkan Hellström och kallar cookbooks för cockbooks så har man kommit rätt långt. Kan du läsa tekniska manualer och böcker på engelska så klarar du dig klart bättre än Average Joe och att prata engelska kan de flesta, även om det tar en stund att komma över tröskeln.

Det är ju jag som skriver mitt brev eller mitt CV, och då har jag antingen valet att ljuga och foga mig till den stora skaran, eller skriva sanningen och hoppas på att det inte leder till att jag blir bortsorterad på grund av det.

Att ljuga och bli påkommen med det är bland det värsta jag kan tänka mig. Eftersom jag på en objektiv skala inte har särskilt framträdande kunskaper, så gör det nog mitt CV till en rätt oinspirerande läsning.

geologen skrev:
> Flytande engelska ÄR likvärdigt med modersmål,
> med undantag för vissa aspekter av uttalet. Inte
> den halvknackiga engelska som de allra flesta
> svenskar kan prestera. Nån större
> företagsledare fick frågan om vad de har som
> koncernspråk. Han svarade "Bad English!".

Du gör dig själv ingen tjänst genom den strikta tolkningen.

Det är praxis i CV-sammanhang att en vanlig högskoleutbildad svensk med sin skolgång och utlandsresor i bagaget kan engelska, men inte som modersmål. Varför anpassar du dig helt enkelt inte till den överenskomna normen, istället för att fokusera på att du då skulle "ljuga". Du gör helt enkelt som alla andra.

Jag inser nu att du antagligen behöver extern coaching i CV-skrivande och jobbsökeri. En person som kan guida dig i de underförstådda konventionerna och som kan tala dig tillrätta i dina onödigt förtolkade neggo-tankar.

Ingen säger att du skall ljuga - men tolkningen om nivåer är aldrig glasklar och då skall du låta det falla på arbetsgivaren. Så länge du kan motivera det du skriver och förklara så är det inget att oroa sig för.

Fliken skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Flytande engelska ÄR likvärdigt med
> modersmål,
> > med undantag för vissa aspekter av uttalet.
> Inte
> > den halvknackiga engelska som de allra flesta
> > svenskar kan prestera. Nån större
> > företagsledare fick frågan om vad de har som
> > koncernspråk. Han svarade "Bad English!".
>
>
> Du gör dig själv ingen tjänst genom den strikta
> tolkningen.
>
> Det är praxis i CV-sammanhang att en vanlig
> högskoleutbildad svensk med sin skolgång och
> utlandsresor i bagaget kan engelska, men inte som
> modersmål. Varför anpassar du dig helt enkelt
> inte till den överenskomna normen, istället för
> att fokusera på att du då skulle "ljuga". Du
> gör helt enkelt som alla andra.
>
> Jag inser nu att du antagligen behöver extern
> coaching i CV-skrivande och jobbsökeri. En person
> som kan guida dig i de underförstådda
> konventionerna och som kan tala dig tillrätta i
> dina onödigt förtolkade neggo-tankar.

Nej, jag vet att jag förlorar på det, men jag klarar inte att ljuga! Tyvärr, men så är det!

Miss Lycka skrev:
> Jag hoppas att "Average Joe" kan amerikanska som en infödd.

Du fyller din funktion som vanligt lycka

Geo. Jag är inte mycket för det där med jobbcoach men tror faktiskt det kan vara ett bra alternativ i din situation.
Du behöver nog någon att bolla tankar med, gärna lite djupare och mer ingående än vad som görs här.

Se till att få en som vet något om branch osv.

Samt SÖK JOBB NU. Oavsett vilket jobb du vill ha vill du kunna välja det med bäst lön/anställningsförhållanden/kollegor osv. det är svårt om man står på bar backe.
Oerhört mycket enklare när man fortf. är anställd.

geologen skrev:

> Nej, jag tror inte alls att det är så svårt,
> men kan man göra det utan att lämna kontoret?

Ja. Kan du dessutom CAD så _får_ du nog inte lämna kontoret.

> Vi menar nog inte samma sak. Med resa menar jag
> här att man åker från kontoret ut på ett jobb,
> utanför stadens gränser.

Det är nog färre än tio dagar om året som jag inte kan hämta på dagis som vanligt. Hälften av dem är branschevents i närheten av kontoret. Att åka iväg till kund på kontorstid är inte en resdag om jag börjar och slutar på kontoret på samma tid som vanligt. Så antalet dagar som inkräktar på fritiden är väldigt lågt. Andra jobbar och reser mer, men på mitt företag finns det en stor förståelse för föräldraskapets plikter.

>
> > Bergtekniker och hydrogeologer är i princip
> > omöjligt att få tag på i dagsläget.
>
> Det tror jag inte ett dugg på!

Prova att rekrytera en (användbar) sådan. Det kan vara enklare i Göteborg, men här i sthlm är det tvärkört.

> Synd att det inte finns några hydrogeologiska
> kurser att läsa. Det var faktiskt en sak jag
> verkligen ville läsa, men kurserna fanns inte
> kvar när det var min tur att läsa.

När jag läste dem så gick de som vidareutbildningskurser för folk i branschen. Tyvärr lever inte den föreläsaren längre så just de kurserna går nog inte mer. Ämnet finns dock på många högskolor.

rikard skrev:
> Ja. Kan du dessutom CAD så _får_ du nog inte
> lämna kontoret.

Fast CAD kan jag inte.

> > Vi menar nog inte samma sak. Med resa menar jag
> > här att man åker från kontoret ut på ett
> jobb,
> > utanför stadens gränser.
>
> Det är nog färre än tio dagar om året som jag
> inte kan hämta på dagis som vanligt. Hälften av
> dem är branschevents i närheten av kontoret. Att
> åka iväg till kund på kontorstid är inte en
> resdag om jag börjar och slutar på kontoret på
> samma tid som vanligt. Så antalet dagar som
> inkräktar på fritiden är väldigt lågt. Andra
> jobbar och reser mer, men på mitt företag finns
> det en stor förståelse för föräldraskapets
> plikter.

Nej, du fattar fortfarande inte. Jag menar UNDER ARBETDAGEN. Jag vill inte lämna kontoret ALLS, utom möjligen om det är en brandövning.

> Prova att rekrytera en (användbar) sådan. Det
> kan vara enklare i Göteborg, men här i sthlm är
> det tvärkört.

Det låter helt galet! Hur avancerade kunskaper ska de ha, egentligen?

> När jag läste dem så gick de som
> vidareutbildningskurser för folk i branschen.
> Tyvärr lever inte den föreläsaren längre så
> just de kurserna går nog inte mer. Ämnet finns
> dock på många högskolor.

Men inte i Gbg.

Skilj på yrket ingenjör och utbildningen ingenjör. De har inte nödvändigtvis med varandra att göra. Jag har ingen ingenjörsexamen, men på mitt CV skulle jag utan att blinka skriva "mätingenjör". Att tänka att det bara är ingenjörer som har ingenjörsjobb är ju totalt intetsägande. Det är ju även bara kassörskor som jobbar i kassan på ICA. Kan du bli kassörska kan du bli ingenjör.

perzzon skrev:
> Geo. Jag är inte mycket för det där med
> jobbcoach men tror faktiskt det kan vara ett bra
> alternativ i din situation.
> Du behöver nog någon att bolla tankar med,
> gärna lite djupare och mer ingående än vad som
> görs här.

Jag har varit hos en sån. Väldigt givande faktiskt. Men det hjälper inte om inte jobben finns.

> Se till att få en som vet något om branch osv.

Jag har ingen bransch! :)

> Samt SÖK JOBB NU. Oavsett vilket jobb du vill ha
> vill du kunna välja det med bäst
> lön/anställningsförhållanden/kollegor osv. det
> är svårt om man står på bar backe.
> Oerhört mycket enklare när man fortf. är
> anställd.

Nej, jag har ingen möjlighet att söka jobb nu. Först till hösten, har jag ju skrivit!

mmmrrrr skrev:
> Skilj på yrket ingenjör och utbildningen
> ingenjör. De har inte nödvändigtvis med
> varandra att göra. Jag har ingen
> ingenjörsexamen, men på mitt CV skulle jag utan
> att blinka skriva "mätingenjör". Att tänka att
> det bara är ingenjörer som har ingenjörsjobb
> är ju totalt intetsägande. Det är ju även bara
> kassörskor som jobbar i kassan på ICA. Kan du
> bli kassörska kan du bli ingenjör.

Förlåt, då rättar jag mig till "folk med utbildningen ingenjör", för det var det jag menade. Jag trodde det var en skyddad titel?

geologen skrev:
> Flytande engelska ÄR likvärdigt med modersmål,
> med undantag för vissa aspekter av uttalet. Inte
> den halvknackiga engelska som de allra flesta
> svenskar kan prestera. Nån större
> företagsledare fick frågan om vad de har som
> koncernspråk. Han svarade "Bad English!".

Flytande Engelsk är inte lik med "modersmål med undantag för blablalbla". Flytande Engelsk betyder att du ska kunne hålla ett samtal gående på en vanlig nivå utan att vara överkursad i vara sig perfekt grammatik, uttal, tekniska glosar, lokal slang et al. Det betyder att du må ha en Svensk brytning, men du kan prata med i ett samtal runt förhandlingsbordet och över middagen. Varken mer eller mindre.

Nej, "flytande engelska" är när man behärskar språket så väl att det enda som avslöjar att man inte har det som modersmål är delar av uttalet och möjligen ett lite snävare ordförråd.

geologen skrev:
> Nej, "flytande engelska" är när man behärskar
> språket så väl att det enda som avslöjar att
> man inte har det som modersmål är delar av
> uttalet och möjligen ett lite snävare ordförråd.

Hur som helst så är det som efterfrågas på i princip alla jobb det som Deux beskriver
"Det betyder att du må ha en Svensk brytning, men du kan prata med i ett samtal runt förhandlingsbordet och över middagen. Varken mer eller mindre."

Om du klarar det och beskriver det i din ansökan kommer det "aldrig" bli ett hinder
Typ: "Kommunicerar obehindrat på Engelska i tal och text"

Geologen: du har fått så många bra råd här att det inte finns mkt att tillägga. Kanske ser du inte det själv, men du ger ett fruktansvärt negativt intryck och det är - garanterat - ingen arbetsgivare som vill ha.

Det är helt OK att du inte vill ljuga i ditt CV men här är det ju bara du, och ingen annan, som förlorar på det. Du måste spela spelet i jobbsökarracet...

"Charmigt hem för den händige" är mäklarspråk för "gammalt och fallfärdigt hus".

På samma sätt måste du lära dig språket som används i platsannonser. Även om orden är desamma som i ditt vanliga språk är innebörden en annan. Rätta dig till det och inse att det inte är lögn. Din sanning kan du klargöra på en intervju, så får du chans att lätta ditt samvete utan att arbetsgivaren lär sortera bort dig.

geologen skrev:
> Nej, jag har ingen möjlighet att söka jobb nu.
> Först till hösten, har jag ju skrivit!

Hurså, skall du sluta happysurfa i höst?

H. skrev:
> På samma sätt måste du lära dig språket som
> används i platsannonser. Även om orden är
> desamma som i ditt vanliga språk är innebörden
> en annan. Rätta dig till det och inse att det
> inte är lögn. Din sanning kan du klargöra på
> en intervju, så får du chans att lätta ditt
> samvete utan att arbetsgivaren lär sortera bort
> dig.

Dessutom. Ett CV är en nyckel till en intervju och intervjun är en nyckel till vidare anställning. Du kan ha världens bästa CV och vara expert på allt, men botchar du intervjun spelar det ingen roll.

Oskar skrev:
> Hurså, skall du sluta happysurfa i höst?

Nej, men först i höst är utomhuscykelsäsongen över. Jag vill inte riskera att hamna nånstans där jobbet kräver så mycket inledningsvis att jag inte har tid eller orkar cykla på fritiden.

geologen skrev:

> Nej, men först i höst är utomhuscykelsäsongen
> över. Jag vill inte riskera att hamna nånstans
> där jobbet kräver så mycket inledningsvis att
> jag inte har tid eller orkar cykla på fritiden.

Om så är fallet - då kan man tacka nej. TÄNK om ditt drömjobb annonseras ut och du låter bli att söka det bara av ren princip att jag inte skall söka jobb förrän i höst? Den du! :)

Dessutom. Att gå på intervjuer är något man blir bättre och bättre på - det behövs övas!

Tillbaka
Topp