Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:frossarn sa:Du verkar vara en idealist som är fullkomligt naiv & saknar helt kontakt med verkligheten.
Hellre naiv idealist än en fjäskande fuskare.
Du har missuppfattat det.geologen sa:Jag tycker det är fjäsk och fusk att ringa till en arbetsgivare, som dessutom säkert har viktigare saker att göra än att svara i telefon hela dagarna, bara för att få en fördel i urvalsprocessen.
Om du ringer FÖRE så är det ett steg på vägen, men det viktigaste samtalet är uppföljningen om de mottagit din CV & ansökan. Så som jag mfl har skrivit, då hamnar din CV/ansökan i högen "intresserade", annars hamnar du i högen "otur" & så var det med den saken.geologen sa:Jag får lite intrycket av att vi pratar lite förbi varandra. Jag har alltså inga problem med att kontakta en arbetsgivare om jag har legitima frågor, FÖRE jag skickar in ansökan. Det ser jag som helt ok. Det är att ringa upp EFTER ansökan är inskickad jag vänder mig emot.
Har du läst vad jag med flera skrivet tidigare?geologen sa:Även om jag skulle vara "pragmatisk", i brist på bättre ord, så skulle jag ju inte ha nåt att säga. Att bara ringa upp och säga "Hej, jag vill gärna ha jobbet!" är ju dummare än tåget.
geologen sa:e120guru sa:Dessutom är det bra om man har iaf ett uns av driv och problemlösningsförmåga om man ska vara utvecklare... Något som verkar saknas här... Och för att bli riktigt vass behöver man tycka att det är kul, inte se det som ett slaveri där man enbart är för att vara på jobbet vissa tider för att arbetsgivaren betalar för det.
Nja, problemlösningsförmåga tycker jag att jag har. Jag är väldigt kreativ i såna lägen. Tycker jag åtminstone själv. Brukar för det mesta lösa saker, ibland på rätt okonventionella vis. Förra helgen var jag med vårt damelitlag på Kinnekulle. En i laget hade mekat med sadeln och en liten metallcylinder ramlade loss och hamnade i snön vid vägkanten. Vi var tre personer som letade efter den. Så fick jag idén att släppa en ungefär lika stor sten från platsen på sadelstolpen där cylindern hade suttit. Där stenen landade letade jag, och hittade delen efter några sekunder.
geologen sa:GoranS sa:Att berätta om sig själv och påtala sina styrkor = fjäsk och inställsamhet?
Fast det är ju det ansökningsbrevet är till för. Det andra blir ju bara kaka på kaka.
geologen sa:GoranS sa:Om man vänder på frågeställningen då och antar att alla utom du ringer och ställer frågor och visar att de har ett intresse av tjänsten/arbetsgivaren. Då innebär ditt icke-ringande att du har en nackdel jämfört med alla andra. Är inte det orättvist och något du borde försöka utjämna s.a. alla bedöms på likartade grunder.
Två fel blir inte ett rätt. Om alla andra kommer före i en tävling genom att fuska, är det då rätt att även jag fuskar? Orättvisan måste ju ses åt andra hållet.
geologen sa:Henrik_E sa:Folk som inte ringer är ju uppenbart ointresserade av jobbet. Lika bra att slänga deras ansökan.
Det är ett både felaktigt och genomkorkat antagande.
geologen sa:Men håller du inte själv med om att det är ett sjukt system? Varför då ens ha ansökningsbrev? I stället kunde man ha en öppen telefontid för att ringa in sin ansökan, och sen bara mejla över CV om de frågar efter det.
geologen sa:Även om jag skulle vara "pragmatisk", i brist på bättre ord, så skulle jag ju inte ha nåt att säga. Att bara ringa upp och säga "Hej, jag vill gärna ha jobbet!" är ju dummare än tåget.
geologen sa:En låg heltidslön då hade gett mig mycket mer överskott än motsvarande lön i dag. Så på den punkten har målen höjts..
Rattnalle sa:Det kan ha funnits ett spår av sarkasm i mitt påstående.geologen sa:Rattnalle sa:Vad menar du mer exakt när du skriver att det du kan inom GIS bara är analys? GIS är ju ett sådär jättelitet område att det direkt blir solklart vad för sorts analys av vad du syftar på...
Va? Nej, GIS är ju astronomiskt stort!
Det jag har läst, och själv lekt med, är analys. Ta fram ny information ur befintlig, geografiskt knuten, data. Göra matematiska operationer på lager för att få fram viss information. Men jag har bara gjort det på data som redan finns. T ex höjddata från nån myndighet, och sånt. Men just sånt verkar bara användas inom forskning, inte ute i företag i nån större utsträckning. Med några få undantag. Men som sagt vet jag ju inte, eftersom jag inte känner folk som jobbar med det.
Jag tycker fortfarande att det är lite diffust. Men området är ju inte direkt tydligt avgränsat heller.
Det bearbetas enorma mängder geografisk information i väldigt många sammanhang. Sedan kanske den inte alltid publiceras i sådan form utan som färdigpaketerade tolkningar eller inte alls eftersom det kanske bara är en stödfunktion.
Jag arbetar i ett projekt på jobbet där det hade varit väldigt värdefullt att redan från början ha någon som höll koll på- och gjorde lite konsekvensanalyser av alla olika sorters data om vad mark används till av olika delar av projektet. Det hade sparat mycket huvudvärk för att folk inte har koll på varandras saker..
frossarn sa:Har du läst vad jag med flera skrivet tidigare?geologen sa:Även om jag skulle vara "pragmatisk", i brist på bättre ord, så skulle jag ju inte ha nåt att säga. Att bara ringa upp och säga "Hej, jag vill gärna ha jobbet!" är ju dummare än tåget.
Frågor som:
- Har Ni mottagit ansökan?
- Behöver jag komplettera min ansökan?
- Hur lång ts beräknas processen ta?
- Kan Ni beskriva mer i detalj vad Ni förväntar Er?
- Kan Ni beskriva tjänstens innehåll mer detaljerat?
Varva öppna & slutna frågor med en tonvikt på öppna frågor så de släpper på garden & Ni får igång en trevlig konversation & avsluta med att du ser fram emot chansen att få presentera dig djälv i person & att tjänsten låter verkligen intressant.
Eller tacka artigt & säg att baserat på informationen som framkom var tjänsten inte intressant, vilket också kan ske.
geologen sa:Foxis sa:Programmering är mycket mer än att bara lära sig ett (eller flera) språk. Man behöver ha ett akademiskt problemlösartänk och en ganska god matematisk grund. Det är helt klart en fördel om man lär sig vid lägre ålder. Sedan är min personliga övertygelse att det inte är för alla. Då jag levde som konsult höll jag ibland utbildning där det ingick viss grundläggande programmering för att hantera system som mitt företag levererade. Vissa tog det till sig direkt, andra var *helt* hopplösa även om de hade ungefär samma utbildningar och bakgrunder.
Det förstår jag absolut. Jag började skriva mycket (!!!) enkla saker i BASIC på C64 när jag var 9-10 år. Sen skrev jag några enklare program i ett C-liknande språk på Amigan i tidiga tonåren. Tyckte det var rätt lätt att komma in i då. Har i vuxen ålder läst lite C++-böcker och lekt lite med enklare grejer för att lära mig. Men bristande motivation har gjort att jag hellre cykeltränat än satt mig med det.
geologen sa:Men håller du inte själv med om att det är ett sjukt system? Varför då ens ha ansökningsbrev? I stället kunde man ha en öppen telefontid för att ringa in sin ansökan, och sen bara mejla över CV om de frågar efter det.
trailbiker sa:Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)
Frankenstein's Bike sa:Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.
Frankenstein's Bike sa:Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.
geologen sa:trailbiker sa:Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)
Jo, men den personen hade naturligtvis relevanta meriter. Saknar man det är det inte så lätt.
AddeN sa:geologen sa:trailbiker sa:Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)
Jo, men den personen hade naturligtvis relevanta meriter. Saknar man det är det inte så lätt.
En fråga i all välmening. Men iom att du saknar relevanta meriter. Hur tror du att du ska kunna komma på intervju utan att ringa företaget för att marknadsföra dig?
I ditt fall är det ett absolut måste för att kunna ge ett större intryck av annat än meriter.
Jobbsökande är inte en kö med turordning. Utan en process där den anställande förrsöker hitta den som passar in bäst på företaget. Du hjälper den genom att ringa och ge en djupare bild av dig själv. Det är mycket som inte kan förmedlas i skrift.
Hade detta inte varit så tragiskt iom att TS har den åsikten, så hade det varit kul!plumse sa:AddeN sa:geologen sa:trailbiker sa:Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)
En fråga i all välmening. Men iom att du saknar relevanta meriter. Hur tror du att du ska kunna komma på intervju utan att ringa företaget för att marknadsföra dig?
I ditt fall är det ett absolut måste för att kunna ge ett större intryck av annat än meriter.
Jobbsökande är inte en kö med turordning. Utan en process där den anställande förrsöker hitta den som passar in bäst på företaget. Du hjälper den genom att ringa och ge en djupare bild av dig själv. Det är mycket som inte kan förmedlas i skrift.
Men det är ju fusk att försöka ge en kompletterande bild till det lilla som kan förmedlas via ett CV.
geologen sa:trailbiker sa:Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)
pewe sa:Geologen; har du en länk till din LinkedIn profil?
geologen sa:Föga förvånande fick jag ett "tack men nej tack" från det ena stället där jag sökte nyss. Nåja, det går fler tåg.
Bengt-re sa:geologen sa:Föga förvånande fick jag ett "tack men nej tack" från det ena stället där jag sökte nyss. Nåja, det går fler tåg.
Yepp! ?
Frågade du varför och vad de tyckte om din ansökan? Det kan finnas bra information i att ställa de frågorna.
geologen sa:Det var en rejäl chansning, men jag chansade åtminstone.
geologen sa:Bengt-re sa:geologen sa:Föga förvånande fick jag ett "tack men nej tack" från det ena stället där jag sökte nyss. Nåja, det går fler tåg.
Yepp! ?
Frågade du varför och vad de tyckte om din ansökan? Det kan finnas bra information i att ställa de frågorna.
Fick mejlet nu under kvällen, så det har jag inte haft möjlighet att göra. Men ärligt talat vet jag ju varför. Jag saknar både relevant utbildning och erfarenhet. Det var en rejäl chansning, men jag chansade åtminstone.
geologen sa:.. jag utgår från...
Mini_me sa:Frankenstein's Bike sa:Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.
Jag vill köra grävmaskin , frågan är hur länge det är kul. Tröttnar man efter 6mån?