[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
frossarn sa:
Du verkar vara en idealist som är fullkomligt naiv & saknar helt kontakt med verkligheten.

Hellre naiv idealist än en fjäskande fuskare.

Din naiva idealism är väldigt sympatisk. Men den ligger dig onekligen i fatet när världen inte är lika millimeterrättvis som du tycker att den borde vara.

Arbetsmarknaden fungerar inte som så att man tar en kölapp och sedan väntar på sin tur.

geologen sa:
Jag tycker det är fjäsk och fusk att ringa till en arbetsgivare, som dessutom säkert har viktigare saker att göra än att svara i telefon hela dagarna, bara för att få en fördel i urvalsprocessen.
Du har missuppfattat det.
Det är inte otroligt att du inte är med i urvalsprocessen överhuvudtaget.

Jag får lite intrycket av att vi pratar lite förbi varandra. Jag har alltså inga problem med att kontakta en arbetsgivare om jag har legitima frågor, FÖRE jag skickar in ansökan. Det ser jag som helt ok. Det är att ringa upp EFTER ansökan är inskickad jag vänder mig emot.

geologen sa:
Jag får lite intrycket av att vi pratar lite förbi varandra. Jag har alltså inga problem med att kontakta en arbetsgivare om jag har legitima frågor, FÖRE jag skickar in ansökan. Det ser jag som helt ok. Det är att ringa upp EFTER ansökan är inskickad jag vänder mig emot.
Om du ringer FÖRE så är det ett steg på vägen, men det viktigaste samtalet är uppföljningen om de mottagit din CV & ansökan. Så som jag mfl har skrivit, då hamnar din CV/ansökan i högen "intresserade", annars hamnar du i högen "otur" & så var det med den saken.
Eftersom du anser att systemet är fel & ej önskar att ha en pragmatisk hållning ill detta, så....ja du fattar? Din chanser är avsevärt mycket lägre än vad de skulle kunna vara, men fortsätt du att vara idealist & hävda att systemet borde vara så som du önskar för det är det mest rättvisa!
På något sätt låter det ganska marxistiskt i mina öron.

Men håller du inte själv med om att det är ett sjukt system? Varför då ens ha ansökningsbrev? I stället kunde man ha en öppen telefontid för att ringa in sin ansökan, och sen bara mejla över CV om de frågar efter det.

Även om jag skulle vara "pragmatisk", i brist på bättre ord, så skulle jag ju inte ha nåt att säga. Att bara ringa upp och säga "Hej, jag vill gärna ha jobbet!" är ju dummare än tåget.

geologen sa:
Även om jag skulle vara "pragmatisk", i brist på bättre ord, så skulle jag ju inte ha nåt att säga. Att bara ringa upp och säga "Hej, jag vill gärna ha jobbet!" är ju dummare än tåget.
Har du läst vad jag med flera skrivet tidigare?

Frågor som:
- Har Ni mottagit ansökan?
- Behöver jag komplettera min ansökan?
- Hur lång ts beräknas processen ta?
- Kan Ni beskriva mer i detalj vad Ni förväntar Er?
- Kan Ni beskriva tjänstens innehåll mer detaljerat?

Varva öppna & slutna frågor med en tonvikt på öppna frågor så de släpper på garden & Ni får igång en trevlig konversation & avsluta med att du ser fram emot chansen att få presentera dig djälv i person & att tjänsten låter verkligen intressant.
Eller tacka artigt & säg att baserat på informationen som framkom var tjänsten inte intressant, vilket också kan ske.

geologen sa:
e120guru sa:
Dessutom är det bra om man har iaf ett uns av driv och problemlösningsförmåga om man ska vara utvecklare... Något som verkar saknas här... Och för att bli riktigt vass behöver man tycka att det är kul, inte se det som ett slaveri där man enbart är för att vara på jobbet vissa tider för att arbetsgivaren betalar för det.

Nja, problemlösningsförmåga tycker jag att jag har. Jag är väldigt kreativ i såna lägen. Tycker jag åtminstone själv. Brukar för det mesta lösa saker, ibland på rätt okonventionella vis. Förra helgen var jag med vårt damelitlag på Kinnekulle. En i laget hade mekat med sadeln och en liten metallcylinder ramlade loss och hamnade i snön vid vägkanten. Vi var tre personer som letade efter den. Så fick jag idén att släppa en ungefär lika stor sten från platsen på sadelstolpen där cylindern hade suttit. Där stenen landade letade jag, och hittade delen efter några sekunder.

Då är det drivet som saknas... Saknas helt... Nu har du ett problem framför dig, som du fått många tips om hur du ska kunna angripa... Men ändå står du kvar utan att påbörja vägarna som skulle kunna leda till en lösning...

geologen sa:
GoranS sa:
Att berätta om sig själv och påtala sina styrkor = fjäsk och inställsamhet?

Fast det är ju det ansökningsbrevet är till för. Det andra blir ju bara kaka på kaka.

Nej, den andra kakan visar att du är frammåt och har driv. Det gör inte brevet...

geologen sa:
GoranS sa:
Om man vänder på frågeställningen då och antar att alla utom du ringer och ställer frågor och visar att de har ett intresse av tjänsten/arbetsgivaren. Då innebär ditt icke-ringande att du har en nackdel jämfört med alla andra. Är inte det orättvist och något du borde försöka utjämna s.a. alla bedöms på likartade grunder.

Två fel blir inte ett rätt. Om alla andra kommer före i en tävling genom att fuska, är det då rätt att även jag fuskar? Orättvisan måste ju ses åt andra hållet.

Fast det folk försöker tala om för dig är att du har missuppfattat spelets regler... Folk försöker tala om för dig att du har slutat cykla vid en mellantid och att det fortfarande är en bra bit kvar att cykla innan du är i mål... Att du inte håller med om reglerna förändrar inte spelets regler... Gör du likadant i cyklingen, struntar i delar av reglerna som du inte håller med om?

geologen sa:
Henrik_E sa:
Folk som inte ringer är ju uppenbart ointresserade av jobbet. Lika bra att slänga deras ansökan.

Det är ett både felaktigt och genomkorkat antagande.

Som arbetsgivare tänker man nog inte att personen är ointresserad av jobbet, men man tänker helt klart att de som faktiskt hör av sig visar ett mycket större intresse och större driv... Alltså väljer man i större utsträckning fram dem än de som inte visar intresse och driv...

geologen sa:
Men håller du inte själv med om att det är ett sjukt system? Varför då ens ha ansökningsbrev? I stället kunde man ha en öppen telefontid för att ringa in sin ansökan, och sen bara mejla över CV om de frågar efter det.

Pappret (eller elektroniskt dokument i mitt fal) vill man ha så att man har något att relatera till när man går igenom ansökningarna... Något fysiskt (ja, jag räknar en PDF som något fysiskt ;) ) att sortera t.ex. Det funkar lika bra med enbart CV om det är vad arbetsgivaren har efterfrågat... Själv hatar jag personliga brev, då det krystas så mycket i dem där folk skriver vad de tror jag vill höra snarare än vad de faktiskt tänker... Därför tar vi emot CVn, och vår rekryterare tar en första telefonintervju med folk som verkar intressanta. Har man då ett lite tunnt CV så är det ju bra att ha varit i kontakt på eget initiativ så att man visar framfötterna, annars är risken stor att sorteras bort...

geologen sa:

Det finns alltid saker att fråga... Att du inte orkar hitta på något visar bara att du inte tycker att jobbet är värt arbetsinsatsen - då ska du nog fortsätta med jobbet du har, ditt driv och engagemang tyder på att du passar bäst för sk "icke-kvalificerade" uppgifter...

geologen sa:
En låg heltidslön då hade gett mig mycket mer överskott än motsvarande lön i dag. Så på den punkten har målen höjts..

Då kan jag meddela att även behovet av eget engagemang och ansvarstagande krävs... Högre lön är inget som bara kommer, det gör man sig förtjänt av (överlag, det finns vissa undantag som får jobb enbart pga att de har en viss pappa eller mamma)...

Allts du skriver hitintills ger ju signalen att du vill ha mer, men inte offra något i gengäld. Tror du att alla som har en hygglig månadslön fått den utan att offra något på vägen? Ofta kan offret vara i form av att man under en tid kunnat ägna mindre tid åt träningen - t.ex för att lägga den tiden på jobbsökande... Du kommer inte få en bättre lön än vad du har idag om du bara ska sitta och vänta på att få den, du måste skapa förutsättningarna för det själv...

Jag vill inte vara elak eller hård, men jag vill få dig att få upp ögonen för att en förändring i ditt beteende komer att krävas för att du ska få ett jobb du vill ha. Du måste dels börja inse att du kanske inte har hela bilden klar för dig, och vara lyhörd när folk påpekar att din bild av verkligheten inte stämmer. Du måste inse att det ibland krävs offer för att få det man vill. Just nu kan du offra något av det du har mot något du vill ha (en högre lön). Eller så får du offra något du vill ha (en högre lön) för att få behålla det du har... Tough choice, men sånt är livet.

MEN: Jag tycker du ska ha creds för att du verkar ha kommit till insikten att det kan finnas andra drivkrafter än pengar som får folk att gå till jobbet. Att du inte är där än kan mycket väl bero på att pengarna idag upplevs som ett stort problem, då är det naturligt att det blir fokus. När man har så de grundläggande behoven är uppfyllda och lite till, så börjar andra saker spela mycket större roll.

Edit: Förtydligande

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:
Vad menar du mer exakt när du skriver att det du kan inom GIS bara är analys? GIS är ju ett sådär jättelitet område att det direkt blir solklart vad för sorts analys av vad du syftar på...

Va? Nej, GIS är ju astronomiskt stort!

Det jag har läst, och själv lekt med, är analys. Ta fram ny information ur befintlig, geografiskt knuten, data. Göra matematiska operationer på lager för att få fram viss information. Men jag har bara gjort det på data som redan finns. T ex höjddata från nån myndighet, och sånt. Men just sånt verkar bara användas inom forskning, inte ute i företag i nån större utsträckning. Med några få undantag. Men som sagt vet jag ju inte, eftersom jag inte känner folk som jobbar med det.
Det kan ha funnits ett spår av sarkasm i mitt påstående.

Jag tycker fortfarande att det är lite diffust. Men området är ju inte direkt tydligt avgränsat heller.

Det bearbetas enorma mängder geografisk information i väldigt många sammanhang. Sedan kanske den inte alltid publiceras i sådan form utan som färdigpaketerade tolkningar eller inte alls eftersom det kanske bara är en stödfunktion.

Jag arbetar i ett projekt på jobbet där det hade varit väldigt värdefullt att redan från början ha någon som höll koll på- och gjorde lite konsekvensanalyser av alla olika sorters data om vad mark används till av olika delar av projektet. Det hade sparat mycket huvudvärk för att folk inte har koll på varandras saker..

Det är datasamordning du ska pyssla med. Jag jobbade åt Botniabanan i nästan 10 år med att hålla ordning på projektets alla teknikslags kart- och ritningsmaterial. Det var lite GIS, lite CAD, lite Excel, lite databas, lite administration och lite möten.
Förvisso är jag utbildad i ämnet men jobbet fick jag genom kontakters kontakters kontakter och lite slump.

http://www.planbab.com/projektledare-bim/datasamordning

frossarn sa:
geologen sa:
Har du läst vad jag med flera skrivet tidigare?

Frågor som:
- Har Ni mottagit ansökan?
- Behöver jag komplettera min ansökan?
- Hur lång ts beräknas processen ta?
- Kan Ni beskriva mer i detalj vad Ni förväntar Er?
- Kan Ni beskriva tjänstens innehåll mer detaljerat?

Varva öppna & slutna frågor med en tonvikt på öppna frågor så de släpper på garden & Ni får igång en trevlig konversation & avsluta med att du ser fram emot chansen att få presentera dig djälv i person & att tjänsten låter verkligen intressant.
Eller tacka artigt & säg att baserat på informationen som framkom var tjänsten inte intressant, vilket också kan ske.

+1
Det är så det går till.
Jag fick min tjänst genom att ringa ett företag som jag var intresserad av att jobba för. Sen skickade jag mitt CV. Ringde och följde upp så att rätt person hade fått samt läst mitt CV. Eftersom personen inte hade läst den så bestämde vi en ny tid då jag skulle höra av mig. Nästa telefonsamtal hade han läst och han beskrev en tjänst där han tyckte att jag eventuellt skulle passa och frågade om jag hade lust att
komma och presentera mig. Det ville jag så klart. Nu fick jag inte just den tjänsten men efter vårt möte skickade han vidare mitt CV till en annan avdelningschef och där började min loop om med telefonsamtal. Det gäller att ligga på och du måste in princip bjuda in dig själv. Ponera att du hör talas om en tjänst eller vet ett företag som du vill jobba för. Börja med att ring och fråga om du kan få skicka in enh öppen ansökan. Följ upp med telefonsamtal och fråga om du kan få komma på ett förutsättningslös möte för att prsentera dig själv. Det dräller in CV och det är många som slåss om samma tjänst. Jag fick till slut fick jag ett jobb som jag ville ha, på ett företag som jag vill jobba för, med hjälp av vänner, (Du hjälpe ju mig, Geo. Kommer du ihåg? Var det fel eller?) fd kollegor och egen drivkraft. Det är så arbetsmarknaden funkar bara. Man måste buffla sig fram lite i klungan för att hamna där man vill vara. Du måste fortfarande själv trampa men det är ju lov att ligga på rulle ;)
Eller se på det hela som att skaffa körkort. Du måste gå igenom en hel massa tramsiga övningar (le snäll ja tack amen) innan då får lappen. När du väl har den behöver du inte hålla ratten tio i två längre, om du förstår mina haltande liknelser?

Håller med Jenny förutom att jag inte vill kalla tillvägagångssättet för att buffla sig fram. Jag skulle bara vilja kalla det att man är intresserad av tjänsten och/eller företaget. Att "bara" skicka in cv/ansökan betyder såklart inte att man inte är intresserad men en person som hör av sig och låter trevlig och intresserad får garanterat komma på intervju om kraven uppfylls och det inte finns en skräddarsydd überkandidat i cv-högen.

Jag har liknande erfarenhet. Jag ringde upp en rekryterare efter att jag inte fick ett jobb och fick förklaringen varför jag inte fick jobbet och allt var frid och fröjd eftersom jag hade betydligt mindre erfarenhet men jag sa att jag gärna kom förbi för att presentera mig IRL vilket har lett till att jag blivit uppringd vid ett par tillfälle om intressanta jobb (vilka jag dock tackat nej till eftersom jag har ett jobb jag trivs med).

Håller tummarna för SVT-jobbet!

OK, vem har kontakter och kan rekommendera geologen till det där frågeredaktörsjobbet? För det vore skönt om vi kunde begrava den här tråden snart.

Jag håller med om att jobbet ska gå till den mest kvalificerade.
Men och det är ett stort men, på papperet är det tyvärr tveksamt att just du kommer att se ut som den mest kvalificerade personen.
På grund av det så är mitt råd, för att du ska få möjlighet att komma till intervju och verkligen presentera dig själv, att du måste göra ALLT vad du kan, för ditt personliga brev och CV kommer förmodligen inte räcka till.
Se inte detta som ett elakt påhopp utan det är skrivit med din bakgrund och framtid i åtanke.

geologen sa:
Foxis sa:
Programmering är mycket mer än att bara lära sig ett (eller flera) språk. Man behöver ha ett akademiskt problemlösartänk och en ganska god matematisk grund. Det är helt klart en fördel om man lär sig vid lägre ålder. Sedan är min personliga övertygelse att det inte är för alla. Då jag levde som konsult höll jag ibland utbildning där det ingick viss grundläggande programmering för att hantera system som mitt företag levererade. Vissa tog det till sig direkt, andra var *helt* hopplösa även om de hade ungefär samma utbildningar och bakgrunder.

Det förstår jag absolut. Jag började skriva mycket (!!!) enkla saker i BASIC på C64 när jag var 9-10 år. Sen skrev jag några enklare program i ett C-liknande språk på Amigan i tidiga tonåren. Tyckte det var rätt lätt att komma in i då. Har i vuxen ålder läst lite C++-böcker och lekt lite med enklare grejer för att lära mig. Men bristande motivation har gjort att jag hellre cykeltränat än satt mig med det.

Saxade lite. Men problemet för mig är solklart och du slår huvudet på spiken ovan: Du saknar motivation. För det mesta, vad det verkar. Du väntar på att drömjobbet ska trilla ned i ditt knä utan vidare ansträngning. Och helst ska arbetet i sig inte vara speciellt ansträngande heller.

Tips: Ge fasen i att bumpa den här ganska patetiska tråden och ta dig i kragen istället. Bestäm dig för vad du vill göra och sedan agerar du. Allt trams om att inte använda kontakter, eller kontakta en arbetsgivare efter ansökan och så vidare är bara ursäkter för att inget göra. Om du verkligen vill ha en karriär (titeln på tråden) så får du kämpa för den, och då använder man kontakter, ser till att hitta en passion eller ett driv för något och ger sig inte förrän man är där.

Annars går det bra att gnälla och babbla "om ändå, tänk om, livet är orättvist", men gör det då någon annan stans?

Ledsen om jag nu är internet-elak, men du behöver ju en stor, fet spark i häcken. Tråden är ju liksom mer än FEM ÅR! Väx upp! :P

Är ingen van rekryterare men var med i höstas när vi skulle rekrytera en till vår avdelning.
Genom att bara läsa CVn och personliga brev tyckte jag att det var svårt att vaska fram 5-6 st som vi skulle kalla på intervju. De som gallrades bort direkt var de som inte ens hade orkat skriva ett personligt brev överhuvudtaget. Övriga (ca 25) hade mer eller mindre meriter för att klara jobbet. Att då välja ut 5-6 st blir lite som ett lotteri.

Nu var det inte jag som ringde upp de sökande för att boka en tid för intervju utan det gjorde vår personalchef men redan av samtalet med den sökande så fick hon en tydlig uppfattning om personen ifråga skulle passa in på vår arbetsplats. Och mycket riktigt så fick vi andra samma uppfattning efter intervjun. (hon hade inte talat om vad hon tyckte innan).

De allra flesta som har en relevant utbildning/bakgrund kan lära sig jobbet, det svåra är att hitta en person som passar in i gruppen den ska jobba med. Ska jag sitta i samma rum med någon i 40 timmar i veckan måste jag känna att personkemin kommer att fungera, annars blir det outhärdligt.

Så att ringa upp och presentera sig muntligt innan urvalet sker kan vara helt avgörande för om man ens får möjlighet att komma på en intervju eller inte.

geologen sa:

Jag har precis bytt jobb och jag gjorde precis så. Ringde en bekants bekants bekant som jobbar på företaget jag var intresserad av och frågade om de hade något jobb till mig. Efter samtalet mailade jag över CVt och fick sen komma på intervju. Det behöver inte vara svårare än så, man ska ha lite tur men det är inte att fuska och det behöver inte vara någon annons ute.

Tidigare har jag gjort en del rekryteringar och de som inte ringer och följer upp sin ansökan är kanske inte mindre intressanta men man kommer inte ihåg dem lika lätt, det handlar ju om att skilja ut sig från mängden på ett positivt sätt.

OK, låt mej pröva den här vinkeln.
Du skriver i fina ordalag om at det är viktigt med vänner, familj och relationer. Dvs det sociala sammanhanget är viktigt för dig.
Hur är det rankar/väljer du dina vänner enbart utifrån hur kompetenta, erfarna och kunniga de är?
Skulle t ex jag kunna skicka in en meritförteckning till dig och, om den var tillräckligt bra, bli utsedd till din bästis?
Eller är det möjligen så att i dina vänner också är dina vänner för att de visar vilja,intresse, engagemang,känslor, attityd etc?
Och vad tror du i så fall om att pröva idén att en arbetsplats också är ett socialt sammanhang?
Där det viktiga kanske inte enbart är att kunna utföra ett antal konkreta arbetsmoment på effektivaste sätt.
Utan även att kunna interagera, visa känslor, vilja, intresse och engagemang?
Och om du nu vägrar att ge en potentiell arbetsgivare en bild av dig i detta avseende, hur tror du att vederbörande ska kunna bedöma det?

Mvh Marcus

Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)

trailbiker sa:
Idag ringde en bekants bekant och hörde sig för lite. 30 minuter senare inlagd i hr-systemet, intervju nästa vecka. Behöver inte bli nåt, men det fanns heller ingen annons. Vi behöver alltid kompetent personal dock :)

Jo, men den personen hade naturligtvis relevanta meriter. Saknar man det är det inte så lätt.

Frankenstein's Bike sa:
Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.

Haha! Kul förslag. Men nej. Jag har så kass motorik att jag aldrig skulle kunna lära mig köra en sån. Och det skulle vara ett rejält steg bort från vad jag är ute efter.

Jag har inte läst att 41 sidor så kanske missar något men varför börjar du inte läsa någon kvällskurs/distanskurs eller liknande så att du på den vägen kan skaffa nytt jobb? Spelar mindre roll vad du läser för det är i alla fall bättre än att sitta och vänta på att allt plötsligt ska lösa sig.

Frankenstein's Bike sa:
Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.

Jag vill köra grävmaskin , frågan är hur länge det är kul. Tröttnar man efter 6mån?

geologen sa:
trailbiker sa:

Jo, men den personen hade naturligtvis relevanta meriter. Saknar man det är det inte så lätt.

En fråga i all välmening. Men iom att du saknar relevanta meriter. Hur tror du att du ska kunna komma på intervju utan att ringa företaget för att marknadsföra dig?

I ditt fall är det ett absolut måste för att kunna ge ett större intryck av annat än meriter.

Jobbsökande är inte en kö med turordning. Utan en process där den anställande förrsöker hitta den som passar in bäst på företaget. Du hjälper den genom att ringa och ge en djupare bild av dig själv. Det är mycket som inte kan förmedlas i skrift.

AddeN sa:
geologen sa:
trailbiker sa:

En fråga i all välmening. Men iom att du saknar relevanta meriter. Hur tror du att du ska kunna komma på intervju utan att ringa företaget för att marknadsföra dig?

I ditt fall är det ett absolut måste för att kunna ge ett större intryck av annat än meriter.

Jobbsökande är inte en kö med turordning. Utan en process där den anställande förrsöker hitta den som passar in bäst på företaget. Du hjälper den genom att ringa och ge en djupare bild av dig själv. Det är mycket som inte kan förmedlas i skrift.

Men det är ju fusk att försöka ge en kompletterande bild till det lilla som kan förmedlas via ett CV.

plumse sa:
AddeN sa:
geologen sa:
trailbiker sa:

Men det är ju fusk att försöka ge en kompletterande bild till det lilla som kan förmedlas via ett CV.
Hade detta inte varit så tragiskt iom att TS har den åsikten, så hade det varit kul!

Geologen, som du läser är det en klar majoritet som vidimerar/ intygar att det inte är fusk, utan endast gängse praxis för att manövrerar till rätt position när det drar ihop sig till spurt, (du som gillar analogier till cykling). Så för din egna skull, våga ta spurten, du kanske har de bästa benen för dagen& vinner!
Jag önskar dig lycka till, men det är du själv som skall genomföra detta!

geologen sa:
trailbiker sa:

Faktiskt så kunde personen bara ett av tre områden. Men det är ett mer än folk som sökte senaste tjänsten. Vi tror på "hire for attitude, train for skill".

Jag har fått de flesta jobb jag haft genom vänner eller genom att sprida cv och telefonsamtal till företag som varit intressanta. Faktum är att jag aldrig har fått jobb på något annat sätt. Innebär det då att jag är en sån som utnyttjar andras vänskap och fuskar? Det verkar som att jag är en dålig människa, men jag tjänar bra och trivs på jobbet. Jag upptäckte ganska snart efter min utbildning att det jag utbildat mig till inte var det jag egentligen ville jobba med, så jag sökte jobb inom andra närliggande områden, och fick dem...... Men det är ju omöjligt!!

MVH
Magnus

geologen sa:
Föga förvånande fick jag ett "tack men nej tack" från det ena stället där jag sökte nyss. Nåja, det går fler tåg.

Yepp! ?

Frågade du varför och vad de tyckte om din ansökan? Det kan finnas bra information i att ställa de frågorna.

Bengt-re sa:
geologen sa:
Föga förvånande fick jag ett "tack men nej tack" från det ena stället där jag sökte nyss. Nåja, det går fler tåg.

Yepp! ?

Frågade du varför och vad de tyckte om din ansökan? Det kan finnas bra information i att ställa de frågorna.

Fick mejlet nu under kvällen, så det har jag inte haft möjlighet att göra. Men ärligt talat vet jag ju varför. Jag saknar både relevant utbildning och erfarenhet. Det var en rejäl chansning, men jag chansade åtminstone.

geologen sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Yepp! ?

Fick mejlet nu under kvällen, så det har jag inte haft möjlighet att göra. Men ärligt talat vet jag ju varför. Jag saknar både relevant utbildning och erfarenhet. Det var en rejäl chansning, men jag chansade åtminstone.

Det kan finnas fler faktorer... Vet du tex att den som fick tjänsten har mer relevant utbildning? I så fall kan det ju vara intressant att veta vilken, så att du själv vet hur du ska uppgradera dig för att få jobbet nästa sväng det ska tillsättas folk. Dessutom kan det vara bra för företaget att veta att du vill försöka uppgradera dig själv så att du har bättre chans nästa gång.
Har du pratat med någon ansvarig på företaget efter att du skickat in ansökan?

I just det här fallet kan jag inte påverka de kriterier som jag utgår från var aktuella. Men får jag tid över nån dag kan jag försöka ringa och fråga.

geologen sa:
.. jag utgår från...

Bra.
Ett litet men väl så stort steg för dig att inte låta helt tvärsäker på sådant som bara är antaganden.
Även om det är stor chans att det är precis som du tror så kan man aldrig vara riktigt säker förrän man fått något bekräftat.

Jag hoppas att du hittar ett givande jobb med vettig lön.

Mini_me sa:
Frankenstein's Bike sa:

Jag vill köra grävmaskin , frågan är hur länge det är kul. Tröttnar man efter 6mån?

Efter sex månader kommer tjälen. :)

Tillbaka
Topp