geologen sa:
Edarion sa:
Jag och en vän sökte jobb ungefär samtidigt för några år sedan och insåg då att vi läste annonser helt olika. Hon letade upp saker i annonsen som gjorde henne okvalificerad, jag letade upp saker i annonserna som gjorde att jag passade...
Alltså, ett "problem" och hon kände att den passade dåligt. Ett rätt (även om resten inte stämde) och jag övervägde att söka.
Än i dag för jag ungefär likadant... Söker det jag vill ha snarare än att gå på vad rekryteraren har målat upp för drömkandidat. Har gett mig ett jobb jag trivs med och en fortbildning av chefens chef då jag sökte just chefsposition, men var för orutinerad och okvalificerad för, men där min personlighet uppenbarligen stämde.
Det handlar förstås om hur man är som person. Jag trivs inte med att ta plats, förhäva mig eller på andra sätt försöka framstå som störst, bäst och vackrast. Det finns redan alldeles för många såna typer i den här världen.
Problemet är väl att de som anställer förförs av just såna typer. Men tysta, snälla typer som kan göra ett minst lika bra jobb, går inte hem.
Nej, det är inte det som är problemet! Din teori bygger på att vi som anställer folk inte är tänkande människor som analyserar de som söker jobbet...
Ingen har sagt att du ska förhäva dig och framstå som störst, bäst och vackrast - de som gör det sorterar iaf jag ut ganska snabbt - tillsammans med sådana som inte framstår som motiverade och intresserade.
Senaste personen jag skrev kontrakt med har inte tagit ut examen - i annonser skrev vi att vi ville ha högskole- eller civilingenjörer - men personen var intresserad, brann för det jobbet handlade om, och allmänt driven... Klart grabben ska få jobbet och visa vad han går för - än så länge är jag inte besviken, och en med fin meritlista och mycket högre löneanspråk hade inte gjort jobbet bättre