[OT] Chans att rädda karriären?

e120guru sa:
Henrik_E sa:
e120guru sa:
Henrik_E sa:
Mitt tips till geologen är att försöka undvika ställen där de kör med floskler som jobba för intresse och passion istället för lön. Bara psykopatchefer som vill komma billigt undan som kör med dylikt.

De som ser lönen som ett resultat av sitt arbete - inte målet - är de som är duktiga och och tjänar mer än de som bara jobbar för lönen... Men det kanske bara är psykopatchefer som vill komma billigt undan som anställer folk som brinner för vad de gör så att de kan tjäna bättre...?
Du har nog inte förstått skillnaden på att jobba för pengarna eller att jobba för ett högre syfte - att jobba för ett högre syfte innebär inte att man ska tjäna mindre...
Om man som chef tror att ens anställda ser företaget de jobbar för som ett högre syfte bör man nog gå en kurs i verklighetsförankring. Sådant skitsnack är återigen till för att få osäkra människor att acceptera sämre villkor genom floskler.

Nej, åter igen ett tecken på att du inte har förstått, precis som geologen... Företaget är inte syftet, då kommer man inte komma långt i livet... Företaget man jobbar för är verktyget för verkställa sitt syfte... Det gäller att hitta det företaget som kan vara det redskapet...

Sedan finns det absolut företag som huvudsakligen är ute efter billig arbetskraft - men då sällan företag som förväntar sig något högre mentalt resultat av sina anställda...

Nu beror det säkert på yrke också. Du lär hitta fler drivna och engagerade bland ingenjörer än, låt säga, lagerpersonal. Men man kan visa att man har ett driv som person, tex ditt intresse för cykling tror jag är en viktig faktor att belysa.

För övrigt tror jag att du kan bredda ditt synfält enormt. Har du tex kollat jobb mot montering/maskinoperatör? Jag gissar att de flesta har bättre lön än du har och ofta kontorstider. Återigen kan du relatera till cykling för att visa att du kan hantera verktyg och ditt nuvarande jobb visar ju onekligen att du är omsorgstagande.

Skitsnack. Så gott som alla företag är vinstdrivna. De vill tjäna pengar. Klart de anställda tänker i samma banor. Det du inte verkar inse är att det inte finns nåt som gör att den som primärt arbetar för lönens skull inte samtidigt vill göra ett väldigt bra jobb.

H. sa:
Nu beror det säkert på yrke också. Du lär hitta fler drivna och engagerade bland ingenjörer än, låt säga, lagerpersonal. Men man kan visa att man har ett driv som person, tex ditt intresse för cykling tror jag är en viktig faktor att belysa.

För övrigt tror jag att du kan bredda ditt synfält enormt. Har du tex kollat jobb mot montering/maskinoperatör? Jag gissar att de flesta har bättre lön än du har och ofta kontorstider. Återigen kan du relatera till cykling för att visa att du kan hantera verktyg och ditt nuvarande jobb visar ju onekligen att du är omsorgstagande.

Ja, här dyker ju en av de saker upp som är en del av mitt problem. Jag känner väldigt dåligt till vad det finns för jobb där ute.

Montering, maskinoperatör kanske passar mig bra, men jag vet inte riktigt vad det innebär konkret och i så fall vilka företag som sysslar med sånt.

geologen sa:
Skitsnack. Så gott som alla företag är vinstdrivna. De vill tjäna pengar. Klart de anställda tänker i samma banor. Det du inte verkar inse är att det inte finns nåt som gör att den som primärt arbetar för lönens skull inte samtidigt vill göra ett väldigt bra jobb.

Fast nu har du ju inte alls tagit in... Ingen har sagt något om att företag och personer inte vill tjäna pengar - alla har vi någon gång gjort saker vi inte brinner för eller tror på för att överleva - kalla det att offra sig kortsiktigt för att nå sina mål långsiktigt om du vill...

Och jag är helt övertygan om att folk rent generellt vill göra ett bra jobb som de får betalt för - men de kommer inte att vara de bästa... Däremot de som brinner för vad de gör har potential att bli de bästa, och genom att ha blivit det kan de också tjäna bättre än de som bara vill göra ett gott jobb.

Som H. skrev ovan så beror det så klart mycket på yrke - jag uttalar mig främst utifrån ett perspektiv av sk "knowledge workers".

Ska vi ta oss an en gissningslek: Hur många elitcyklister får vi fram genom att ta 100 personer som inte är intresserade av cykling och betala dem en månadslön för att cykla? Och hur många tror vi att vi får fram om vi tar 100 personer som brinner för cykling och betalar dem samma månadslön för att cykla?

geologen sa:
H. sa:

Ja, här dyker ju en av de saker upp som är en del av mitt problem. Jag känner väldigt dåligt till vad det finns för jobb där ute.

Montering, maskinoperatör kanske passar mig bra, men jag vet inte riktigt vad det innebär konkret och i så fall vilka företag som sysslar med sånt.

Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

En kompis till mig var "privat pryo" på ett jobb i syfte att se om jobbet passade honom. Han ringde helt enkelt och sa som det var och frågade om han fick gå parallellt, och var sedan där några dagar gratis.

Själv har jag gått runt med mössan i hand och fick på någon timme ett extrajobb bara genom att visa upp mig och prata för mig.

Ingenting kommer gratis.

Undrar hur det skulle gå om alla slutade ge positiva tips och istället bara sa att "det är nog lika bra att ge upp"? Skulle han lyssna på de tipsen eller skulle de ge samma effekt som nuvarande tips. Alltså den motsatta och herr geolog skulle ha ett jobb inom tre månader.

Den här tråden är oemotståndligt fascinerande.

Jag är nyfiken på riktigt nu. Geologen: Vad exakt hoppas du på att den här tråden ska leda till? Vill du ha hjälp eller vill du bara synas?

Om jag en gång ska vara konstruktiv i den här tråden kan jag ge mitt perspektiv: Du kommer inte få ett bättre jobb om du inte byter ut din inställning. Den enda som just nu begränsar dina möjligheter är du själv.

Jag har egentligen aldrig någonsin varit kvalificerad på pappret för något uppdrag jag gett mig på. Allt har legat lite utanför tidigare erfarenhet eller tänjt gränserna på något vis. Att jag fått uppdragen beror på att jag haft inställningen att jag förstår uppdragsgivaren, är intresserad och brinner för saken, och är kreativ. Ibland har jag gått från ett möte och tänkt "okej, hur exakt ska vi lösa det här nu då vi väl har uppdraget". Men det gör inte mig falsk, förhävande eller oärlig, det gör mig ambitiös och problemlösande - vilket är det som vinner i en konkurrenssituation.

Du kan ha precis vilka principer du vill kring jobbsökande. Jag - och de flesta andra i tråden - försöker bara få dig att förstå att utan att byta ut en del av dina principer kommer du inte att få ett bättre jobb. Punkt.

Men, ska villigt erkänna att jag inte har speciellt höga förhoppningar. Givet de 45 sidor och 6 år vi är uppe i så bör du söka jobb här:
https://goo.gl/maps/fiN18jWY9WK2

e120guru sa:
geologen sa:
H. sa:

Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.

geologen sa:
e120guru sa:
geologen sa:
H. sa:

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.

Stanna kvar i hemtjänsten då. Kass lön, slitigt jobb, noll utvecklingsmöjlighet och snart usla villkor enligt dig själv. Men allt annat verkar ju ännu sämre.

Nå, bandet på Volvo har ju sämre arbetsmiljö, sämre arbetstider och är mycket tyngre. Högre lön är det dock. Ungefär 40 procent högre.

Stanna kvar i hemtjänsten då! Kämpa för att förbättra förhållanden och lön där du är. Ingen annan kommer göra det, som du märker.
Don't mourn, organize!

Sverige SKRIKER efter lärare idag. OBS: Många får jobb utan lärarleg. pga rådande krisläge och geologen, du kan ju en del om geologi, (geografi?), politik/samhälle, teknik, (fysik?) och inte minst svenska språket om jag fattat rätt på forumet. Men det kanske är ännu sämre arbetsvillkor än hemtjänsten? Det finns säkert massor med saker som är sämre med att vara lärare eller lärarassistent. Så sök INTE jobb som lärare!
(skrivet med inverterat syfte)

Men visst. Skit i inlägget jag skrev i all välmening.

Då gör jag slag i saken och säger det många förmodligen tänker: Du kommer inte få det bättre. Med din inställning kommer du ha kvar ett jobb som du inte är nöjd med. Och jag tycker inte ett dugg synd om dig.

Det enda positiva är att jag tycker att det är bra att någon har ditt jobb, och du verkar passa bra för det om du är så snäll och tyst som du skriver.

Johan Falk sa:
Sverige SKRIKER efter lärare idag. OBS: Många får jobb utan lärarleg. pga rådande krisläge och geologen, du kan ju en del om geologi, (geografi?), politik/samhälle, teknik, (fysik?) och inte minst svenska språket om jag fattat rätt på forumet. Men det kanske är ännu sämre arbetsvillkor än hemtjänsten? Det finns säkert massor med saker som är sämre med att vara lärare eller lärarassistent. Så sök INTE jobb som lärare!

Ja, man kan bli lärare utan leg, men man får en obefintlig anställningstrygghet. Så fort nån behörig kommer åker man ut. Annars är läraryrket nåt jag tidigare hade siktet inställt på. Men det var innan idioterna införde lärarleg! Då stängdes dörren effektivt.

geologen sa:
Johan Falk sa:

Ja, man kan bli lärare utan leg, men man får en obefintlig anställningstrygghet. Så fort nån behörig kommer åker man ut. Annars är läraryrket nåt jag tidigare hade siktet inställt på. Men det var innan idioterna införde lärarleg! Då stängdes dörren effektivt.

Mtp bristen av jobb i vårat land så är man alldrig säker oavsett anställningsform.
Man kan få sparken från alla jobb! Och får du sparken så är det 3 lr 6 månaders uppsägningstid, dvs gott om tid att söka annan lärartjänst lr nått helt nytt igen.

Chansen att dom skakar fram 4000+ lärare inom nått år får ses som minimal så dina chanser att få ett långvarit jobb är goda. Trivs du kan du säkerligen få plugga pedagogik samtidigt för att bli behörig.

"Tomorrow will be the most beautiful day of Raymond K. Hessel's life. His breakfast will taste better than any meal you and I have ever tasted."

geologen sa:
Jag kan inte ha mobilen på under arbetstid, och jag jobbar 07.30 till 16.00 måndag till fredag, dvs under de tider en arbetsgivare rimligen ringer. Lämnar de meddelanden på telefonsvarare som regel, eller är det första bortsållningen redan där, av de som inte är direkt nåbara 24/7/365?

Men du har tid att hänga på Happy under arbetstid...

Måste ha ämne också för att bli behörig. Det räcker inte med pedagogik. Jag har inte läst nåt hittills som är behörighetsgivande. Geovetenskap saknas i princip helt inom grundskola och gymnasium.

Förslag på andra jobb där det borde vara ganska lätt att komma in, och få bättre betalt än hemtjänsten är alla möjliga konstruktör och projektörs jobb som sitter och ritar i CAD. Vvs, ventilation, el, fjärrvärme osv.

geologen sa:
Måste ha ämne också för att bli behörig. Det räcker inte med pedagogik. Jag har inte läst nåt hittills som är behörighetsgivande. Geovetenskap saknas i princip helt inom grundskola och gymnasium.

Givetvis men att få pedagogiken till att börja med gör dig mer behörig än att du har ämnen men ingen pedagogik.

Vet flera som har börjat som lärare både gymnasie och högstadie nivå utan erfarenhet, alla har fått läst pedagogik och har sedan erfarenhet i undervining av sitt ämne och behöver inte läsa det på en gång. Dom har oftast läst ämnen men flera år efter pedagogiken. Två av dom har jobbat 10år + i skolan nu.

Sluta se problemen, du kanske skulle bli en bra lärare på omvårdnadslinjen?

LeF80EV.gif

Jag tror Geologen skulle tjäna på om den här tråden togs afk. Lättare att förstå varandra, övertyga och hålla kvar tråden.
Kaffe med pepp med några happyiter i gbg nån dag?

Jag tycker nog att det räcker nu, Geologen. Du vill inte tillräckligt gärna ha ett "bättre" jobb, helt ärligt. Jag gissar att det är yttre faktorer som påverkar dig, familj eller vänner? Att du skäms över din nuvarande position och känner att det förväntas av dig att sträva bort, uppåt. Bry dig inte, kom till ro.

Jag får en känsla av att du är på ett bra ställe för dig. Du har ett viktigt jobb (förskräckligt att det inte syns på lönen), du får massor direkt uppskattning, det schemalagda arbetet gör att flera av dina svagheter inte kommer till ytan (avsaknad av "driv", det hinner ju inte märkas när man har fullt schema).

Släpp jobbjakten, det kommer vara en sten som släpper ditt bröst. Använd ev ny energi till bättre saker, optimera ditt liv. Kör igenom dina fasta kostnader, fundera på boendet ett varv till. Släpp någon av dina hobbies. Måste du verkligen cykla tempo och ha en segelbåt? Jag gissar att det känns förjävligt när du inte har råd att åka på tävlingar eller har råd att skaffa nya fendrar (jag kan inget om båtar). Välj bort ett av de stressmomenten.

Du är rätt man på rätt plats! Lycka till!

geologen sa:
Nu inser jag mer och mer hur bitter, otrevlig och lättirriterad jag är i vardagen, på grund av min jobbsituation och den ekonomiska misären som den medför.

Jag är inte så säker på att det finns kausalitet (eller ens korrelation) mellan de här faktorerna.

Jo, det är helt och hållet därför. Stressen över min katastrofala privatekonomi och irritationen över att inte bli utmanad och stimulerad i jobbet gör mig obalanserad.

En reflektion bara. Är det något samband vi kan se här i tråden är det väl att vi som inte är kvalificerade för våra jobb på pappret ändå verkar trivas och lyckas rätt bra :-)

Hur skulle ditt drömjobb se ut? Eller tja, inte drömjobb som att bli cykelproffs eller världsledande geologforskare, men med lite mer realistiska perspektiv.
Om du bara fick chansen på ett lite mer kvalificerat jobb med en lön som gjorde att du slapp känna privatekonomisk stress, ungefär hur skulle det jobbet se ut?

geologen sa:
Jo, det är helt och hållet därför. Stressen över min katastrofala privatekonomi och irritationen över att inte bli utmanad och stimulerad i jobbet gör mig obalanserad.

Fast din oförmåga att göra någonting åt situationen bottnar knappast i jobb eller ekonomi utan i din inställning till problemen ;)
(sorry, det kan vara hårt att höra men jag är ju iofs inte den första som skriver det heller)

Ekonomi går dessutom att göra någonting åt ganska enkelt genom att minska på utgifterna.
En idé är att du skär ner antalet hobbies och säljer av prylar (då kan du dessutom lägga mer tid på den). Sedan, när din ekonomi är bättre, kan du ta upp den igen.

Ibland behöver man bita i det sura äpplet för att vakna upp. Been there, done that.

Rattnalle sa:
En reflektion bara. Är det något samband vi kan se här i tråden är det väl att vi som inte är kvalificerade för våra jobb på pappret ändå verkar trivas och lyckas rätt bra :-)

+1
Jag har inte varit kvalificerad till nått av mina 10 jobb jag haft.
Mitt nuvarande (6år som takmontör) fick jag pga min nyfikenhet och att jag visat intresse av att lära mig nya saker.

(Osäker på om du jobbat inom det, lång tråd)

Kolla upp några gruppchefer mark/anläggning/geoteknik på Åf, Sweco, WSP etc och hör av dig på nåt sätt eller skicka en spontanansökan.

Dom söker väl då och då "juniora" tekniker utan erfarenhet.

Kanske kan du testa på som inhyrd underkonsult i ett projekt? (Riskfyllt/spännande för privatekonomin)

Långt ifrån alla på konsultfirmorna är sociala proffs eller har utbildning för det dom gör varje dag...

Jag svarar åt Geologen så han slipper:

138 sa:

Kolla upp några gruppchefer mark/anläggning/geoteknik på Åf, Sweco, WSP etc och hör av dig på nåt sätt eller skicka en spontanansökan.

Går inte, vill inte förhäva sig och gå över lik för att få jobb.

138 sa:

Går inte, är inte tekniker

138 sa:
Kanske kan du testa på som inhyrd underkonsult i ett projekt? (Riskfyllt/spännande för privatekonomin)

Går inte, är inte konsult och kan då inte bli underkonsult

138 sa:
Långt ifrån alla på konsultfirmorna är sociala proffs eller har utbildning för det dom gör varje dag...

Går inte, de som fått jobb trots det har lurat företaget att de är det och att förhäva sig är fel.

TBone sa:

138 sa:

138 sa:

138 sa:

138 sa:

Går inte, de som fått jobb trots det har lurat företaget att de är det och att förhäva sig är fel.
Bäst att någon ringer min arbetsgivare och berättar att halva personalstyrkan borde sparkas.

Rattnalle sa:
TBone sa:

138 sa:

138 sa:

138 sa:

138 sa:

Bäst att någon ringer min arbetsgivare och berättar att halva personalstyrkan borde sparkas.

Så är det väl på de flesta arbetsplatser?

DT sa:
Hur skulle ditt drömjobb se ut? Eller tja, inte drömjobb som att bli cykelproffs eller världsledande geologforskare, men med lite mer realistiska perspektiv.
Om du bara fick chansen på ett lite mer kvalificerat jobb med en lön som gjorde att du slapp känna privatekonomisk stress, ungefär hur skulle det jobbet se ut?

Detta vill jag att geo funderar över och ger ett vettigt svar (ok geo har tidigare nämnt att han vill sitta på någon slags kontor med fasta tider, men, lite mer specifik beskrivning om vad han vill nu vore intressant).
Och med tanke på att han skrivit " att inte bli utmanad och stimulerad i jobbet gör mig obalanserad" så är det ju bara att ta utmaningen att skaffa ett sådant jobb.

Niklasberglund sa:
Jag vill fortfarande att geo söker det Geo-junior-jobbet jag länkade för nån sida sen.

:)

Det kanske är för liten utmaning och inte stimulerande med ett sådant jobb?

Jag hoppas att geo råkar trilla in på något spännande och annorlunda jobb som han själv inte kunnat tro att han skulle kunna fixa, och sedan upptäcka att det inte är svårare än att slipa ett golv eller fixa en båt.

hm sa:
Niklasberglund sa:
Har du sökt geo-jobbet än som jag länkade till på förra sidan?:)

+1 ?
eller kan inte någon annan mera driven person här söka det jobbet åt geo ?
vore väl lite kul att överraska geo med ett nytt jobb...

Det kanske vore något - öppna en konsultbyrå där man hyr ut människor som säker jobb åt kunderna!?

Tillbaka
Topp