[OT] Chans att rädda karriären?

DT sa:
Nä men allvarligt, hemtjänsten måste ju vara en stor organisation, det måste finnas NÅGOT mer i organisationen än en enda toppchef och sedan alla vårdare som utför själva hemtjänsteriet. Verksamheten måste ju administreras, planeras och koordineras. Scheman göras upp. Personal allokeras utifrån dagligt förändrade behov. Saker köpas in. Löner betalas ut. Etc etc.

Om geologen ändå vill söka sig mot något administrativt kontorsjobb så kan han ju börja gräva där han står, dvs i hemtjänsten. Att han kan verksamheten på golvet utan och innan, och förhoppningsvis är en uppskattad kollega som kan få bra interna referenser, borde väl underlätta.

Nja, skulle då bli tidigare kollegors chef, inte så lyckat?

Det verkar som jag fick jobbet på torsdags intevjun som jag hade i veckan.

Aningen kul att när jag kommer dit och han berättar om upplägget och jag får se mitt namn i ett arbetslag=)

Det arbete som jag varit på innan valde att förlänga mitt kontrakt lite tom. Nu går det bra!
Med lite tur kan jag jobba kontraktsförlängningen ut samtidigt som jag börjar utbildningen på nya jobbet.

Som grattis åt mig själv har jag tänkt köpa en till bil åt mig själv, sneglat åt en w124 coupé alldeles för länge och nu har jag ett skäl för köpa en

Jag tror att tråden behöver ett innehållsregister, alternativt en sammanfattning, i första inlägget s.a. det går att hålla rätt på den.

Frankenstein's Bike sa:
DT sa:
Nä men allvarligt, hemtjänsten måste ju vara en stor organisation, det måste finnas NÅGOT mer i organisationen än en enda toppchef och sedan alla vårdare som utför själva hemtjänsteriet. Verksamheten måste ju administreras, planeras och koordineras. Scheman göras upp. Personal allokeras utifrån dagligt förändrade behov. Saker köpas in. Löner betalas ut. Etc etc.

Om geologen ändå vill söka sig mot något administrativt kontorsjobb så kan han ju börja gräva där han står, dvs i hemtjänsten. Att han kan verksamheten på golvet utan och innan, och förhoppningsvis är en uppskattad kollega som kan få bra interna referenser, borde väl underlätta.

Nja, skulle då bli tidigare kollegors chef, inte så lyckat?

Alltså, den typen av tjänster är också såna jag söker. Man blir inte nån chef på det viset. I hemtjänsten i Gbg är cheferna enhetschefer (lägsta nivån, närmast fotfolket), sen finns det en nivå över det som mer omfattar ett större område med många enheter, och därefter tror jag det är förvaltningschefer på stadsdelsnivå, och över det är det chefer på kommunnivå. Men vet inte exakt. Hur som helst är en planerare eller annan administrativ person på lägre nivå inte nån chef på nåt vis.

Och sen är hemtjänsten i Göteborg liiite större än den enhet jag jobbar i... :)
T ex finns det ett antal stadsdelar på Hisingen som säkert behöver personal då och då, och det är närmare geografiskt än där jag jobbar nu, i Frölunda.

Mange. sa:
Du tror inte att de dussinjobb som ligger ute på sidan är sånt som sköter sig självt? Någon nykläckt fas3 med ett truckerkort från AF som hittar dit och söker.. de jobb de faktiskt rekryterar för syns inte, för de väljer själva i sin databas vilka som kan tänkas matcha tjänsten. Dvs se till att du har en uppdaterad profil hos företagen och försök att träffa en rekryterare för attt få en mer heltäckande bild av dig hos dom.

e120guru sa:
Academic Work's "säljare" brukar ringa mig med jämna mellanrum för att de vill presentera kandidater... Det är ju vare sig utannonserade tjänster de har eller "truckförare, lagerarbetare och sånt" som de vill att jag ska anställa genom dem... Utan snarare personer som de skulle anse passar, men som många gånger är i början av sin yrkesbana inom det området...

Ok, det kände jag inte till, att de arbetar på det viset. Då kommer ju uttalandena från AW-personerna i mejlväxlingen i en ny dager. I så fall kan det vara idé att kontakta dem.

Det är intressant att det finns en kö, hur ställer man sig i den, vilken plats har man?
Hur tränger man sig utan att veta om de andra köande?
Hur vet man att ingen annan tränger sig?
Är det som på affären där det plötsligt öppnas en ny kassa och det bara väller fram nya köande?
Kan man göra annat utanför kön men behålla sin plats? Typ kölapp, Eller är det mera ostrukturerat typ Stureplans kö där det gäller att synas för att få komma in?

Alla dessa frågor..

Sitter och kollar lite på andras profiler på Linkedin, och började plötsligt fundera på hur de som jobbat på topphemliga ställen, som KSI, gör när de ska söka sig vidare därifrån. De måste ju ha en ordentlig lucka där som är svår att förklara. Eller är det bara sekretessbelagt att man jobbar där, men inte att man jobbaT där? Eller löser man det genom att ha en "skalarbetsgivare" (MUST kanske är ohemligt nog?) som får vara täckmantel? Nåja, jag räknar inte med att nån som vet kan svara, men det är en intressant tanke i alla fall, eftersom det ofta framhålls hur otroligt viktigt det är att man inte har luckor i "tidslinjen", så att säga. Åtminstone inte om man inte kan ursäkta det med att man gjorde en världsomsegling eller en expedition till Antarktis... :)

geologen sa:
Sitter och kollar lite på andras profiler på Linkedin, och började plötsligt fundera på hur de som jobbat på topphemliga ställen, som KSI, gör när de ska söka sig vidare därifrån. De måste ju ha en ordentlig lucka där som är svår att förklara. Eller är det bara sekretessbelagt att man jobbar där, men inte att man jobbaT där? Eller löser man det genom att ha en "skalarbetsgivare" (MUST kanske är ohemligt nog?) som får vara täckmantel? Nåja, jag räknar inte med att nån som vet kan svara, men det är en intressant tanke i alla fall, eftersom det ofta framhålls hur otroligt viktigt det är att man inte har luckor i "tidslinjen", så att säga. Åtminstone inte om man inte kan ursäkta det med att man gjorde en världsomsegling eller en expedition till Antarktis... :)

Att stillsamt säga " Det kan jag berätta, men sen måste jag döda dig" kanske har en övertygande effekt.

geologen sa:

Statlig myndighet kan det stå i Linkedin, de jag känner som jobbar på knäppa ställen är inte så hemliga när man pratar med dem, de säger däremot inte vad de gör på jobbet :) Nu vet jag inte vad KSI är men säg att du jobbar på MUST så kan du säga att du jobbar på Försvarshögkvarteret till exempel.

geologen sa:

Det finns ju en väldans massa folk som fått jobb utan att någonsin ens skrivit ett CV, så det lär inte vara något stort problem.

Om man söker sig vidare från MUST/KSI/FRA så får man anta att det är till hyfsat kvalificerade jobb inom den privata säkerhetsbranschen eller liknande. Rekryterarna för sådana tjänster vet nog vad som gäller och förstår vad en "wink wink, nudge nudge" betyder vid den första kontakten, så får man verifiera kvalifikationer på ett diskret sätt senare i processen.

DT sa:
Om man söker sig vidare från MUST/KSI/FRA så får man anta att det är till hyfsat kvalificerade jobb inom den privata säkerhetsbranschen eller liknande. Rekryterarna för sådana tjänster vet nog vad som gäller och förstår vad en "wink wink, nudge nudge" betyder vid den första kontakten, så får man verifiera kvalifikationer på ett diskret sätt senare i processen.

Jag tror du har en rätt snäv bild av de där arbetsplatserna. Förutom gubbarna med lösmustasch finns det rätt många helt normala personer och arbetsuppgifter. I bekantskapskretsen har jag projektledare, IT-utvecklare och personalchefer som gått från de ställena till den "riktiga" världen utanför.

För övrigt heter MUST oftast Försvarsstaben på linkedinska, FRA heter just FRA, men KSI vet jag inte.

leffo sa:
Peth sa:
Ser att det finns åtminstone ett par adminjobb i Göteborgs kommun inom hemtjänsten. Ett utmärkt tillfälle att gå vidare och samtidigt ta tillvara på dina erfarenheter.

Vad hände med det här spåret då??????

Vad är det för fel på det jobb han redan har? Och ska han byta kan det kanske vara bättre att helt byta bransch, få lite nya vyer?

aa51dfad-bc0e-42dd-a491-c1927996924b.jpg

Tillbaka
Topp