Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lars.E sa:geologen sa:Tja, eftersom man aldrig får återkoppling så är det ju svårt att veta vad de är ute efter. De flesta annonser är mer eller mindre kasst skrivna också. Antingen saknas vital information, eller så är språket undermåligt. Man undrar ibland...
caps on...
DÄRFÖR RINGER ELLER BESÖKER DU FÖRETAGET FÖR ATT BE DEM BERÄTTA OM TJÄNSTEN FÖRE DU SKICKAR IN ANSÖKAN!.
Det kan i vissa fall vara en strategi från företaget att vara lite knapphändig med info för att sålla bort sådana som inte orkar kolla upp något själva.
SEDAN RINGER DU FÖR ATT FÅ ÅTERKOPPLING EFTER ATT ANSÖKAN HAR KOMMIT TILL DEM!
Fråga om dom sett ansökan och ifall dom vill att du kompletterar med något.
Jag har sökt ganska många jobb och brukar alltid använda mig av samma personliga brev, med några få undantag. Det personliga brevet ska i min mening förklara ditt CV. Det är där du berättar vem du är och går in lite på vad du gjort på de olika jobben/utbildningarna/etc. i ditt CV.geologen sa:CV:t är inte det stora problemet. Det är tämligen statiskt. Även om det nog finns grejer att fila på där.
Nej, det är de så kallade personliga breven detta handlar om. Och de är ju olika för varje sökt jobb. Jag skriver mellan 70 och 100 procent nytt för varje jobb jag söker.
geologen sa:Varför skriver så många av er gång på gång att jag inte vill? Jag skriver ju gång på gång ATT jag vill, och jag menar det. Jag tyckte jag förklarade det tydligt nog några inlägg bakåt, att mitt problem är själva jobbsökandet, inte viljan eller lusten.
geologen sa:Varför skriver så många av er gång på gång att jag inte vill? Jag skriver ju gång på gång ATT jag vill, och jag menar det. Jag tyckte jag förklarade det tydligt nog några inlägg bakåt, att mitt problem är själva jobbsökandet, inte viljan eller lusten.
geologen sa:Visa mig ett enda inlägg på happy där du varit allvarlig och inte bara sarkastisk...
geologen sa:JT sa:Det hela är förmodligen ganska enkelt. Du vill inte jobba. De som rekryterar märker det i din kommunikation. Ingen vill anställa någon som inte vill jobba. Utbildning och formalia är i det läget ointressant. Du tolkar det som att det är utbildning och formalia dom sållar dig på.
Du har fel. Det går inte att tolka mina ansökningsbrev på det viset.
zodah sa:Ja, om man tänker säg att skicka in ansökningar på annonser så behöver du nog också få upp volymen, det är min erfarenhet i alla fall. Ringer inte arbetsgivaren tillbaka in om en dag eller två är det bara att glömma och gå vidare. Då gäller det att ha tempo i utskicken så att man hela tiden har några på tur.
Lättare sagt än gjort såklart, det är inte varje dag man hittar jobb på annons som man vill söka.
Eller så är du Fingal Olsson :)Hasse#7 sa:om du indviker att svara på just mina inlägg så finns det två möjliga skäl.
1. Jag är dold.
2. Jag har rätt och du vet det.
:)
staine sa:Glöm inte att lägga till i cv:t att du är cyklist. Då har ni kanske något att prata om.
geologen sa:Jag har nog inte dolt nån alls. Inte på flera år i alla fall.
Visst har du rätt. Men jag kan inte belasta folk jag känner med sånt här. Det är mitt eget problem och mitt allena att ta hand om.
geologen sa:zodah sa:Ja, om man tänker säg att skicka in ansökningar på annonser så behöver du nog också få upp volymen, det är min erfarenhet i alla fall. Ringer inte arbetsgivaren tillbaka in om en dag eller två är det bara att glömma och gå vidare. Då gäller det att ha tempo i utskicken så att man hela tiden har några på tur.
Lättare sagt än gjort såklart, det är inte varje dag man hittar jobb på annons som man vill söka.
Är det så illa? En till två dagar? Jag har normalt väntat 3-4 veckor och bara haft 1-2 ansökningar ute samtidigt, som mest. Lite fler i taget för 5-6 år sen när det fanns extremt många tjänster av en viss typ ute.
geologen sa:Frankenstein's Bike sa:geologen sa:Alltså, Frankenstein's Bike, jag börjar fundera på om du är min chef, som vill ha mig kvar... :)
Om inte, så verkar du inte förstå hur mycket jag vill bort från där jag är nu.
Med tanke på att jag vet vad du anser det är för människor som blir chefer, och vilka metoder de begagnar för att ta sig dit, vet jag inte hur jag ska tolka detta ;-) Skämt åsido, det är bra att börja med att arbeta med dig själv och acceptansen för tingens tillstånd. Söka vidare eller stanna kvar? Du verkar inte se någon större lockelse med att söka nytt, utan är driven av viljan att inte var kvar?
Jag har en bra chef. Hur hon blev chef vet jag inte, så det kan jag inte kommentera.
Och du verkar fortfarande inte förstå att nästa år kommer en förändring som i praktiken innebär en katastrof! Som tur är har projektets början skjutits upp, och nu handlar det om sen höst eller tidig vinter 2017. Det innebär att jag senast i början av sommaren måste ha skrivit på ett nytt anställningsavtal utanför hemtjänsten, så jag hinner sluta i tid för att inte sjunka med skeppet.
Men visst har jag en vilja att söka nytt, och inte bara en blind vilja att komma bort från där jag är. Tvärt om, det finns otroligt mycket jag både skulle kunna tänka mig och vill pröva på. Men de allra flesta dörrarna är stängda pga att jag saknar relevant utbildning eller motsvarande meriter.
geologen sa:Visst har du rätt. Men jag kan inte belasta folk jag känner med sånt här. Det är mitt eget problem och mitt allena att ta hand om.
geologen sa:En helt ärlig fråga. Jag skulle vilja veta mer om hur en typisk arbetsdag som fältgeotekniker ser ut, och vad för kunskaper man behöver/förväntas ha för att kunna göra ett bra jobb som ny.
Oskar sa:geologen sa:Visst har du rätt. Men jag kan inte belasta folk jag känner med sånt här. Det är mitt eget problem och mitt allena att ta hand om.
Men du belastar ju folk du inte känner med sånt här?
Du vill inte rucka på dina principer. Du vill inte offra eller ändra på något för att på sikt få det bättre. Men du vill ha en förändring.geologen sa:Varför skriver så många av er gång på gång att jag inte vill? Jag skriver ju gång på gång ATT jag vill, och jag menar det. Jag tyckte jag förklarade det tydligt nog några inlägg bakåt, att mitt problem är själva jobbsökandet, inte viljan eller lusten.
geologen sa:Jag har nog inte dolt nån alls. Inte på flera år i alla fall.
Visst har du rätt. Men jag kan inte belasta folk jag känner med sånt här. Det är mitt eget problem och mitt allena att ta hand om.
StoraBerg sa:Nu orkar jag inte läsa allt här men det förefaller som om jag ska vara extremt tacksam för att jag inte valde geologi........just det där med att man lurar folk att gå en utbildning är helt vansinnigt.