[OT] Chans att rädda karriären?

Ja, jag tycker det låter som att du går in väl lågt.

Men trots allt, stort grattis och vad härligt att du verkar trivas.

H. sa:
Du borde ha bra chans att förhandla upp lönen i samband med att du blir anställd av firman du jobbar på istället för bemanningsföretaget. Dels för att de som anstället dig nu vet hur du jobbar och dels för att företagets månadskostnad ändå kommer sjunka jämfört med när de hade dig via bemanningsföretaget.

Så se till att löneförhandla i samband med övergången. Är det en lite större arbetsplats finns kanske även något fackligt ombud som du kan fråga om lönestatistik.

Det är väldigt låga löner på företaget generellt. Tror de flesta ligger kring 25k. Så jag räknar inte med mer än så. Som ny utan extremt eftertraktad kompetens är löneförhandling samma sak som att man får veta vilken lön man får. Nån förhandling är det naturligtvis aldrig fråga om. Man får det man får. Det är arbetsgivarens marknad nu.

Jag vet visserligen inte ens i vilken branch du är verksam men att säga att det är arbetsgivarens marknad är rätt långt ifrån (generellt) sant.
Ett tips är att ringa till skatteverket och kolla vad några kollegor har i lön. Ja, du får ju bara reda på vad de skattar för så man får vara lite försiktig med sidoinkomster osv.
Kolla upp några födelsedagar och Bostadsadresser så är det enkelt att ringa och fråga.

Senast ändrad:
Det är rätt skaplig brist på kompetens i många branscher så arbetsgivarens marknad är väl att ta i. Men jag tror vi avhandlat det här åtminstone en gång.

perzzon sa:
Ett tips är att ringa till skatteverket och kolla vad några kollegor har i lön. Ja, du får ju bara reda på vad de skattar för så man får vara lite försiktig med sidoinkomster osv.
Kolla upp några födelsedagar och Bostadsadresser så är det enkelt att ringa och fråga.

Jo, jag har funderat på att göra så, men för de som jobbat några år är det en del som jobbat deltid och jobbar deltid, och flera är nära pensionsålder eller över men jobbar kvar, och jobbar deltid och har varit sjukskrivna i längre perioder. Ett par har kommit in så nyligen (de kom över från ett företag som inte gick så bra så de blev uppsagda där - det företaget är nu i konken) att de inte har fulla skatteår att kolla på. Därför är det inte säkert att jag kan få ut så mycket av det. Och företaget har omstrukturerats under 2016 och en verksamhet har knoppats av, så nyckeltal för företaget i sig går inte att få fram nåt från heller.

Min känsla, baserat på vad folk berättar om vad de gör, och hur de är, skvallrar om en låg lönenivå. Det är liksom inget ställe med massa akademiker, utan jag tillhör nog de 2-3 med högst utbildningsnivå på hela företaget.

Grattis Geologen :)

Jag har inte läst hela tråden, men hittade ett inlägg från Hasse där han hänvisade till sidan 80 (där vändningen kom)
(Du skulle kunna redigera första inlägget med hänvisning dit om någon dyker på din tråd utan att ha läst de första 80 sidorna)

Det beror såklart på omständigheterna. Men om man är ny så kanske man inte ska tjaffsa för mycket om lönen innan man fått chansen att visa vad man går för.
Det är en sak om man arbetat några år på ett ställe och sen söker jobb på annat ställe inom samma bransch och försöker pusha upp sin lön. Då är ens erfarenhet värt en del.
Men om det är första jobbet inom vad man nu jobbar med så känns det surt om man skulle sumpa jobbet för att man är för kritisk till lönenivån, om det nu skulle gå så långt.

Sen söka nya jobb...
"Jag jobbade i ett par månader och sen försökte jag få chefen att dubbla lönen men det ville han inte och då slutade jag"
eller "då skrek jag på chefen till ha sa upp mig"
Låter inte som bästa utgångspunkten att få andra jobb.

Å andra sidan så vill arbetsgivare generellt inte ge mer lön än nödvändigt. Så om man bara lägger sig platt istället för att föreslå/argumentera för en högre lön så är risken stor att man får lägre lön än vad man hade kunnat få.
Sen kan förutsättningarna skilja mellan olika företag också. Något företag som betalar sämre än snittet kanske inte hade haft råd att ge stora lönehöjningar om de har de lite tajt.
Vill man klättra i karriär och lön så kan man ändå börja någonstans med lite sämre lön och få erfarenhet och sen söka sig vidare till andra ställen.

Som sagt, har man ingen spetskompetens utan är förhållandevis utbytbar, så är "löneförhandling" bara ett annat ord för "möte där man får reda på vilken lön arbetsgivaren bestämt att man ska få". Tyvärr.

Undantaget är väl om chefen är ohyggligt konflikträdd, men en sån chef blir inte långvarig på sin post, haha!

Senast ändrad:
Hade lönesamtal idag.

Insåg att jag är fast på jobbet, det kan omöjligen finnas någon annan som vill betala så mycket för mina tjänster ;)

GuessWho sa:
Vill man klättra i karriär och lön så kan man ändå börja någonstans med lite sämre lön och få erfarenhet och sen söka sig vidare till andra ställen.

Just det jag jobbar med nu är så extremt smalt att det inte är meriterande eller ger erfarenhet för i stort sett nåt annat jobb. Så karriärmässigt går det nog jämnt upp med hemtjänsten.

Men hela arbetssituationen är ett stort lyft, så sammantaget är det bättre.

Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(

Känns jävligt surt. Jag kommer aldrig att få en vettig lön.

geologen sa:
Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(

Löneutveckling hos samma arbetsgivare är en dead end. Vill man få upp lönen så måste man byta jobb - märkligt men arbetsgivare låter folk sluta hellre än höjer lönen och sedan anställer man en oerfaren person till den lönen man inte ville betala. Ingen mening att spekulera över varför, det tycks bara vara en naturlag....

geologen sa:

Det är väl ditt första jobb i branschen? Du höjer din lön när det blir dags att byta arbetsgivare.

Första jobbet i branschen för kollegan också.

Tror inte min CV mår bra av ännu en jättekort anställning. Nä, jag måste nog stanna 2-4 år där jag är nu.

geologen sa:
Första jobbet i branschen för kollegan också.

Tror inte min CV mår bra av ännu en jättekort anställning. Nä, jag måste nog stanna 2-4 år där jag är nu.

18 månader räcker nog. Det ser oki ut i CV. Man kan ju söka under tiden man jobbar också!

"Lönedelgivning" hade en chef råkat säga när har han pratade om lönesamtal. Jotack. Det är just vad det är.

Finns en liten möjlighet att påverka också när provanställningen övergår i fast anställning.

geologen sa:
Som sagt, har man ingen spetskompetens utan är förhållandevis utbytbar, så är "löneförhandling" bara ett annat ord för "möte där man får reda på vilken lön arbetsgivaren bestämt att man ska få". Tyvärr.

Undantaget är väl om chefen är ohyggligt konflikträdd, men en sån chef blir inte långvarig på sin post, haha!

Jag brukar kalla det "lönebesked".

Det är bara att begära samma som kollegan, givet att du gör ett lika bra eller bättre jobb förstås. Och som Rattnalle sa, när det blir dags att övergå till fast anställning har du ett perfekt läge för det! Då har de investerat i dig (upplärning etc), och tycker du gör ett bra jobb (får man förutsätta om de erbjuder fast anst).

ForesterGuy sa:
geologen sa:

Jag brukar kalla det "lönebesked".
På min arbetsplats heter det lönesamtal. Chefen får se ens reaktion på lönen, och man får tillfälle att berätta vad man tycker. Förhandling är det inte tal om.

Grattis Geologen!

Hänger mindre på Happy nuförtiden och har valt bort den här tråden för att den gett så otroligt dålig energi tidigare, men nu har det vänt (om vi bortser från lite lönegnäll sista sidan)!

Återknyter till stilguiden! Kul att du du gillar att klä dig propert, det gör jag också fast jag har arbetskläder på jobbet. Satsa på kvalitetsskjortor på rea, generellt håller de sig fräscha längre. Kör ett par-tre "tråkiga" för varje pastellfärgad i början, gör det lättare att matcha. Tunna tröjor är bra, jag har ett par med armbågslappar faktiskt.
Spara till ett par kvalitetsskor, börja kanske med Loake, och en grund av skovårdsprodukter. Meditativt och mycket tillfredsställande att ha fina och välvårdade skor. Tar du inte hand om dina skor kan du lika gärna köra Foppa-tofflor imho.
Fundera på om du inte är värd en ny klocka nu. Jag tror att du är det!

Och just det! Om du har konstig kroppsform kan du leta upp en skräddare/ändringssömmerska. Brukar inte kosta många kronor att ändra ett plagg.

Bengt-re sa:
geologen sa:

Löneutveckling hos samma arbetsgivare är en dead end. Vill man få upp lönen så måste man byta jobb - märkligt men arbetsgivare låter folk sluta hellre än höjer lönen och sedan anställer man en oerfaren person till den lönen man inte ville betala. Ingen mening att spekulera över varför, det tycks bara vara en naturlag....

Det där är ju till viss del sant men behöver absolut inte vara det i just det här fallet. Utför ni liknande arbetsuppgifter på ett lika bra sätt har du ju ett jätteläge att hänvisa till kollegans lön (på ett snyggt sätt) i samband med att du skriver på för tillsvidareanställning.

Har den andra personen några kvalifikationer som gör hen förtjänt av en högre lön? Om inte så verkar det ju som att du har ett bra läge att trycka upp lönen åtminstone 3500 kronor när du övergår till fast anställning givet att du gjort ett bra jobb hittills. Arbetsgivaren är ju bevisligen villig att betala så mkt. Om du däremot nöjer dig med betydligt mindre så har du nog etablerat nivån för kommande lönerevisioner (eller vad man nu vill kalla det).

Lite positivt tänkande hade väl varit på plats nu, du har ju just fått världens möjlighet att trycka upp lönen med ett par tusenlappar.

Erik O sa:
Lite positivt tänkande hade väl varit på plats nu, du har ju just fått världens möjlighet att trycka upp lönen med ett par tusenlappar.

Nej. Det är ju kunskap jag egentligen inte ska ha, så den kan jag inte utnyttja utan att samtidigt avslöja att jag fått den kunskapen.

"Egentligen inte skall ha" ?
Löner är inte hemliga på det sättet.
Kollegan berättade ju. Har hen inte uttryckligen bett dig låta bli så finns väl inte anl att låta bli?
Kollegan kanske behövde ett annat erbjudande för att trycka upp lönen men nu när nivån är satt kan du referera till kollegan och behöver inget externt erbjudande.

Det är många som skäms för sin lön och gärna berättar att deras lön är högre än den faktiskt är. Det är mänskligt, de räknar in kommande löneförhöjningar eller lägger till en kostnad som försvinner (typ en bil som inte behövs). Allt för att det skall kännas lite bättre.

Men lika lön för lika arbete gäller, du kan bara se till att uppdatera dig på företagets lönepolicy och konfrontera dem med den. Det är ett moget sätt att tackla det hela.

Gäller så klart när du blir anställd. På frågan om lön svarar du helt enkelt att du förväntar dig få lön i linje med bolagets lönepolicy och därför samma ersättning som kollegor med samma arbetsuppgifter och leveranser. Säger de för lågt be dem återkomma efter ha kontrollerat dina kollegers löner en gång till, måla inte in chefen i ett hörn. Låt beslutet komma från hen men acceptera inte en orättvis lön. Det tjänar ingen på, det vet företaget oxå, det är därför man har lönepolicy.

Luthman Photography sa:
Företaget tjänar väl på att betala ut en lägre lön?

Nej, det är en missuppfattning. Företagen tjänar på en jämställd och rättvis lönesättning. Det motiverar och skapar lojalitet bland anställda. Anställda har färre sjukdagar, längre anställningar och större lojalitet i företag med en transparent och rättvis lönesättning. Det gäller även företag med rättvis behandling av långtidssjuka och föräldralediga. Ingenting kostar mer än att betala ut lön och inte få jobbet gjort...

Säljare, mäklare och den typen av verksamhet är ju ofta provisionsbaserat, det är en annan sak givetvis.

Atlas sa:
Luthman Photography sa:
Företaget tjänar väl på att betala ut en lägre lön?

Nej, det är en missuppfattning. Företagen tjänar på en jämställd och rättvis lönesättning. Det motiverar och skapar lojalitet bland anställda. Anställda har färre sjukdagar, längre anställningar och större lojalitet i företag med en transparent och rättvis lönesättning. Det gäller även företag med rättvis behandling av långtidssjuka och föräldralediga. Ingenting kostar mer än att betala ut lön och inte få jobbet gjort...

Säljare, mäklare och den typen av verksamhet är ju ofta provisionsbaserat, det är en annan sak givetvis.

Märk väl att det inte säger något om lönenivåer i företag. H&M, IKEA, McD är exempel på företag med uttalad låglönepolicy men transparens och god personalpolitik och väldigt bra längd på anställningar och låga frånvarotal.

Blev sjukt förvånad av att gå till sista sidan i tråden och se att den är purfärskt aktiv :) Sju år! :)
Men det är ett himla gnäll på dig, Geologen. Hittar inte ett enda inlägg där du inte hittar nåt negativt i det du kommenterar. Sånt äter en jävla massa energi ur dig. (Jag vet. Det har tagit nästan hela mitt vuxna liv att bryta ett cyniskt, pessimistiskt mönster. Och fy fan vad skönt det är på andra sidan!)
Vad tjänar du, 25 lax? 3 500 mindre än kollegan förvisso – men några tusen mer än jävligt många andra. Och du har ett jobb. Inom nåt du gillar får man hoppas.
Tjipp!

Jag tjänar 21 och är så jävla trött på att aldrig få upp lönen. Har bara haft låga löner hela mitt arbetsliv hittills. Det är sjukt frustrerande att aldrig ha råd att unna sig nåt mer ån mat och husrum.

Bygg kompetens och bredd utan att klaga hos ledningen. Försök få göra mycket saker och visa tydligt att du är en tillgång och en som ställer upp. Bredda ditt kontaktnät. De flesta branscher är inte större än att man kan bli känd nog för att kunna kunna byta jobb på egna meriter om arbetsgivaren inte förstår att uppskatta ens insats. Min personliga åsikt är för övrigt att jämföra löner där man jobbar bara leder till bekymmer. Att jämföra index, branschinfo osv är ok men att sitta och titta snett på en kollega är inte livskvalitet för mig.

Tillbaka
Topp