Miss Lycka
Ny medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Cykla till båten-segla-cykla hem.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miss Lycka sa:Cykla till båten-segla-cykla hem.
H. sa:Du borde ha bra chans att förhandla upp lönen i samband med att du blir anställd av firman du jobbar på istället för bemanningsföretaget. Dels för att de som anstället dig nu vet hur du jobbar och dels för att företagets månadskostnad ändå kommer sjunka jämfört med när de hade dig via bemanningsföretaget.
Så se till att löneförhandla i samband med övergången. Är det en lite större arbetsplats finns kanske även något fackligt ombud som du kan fråga om lönestatistik.
perzzon sa:Ett tips är att ringa till skatteverket och kolla vad några kollegor har i lön. Ja, du får ju bara reda på vad de skattar för så man får vara lite försiktig med sidoinkomster osv.
Kolla upp några födelsedagar och Bostadsadresser så är det enkelt att ringa och fråga.
GuessWho sa:Vill man klättra i karriär och lön så kan man ändå börja någonstans med lite sämre lön och få erfarenhet och sen söka sig vidare till andra ställen.
geologen sa:Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(
Känns jävligt surt. Jag kommer aldrig att få en vettig lön.
Det är väl ditt första jobb i branschen? Du höjer din lön när det blir dags att byta arbetsgivare.geologen sa:Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(
geologen sa:Första jobbet i branschen för kollegan också.
Tror inte min CV mår bra av ännu en jättekort anställning. Nä, jag måste nog stanna 2-4 år där jag är nu.
Rattnalle sa:Men var du inte fortfarande hyr-anställd och skulle bli riktigt anställd framöver? Perfekt läge.
geologen sa:Som sagt, har man ingen spetskompetens utan är förhållandevis utbytbar, så är "löneförhandling" bara ett annat ord för "möte där man får reda på vilken lön arbetsgivaren bestämt att man ska få". Tyvärr.
Undantaget är väl om chefen är ohyggligt konflikträdd, men en sån chef blir inte långvarig på sin post, haha!
På min arbetsplats heter det lönesamtal. Chefen får se ens reaktion på lönen, och man får tillfälle att berätta vad man tycker. Förhandling är det inte tal om.ForesterGuy sa:geologen sa:Som sagt, har man ingen spetskompetens utan är förhållandevis utbytbar, så är "löneförhandling" bara ett annat ord för "möte där man får reda på vilken lön arbetsgivaren bestämt att man ska få". Tyvärr.
Undantaget är väl om chefen är ohyggligt konflikträdd, men en sån chef blir inte långvarig på sin post, haha!
Jag brukar kalla det "lönebesked".
Bengt-re sa:geologen sa:Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(
Löneutveckling hos samma arbetsgivare är en dead end. Vill man få upp lönen så måste man byta jobb - märkligt men arbetsgivare låter folk sluta hellre än höjer lönen och sedan anställer man en oerfaren person till den lönen man inte ville betala. Ingen mening att spekulera över varför, det tycks bara vara en naturlag....
GoranS sa:Och du är säker på att kollegan hade det?
Erik O sa:Lite positivt tänkande hade väl varit på plats nu, du har ju just fått världens möjlighet att trycka upp lönen med ett par tusenlappar.
geologen sa:GoranS sa:Och du är säker på att kollegan hade det?
Japp, det vet jag. Kollegan berättade det.
Inte om det betyder att kompetent personal slutar.Luthman Photography sa:Företaget tjänar väl på att betala ut en lägre lön?
Luthman Photography sa:Företaget tjänar väl på att betala ut en lägre lön?
Atlas sa:Luthman Photography sa:Företaget tjänar väl på att betala ut en lägre lön?
Nej, det är en missuppfattning. Företagen tjänar på en jämställd och rättvis lönesättning. Det motiverar och skapar lojalitet bland anställda. Anställda har färre sjukdagar, längre anställningar och större lojalitet i företag med en transparent och rättvis lönesättning. Det gäller även företag med rättvis behandling av långtidssjuka och föräldralediga. Ingenting kostar mer än att betala ut lön och inte få jobbet gjort...
Säljare, mäklare och den typen av verksamhet är ju ofta provisionsbaserat, det är en annan sak givetvis.
Fast det stämmer ju inte har du ju själv berättat ett flertal gånger. Båt, cykel, pubkvällar mm, mm. Och en bostad som du absolut inte vill byta bort. Det finns de som har det värre.geologen sa:Det är sjukt frustrerande att aldrig ha råd att unna sig nåt mer ån mat och husrum.
Fältprästen sa:Fast det stämmer ju inte har du ju själv berättat ett flertal gånger. Båt, cykel, pubkvällar mm, mm. Och en bostad som du absolut inte vill byta bort. Det finns de som har det värre.geologen sa:Det är sjukt frustrerande att aldrig ha råd att unna sig nåt mer ån mat och husrum.