[OT] Chans att rädda karriären?

Frankenstein's Bike sa:
GoranS sa:
Sen bör man väl i kalkylen ta med ett buffertsparande för att hantera inköpa av sällanköpsvaror.

Sant, men att försöka utplåna småkrediterna, ofta med höga räntor, får nästan komma i första hand? Men någon buffert är ändå bra att börja bygga parallellt, säg 500-1000:- till dess skulderna är borta och öka till 2000:- efter det?
Min kommentar var angående skrivning att 5375:- var en fri del. Att betala av dyra krediter först håller jag helt med om. För egen del skulle jag göra allt för att undvika att någonsin skaffa mig sådana.

Ja ja, lönelyft får man när man byter jobb. Du kan byta om 2 år.

Jag är lite nyfiken på det där med att ha råd med bil. Menar du en halvny på avbetalning som ska servas på märkesverkstad 2 gånger om året och där du ändå får punga ut 50.000 om kamremmen går av? Dvs en sån som de flesta har. Eller en 20 år gammal Caddy med rost på skärmkanterna för 8000:- som du servar själv?

Klarar du dig utan bil, köp ingen.

Klarar och klarar. Det jag primärt vill ha bilen för är att under sommarhalvåret kunna åka upp till segelbåten över hela helgen, utan att behöva offra cyklingen samma helg. Med bil kan jag ta med cykeln och cykla där uppe när jag inte seglar. Reser jag, som jag hittills har gjort, med kollektivtrafik, fungerar inte det, utan då måste jag välja antingen segling eller cykling. Den här sommaren blev det nästan ingen cykling alls eftersom jag i stort sett varje helg prioriterade seglingen. Tyvärr är det så att bra seglingsväder nästan alltid betyder bra cykelväder, och vice versa.

I vardagen i övrigt är bilen mer en bekvämlighetsfaktor. I dag går jag nästan överallt i närområdet, och ska jag in till de mer centrala delarna åker jag kollektivt. Det funkar oftast bra.

Just nu lånar jag en bil av min ena brors frus syster och hennes man. I två månader, mot att jag betalar försäkringen under tiden, så klart. Och det underlättar en hel del i många sammanhang.

Men jag har svårt att se att jag skulle kunna komma under ca 2500 kr/mån i bilkostnad, oavsett om jag köper ett billigt vrak (som jag måste lägga ut massa pengar på att reparera ideligen) eller om jag köper en ny bil som har mycket mer värdeminskning och kräver dyrare service (som jag av vidareförsäljningsskäl då inte gör själv). Och det motsvarar ungefär 3200 kr brutto sett till lön. Så jag vill upp på 28 000 eller mer för att känna att jag ska kunna ha råd med en bil.

Det framgick inte om dealen du har nu kan fortsätta. Låter ju som nånting jättebra. Hon har bil när hon behöver och du när du behöver. Hon står för kostnaderna och risken totalt. Du kan avlasta och bidra till en bättre ekonomi utan att bli ruinerad även om du skulle ge lite extra spons. Samtidigt som det bara är en bil i drift istället för två. Eventuella avstånd mellan er är ju cykelträning för dig. Samarbete är underskattat.

Hasse#7 sa:
Det framgick inte om dealen du har nu kan fortsätta. Låter ju som nånting jättebra. Hon har bil när hon behöver och du när du behöver. Hon står för kostnaderna och risken totalt. Du kan avlasta och bidra till en bättre ekonomi utan att bli ruinerad även om du skulle ge lite extra spons. Samtidigt som det bara är en bil i drift istället för två. Eventuella avstånd mellan er är ju cykelträning för dig. Samarbete är underskattat.

De bor utomlands men flyttar tillbaks i slutet av december. Då ska de ha bilen igen. Så strax före jul är det slut på billånandet. :)

Man kan hyra bil också. Om man vill känna sig friare. "På köpet" kan man få nöjet att prova en ny bilmodell varje gång :-) Borde väl inte bli så dyrt med t.ex. 2 helger/månad under sommarmånaderna, och så 1-2 ggr under vintern när det ska julhandlas och åkas på hårdrockskonsert.

geologen sa:
Hasse#7 sa:

De bor utomlands men flyttar tillbaks i slutet av december. Då ska de ha bilen igen. Så strax före jul är det slut på billånandet. :)

Synd. Tack för klargörandet. Leta en liknande deal om du kan.

Sunfleet har ju helg och sommarerbjudande då det inte är så dyrt. Om du har en sådan bilpool nära så är det klart smidigare än att hyra bil med alla papper som ska fyllas i osv. Du kan ju gå med på sommaren och ur på hösten. Öppnar bilen med en app.

Min bil kostar 1300nånting i lån (Blanco) , jag har maxat försäkringen så det kostar 898kr per månad , jag servar iof den orimligt billigt men skulle nog ändå säga att service kostnaden ligger på 400kr i månaden i snitt. Men sånt kan man spara ihop till.

Så utan att ha gjort några smarta val klarar jag bil (Golf 2011) , dyr försäkring och service på ca 2500-2700kr per månad. Bränsle har jag inte tagit med för det beror på hur mycket man åker mm.

Leaseing är ofta billigt. Och 3år går fort.

Hyra bil är inget alternativ. Dels för att det skulle bli dyrare än att faktiskt äga en bil, dels för att jag oftast bestämmer mig för att åka upp så sent som fredag eftermiddag eller ibland lördag morgon och att lyckas hyra en bil med nån timmes varsel på en helg är inget jag vill behöva förlita mig på. Bilhyra skulle ha kostat kanske 25 000 under den här säsongen om jag hade gjort så.

Mini_me sa:
Min bil kostar 1300nånting i lån (Blanco) , jag har maxat försäkringen så det kostar 898kr per månad , jag servar iof den orimligt billigt men skulle nog ändå säga att service kostnaden ligger på 400kr i månaden i snitt. Men sånt kan man spara ihop till.

Så utan att ha gjort några smarta val klarar jag bil (Golf 2011) , dyr försäkring och service på ca 2500-2700kr per månad. Bränsle har jag inte tagit med för det beror på hur mycket man åker mm.

Leaseing är ofta billigt. Och 3år går fort.

Jag har ingen möjlighet att ta lån för att köpa bil. Så det handlar om ett inköpspris som ligger inom det jag kan klara att skrapa ihop på några månaders överskott. I praktiken ett fyrsiffrigt belopp som högst.

Sen är det nog så att en bil i en viss storleksklass kostar ungefär lika mycket oavsett ålder. Nya bilar i form av värdeminskning och tidsbunden service, lite äldre bilar i form av fordonsskatt, viss värdeminskning, fler och dyrare servicetillfällen, och gamla bilar mest i form av frekventa och kostsamma reparationer.

Men som sagt, leasing är inget alternativ eftersom jag inte vågar lita på att jag har en tillräcklig inkomst under tre års tid. Jag vet ju hur det sett ut bakåt i tiden för mig, och det kan lika gärna bli så inom kort framöver. Ska jag ha en bil måste jag kunna bli av med den, och alla relaterade kostnader, direkt.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag har ingen möjlighet att ta lån för att köpa bil. Så det handlar om ett inköpspris som ligger inom det jag kan klara att skrapa ihop på några månaders överskott. I praktiken ett fyrsiffrigt belopp som högst.
Med den budgeten kan t.ex. en välskött och någorlunda "rostfri" gammal Toyota, Nissan eller annan japanare vara ett lämpligt köp, om du vill ha en bil som bara går och går. Hade själv en Corolla -92:a som gått 39 tusen mil för några år sen, men den gick fortfarande helt felfritt i maskineriet, har aldrig haft en sån pålitlig bil, men tyvärr var det rosten som tog den...

Senast ändrad:
JTF sa:
geologen sa:
Med den budgeten kan t.ex. en välskött och någorlunda "rostfri" gammal Toyota, Nissan eller annan japanare vara ett lämpligt köp, om du vill ha en bil som bara går och går. Hade själv en Corolla -92:a som gått 39 tusen mil för några år sen, men den gick fortfarande helt felfritt i maskineriet, har aldrig haft en sån pålitlig bil, men tyvärr var det rosten som tog den...

Visst, jag kan ha tur att få fatt på en sån som bara går och går. Men jag kan lika gärna ha otur och få en som blir skrot efter ett halvår, som min senaste bil blev. Och det blir ändå ägandekostnader, oavsett bilens ålder och skick. 1500-2000 per år i fordonsskatt. 4000 per år i försäkring. Rimligtvis 5000-10 000 per år för reservdelar och slitdelar.

geologen sa:
Hyra bil är inget alternativ. Dels för att det skulle bli dyrare än att faktiskt äga en bil, dels för att jag oftast bestämmer mig för att åka upp så sent som fredag eftermiddag eller ibland lördag morgon och att lyckas hyra en bil med nån timmes varsel på en helg är inget jag vill behöva förlita mig på. Bilhyra skulle ha kostat kanske 25 000 under den här säsongen om jag hade gjort så.

Du har ju redan bestämt dig innan du kollat upp saker precis som du gjort med arbetet i flera år men räkna på sunfleet så tror jag du blir positivt överraskad. Där kan du ju plocka upp en bil med en minuts varsel.

Avvakta med bil till dess du har en finansiell buffert, sparar du 4000:-/ månad borde du ha det lagom till nästa sommar. Sen kan du spara ihop till en sub 10' bil ganska snabbt, och ha en buffert för oförutsedda utgifter till på köpet.

Hasse#7 sa:
Ha en cykel och bängligt till båten nära båten? Bara transportera dig själv och det viktigaste samt handla proviant nära båten?

Det innebär inköp av en extra cykel och extra utrustning som hjälm, skor och kläder. Pga Västtrafiks korkade lösningar är det nämligen rätt krångligt att resa den sträckan, så jag vill inte ha mer än vad som ryms i en liten ryggsäck. Och enbart för bortavistelsen i sig krävs det så mycket i väskan att det inte får plats extragrejer.

Alltså, jag har funderat mycket och ingående på alla möjliga lösningar under ett par års tid, och tyvärr är det bara egen bil eller att fortsätta behöva välja mellan segling och cykling som är aktuella. Jag hoppas därför att jag inför sommaren 2019 ha hamnat på en lönenivå som gör det möjligt för mig att ha en bil.

Punkt.

Välj fyra månader på året som du inte seglar och cyklar utan istället gymmar och kör inomhus. Jobba timme på hemtjänsten när du är ledig, använd extrainkomsten övriga åtta månader. Jag vet att du sagt att du inte vill jobba mer än vanligt men nu blir ju hemtjänsten omväxling och inkomst. Dessutom bra för gamlingarna och dina tidigare kolleger. Kanske bra för dig också?

GoranS sa:
Konvertera båten till en trampsegelbåt? ;-)

När jag har en betydligt bättre ekonomi framöver är faktiskt planen att skaffa ett litet, lätt och lättdrivet, öppet skrov och sen montera en halvliggande sits, ett vevparti och sen en kedjedriven "fena" i aktern, grovt baserad på tekniken som presenteras i den här filmen:

Det är enkelt att konvertera rotation till linjär rörelse.

geologen sa:
GoranS sa:
Konvertera båten till en trampsegelbåt? ;-)

När jag har en betydligt bättre ekonomi framöver är faktiskt planen att skaffa ett litet, lätt och lättdrivet, öppet skrov och sen montera en halvliggande sits, ett vevparti och sen en kedjedriven "fena" i aktern, grovt baserad på tekniken som presenteras i den här filmen:

Det är enkelt att konvertera rotation till linjär rörelse.

Såg något som likande detta på båtmässan för många år sen.
Sjukt snabbt men tror att de bara orkade hålla den foilande några minuter åt gången.

Alla bilinnehav utan garantier är risker En bil för 9999:- kan funka under många år. Den kan också rasa så det är en riskanalys. Det gäller att köpa rätt åk.

Men jag förstår inte. Hur många helger under sommaren åker du upp till segelbåten, 10 helger? En hyrbil hos Hertz kostar omkring en tusenlapp för en helg. Hur kan hyrbilskostnaden bli ens i närheten av 2500x12 = 30000 kr/år som du säger att bilägande skulle kosta?

(inte för att det spelar någon roll då du redan har bestämt dig, men ändå)

Sedan jag flyttade till Malmö så har vi kikat lite på att hyra bil de gånger vi faktiskt behöver köpa möbler eller andra stora prylar. Nu är vi ju visserligen två som kan dela på kostnaden men jag är nog beredd att stå på DTs sida och undra hur du kommer fram till att det blir så dyrt att hyra bil vid behov? Kör du väldigt långt till segelbåten?

DT sa:
Men jag förstår inte. Hur många helger under sommaren åker du upp till segelbåten, 10 helger? En hyrbil hos Hertz kostar omkring en tusenlapp för en helg. Hur kan hyrbilskostnaden bli ens i närheten av 2500x12 = 30000 kr/år som du säger att bilägande skulle kosta?

(inte för att det spelar någon roll då du redan har bestämt dig, men ändå)

Kan bli 15-20 helger (april-oktober). Och de hyrbilar jag kollat på hamnar kring 1200 kr för en helg. Drivmedel tillkommer, med ca 200 kr per tillfälle.

Summan för bilägandet jag räknar på inkluderar bensin.

Även om kostnaden hade varit lägre för hyrbil så faller det ändå på tillgängligheten. Jag vågar inte lita på att det alltid finns en hyrbil att få tag i med 1-2 timmars varsel en fredag kväll eller lördag morgon varje helg. Dessutom inom rimligt avstånd från där jag bor, så det inte går en timme till bara för att hämta bilen, och sen lika mycket efteråt när den ska lämnas.

geologen sa:
Akoa sa:
men räkna på sunfleet så tror jag du blir positivt överraskad. Där kan du ju plocka upp en bil med en minuts varsel.

Om det finns en bil. Sannolikheten för det en helg är nog obefintlig. Och alldeles oavsett är det fortfarande dyrare än att äga en bil.

Ja vad bra att du bestämt dig innan du kollat upp. Din magkänsla är ju magiskt bra på att ta dig framåt i livet :D

Hos oss står det alltid ett gäng bilar även på helgerna.

Nu är jag ju lite sen på bollen. Men jag fattar inte hur det kan finnas såna löneskillnader på din arbetsplats för samma arbetsuppgifter. Jag antar att de andra är inhyrda konsulter eller nåt. Jag hade haft ohyggligt svårt att motivera mig att anstränga mig på jobbet under de förhållandena.

Luthman Photography sa:
Nu är jag ju lite sen på bollen. Men jag fattar inte hur det kan finnas såna löneskillnader på din arbetsplats för samma arbetsuppgifter. Jag antar att de andra är inhyrda konsulter eller nåt. Jag hade haft ohyggligt svårt att motivera mig att anstränga mig på jobbet under de förhållandena.

Nja, så är det inte. Jag och sju andra jobbar som konsulter i ett projekt inom ett annat företag. Tre av oss från företaget jag jobbar på och fem andra från ett annat företag. Det är de andra fem som tjänar så mycket mer.

Tillbaka
Topp