OT: Choklad - bästa hostmedicinen

Skön aftonbladet sanning...

Theobromin är det verksamma ämnet som påstås vara 30% effektivare än kodein

Kakaobönan innehåller ca 1.5% theobromin och hur mycket som är kvar efter det att den processas vet jag inte. Ta en vanlig 100 grams Marabou chokladkaka, typ 30 gram kakao. Då blir det ungefär 0,45 gram Theobromin om man äter hela kakan.

Jajust det ja, Theobromin påverkar "the human organism" på väldigt lika sätt som koffein.

Så slutsatsen är att om man följer Aftonbladets råd så slutar ungarna hosta, men dom blir feta (överkonsumtion av choklad) och pigga (eftersom theobrominet gör dom pigga). Perfekt, precis det men vill ha som småbarnförälder när ungarna inte kan sova för att dom hostar. *skratt*

*gapskratt* Bjöd mina ungar på Lindt 99% choklad förut. "pappa, det här var inge gott" var det mest diplomatiska omdömmet. Lilla skrikapan (även känd som Maria) bara spottade och fräste.

Fast den är ganska extrem den "chokladen".

Varm choklad med en knivsudd chili i är perfekt kalla vinterdagar. Mums.

99% choklad kan få vem som helst att spotta å fräsa. Gu va taskig du är mot dina barn... Udnrar om det kan klassas som barnmisshandel?

Köpte Lindts vita choklad, å fan va äcklig. Jag å klonen slängde hela kakan efter bara en ruta var. Å det ksa mycket till innan vi slänger ätbara saker! Tacka vet jag Nestles vita kakor på 400 gram på Silja Line! Eller Milkas befläckade!

Varm mjölk å så ned med din favorit choklad hackad. Men chili... aldrig testat... har du färsk?

Efter den 99% så tyckte dom den 86% var riktigt god :) (fast det brukar dom göra i vanliga fall med)

Har lite svårt för vit choklad... Men det är väl en smaksak.

Har testat lite olika sätt att få "hetta" i chokladen. Ett sätt som gav riktigt god smak var att ta en torkad piri-piri som mosas lite lätt. Sedan häller man kokande oboj på det och låter stå tills dess att man fått rätt styrka. Sedan tar man ur piri pirin.

Lite färsk habanero till någon liter choklad (på kakao) gör sig riktigt bra. Fast allt det beror ju på hur starkt man tycker om.

Har just kommit tillbaks från mataffären med lite frukt och "hostmedicin" - i detta fallet en 100 grams Marabou.
Mmmmmmm....gott var det så länge den varade (ca 1-2 koppar kaffe räckte den till).

Får nog åka tillbaks till butiken och köpa några 250-grammare om det skall räcka till i morgon?

Hur skall man "dosera"?

Det verkar effektivt det här!
Har inte hostat på 30 minuter nu vilket kan bero på att jag i princip hela tiden haft en liten chokladbit att suga på?

Nu återstår det att se vad som händer närmaste timmen då chokladen tagit slut.

En vecka till med hosta och chokladkurering är nog inte alls bra för vikten som redan är lite för hög.

/Lennart
(Som fick hosta mm istället för att cykla på Teneriffa)

Lennart Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det verkar effektivt det här!
> Har inte hostat på 30 minuter nu vilket kan bero
> på att jag i princip hela tiden haft en liten
> chokladbit att suga på?
>

*skratt*

Dags att tipsa Aftonbladet?

Vit "chokald", är inte det en självmotsägelse.

Ordet choklad kommer från indianernas ord för kakao.
I min värld är choklad brun för den innehåller kakao, men vit "choklad" innehåller ingen kakao, bara kakaofett, vilket är vad som blir kvar när man utvunit kakao ur bönan.
Sen kan man ju tycka att denna ljusa massa är god, det är upp till var och en, men blanda inte in vit "choklad" i samma disskution som den riktiga varan. (Har även synpukter på om Marabou mjölk är choklad men det tar vi en annan gång.;-)

Senast redigerad av en moderator:
Mattias L Skrev:
> Lite färsk habanero till någon liter choklad (på
> kakao) gör sig riktigt bra. Fast allt det beror ju
> på hur starkt man tycker om.

Mmm, habanero... Har aldrig testat med chokladdryck, måste provas.

Jag kan tipsa om milkshake med 'habbisar', klart intressant upplevelse.
Man tar en liten slurk, den kalla shaken har en svag smak åt jordgubbshållet, efter ett tag blir det varmare och varmare tills det börjar hetta ordentligt i munnen, så för att svalka sig tar man en slurk till, osv, osv.. ;)

Pepper Type              Heat Rating in Scoville Heat Units
Red Savina Habañero 	350,000 - 550,000

Habanero	200,000 - 300,000
Thai 	        70,000 - 80,000    
red Amazon 	75,000
Pequin 	        75,000
Chiltecepin 	70,000 - 75,000
Tabasco 	30,000 - 50,000
Cayenne 	35,000
Arbol 	        25,000
Japone 	        25,000
Chilipiquin 	30,000 - 40,000
Chile de Arbol 	15,000 - 30,000
Serrano 	7,000 - 25,000
Smoked Jalepeno 10,000
Puya 	        5,000
Guajillo 	5,000
Jalepeno 	3,500 - 4,000
Poblano 	2,500 - 3,000
Pasilla 	2,500
Anaheim 	1,000 - 1,400
New Mexican 	1,000
Ancho 	        1,000
Bell & Pimento 	0

Vit choklad är choklad, annars skulle det inte få heta choklad enligt EU! Så definitonsmässigt är det choklad... enligt EU.

Marabou höll faktiskt på å stryka med där, att inte få heta choklad. Den ahde alldeles för lite kakaomassa. Har man smakat riktig choklad, vill man inte sockermarabou någe mer!

Rent medicinskt så borde ju en choklad med hög kakaohalt, typ 70-80% tillsammans med en ordentliga mängder av en mild chile (typ Jalapeno) vara idealisk. Mycket Theobromin, antioxidanter, C-vitamin och bakteriedödande Capsaicin

Smakmässigt tror jag nog på fruktigheten i en Habanero kombinerad med en Trinidadkakao. Men det vore verkligen inte något jag skulle ge till barn, även om den säkert skulle få fart på slemhinnorna.

Mmm, tänka sig vilken toppen idé!
har du ont i halsen: ät chocklad! Shit, vad "ont i halsen" jag kommer ha i höst ;-)

bruse Skrev:
> Va e habanero för någe?
>
> --------------------------------------------------
Extremt stark chilifrukt.

Habanero är extremt stark, kan jämföras med en hästspark.Men den är också väldigt aromatisk och fruktig, med en ton av mango i smaken. Jalapenon är mycket mildare, och har toner av jasmin och tannin.

Toner av olika smaker?!? Det är ju bara brännande starkt för bövelen!
Men jag gillar å andra sidan Marabous "choklad", kräks av smaken av singlemalt och kan dricka kaffe från automat... :-)

*micke* Skrev:
> Toner av olika smaker?!? Det är ju bara brännande
> starkt för bövelen!
> Men jag gillar å andra sidan Marabous "choklad",
> kräks av smaken av singlemalt och kan dricka kaffe
> från automat... :-)

Är du mänsklig?

Yes!
Chokladen (100 gr Maraboun) som intogs igår verkar vara långtidsverkande!?
Första natten utan hosta på 10 dagar - skönt att kunna sova en hel natt!

Eller.....
kan det ha berott på den lilla slurken av riktig varm konjak igår kväll?
Ganska starkt att andas in dessa varma ångor!

Säkrast att köpa en chokladkaka till senare idag!

/Lennart
Som snart är på G igen?

Lennart Skrev:
> Säkrast att köpa en chokladkaka till senare idag!

Å ta en konjak till idag med! För säkerhetsskull.

Bruse> Du har antagligen rätt där men konjaken - dumt att chansa när man är på rätt väg!

Varför inte en Lumumba?
Är det inte en chokladdryck med något starkt i?
Var populär runt 79-80 - har glömt vad som skulle vara i och om den skulle vara varm eller kall.

Någon som vet?

/Lennart

Jag nämnde den varma Lumumban som ett tips till våra krassliga bekanta som skall åka till Thailand imorgon.
Tyvärr hade de ingen konjakt så de gjorde en egen variant...
en s k Falsk Lumunba - med whisky istället för konjak!

Jag hoppas att den funkar så de kommer iväg utan för mycket halsont!

/Lennart

Tillbaka
Topp