Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Häst går också bra.Japp.. Imorgon är det slut på latheten.
Fixa till post cykeln och jonna till jobbet...
Jag tror de väntar på att någon ska stänga upp eller öppna ner det först.Pratade med mor nyss. 1969 när bror föddes gick HongKongen. Hon mindes att far blev jävligt sjuk men i övrigt var det ingen hysteri. 1 miljon dog.
Allt är medias fel. Stäng ned internet.
Är ganska säker på att den hästen inte går utan står.
Den får sår när den går.Är ganska säker på att den hästen inte går utan står.
Om man ser hur det ser ut i världen så har de flesta länderna ett hyffsat grepp kring situationen.
Länder som Sydkorea och Japan har lyckats begränsa spridningen och det i relativt små och tätbefolkade länder.
Om alla länder tar detta på alvar så kommer inga 60% av världens befolkning få smittan.
Det är inte bara Kina som kritiserar oss även om dom är de enda som jag sett som kritiserar bara Sverige och inte resten av västeuropa.
WHO-chefen Tedros Adhanom gick i går ut med den kritiken han med, om vi tar vårt förnuft till fånga så kan detta stoppas, säkert på ett par månader.
Då går den väl inte bra?!Den får sår när den går.
Jo den går bra, men den får sår i munnen för den gnisslar tänder pga Corona-skräcken. Hovarna är utan anmärkning.Då går den väl inte bra?!
Enligt artikel i Sydsvenskan säger han att det inte finns så mycket bevis för hur mycket det kommer att hjälpa.danska motsvarigheten till tegnell står på en presskonferens och säger att stängningen av gränsen är ett politiskt hitte-på, och uttryckligen inget som de rekommenderar.
Icke rekommenderad hitte-på låter inte som nåt beröm, direkt.Enligt artikel i Sydsvenskan säger han att det inte finns så mycket bevis för hur mycket det kommer att hjälpa.
Nä, men det är bra då att Sverige gör tvärtom så kan de ta en konferens på det 2021.
Hur som helst låter det inte som direkt mördande kritik.
Och jag är inte superimponerad över hur den Kinesiska regimen först anklagade och straffade läkarna som slog larm om viruset för att därefter gå all in och svetsa dörrar.Jag är inte förvånad, mina kinesiska kollegor har inte direkt varit imponerade över hur de svenska myndigheterna hanterat det här hittills. Kritiken är ju faktiskt väldigt allvarlig, då det specifikt är Sverige som pekas ut.
Hamstringen är helt galen... Det är inte nån zombieapokalyps på ingående, vad jag förstått (men Danmark har förklarat krig mot viruset så då måste det ju vara allvar).Åhh, jag blir så jävla kukballetrött på allt det här!
Alltså, hur många stackare dör inte varje dygn av tuberkulos, malaria, cancer o jävla bilolyckor?
Vad faan är det som händer?
Det känns nästan som det skönaste vore att sakta få somna in i fan vet vad!?
Det måste krylla av jävla foliehattar i stan där jag bor ty några jävlar har tömt hela butiken (den är abnormt stor) på toapapper, köttfärs, de mjuka tacobröden och de jävla frysta köttbullarna!!
Hur fan går tankegångarna?
Hmm, okej, snart blir det zombietider och vi kommer att dö, men jag ska faan ha mina tacos iallafall, BASTA!
Och vem faan äter frysta köttbullar?!
Sådana jävla cp´n förtjänar ju fan att gå under i skörbjugg iallafall!
Usch!
Nu försvarar jag inte hur Kina agerar, men det var den lokala regimen i Hubei som försökte mörka det hela. När Peking fick veta sattes kraftfulla åtgärder in, och hela den lokala regimen byttes ut. Oavsett har de nu kontroll på det, om än med väl kraftfulla åtgärder. Sverige sticker ut åt andra hållet.Och jag är inte superimponerad över hur den Kinesiska regimen först anklagade och straffade läkarna som slog larm om viruset för att därefter gå all in och svetsa dörrar.
Att den kinesiska kommunistregimen kritiserar Sverige har nog mer med en viss bokförläggare att göra. Annars kunde de lika gärna kritisera Storbritannien.
Haha, sist vi hade besök fr Kina på kontoret åkte de ut till Skogskyrkogården bara-för-att... :-)De har även haft hotellgäster som var lite missnöjda med servicen.
Jaha, nu verkar det som att Norge följer Danmark. Fr.o.m. måndag stängs flygplatser och hamnar och övriga gränskontroller förstärks. Utländska medborgare utan viktigt skäl för besök kommer avvisas vid gränsen. För de som släpps in väntar 14 dagars karantän. Det går fort nu.
Typiska världsarvskryssare!Haha, sist vi hade besök fr Kina på kontoret åkte de ut till Skogskyrkogården bara-för-att... :-)
Åhh, jag blir så jävla kukballetrött på allt det här!
Alltså, hur många stackare dör inte varje dygn av tuberkulos, malaria, cancer o jävla bilolyckor?
Vad faan är det som händer?
Det känns nästan som det skönaste vore att sakta få somna in i fan vet vad!?
Det måste krylla av jävla foliehattar i stan där jag bor ty några jävlar har tömt hela butiken (den är abnormt stor) på toapapper, köttfärs, de mjuka tacobröden och de jävla frysta köttbullarna!!
Hur fan går tankegångarna?
Hmm, okej, snart blir det zombietider och vi kommer att dö, men jag ska faan ha mina tacos iallafall, BASTA!
Och vem faan äter frysta köttbullar?!
Sådana jävla cp´n förtjänar ju fan att gå under i skörbjugg iallafall!
Usch!
Jag har en oöppnad halvkilos i kylen ?Neeej! Hur ska det gå då med brunostleveranserna till Sverige. ☹ Måste hamstra imorgon!
14,8% risk att dö för +80-åringar, enligt en kinesisk studie.Och jag snetänder på folk som jämför detta med andra storheter. Detta är ett nytt hot. Utöver de du räknar upp. Ett hot vi vet lite om, har ingen immunitet mot, ingen behandling mot, inget vaccin mot. Är du +80 så dör du sannolikt.
Och jag snetänder på folk som jämför detta med andra storheter. Detta är ett nytt hot. Utöver de du räknar upp. Ett hot vi vet lite om, har ingen immunitet mot, ingen behandling mot, inget vaccin mot. Är du +80 så dör du sannolikt.
14,8% risk att dö för +80-åringar, enligt en kinesisk studie.
Och jag snetänder på folk som jämför detta med andra storheter. Detta är ett nytt hot. Utöver de du räknar upp. Ett hot vi vet lite om, har ingen immunitet mot, ingen behandling mot, inget vaccin mot. Är du +80 så dör du sannolikt.
Det som står i SvD-artikeln är inte helt glasklart. Min gissning är att det rör de patienterna som kommer in till sjukhuset för vård. Är ju inget som säger att det inte kan vara s.a. den andelen ligger på 10-20% av de som smittas medan resten inte behöver sjukhusvård. Då skulle det kunna vara konsistent med den kinesiska siffran. F.ö. är den siffran tramsigt noggrann. Vore åtminstone lämpligt att avrunda till hela procent även om jag nog tror att osäkerheten är större än så."– Om du är mellan 80 och 95 år så kommer du sannolikt inte gå vidare."![]()
Läkare i Italien slår larm: ”Som en krigssituation”
Sjukhuset beskrivs som en krigszon. Nu uppger läkare i norra Italien att de allra sjukaste och äldsta med hög risk för dödlighet måste skickas hem. Coronautbrottet har blivit en allt svårare påfrestning för landets sjukvård.www.svd.se
Har jag sagt att jag litar på Kina? Det är den enda studie som jag vet om (har inte granskat den). WHO hänvisar till den. Vet du om nån bättre studie? Eller går du på magkänsla?Så nu passade det att lita på Kina? Studien kanske är tillrättalagd?
Corona ångest skulle jag säga.Vad är det för ångestproblem som driver denna tråd?
Nu försvarar jag inte hur Kina agerar, men det var den lokala regimen i Hubei som försökte mörka det hela. När Peking fick veta sattes kraftfulla åtgärder in, och hela den lokala regimen byttes ut. Oavsett har de nu kontroll på det, om än med väl kraftfulla åtgärder. Sverige sticker ut åt andra hållet.
Det är garanterat feminismen som ligger bakom ett så uppenbart manshatande virus. Det behöver man inte vara nån expert för att inse.Snarare 15% av 80+ (Källa: DN 10/3)
Dödligheten är dock inte samma hos alla smittade, utan risken beror på flera saker. En studie från Kina som inkluderade 44.672 laboratoriebekräftade fall hade en genomsnittlig dödlighet på 2,3 procent. Men den varierade kraftigt beroende på ålder och andra sjukdomar.
Så här många procent dog i varje grupp:
• 0 procent i gruppen 0–9 år
• 0,2 procent i gruppen 10–19 år
• 0,2 procent i gruppen 20–29 år
• 0,2 procent i gruppen 30–39 år
• 0,4 procent i gruppen 40–49 år
• 1,3 procent i gruppen 50–59 år
• 3,6 procent i gruppen 60–69 år
• 8,0 procent i gruppen 70–79 år
• 14,8 procent i gruppen över 80 år
Dödligheten är också högre för män än kvinnor – varför vet man ännu inte.
Nä. Min synvinkel: jag tycker det naturliga vore att lita på (och försöka förstå) experterna istället för att försöka dumgöra dem. Sen blir det tyvärr som det blir.Är det bara jag som har svårt att förstå vad alla insinuanta kommentarer och försök att framställa motparten som korkad, naiv, etc. tillför debatten?
Nä. Min synvinkel: jag tycker det naturliga vore att lita på (och försöka förstå) experterna istället för att försöka dumgöra dem. Sen blir det tyvärr som det blir.
Jag tycker "ifrågasättandet" mer har karaktären av dumgörande. En smittskyddsläkare sitter troligtvis på en hel del kunskap (då denna dagligen jobbar med dessa frågor), men blir "degraderad" till "byråkrat" och gud vet vad.Min uppfattning är att relevanta frågor förts fram och bemöts med "håll käft och underkasta dig experterna utan att ifrågasätta".
Fast jag har haft fel förr
Jag har aldrig hört honom uttala sig tvärsäkert. Han (tillsammans med andra epidemiologer från Sverige och andra länder) gör prognoser utifrån den info de har. Och vem är bättre lämpade att göra såna här gissningar/prognoser? Vem har haft rätt hittills (förutom alla happycyklister)?Problemet är väl att de diskvalificerat sig själva kanska snabbt. Anders som tvärsäkert uttalar sig om det ena än det andra och det blir precis tvärtemot.... Hade han varit mer ödmjuk inför ett okänt hot, vem hade inte varit det, så hade mycket varit vunnit för hans del.
Om det var en respons på mitt inlägg så var min invändning enbart angående tonen och hur man uttrycker saker, inte på något sätt angående vad som i sak framförs. På ett öppet diskussionsforum får man inse att alla möjliga människor uttrycker sina tankar, resonemang, funderingar, ... Så länge man håller sig till reglerna för forumet ser jag ingen anledning till att man inte ska få framföra sin mening. Sen gör ju just detta också att man lämpligen tar allt som skrivs med en lastbilslast salt.Min uppfattning är att relevanta frågor förts fram och bemöts med "håll käft och underkasta dig experterna utan att ifrågasätta".
Fast jag har haft fel förr
Haha, den här tråden är väl som en piss i floden mot det stora hela?Vad är det för ångestproblem som driver denna tråd?