[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Jaha, fotbolls-em flyttas till 2021.

Och spanska myndigheter uppmanar alla turister att lämna Mallorca. Hur länge dröjer det innan de börjar deportera?

[OT] Coronatråden 3
Jaha, fotbolls-em flyttas till 2021.

Och spanska myndigheter uppmanar alla turister att lämna Mallorca. Hur länge dröjer det innan de börjar deportera?
Uppmanas? Dom som jag känner som åkkte dit för att cykla fick tji.. Men går ju "inga" plan hem...

[OT] Coronatråden 3
Köp 6kg Stilton så är det smooth sailing

[OT] Coronatråden 3
Det du beskriver är "mitigate" strategin som bygger på att man låter folk bli smittade för att få flockimmunitet, denna strategi har iom denna publikation blivit dömd som en dålig idé och det finns inget land (mig veterligen) som kör på den strategin just nu. Att 60% av befolkningen kommer bli smittade stämmer bara givet ett R_0 på 2,3, men själva poängen med de åtgärder som tas är att få ner R_0 värdet till ett betydligt lägre värde så att spridningen hålls på en relativt låg nivå och invänta vaccin. För så fort man släpper på restriktionerna kommer R_0 gå tillbaka till 2,3 och smittan sprider sig som en löpeld igen.

Samma strategi beskrivs här. Detta är alltså inte en bra idé.

Men då kör vi då, det ska stängas ner i 18 månader om det ska vara effektivt.

Sen tycker jag inte att publikationen säger speciellt mycket alls kring att det är en dålig idé.
Jag hittar heller ingenstans var deras "NPI-effectiveness"-siffror kommer ifrån, jag är dock genuint intresserad ifall någon annan hittar dem.

[OT] Coronatråden 3
När börjar bilarna brinna i orten nu när skolan stänger ?
Eller är det sommarlovstraditioner ?

[OT] Coronatråden 3
Jag har lärt mig tre nya ord idag: Infodemi, ultracrepidarianism och superspridare.

[OT] Coronatråden 3
I en undersökning av tillfrisknade Corona patienter: Några av patienterna har förlorat mellan 20 till 30 procent av sin lungkapacitet. Det låter riktigt trist för tävlings och motions -cyklister.

[OT] Coronatråden 3
Men då kör vi då, det ska stängas ner i 18 månader om det ska vara effektivt.

Sen tycker jag inte att publikationen säger speciellt mycket alls kring att det är en dålig idé.
Jag hittar heller ingenstans var deras "NPI-effectiveness"-siffror kommer ifrån, jag är dock genuint intresserad ifall någon annan hittar dem.

"Perhaps our most significant conclusion is that mitigation is unlikely to be feasible without emergency surge capacity limits of the UK and US healthcare systems being exceeded many times over. In the most effective mitigation strategy examined, which leads to a single, relatively short epidemic (case isolation, household quarantine and social distancing of the elderly), the surge limits for both general ward and ICU beds would be exceeded by at least 8-fold under the more optimistic scenario for critical care requirements that we examined. In addition, even if all patients were able to be treated, we predict there would still be in the order of 250,000 deaths in GB, and 1.1-1.2 million in the US "

ganska dålig idé alltså

[OT] Coronatråden 3
received_230563104786855.jpeg

[OT] Coronatråden 3
Jaha, då får man vara hemma med full lön i 3 veckor.... Livet känns hopplöst ??

Kanske ska nämna att jag med stor sannolikhet är smittad, dock inte i så dåligt skick att mitt DH projekt kommer att stå stilla ??

[OT] Coronatråden 3

"The doctors made the observations after studying a group of 12 patients who had recovered".

"They found a drop of 20% to 30% in lung capacity in two or three out of them".

"While it's too early to establish long-term effects of the illness, scans of nine patients in the group suggested that recovered patients had sustained organ damage, the Post reported".

Känns som en matteövning från mellanstadiet :-)

[OT] Coronatråden 3

Han skulle ha köpt Havarti istället så skulle ingen komma nära!

[OT] Coronatråden 3
Jag sprang på svensk fransyska för 50 kronor per kg igår, så det blev 4,5 kg. Det räcker flera dagar för en person.

[OT] Coronatråden 3
Jag var förbi närmsta matvarubutik vid lunchtid. Där var proppfullt med personer i riskgruppen. När jag sedan åkte förbi det lokala gymmet kliver nästa gäng i riskgruppen ut från sin lunchgympa. Min egen erfarenhet av 40-talister och äldre är att dom vet bäst. Att "slå en järnring" runt våra så kallade svaga i samhället är nog omöjligt om man inte först kan få dom som man tänker sig skydda att godta att dom är i behov av vårat skydd.

[OT] Coronatråden 3
Se där, det går om man vill:

[OT] Coronatråden 3
Här är en snart två veckor gammal artikel, där Tegnell resp prof. Rocklöv uttalar sig om utvecklingen. Lite intressant nu när vi har facit och kan bedöma vem som hade rätt.

[OT] Coronatråden 3
Här är en snart två veckor gammal artikel, där Tegnell resp prof. Rocklöv uttalar sig om utvecklingen. Lite intressant nu när vi har facit och kan bedöma vem som hade rätt.
Tegnell pratar om importfall

"Risken som importfall, det vill säga svenskar som smittats utomlands och återvänt, betraktas som mycket hög. Men ökningen av importfall kan snart klinga av, bedömer statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat."

[OT] Coronatråden 3
Tegnell pratar om importfall

"Risken som importfall, det vill säga svenskar som smittats utomlands och återvänt, betraktas som mycket hög. Men ökningen av importfall kan snart klinga av, bedömer statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat."

Jaha. Då så. Så det är journalisten fel? Om hen hade frågar om samhällssmittan så hade svaret varit "Det är fucked, där siktar vi på 60% så fort som möjligt "?

Det är den typen av dumförklaring som gör mig förbannad. Till skillnad mot vad myndigheterna tror är vi inte idioter. Det blir fel ibland men snacka inte skit.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Ja, jag tror det är precis den känslan man eftersträvar så det väl bra att det funkar på en del. Oavsett vilket så är resultatet att nu kör vi mot 60%. Min förhoppning är fortfarande att det går relativt bra.
Min kinesiske kollegas första kommentar när jag chattade med honom imorse: Det verkar som att många i Europa inte tar det på allvar?

[OT] Coronatråden 3
Mångdubbelt fler liv räddade till följd av minskade luftföroreningar i Kina jämför med antalet döda till följd av Covid-19?
Denna rapport av forskare vid bland annat Berkeley menar att det kan handla om en faktor 20 (!)

[OT] Coronatråden 3
uppfinningsrikt i italien:

”Det förekommer till och med att folk hyr ut sina hundar för 10-25 euro eftersom det är en av få tillåtna anledningar att bryta utegångsförbudet”, skriver SVT Nyheter

[OT] Coronatråden 3
Oj! Nu ska USA ge ut helikopterpengar! SVT.se skriver följande i sin realtids-corona-tråd:

"I ett försök att begränsa de ekonomiska konsekvenserna av coronaviruset vill USA:s president Donald Trump att den regeringen ska utfärda checkar med pengar till sina invånare under de kommande två veckorna, det meddelade finansminister Steven Mnuchin under en presskonferens på tisdagen, rapporterar nyhetsbyrån AP.
Beloppet ska vara "betydande" och miljonärer får inte ta del av bidraget, enligt Mnuchin."

Finns det några nationalekonomiintresserade här? Är detta första gången helikopterpengar används?

[OT] Coronatråden 3
Använd er av Dhl istället. Funkar klockrent.
Men det var inte kul att komma till jobbet imorse.
Dom gick ju ut via intranät och mail igår och sa att alla som kan jobba hemma SKA göra det.
Av ca 300 pers är ca 10 på plats. Känns riktigt jävla obehagligt :cautious:

[OT] Coronatråden 3
Mångdubbelt fler liv räddade till följd av minskade luftföroreningar i Kina jämför med antalet döda till följd av Covid-19?
Denna rapport av forskare vid bland annat Berkeley menar att det kan handla om en faktor 20 (!)
Men det återstår att se hur många som dör pga fattigdom pga tappet i ekonomisk tillväxt som Corona-stoppet orsakar. Högst troligen fler. All forskning tyder på det, och det är ju viktigt att lyssna på vetenskapen.

[OT] Coronatråden 3
Har inte följt tråden på ett par dagar och är säkert tvåa på bollen nu men Storbrittanien har alltså bytt strategi dom också och anpassat sig till resten av världen och ska nu bekämpa smittan dom med.
M.a.o står Sverige ensamma nu och som enda land i världen ( förmodligen) satsar man på att smitta ner befolkningen i en långsam takt för att hoppas på flockimunitet någonting som ingen vet fungerar i just detta fall.
Börjar faktiskt bli rädd på alvar, känns som våra styrande inte har en aning om hur dom ska lösa detta problem.
Har själv införskaffat C,D vitamin, zink samt magnesium tabletter, ska vara bra för imunförsvaret.
Vi borde kanske starta en separat tråd om olika tips vad gemene man kan göra för att själv inte drabbas av viruset alternativt att se till att en eventuell smitta blir så lindrig som möjligt.
Kina behandlade sina coronapatienter med C-vitamin bl.a.
Kanske ska ha det hemma i stora mängder om man nu blir smittad själv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp